Петролната асоциация: Не е възможно цената на горивата да стане 2 лева за литър

Петролната асоциация: Не е възможно цената на горивата да стане 2 лева за литър

© Красимир Юскеселиев



Цената на горивата на българския пазар в момента не може да стане 2 лева, както настояват протестиращите от цялата страна, обясни в интервю за БНР Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация. "Не е възможно, защото двата основни фактора, които влияят върху цените на горивата, практически са извън контрола и на правителството включително, а това са данъци и акцизи", каза Делчев. По думите му едва от 5 до 10% от цената на бензина и дизела се дължи на търговски надценки, разходи по задължително съхраняване на задължителни запаси, разходи по качеството на горивата и т.н.


По данни на петролната асоциация едномесечният мораториум за задържане на крайните цени на горивата, който "Лукойл" подписа с българското правителство на 23 март, не се е отразил драматично на пазара. Причина за това е, че през този период е имало стабилизиране на международните цени на суровия петрол.
"През този едномесечен период петролът варираше между 114 и 120, сто двадесет и няколко долара, т.е. не се отвори толкова много  ножицата между цената на суровия петрол, оттам цените на едро на горивата и мораториумът, който "Лукойл" наложи на своите цени на дребно", обясни Делчев. По думите му и след отпадане на замразяването не се очаква рязък скок на цените.


Браншовиците подкрепят едно от предложенията на протестиращите - за въвеждане на нулев акциз върху чистия биодизел. "Петролните търговци нямат интерес от високи цени  на горивата, защото те убиват в последна сметка оборотите, намаляват оборотите", обясни Делчев. Той допълва, че на пазара в България има между 70 до 200-250 фирми, вносители на горива, което означавало, че е погрешна представата, че само "Лукойл Нефтохим" внасят горива. "Тоест от тази гледна точка  пазарът е либерализиран, няма пречка такъв списък да бъде изнесен и да бъде постоянно на вниманието на обществеността", казва Делчев. Според него не е толкова лесно обаче да се освободи самият внос.




Делчев каза, че е за предпочитане да остане задължението за данъчни складове на най-масовите типове горива, за да се избегне съществуването на сив сектор. Отпадането на митническия контрол е едно от предложенията на протестиращите. "Митниците положиха усилия, доколкото могат, да ограничат този незаконен внос, като поискаха, т.е. наложиха със закон редица мерки - акцизни складове, в които горивата се проверяват, засилен контрол чрез повече на брой и по-съвършени измервателни уреди на акцизните складове и т.н.", допълни Делчев.


"За България според мен в момента е по-важно да има засилен контрол и той да ограничи сивия сектор и контрабандата, която според министри от това правителство е достигала до 20-30 процента от целия сектор на горива, отколкото отново да го либерализираме и да направим сектора суперпривлекателен за всеки, който иска да върши престъпления и да крие данъци", обясняват от петролната асоциация.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vloti
    vloti
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Ако е евтино нека има сив сектор! На мен той не ми пречи.

  2. 2 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    Всички говорят, че цените у нас са високи, понеже сме у ес . Тва вярно ли е ?

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  3. 3 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Да, нека се въведе нулев акциз на биогоривата и ще видите как българина масово и доброволно ще почне да зарежда Е10.

    Ама няма да стане.

    Това означава автоматично Лукойл да продава 10% по малко бензин, а както знаем висша цел на държавата е благоденствието на Лукойл и Вальо Златев. Иначе защо се прие дебилното предложение да отпадне задължителното смесване на дизела с био компонент? Къде къде по лесно щеше да е просто да му се махане акциза.

    И не, Е10 не е вреден за колите, или поне не и за и повечето. И да Е10 става и на по старички каручки.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  4. 4 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#1] от "vloti":

    А после ще ревеш, че не ти дават висока пенсия и няма пари за здравеопазване. Не стават така тия работи. А и е ясно, че никой не иска да го прави. Не мога да приема, че на вериги като Петрол, Еко и ОМВ с по стотина и повече бензиностанции, им е толкова скъпо да поддържат по един данъчен склад. Просто не искат, защото и те печелят наравно с Лукойл от високите цени. И това е лошото в случая, защото никой не може да принуди законово една компания да внася бензин отвън, пък бил той и с 1 лв по-евтин

  5. 5 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    е как ще може да е 2 лева, като 6-7 милиарда души по света искат да се возят на коли? щом като американци, китайци, германци са готови да дават по-високи цени за бензина, от какъв зор лукойл ще го продава на нас евтино, като може да го изнесе по-скъпо на световния пазар?
    единствения начин да падне е ако световните потребители като цяло решат да карат по-малко. което не виждам как ще стане.

  6. 6 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 782 Неутрално

    "Не е възможно, защото двата основни фактора, които влияят върху цените на горивата, практически са извън контрола и на правителството включително, а това са данъци и акцизи"
    Този другар няма представа каква е ролята на правителството, а тя е да определя данъци и такси. Има много държави по света където народа не плаща данъци. Не казвам че България е възможно да е една от тях, но да се говори че данъците са извън контрола на правителството е пълна глупост. Освен ако правителството се занимава с всичко друго но не и с управление на страната.

  7. 7 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Стига сте рИвали, бе, аз не съм асоциация и пак знам, че:

    1. Сиренето няма да се върне на 1.20 за кило;
    2.Кубик вода няма да стане 0.05лв;
    3.Парното за цял месец цял апартамент няма да е 10-12лв;
    4. Билетчето в автобус (трамвай) не може да е пак 0.06 (0.04)лв.

    Да изброявам ли още? Га искахте демокрация и капитализъм не рИвахте, сега 'що сте ревнали???

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  8. 8 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Акцизът може да се намали, но това ще удари директно по джоба на мафията и никой от управляващите няма да го направи.

    икономист - неграмотник с диплома
  9. 9 Профил на ueberaschung
    ueberaschung
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#5] от "Камен":

    Много си прав. Със заклинания, мораториуми и искания от типа "бензин на 2 лева" цената няма да падне. По времето на соца, вземахме външни заеми, за да поддържаме ниски цени и изкуствено да крепим някакъв жизнен стандарт ама в един момент неможехме да плащаме лихвите и главниците и лекичко фалирахме. Сега който има пари ще кара кола, който няма- ще се вози на автобус и влак. И без това големите градове на България са задръстени от трафик. В "бедните" западно европейски градове хората си ползват градски транспорт и карат велосипеди.

  10. 10 Профил на galin56
    galin56
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Ха ха е то това е смешно. Какво са виновни ЛукОйл за високата цена. Как да стане цената 2лв. като на литър бензин държавата взима 1,50лв. Те ЛукОйл на фотосинтеза ли да карат. 85ст. акциз и 50ст. ДДС на 2,50лв за литър са данъците.
    Протеста трябва да е пред мин. на финансите и оня идиот Плевналиев.
    Защото ни взимат данък за колите нереално висок, понеже нямаме пари за нова кола а караме стари данъка ни е почти двоен, винетка, гражданска отговорност, аптечки, прегледи, данък на горивото, данък на какво ли не свързано с колата, и най-накрая като кажат че нямат пари за асфалтиране на улиците, а ми си трошим и без това старите коли, е казвам ви иде ми да ги застрелям значи

  11. 11 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#5] от "Камен":Не пиши простотии.Да не би в Щатите да блика отвсякъде петрол ,та е по евтин оттук?Сега фиктивният износ носи на някои фирми пари,дето не могат да получат и при продажба на наркотици.Същата работа е с алкохола и цигарите. А бандата на гробарите във власста покровителства и трите отрасъла.

  12. 12 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#10] от "galin56":При 1 по ниски цени на суровината - руският нефт е с 20-20% по евтин от сорта брент дето ни проглушават ушите,:2по-ниски акцизи от Австрия ,Германия и редица други западни страни 3 по-ниски разходи за труд плащаме повече отколкото 10 -на страни от ЕС. Да не говорим за порите което получаваме. Затова и един от министрите рече да си оправят производствените разходи ,ама изглежда ставаше въпрос за другите разходи на Лукойл,та премиерът,пазач на Златев го сряза.

  13. 13 Профил на galin56
    galin56
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#12] от "cobanmaala":
    Съгласен че акцизите са на минимума за ЕС даже ти написах колко са. Заплатите е вярно че тук са по-ниски, но то в една бензиностанция работят по от 7 до 10 човека макс. така,че това не е най-големия критерий.
    А за цените не вярно, че са сред високите - най-ниските са в ЕС. 2,34 за бензина, за сравнение ти си дал Германия и Австрия ма там по последно инфо цената е над 3,20лв(1,63 евро).
    Абе истината е че реалната цена на литър бензин е 1,10-1,20лв. То реално толкова е и цената от вносителите, горницата са такси и данъци. Единствения начин да се свали цената е да се свалят таксите, а те се оправдават че от ЕС ни не разрешават - т.е. няма да ги намалят.
    И ако държавата не намали таксата горивото ще си остане толкова, така че тая кауза е безнадеждна. При тия такси колкото и да протестираме цената няма да падне, а пък заветните 2лв. са направо илюзия.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK