Петролната асоциация: Не е възможно цената на горивата да стане 2 лева за литър

Петролната асоциация: Не е възможно цената на горивата да стане 2 лева за литър

© Красимир Юскеселиев



Избори 2022

Цената на горивата на българския пазар в момента не може да стане 2 лева, както настояват протестиращите от цялата страна, обясни в интервю за БНР Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация. "Не е възможно, защото двата основни фактора, които влияят върху цените на горивата, практически са извън контрола и на правителството включително, а това са данъци и акцизи", каза Делчев. По думите му едва от 5 до 10% от цената на бензина и дизела се дължи на търговски надценки, разходи по задължително съхраняване на задължителни запаси, разходи по качеството на горивата и т.н.


По данни на петролната асоциация едномесечният мораториум за задържане на крайните цени на горивата, който "Лукойл" подписа с българското правителство на 23 март, не се е отразил драматично на пазара. Причина за това е, че през този период е имало стабилизиране на международните цени на суровия петрол.
"През този едномесечен период петролът варираше между 114 и 120, сто двадесет и няколко долара, т.е. не се отвори толкова много  ножицата между цената на суровия петрол, оттам цените на едро на горивата и мораториумът, който "Лукойл" наложи на своите цени на дребно", обясни Делчев. По думите му и след отпадане на замразяването не се очаква рязък скок на цените.


Браншовиците подкрепят едно от предложенията на протестиращите - за въвеждане на нулев акциз върху чистия биодизел. "Петролните търговци нямат интерес от високи цени  на горивата, защото те убиват в последна сметка оборотите, намаляват оборотите", обясни Делчев. Той допълва, че на пазара в България има между 70 до 200-250 фирми, вносители на горива, което означавало, че е погрешна представата, че само "Лукойл Нефтохим" внасят горива. "Тоест от тази гледна точка  пазарът е либерализиран, няма пречка такъв списък да бъде изнесен и да бъде постоянно на вниманието на обществеността", казва Делчев. Според него не е толкова лесно обаче да се освободи самият внос.




Делчев каза, че е за предпочитане да остане задължението за данъчни складове на най-масовите типове горива, за да се избегне съществуването на сив сектор. Отпадането на митническия контрол е едно от предложенията на протестиращите. "Митниците положиха усилия, доколкото могат, да ограничат този незаконен внос, като поискаха, т.е. наложиха със закон редица мерки - акцизни складове, в които горивата се проверяват, засилен контрол чрез повече на брой и по-съвършени измервателни уреди на акцизните складове и т.н.", допълни Делчев.


"За България според мен в момента е по-важно да има засилен контрол и той да ограничи сивия сектор и контрабандата, която според министри от това правителство е достигала до 20-30 процента от целия сектор на горива, отколкото отново да го либерализираме и да направим сектора суперпривлекателен за всеки, който иска да върши престъпления и да крие данъци", обясняват от петролната асоциация.

Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK