
© Дневник
Над 39 имейла, поне 7 прочетени статии дневно и над 13 часа прекарани онлайн всяка седмица. Тези параметри най-общо описват средностатистическия интернет потребител според анализаторите от Expert Messaging, Media Monitor и Harris Interactive. Разбира се, цифрите и на трите компании са публикувани с уговорката, че за много хора те не са релевантни.
Или по-конкретно казано - има потребители, които прекарват много повече време в интернет и получават огромно количество информация. И всичко това през много повече устройства - компютър, смартфон, таблет.
А, както показват данните на donothingfor2minutes.com, над 52% от потребителите на сайта не могат да издържат и 2 минути, без да мръднат мишката си или да натиснат бутон на клавиатурата, докато са онлайн. И въпреки големия поток от информация шансът да бъде пропусната някоя интересна тема остава.
Затова спомагат много фактори. От една страна, онлайн медиите заемат все по-важно място в живота на потребителите и вече се радват на огромна аудитория, която държи да знае всичко в момента, в който се случва.
Социалните мрежи като Facebook и Twitter също имат своята роля в бързото разпространение на информацията - не една и две медии разполагат със свои страници в тези сайтове, през които популяризират съдържанието си сред огромната маса потребители, които прекарват голяма част от деня си, ако не само във Facebook, то поне около социалната мрежа.
Тоест проверяват какво четат и споделят приятелите им. Подобно е положението и с Twitter, където потребителите са много по-активни най-вече заради наличието на различни приложения, които интегрират браузъра с най-популярната миркоблогинг услуга в света.
В крайна сметка се получава един водопад от информация, който на практика залива потребителите и ги превръща в жертви на собственото им желание за информираност. А както знаем, да управляваш водопад не е никак лесно. В тази ситуация на помощ на потребителите идват различни онлайн приложения, които обаче също не помагат особено много.
Защото обикновеният четец на RSS емисии просто компилира на едно място цялата информация. Но не я подрежда по теми например. И не може да отсее най-интересното от случващото се онлайн просто защото не може да определи кое е то.
При социалните мрежи, и особено в Twitter, има друг проблем - там потребителите наистина сортират информацията и селектират най-интересното от новинарския поток. В крайна сметка обаче и зад най-популярните никове стоят просто хора, които имат повече от един интерес.
Тоест, ако следвате някой заради интересните материали в областта на технологиите, има голяма вероятност в линковете, които споделя той, да присъстват и препратки към сайтове за водни ски например. Просто защото човекът ги харесва. Тоест само човешкият фактор, който да отсява информацията, също не е достатъчен.
"Потребителите на Twitter и Facebook следват други потребители и техните интереси", коментира регионалният мениджър на онлайн платформата за организацията на съдържанието Favit Мартин Линков. От друга страна, агрегаторите като Google News, които събират на едно място цялата информация по дадена тема и всички свързани с нея материали из интернет, са "студени, защото всичко там се прави от машина", добавя той.
В крайна сметка изходът в правилната организация на информацията е в комбинацията на социалния и компютърните фактори, с което да се помогне на всеки един потребител, първо, да чете най-интересните материали по темите, които го вълнуват, и, второ - да не бъда затрупан с информация. Затова и ще ви представим няколко подобни решения, с които може лесно да организирате ежедневието си и да оптимизирате времето, което прекарвате в интернет, независимо от устройството.
"Опитваме се да съчетаваме най-доброто от двата свята за споделяне на информацията - социалния (т.е. от страна на потребителите - бел. авт.) и автоматичния (т.е. публикациите, които идват през различни RSS емисии - бел. авт.)." Така Мартин Линков, регионален мениджър на Favit за България, определя платформата, която може да бъде намерена на адрес favit.com.
Сред функциите на сайта е филтрирането на информацията - тоест елиминирането на различните интереси на потребителите. "Платформата позволява на всеки да следва хората, които споделят най-интересните материали за колоездене например, но да не получава линковете им по други теми, странични от колоезденето", обяснява той.
Favit позволява следенето както на хора, така и на RSS емисии, които също могат да бъдат филтрирани. Т.е. може да се следи само ИТ съдържанието на Би Би Си, комбинирано със споделяното от главния редактор на Engadget Джошуа Тополски паралелно например. Favit на практика не спира да събира и да филтрира информацията, дори и когато потребителят не е онлайн.
А когато той отново се появи, се вижда всичко сортирано и подредено по неговия собствен интерес. И този на всички други хора по света, които се интересуват от определената тема или само неговите приятели.
Информацията е сортирана по начин, който позволява намаляването на дублираните материали - например само статията от сайта на "Дневник" (dnevnik.bg) "Грузинска баба спря интернета на цяла Армения" е споделена от над 450 потребители на Facebook в рамките на 4 часа. Помислете си каква е вероятността 2 или 3 от приятелите ви да споделят този линк - не е никак малка.
"Ние показваме само оригинала на статията, т.е. даденият материал се вижда само веднъж, а след него следват реакциите на хората, които са споделили линка", обяснява Линков. Засега Favit е достъпна само през браузър, но "работим по приложения за iPhone, iPad и Android", които трябва да се появяват скоро, обясни Линков.
My6Sense е нелош избор за организация на информацията през смартфон - било то с iOS или Android. Софтуерът позволява на потребителите си да се регистрират с потребителските си имена в Twitter и Facebook, както и да добавят RSS емисиите, които следят, и използва свой собствен алгоритъм, с който следи кои теми предизвикват най-голям интерес на собственика на устройството.
My6Sense следи линковете, на които кликате, колко време прекарвате в четене на различните материали и какво споделяте с приятелите и последователите си. Освен това софтуерът следи хиляди други "променливи", на база на които придобива представа кои са най-интересните за вас теми и съответно ги поставя на по-предни позиции, за да не пропуснете нещо важно.
Така на практика няма да пропуснете нито един материал, който бихте видели през RSS четеца си например, но поне ще имате някаква подредба на информацията на база собствените ви интереси. А с промяната им приложението се адаптира към новите ви предпочитания.
И може да изкара на предна позиция материал с "не секси" заглавие, който бихте пропуснали в общия поток. Но който може да съдържа интересна информация. Най-добрата новина е, че софтуерът е напълно безплатен и може да бъде използван не само на смартфони, но и на таблети.
Може би най-добрият инструмент за организация на съдържанието от социалните ви мрежи. Софтуерът е достъпен както за смартфони и таблети, така и за PC и Mac. Позволява пълна интеграция с Twitter, Facebook, LinkedIn, Google Buzz, Foursquare и MySpace и следи всичко, случващо се в тези мрежи, обединено на едно място. Сред предимствата на програмата е възможността за разделянето на екрана на колони, в които да се появяват различни типове информация, например туитовете на приятелите ви.
Самите приятели могат да бъдат разделени на групи, което е една от най-полезните му функции. Така например може да следите само постовете на медиите, които следвате, и те няма да се объркват с активностите на приятелите ви. И можете да споделяте съдържание бързо и лесно, тъй като услугата сама "съкращава" адреси и ги привежда в удобен за Twitter вид.
Подобна е и ситуацията с останалите социални мрежи, които се добавят постепенно към функционалността на софтуера, който първоначално е бил предназначен само за работа с Twitter. Приложението е безплатно във всичките му вариации за различни платформи.
Читател
Рейтинг: 1446 НеутралноЧовек има нужда от разнообразна информация, за да остане на земята. Тоест, малко онлайн вестници, малко лична кореспонденция, малко книги, филми, приятели. Ако целия информационен поток се генерира от Интернет, съвсем ще му загубим края (и очарованието) на живота.
Добрин Василев
Рейтинг: 458 НеутралноСъгласен с Читател
Десен
Рейтинг: 1416 НеутралноСпомняте ли си на един филм как китайски монах обясни факта че друг не може да разбере нещо като му налива чай.
Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.Налива и налива, а паничката се препълва, и чая изтича.
Първия казва на втория - ето затова не можеш да разбереш - защото съзнанието ти е препълнено вече. Трябва да го изпразниш за да можеш да поемеш знанията за нещото което търсиш да разбереш.
Та същото нещо и при нас. Информация много, знания - малко, и съдържание още по-малко. Поне стойностно де.
Плещим глупости по цял ден и не можем да се спрем, то това и е основна функция все пак на всеки социум - да обменя идеи, новини, данни за факти и събития. Висшия пилотаж е да отсяваш глупостите от стойностните неща
Karla Miyagi
Рейтинг: 1416 НеутралноАко изгледам 18 пъти някой клип на Бейонсе със сигурност няма да оживея...
Klaatu Barada Nikto!atb
Рейтинг: 451 ЛюбопитноА който не ползва ФБ, Туитър и др. "социални" мрежи?
Starsky
Рейтинг: 627 НеутралноДо коментар [#5] от "atb":
Who looks outside dreams. Who looks inside awakens. Carl JungИма повече време за по-смислени дейности...
борко
Рейтинг: 1078 Неутрално"А, както показват данните на donothingfor2minutes.com, над 52% от потребителите на сайта не могат да издържат и 2 минути, без да мръднат мишката си или да натиснат бутон на клавиатурата, докато са онлайн." - Е, да, нали все пак трябва да скролна, ако чета напр. някоя статия
If you want to kiss the sky, better learn how to kneel.gargantua100
Рейтинг: 515 НеутралноВсеки с академично мислене, си е създал система за отсяване на важно от маловажно.
Преди нета, най-оптималният вариант за придобиване на знания, беше обсъждането на прочетеното с умни приятели на маса в кръчмата вечер. Ако имаш такива. Там получавах и давах не само пресята, но и анализирана и смислена информация.
Нетът би могъл да даде доста, ако имаш темели, да залепиш новото връз старото.
Но е доста разхвърлян и неподреден. Само с качване на инфо не става. Ровиш се като кокошка в него. Трябва да се подреди от информатик.
Вижте докъде докара Еленко Капитал. Всичко е разпиляно, грозни шарени квадрати, погледът не може да се фокусира върху същественото, инфото бяга по тъча. Толкова ли е сложно, да се подреди нагледно един списък със заглавия? Един български вестник отпреди 80 г е по-смислено аранжиран.
metalogy
Рейтинг: 613 ВеселоДо коментар [#8] от "gargantua100":
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него"Преди нета, най-оптималният вариант за придобиване на знания, беше обсъждането на прочетеното с умни приятели на маса в кръчмата вечер."
Моля, моля! Безотговорно и късогледо твърдение е, че кръчмата може да бъде заместена от Нета при придобиването на знания.
Margon
Рейтинг: 402 НеутралноДо коментар [#9] от "metalogy":
Аааа, не така - точно в обсъждането може да свериш часовника. Съгласна съм само, че днес се налага мода да е не е на бира, а на еко-веге нещо си питие в залата за непушачи .
Whoops
Рейтинг: 610 НеутралноЕ че то какво общо има Фейса с Информацията? То си е малко като да запалиш цигара - краста и загуба на време.
Dgrant
Рейтинг: 571 НеутралноЛошото идва, когато човек се чувства откъснат ако не получава тази информация и започва да чувства инф. дупка., а събирането на тези данни вече се е превърнал в жизненоважен компонент от ежедневието ни