След намесата на Борисов ГЕРБ спря смесването на дизела с биосъставка

Мотивът е поевтиняване на горивото с 6 ст. в помощ на бизнеса на превозвачите

След намесата на Борисов ГЕРБ спря смесването на дизела с биосъставка

© Anelia Nikolova



След заплахи за протести и блокиране на пътища от превозвачите и намесата на премиера Бойко Борисов за туширане на напрежението правителството отново се ангажира с мерки за намаляване на цените на горивата.


Часове след среща между браншовите организации в сектора и представители на Министерството на финансите, свикана от Борисов, една от тях дори стана факт. Парламентът реши да спре до края на годината смесването на дизела с биосъставка, а фирмите се отказаха от планираните за 28 април протести.


Отмяната на смесването стана с промени при окончателното гласуване на Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ). Те бяха направени в последния момент на извънредно заседание на икономическата комисия и по предложение на депутата от ГЕРБ Валентин Николов.




Мотивът е, че това ще поевтини дизела с 6 ст. и ще се помогне на бизнеса на превозвачите. За компенсация биодизелът можел да се продава самостоятелно на бензиностанциите.


В момента минералният дизел задължително трябва да съдържа 4 на сто биосъставка, което според "Лукойл България" оскъпява горивото с 6 ст., а според производителите на биодизел - с по-малко от половин стотинка. Производителят твърди, че оскъпяването е заради инвестициите в нови мощности и намаляването на качеството на горивото.


Според първоначалния текст на закона делът на биокомпонентата трябваше да нарасне на 5%. Така той беше приет от икономическата комисия миналата седмица, въпреки че договорката между правителството и превозвачите за отпадането на смесването вече беше факт.


След срещата при премиера във вторник вчера комисията се събра на извънредно заседание и реши изискването за 5% биосъставка да влезе в сила от 1 януари 2012 г., а от средата на същата година делът й да стане 6%. Това гласува и парламентът.


Срещу мярката се обявиха депутати от "Синята коалиция" и БСП, за които тя е лобизъм в полза на "Лукойл". Против са и производители на биогорива, които смятат, че бизнесът им ще бъде унищожен. Преди седмица министърът на икономиката Трайчо Трайков също се обяви против отлагането на смесването.


Днес той обясни, че това е волята на парламента и прехвърли отговорността по постигането на ефекта върху цената на финансовото министерство, което договорило мярката.


Според Кристина Жечева от асоциацията на производителите на биогорива решението ще навреди на сектора и на земеделските стопани, които произвеждат суровини за него. "Както изключиха шалтера на "Кремиковци" и сега не може да тръгне отново, същото ще се случи и с нас", каза Жечева.


Според нея отделната продажба на биодизел не може да компенсира смесването, ако не отпадне акцизът за горивото, тъй като то ще е по-скъпо с 30-40 ст. от традиционното гориво. Жечева добави, че може да се очакват протести на производители и земеделци.


Бяха обявени и още мерки за поевтиняване на горивата, за които настояваха превозвачите, които се очаква да свалят цените на бензините с около 20 ст. за литър. Сред тях е връщането на ограничението от 550 л гориво в резервоара, с което турски камиони и автобуси могат да влизат в България. Ще се работи и по договарянето на възстановяване на ДДС на турски транспортни фирми, зареждащи в страната.


За това е нужно съгласието на турското правителство, а българското ще настоява за реципрочна мярка за българските фирми. Идеите бяха предложени още преди месец, като първоначално от Министерството на финансите ги отхвърлиха.


Според превозвачите прилагането им ще увеличи с 300-400 хил. литра годишното потребление на дизел, с което ще се намалят производствените разходи на "Лукойл" и ще се намали цената на продукта. Ще се търси и начин за облекчаване на вноса на горива, но все още не е ясно как ще стане това.


"Надявам се с тези мерки проблемът да бъде решен", каза Борисов.

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на latch059
    latch059
    Рейтинг: 269 Неутрално

    След намесата на Борисов ГЕРБ спря смесването на дизела с биосъставка...
    След намесата на народа, ще се спре смесването на отделна личност, Борисов, ГЕРБ и народния суверенитет...Цялата държавна власт произтича от народа. Тя се осъществява от него непосредствено и чрез органите, предвидени в Конституцията и никоя част от народа, политическа партия или друга организация, държавна институция или отделна личност не може да си присвоява осъществяването на народния суверенитет.

  2. 2 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Ей, вездесъщ си е нашият премиер! Неговата намеса е съществена и основополагаща.

  3. 3 Профил на Даниел Кирков
    Даниел Кирков
    Рейтинг: 210 Неутрално

    Управлението на държавата ни става все по неадекватно и пак само Трайчо се обажда, май само той и Плевнелиев останаха адекватни.
    Цени се свалят само с конкуренция, всичко останало е вредно и пагубно в дългосрочен план, а на Лукойл не се задава такава на хоризонта, но проблема не са скъпите горива, все пак сме някъде по-средата в Европа, проблема е, че доходите ни не са по средата, а в дъното на Европа.


    Always look on the bright side of life.
  4. 4 Профил на Barionas
    Barionas
    Рейтинг: 524 Весело

    Рапона пак ги финтира.

  5. 5 Профил на se_nau
    se_nau
    Рейтинг: 583 Весело

    Е това е Човека СЛЪНЦЕ !!!!! Франсетата имаха крал слънце ама ние си имаме Човек .Браво

  6. 6 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    Биосъставката им е проблема, ама най-големият проблем явно... Пък производителите на биогорива в Русия ли да ходят да ги продават?

  7. 7 Профил на Крали Марко
    Крали Марко
    Рейтинг: 426 Неутрално

    След намесата на господин Борисов днес температурите се повишиха.

  8. 8 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Този наистина мисли и действа само като пожарникар! Лошото е, че гасейки един, подпалва друг.Той ли, лично, ще възстанови щетите на производители и земеделци? Или те нямат пред него тежестта и "авторитета" на ВЗ?

    Sic transit..
  9. 9 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1316 Весело

    Боко, слугата на Златев, руски агент , вече треска го тресе ))
    Изборите приближават , а златевци и ЛУК - искат още , и още и още ..))
    СРЕЩУ - ТЕХ - НИЩО >>>>
    Срешу всеки друг - балтията ..)
    Това е комуно философия, от едно време ..)
    НИЩО срещу ЛУК- другите да му мислят ...
    ЕТО това е перфектна защита на МАФИЯТА !!!!!!
    Вместо да им ЗАБРАНИ да имат и ВЕРИГА от бензиностанции..)
    ВМЕСТО конкуренция и внос -КАК да пълним джобовете на руските агенти ..
    Едим мин. председател , за когото ИНТЕРЕСЪТ на руския агент Златев - е ПО-ВАЖЕН от ИНТЕРЕСА на всички граждани ))
    Нещо познато- от МАФИЯТА ...От червената ...

    BIG AL
  10. 10 Профил на desen
    desen
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Ес ни 'натиска' за 'био' . Но ББорисов е натиснат от ВЗлатев.
    ЕС не ни 'натискаше' за увеличаване на акциза на цигарите. Но контрабандистите го натиснаха яко.
    ГЕРБ = ЕНП = Европа, ама на куково лято.

  11. 11 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1316 Неутрално



    Матряла си иска е'фтиното ..... ето Ви го .......

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  12. 12 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 688 Любопитно

    Постъпила е молба от японското правителство Бойко Борисов да нареди изправяне на земната магнитна ос , изместена от земетресението във Фукушима.

  13. 13 Профил на ohubohu
    ohubohu
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Тая чугунена глава не е вредна, тя е пагубна за тия, които живеят на тази земя - някога наричана държава България! Всяка секунда на това правителство ни връща с година назад! Тия алчни подлоги трябва да си ходят незабавно! Хора опомнете се, стига сте се крили зад мизерното си съществуване! С всеки божи ден то ще става още по-мизерно!

  14. 14 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 2426 Неутрално

    7 магистрали и софийското метро. Наесен президент!

    Заглавие в Дневник: "ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ" Е ГОТОВА ДА УПРАВЛЯВА С БСП" (ЛЪЖИТЕ БЯХА ДОТУК)
  15. 15 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1316 Весело


    Генерал Борисов,

    Матряла никога няма да е доволен ...... !!!

    Един Оргазъм не изпита за 20 години шибанизиране !!! ..... може и резбата да е обърнал ....

    ..... магистралите, фондовете, строга фискална политика и рязане хранилките на Мутрите ....... и 2-ри мандат !!!

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  16. 16 Профил на iivailo1
    iivailo1
    Рейтинг: 112 Неутрално

    Този може би е бил много добър пожарникар но само това... какво друго може по дяволите ?? най ме кефи като каже "аз плащам за еди кво си" кво плащаш ти беее

  17. 17 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 708 Неутрално
  18. 18 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1595 Неутрално

    До коментар [#14] от "emil_":

    Къде са тия магистрали? Къде е метрото?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  19. 19 Профил на 65
    65
    Рейтинг: 202 Неутрално

    Спря смесването, сега да имаше и една лента да резне...

  20. 20 Профил на 65
    65
    Рейтинг: 202 Неутрално

    До коментар [#14] от "emil_":

    Не забравяй и двата завода за боклук в София.
    И то като най-обикновен ксмет, въпреки диверсиите на тройната коалиция, костов, сушата, кишата, кризата и изобщо международното положение.

  21. 21 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1410 Любопитно

    ЕС да си води бележки!
    Да разбере за пореден път че БГ е различна територия!
    В нея всичко зависи от популистките прищявки на един неуспял Пожарникар.
    Това че страната ни има ЗАДЪЛЖЕНИЯ относно това колко % енергия от възобновяеми източници вероятно не е написано във Винету. Но за Главен Примат, който "няма приятели" (според собствените ми гастроли) някак си повторяемо защитава интересите на Златния...
    Ако има някакви последствия и назазания - разбира се виновни са други = примерно на 3/ната ламя или Костов...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  22. 22 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Добре. Аз разбирам, че Борисов е селски хубавец и угажда на съпартийчето си Златев. Още не мога да проумея защо и Дянков играе същия този пародиен танц? Имах наистина силно доверие към Дянков, но в последно време то се разклати жестоко.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  23. 23 Профил на heineken
    heineken
    Рейтинг: 636 Неутрално

    След намесата на Народа, Борисов отново се върна да пази тръбите на ЛУКойл и банките на Карагьозова, поне за тва бе учил, с променлив неуспех.

  24. 24 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Аз от време на време изказвам доста сериозни съмнения в умението на българските управници, българските „експерти” и „специалисти”, особено тези по министерствата, и въобще на масовите българи да мислят разумно. Някои ще кажат, че мненията ми са крайни. Но ето фактите говорят сами за себе си. На работна среща българското Министерство на финансите, съюзите на превозвачите и доминиращият на пазара на горива ЛУКОЙЛ, тези умници договарят „мерки за поевтиняване на горивата”, които мерки забетонират всъщност съществуващото монополно положение на една примитивна руска фирма, довела със системната си липса си на инвестиции до технологично изоставане, фалит и разруха на единствената ни рафинерия. Всички „мерки” са в услуга на ЛУКОЙЛ – отпада им нуждата да инвестират в нови инсталации заради биодизела, а цялата държава България ще прави салто-морталета в собствен ущърб, само и само турските тираджии да ДОзареждат в България и така да направят допълнително оборот на … ЛУКОЙ. А в замяна на нашите искания към Турция, Турция ще поиска нещо друго, можете да сте 1000% сигурни. Цял един бранш, в който работят стотици хиляди хора, отглеждащи рапица, царевица и не знам какво още и още повече производители на биодизел, инвестирали (за разлика от Лукойл) стотици милиони левове в нови модерни инсталации и заводи, които чакат тези 5% биосъставка като манна небесна от години, ще бъдат обречени на фалит. Държавата България, поемала като сериозен субект, както се полага, някакви ангажименти, които на всичкото е длъжна да направи според договора на ЕС, се отмята от тях заради някакви си там конюнктурни съображения в последния момент като най-долен, подъл и гаден лъжец. Със сигурност ще има процедура срещу нас, която може да има тежки финансови последствия за българските данъкоплатци. Това е всичко друго, но не и прогнозируема политика и приемственост, които да допринесат за повишаване и утвърждаване на един добър бизнес климат. Това е хаос, това е бедствие, при това не природно, а произтичащо от моментните настроения и хрумвания на българския премиер. А между другото превозвачите както всички българи са ужасно консервативни и мразят новите неща, в случая биодизела. Естествено, че ще търсят начини да саботират нещо, което ново, непознато и ни е наложено от онези лошите от Брюксел. Та какво друго може да измислят Министъра на финансите, съюзите на превозвачите и МОНОПОЛИСТА, седнали на една маса? Мерки в ущърб на МОНОПОЛИСТА и които създават нормални пазарни условия, така че силната конкуренция да доведе до качествени стоки и услуги на ниски цени? Ние сме една безкрайно смешна държава, в която цари глупостта. Аз ако съм инвеститор, обмислящ къде точно в ЕС да пренеса производствени мощности и логистика, никога не бих инвестирал дори един цент в държава, в която премиера и правителството се държат като мухи без глави.

  25. 25 Профил на Zhelyazkov
    Zhelyazkov
    Рейтинг: 524 Весело

    След намесата на Рапона, България стана световен шампион по футбол!!!

    Цената на тока се определя от ДЪРЖАВАТА!!!
  26. 26 Профил на RockyCoast
    RockyCoast
    Рейтинг: 531 Весело

    След намесата на Борисов пролетта дойде

    .
  27. 27 Профил на Баба Гицка
    Баба Гицка
    Рейтинг: 419 Весело

    То май нещата отиват към: След намесата на Борисов закриха България.

  28. 28 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 739 Неутрално

    А кой ще плаща санкциите които ще ни наложи еврокомисията за неспазване на директивите им. Имаше точно определени проценти и срокове при които да се прикожат. Очакваме поредния шамар от Брюксел!

  29. 29 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 739 Неутрално

    Аз чакам изборите! Май има доста хора които ще накажат това неспособно правителство с наказателен вот!

  30. 30 Профил на незнайния войн
    незнайния войн
    Рейтинг: 583 Неутрално

    След намесата на Боко петролните фючърси на световните пазари поевтиняха, икономическата криза се изплаши, а птичия грип обеща че няма да идва повече в БГ.

    "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered." George Best
  31. 31 Профил на Краси
    Краси
    Рейтинг: 536 Неутрално

    "Според превозвачите прилагането им ще увеличи с 300-400 хил. литра годишното потребление на дизел, с което ще се намалят производствените разходи на "Лукойл" и ще се намали цената на продукта"
    Това няма ли да увеличи по скоро печалбите на Лукойл.
    През протестите за цените на горивата се прокарват интересите на рафинерията. Странно ми беше кой организира затварянето на пътищата, е сега съм наясно.

    Да почистим България от агентурата на руската империя!!!
  32. 32 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 725 Неутрално

    В статията по-горе не се споменава нито ред за проблемите:
    -Необходимо е да се променят елементи от захранващата система, поради специфичното агресивно действие на биодизела, ако се използва като самостоятелно гориво. Този проблем не стои при смеси от 5 или 10 % с обикновеното гориво.
    -Стабилността на биодизела е значително по-ниска от тази на досега използваното гориво. При разграждане продуктите действат агресивно на захранващата система и двигателя.
    -При студено време двигателят пали по-лошо,
    - По-високият вискозитет на горивото изисква топлообменник за предварителното му подгряване, в противен случай се губи мощност, особено зимно време.
    -Производството му изисква прецизен краен контрол, за да се гарантират параметрите. Това ще затрудни или предизвика недоверие в продукцията на малките производители.

    Биодизелът има своето бъдеще, но е немислимо да се говори за пълна замяна на сега получаваното дизелово гориво. Нефтените компании няма да се предадат лесно!

  33. 33 Профил на leshin
    leshin
    Рейтинг: 8 Весело

    След намесата на човека Слънце спря да се върти планетата Земя ,спря глобалното затопляне ,Луната чака разрешение да изгрее,а ние чакаме ........... големия кораб.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK