Експерти на Дянков в спор за мерките за по-евтини горива

Малки и големи превозвачи също не са единни в исканията си


Все още не е ясно ще има ли удължаване на мораториума

В Министерство на финансите има разминаване в експертните позициите по повод исканията на превозвачи, с които да се понижат цените на горивата, научи "Дневник". През миналата седмица транспортните компании подписаха протокола с исканията си към правителството. Едното от тях е да се намери механизъм за облекчаване на вноса.


Не е ясно обаче дали това предвижда отмяна на  контролните мерки, които задължават доставчиците от чужбина да разтоварват горивата в данъчни складове, където те се измерват, и едва след това се разпространяват по бензиностанциите. Преди време вносителите заявиха, че това оскъпява доставките заради разходите по изграждане на складовете.




Другото искане на превозвачите е да се върне старото ограничение за тировете да не разполагат с повече от 550 литра (обемът на един резервоар) при влизане в България от страни извън ЕС (Македония, Сърбия и Турция). Другата мярка, която според тях ще понижи цените на бензин и дизел, е при напускане на България турските превозвачи да си получават обратно платения ДДС при зареждане в български бензиностанции.


Миналата седмица заместник-министърът на финансите Боряна Пенчева подкрепи голяма част от тези искания. След среща с фирми от транспортния бранш тя заяви: "Държавата ще предложи да се възстановява ДДС на юридическите лица - превозвачи, които са местни за Турция. Това възстановяване на ДДС трябва да става на принципа на реципрочност и пропорционалност към българските превозвачи от страна на Турция."


По-въпроса за вноса Пенчева също се изказа положително, но с няколко условия: "Ще бъдат разширени възможностите за директен внос на горива от превозвачите при плащане на акциза и строг контрол за контрабанда."


Срещу предложенията на превозвачите обаче са други експерти от финансовото ведомство. По техни оценки възстановяването на ДДС може да отвори врата за измами, а връщането на прага за 550 литра само ще даде предпоставки за корупция сред митничарите. "Това ограничение бе на лице при тройната коалиция, но те го оцениха като грешно и го отмениха след 6 месеца в сила.


Не ни трябва да повтаряме старата грешка", заяви експерт от финансовото министерство, пожелал анонимност. Инициативата за законодателни промени и облекчаване на режимите може да бъде одобрена на правителствено заседание в близките седмици, но според представители на ГЕРБ то може да срещне съпротива в парламента.


Вчера се оказа, че има разнобой и между транспортните фирми. Националното сдружение на българските превозвачи, в което членуват предимно малки фирми, подкрепя гражданския протест срещу скъпите горива, насрочен за четвъртък, като решението бе обявено от зам.-председателя на организацията Красимир Лалов.


Представителите на големите превозвачи, обединени в Съюза на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) и Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), още миналата седмица заявиха, че няма да се включат, тъй като правителството изпълнява исканията им за прилагане на мерки за поевтиняване на продуктите.


В събота изтече мораториумът върху цените на дребно на "Лукойл", като вчера не бяха дадени подробности дали срокът му ще бъде удължен.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Чингиз Хан
    Чингиз Хан
    Рейтинг: 448 Неутрално

    честно - не мога да схвана, какво означава "внос на горива" при условие че сме в ЕС с заедно с Гърция и Румъния? Възможно ли е изобщо това правителство да си позволи до такава степен да регулира вътрешнообщтностната търговия с горива че тя практически да стане нерентабилна? Не е ли това нарушаване на договора ни за членство?

    Ето още размисли по темата, споделени от Шел относно административните тежести, които ограничават вноса, въведени от сегашното правителство: "В страната практически оперира само една рафинерия за производство на петролни продукти. В същото време са налице редица административни бариери, препятстващи извършване на внос и вътрешнообщностни доставки.”

    По-важните от тях са:

    - сериозните технически и административни изисквания за регистрация на данъчен склад;

    - тежката процедура за регистрация на лица със статут на “регистрирани получатели” на акцизни стоки;

    - задължението при вътрешнообщностни доставки продуктите да бъдат разтоварвани в данъчен склад преди дистрибуцията им.

    По преценка на “Шел” това силно ограничи вноса и вътрешнообщностното придобиване на петролни продукти в страната. Заради изискванията в закона компанията не внася горива от ЕС от 1 януари 2010 г."

    в този ред на мисли как да коментираме Боковата клоунада със замразените цени? Като шоу? ...или просто човека е тъп като галош?

  2. 2 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Егати корупцията... Опитват се да я облекат с думи. Сигурно за това в Древна Гърция статуите на боговете са били голи.

  3. 3 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Не знаех, че при Дянков работят хора, които се наричат експерти. За тях минималната работна заплата би била прекомерна.

  4. 4 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Какво се случва с Калинка Илиева - ченгето от ОЛАФ без образование? Нима й трябва на прокуратурата прокуратура?

  5. 5 Профил на red_rose
    red_rose
    Рейтинг: 1157 Любопитно

    Че, то в това правителство има ли изобщо експерти?

    Да пишеш на български с латиница е като да пишеш с лайна по стената - чете се, но не е красиво!
  6. 6 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    В министерство на финансите е имало и "експерти".
    О, имаме новина!
    Там има не само бюрократи ами и експерти.
    Невероятно! От кога е тая блага вест?

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  7. 7 Профил на expansip
    expansip
    Рейтинг: 616 Разстроено

    Добре си спомням комунизма и такива извращения не съм слушал от тогава. Защо да плащам данъци за такава национална телевизия, която лъже гражданите си. Прочетете сами :
    "Бензинов туризъм се появи в граничните райони след отваряне на новите пунктове с Гърция. Жители на близките градове Орестиада и Димотика масово зареждат автомобилите си с български бензин. Оказва се, че цената на горивото у нас е близо 2 пъти по-ниска от тази в южната ни съседка. Бензиностанциите в Ивайловград, например, са блокирани от коли с гръцка регистрация.

    Съседите пълнят догоре резервоарите, а замрелият доскоро местен бизнес се радва на невиждано оживление. Това е една от двете бензиностанции в
    Ивайловград. Още на разсъмване колите от Гърция се нареждат на опашка. Шофьорите не знаят български, затова използват жестомимичен превод.

    Димитрис идва за първи път в България.
    Димитрис Чобанис, Орестиада:
    - Ще напълня резервоара догоре. Не знам колко, но казаха, че тук е по-евтино. Идвам за първи път и ми харесва. Прекрасна страна.

    Цената на най-масовия бензин – А 95, в Гърция е едно евро и осемдесет цента за литър. И продължава да расте, казват гърците.

    Нели Сепетлиева, служител на бензиностанция:
    - Доста по-евтино им идва. Не знам, казват, че около лев по-евтино им идва. Има и за десет евро дето зареждат, има и дето си пълнят колите.

    Бензинови туристи. Така в Ивайловград наричат гърците, които всеки ден преминават близкия до града граничен пункт. Потокът от коли тук не спира.
    И докато българските бизнесмени са доволни от ситуацията, гръцките им колеги масово затварят бензиностанции в граничния район заради липса на
    клиенти.
    Автор: Красимир Ангелов, Кърджали "

  8. 8 Профил на expansip
    expansip
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Да поясня. Това са новините на БНТ. А водещата просто си говори някакви глупости и вмъква :
    "Оказва се, че цената на горивото у нас е близо 2 пъти по-ниска от тази в южната ни съседка." След което естествено се опровергава.
    Да живее....

  9. 9 Профил на NWO
    NWO
    Рейтинг: 782 Гневно

    Дянов + експерти в моята формула е = на дълго въже + дебел клон

    http://www.blitz.bg/news/article/118884
  10. 10 Профил на expansip
    expansip
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Това е култов цитат :
    "а замрелият доскоро местен бизнес се радва на невиждано оживление. Това е една от двете бензиностанции в
    Ивайловград."

  11. 11 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1368 Неутрално

    До коментар [#8] от "expansip":

    Защо, това лъжа ли е?

    Не съм бил там, но цените на бензина в България от МНОГО ВРЕМЕ са изкуствено занижени заради ниската покупателна способност на българина.

    И това може да стане - и вероятно става - с договорка между правителството (все едно кое) и един оператор, който се радва на "контролирано" монополно положение в страната.

    Всички го знаете кой е.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  12. 12 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    "Другата мярка, която според тях ще понижи цените на бензин и дизел, е при напускане на България турските превозвачи да си получават обратно платения ДДС при зареждане в български бензиностанции."

    ???????????????????????????????????????

    За кой ще бъдат намалени цените на бензина, че не разбрах? За турските превозвачи ли?

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  13. 13 Профил на pivoley
    pivoley
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#12] от "epoc":
    Правилно си разбрал. Турските превозвачи ще бъдат стимулирани да купуват гориво от България, вместо от Турция. Така в хазната би трябвало да влизат повече приходи от акцизи, но мярката е твърде спорна, тъй като не е ясно дали върнатото ДДС няма да надвишава допълнителните приходи от акцизи. Ако е така, то Държавата ще си е на чиста загуба. Ще спечелят единствено турските превозвачи и Лукойл.

    Pivoley
  14. 14 Профил на kotrag
    kotrag
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Контролът върху крайните цени на горивата е в търговците на дребно - големите вериги бензиностанции.
    Последните са си направили удобно картелно споразумение и си работят спокойно, реализирайки брутни марджини от по 0.20 - 0.30 стотинки на литър гориво - два до три пъти по-големи от тези на колегите им в равитите европейски пазари. Годишните отчети на тези международни ""оператори"" в България показват отлична рентабилност - 15 -до 20 милиона лева за 80 до 100 обекта.

    Плащат на служителите на обектите си заплати, колкото да преживяват и ги подлагат на унизителни условия на труд (стоят навън на студа при минусови температури и играят ролята на черни африканци - обслужващ персонал ).
    Комично и тъжно като маркетингова стратегия....но явно това е разбирането ръководствата на тези иначе международни компании за развитие на "високо технологичен бизнес"....

    Истината е, че с подкупните чиновници - маймуни, никой не няма да докаже фиксиране на цени и нарушаване на компетативното законодателство.

    Всякакви други упражнения по темата, като на каква цена се добива петрола в Урал и дали ще връщат ДДС на турски превозвачи или ще "облекчават вноса" е отклоняване на внимание от темата и имат толкова връзка с действителността, колкото цената на чая в Китай с цунамитата в Япония

  15. 15 Профил на emopeev
    emopeev
    Рейтинг: 229 Неутрално

    ЗА КАЧЕСТВОТО НА ГОРИВАТА ОТ "лукойла" ...... НЯМА СМИСЪЛ ДА СПОМЕНАВАМЕ .... нали?

  16. 16
    ****

    Този коментар беше изтрит в 21:39 на 28/04/2011 от неговия автор.

  17. 17
    ****

    Този коментар беше изтрит в 21:39 на 28/04/2011 от неговия автор.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK