
© Красимир Юскеселиев
Цената на горивата на българския пазар в момента не може да стане 2 лева, както настояват протестиращите от цялата страна, обясни в интервю за БНР Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация. "Не е възможно, защото двата основни фактора, които влияят върху цените на горивата, практически са извън контрола и на правителството включително, а това са данъци и акцизи", каза Делчев. По думите му едва от 5 до 10% от цената на бензина и дизела се дължи на търговски надценки, разходи по задължително съхраняване на задължителни запаси, разходи по качеството на горивата и т.н.
По данни на петролната асоциация едномесечният мораториум за задържане на крайните цени на горивата, който "Лукойл" подписа с българското правителство на 23 март, не се е отразил драматично на пазара. Причина за това е, че през този период е имало стабилизиране на международните цени на суровия петрол.
"През този едномесечен период петролът варираше между 114 и 120, сто двадесет и няколко долара, т.е. не се отвори толкова много ножицата между цената на суровия петрол, оттам цените на едро на горивата и мораториумът, който "Лукойл" наложи на своите цени на дребно", обясни Делчев. По думите му и след отпадане на замразяването не се очаква рязък скок на цените.
Браншовиците подкрепят едно от предложенията на протестиращите - за въвеждане на нулев акциз върху чистия биодизел. "Петролните търговци нямат интерес от високи цени на горивата, защото те убиват в последна сметка оборотите, намаляват оборотите", обясни Делчев. Той допълва, че на пазара в България има между 70 до 200-250 фирми, вносители на горива, което означавало, че е погрешна представата, че само "Лукойл Нефтохим" внасят горива. "Тоест от тази гледна точка пазарът е либерализиран, няма пречка такъв списък да бъде изнесен и да бъде постоянно на вниманието на обществеността", казва Делчев. Според него не е толкова лесно обаче да се освободи самият внос.
Делчев каза, че е за предпочитане да остане задължението за данъчни складове на най-масовите типове горива, за да се избегне съществуването на сив сектор. Отпадането на митническия контрол е едно от предложенията на протестиращите. "Митниците положиха усилия, доколкото могат, да ограничат този незаконен внос, като поискаха, т.е. наложиха със закон редица мерки - акцизни складове, в които горивата се проверяват, засилен контрол чрез повече на брой и по-съвършени измервателни уреди на акцизните складове и т.н.", допълни Делчев.
"За България според мен в момента е по-важно да има засилен контрол и той да ограничи сивия сектор и контрабандата, която според министри от това правителство е достигала до 20-30 процента от целия сектор на горива, отколкото отново да го либерализираме и да направим сектора суперпривлекателен за всеки, който иска да върши престъпления и да крие данъци", обясняват от петролната асоциация.
vloti
Рейтинг: 640 НеутралноАко е евтино нека има сив сектор! На мен той не ми пречи.
ARRI
Рейтинг: 1391 ЛюбопитноВсички говорят, че цените у нас са високи, понеже сме у ес . Тва вярно ли е ?
Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!NPaine
Рейтинг: 1391 НеутралноДа, нека се въведе нулев акциз на биогоривата и ще видите как българина масово и доброволно ще почне да зарежда Е10.
"People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."Ама няма да стане.
Това означава автоматично Лукойл да продава 10% по малко бензин, а както знаем висша цел на държавата е благоденствието на Лукойл и Вальо Златев. Иначе защо се прие дебилното предложение да отпадне задължителното смесване на дизела с био компонент? Къде къде по лесно щеше да е просто да му се махане акциза.
И не, Е10 не е вреден за колите, или поне не и за и повечето. И да Е10 става и на по старички каручки.
ugi
Рейтинг: 561 НеутралноДо коментар [#1] от "vloti":
А после ще ревеш, че не ти дават висока пенсия и няма пари за здравеопазване. Не стават така тия работи. А и е ясно, че никой не иска да го прави. Не мога да приема, че на вериги като Петрол, Еко и ОМВ с по стотина и повече бензиностанции, им е толкова скъпо да поддържат по един данъчен склад. Просто не искат, защото и те печелят наравно с Лукойл от високите цени. И това е лошото в случая, защото никой не може да принуди законово една компания да внася бензин отвън, пък бил той и с 1 лв по-евтин
Камен
Рейтинг: 1157 Неутралное как ще може да е 2 лева, като 6-7 милиарда души по света искат да се возят на коли? щом като американци, китайци, германци са готови да дават по-високи цени за бензина, от какъв зор лукойл ще го продава на нас евтино, като може да го изнесе по-скъпо на световния пазар?
единствения начин да падне е ако световните потребители като цяло решат да карат по-малко. което не виждам как ще стане.
dissident
Рейтинг: 782 Неутрално"Не е възможно, защото двата основни фактора, които влияят върху цените на горивата, практически са извън контрола и на правителството включително, а това са данъци и акцизи"
Този другар няма представа каква е ролята на правителството, а тя е да определя данъци и такси. Има много държави по света където народа не плаща данъци. Не казвам че България е възможно да е една от тях, но да се говори че данъците са извън контрола на правителството е пълна глупост. Освен ако правителството се занимава с всичко друго но не и с управление на страната.
Йоаникий
Рейтинг: 772 НеутралноСтига сте рИвали, бе, аз не съм асоциация и пак знам, че:
Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.1. Сиренето няма да се върне на 1.20 за кило;
2.Кубик вода няма да стане 0.05лв;
3.Парното за цял месец цял апартамент няма да е 10-12лв;
4. Билетчето в автобус (трамвай) не може да е пак 0.06 (0.04)лв.
Да изброявам ли още? Га искахте демокрация и капитализъм не рИвахте, сега 'що сте ревнали???
Мазен чех
Рейтинг: 672 НеутралноАкцизът може да се намали, но това ще удари директно по джоба на мафията и никой от управляващите няма да го направи.
икономист - неграмотник с дипломаueberaschung
Рейтинг: 395 НеутралноДо коментар [#5] от "Камен":
Много си прав. Със заклинания, мораториуми и искания от типа "бензин на 2 лева" цената няма да падне. По времето на соца, вземахме външни заеми, за да поддържаме ниски цени и изкуствено да крепим някакъв жизнен стандарт ама в един момент неможехме да плащаме лихвите и главниците и лекичко фалирахме. Сега който има пари ще кара кола, който няма- ще се вози на автобус и влак. И без това големите градове на България са задръстени от трафик. В "бедните" западно европейски градове хората си ползват градски транспорт и карат велосипеди.
galin56
Рейтинг: 450 НеутралноХа ха е то това е смешно. Какво са виновни ЛукОйл за високата цена. Как да стане цената 2лв. като на литър бензин държавата взима 1,50лв. Те ЛукОйл на фотосинтеза ли да карат. 85ст. акциз и 50ст. ДДС на 2,50лв за литър са данъците.
Протеста трябва да е пред мин. на финансите и оня идиот Плевналиев.
Защото ни взимат данък за колите нереално висок, понеже нямаме пари за нова кола а караме стари данъка ни е почти двоен, винетка, гражданска отговорност, аптечки, прегледи, данък на горивото, данък на какво ли не свързано с колата, и най-накрая като кажат че нямат пари за асфалтиране на улиците, а ми си трошим и без това старите коли, е казвам ви иде ми да ги застрелям значи
чобанмахала
Рейтинг: 727 НеутралноДо коментар [#5] от "Камен":Не пиши простотии.Да не би в Щатите да блика отвсякъде петрол ,та е по евтин оттук?Сега фиктивният износ носи на някои фирми пари,дето не могат да получат и при продажба на наркотици.Същата работа е с алкохола и цигарите. А бандата на гробарите във власста покровителства и трите отрасъла.
чобанмахала
Рейтинг: 727 НеутралноДо коментар [#10] от "galin56":При 1 по ниски цени на суровината - руският нефт е с 20-20% по евтин от сорта брент дето ни проглушават ушите,:2по-ниски акцизи от Австрия ,Германия и редица други западни страни 3 по-ниски разходи за труд плащаме повече отколкото 10 -на страни от ЕС. Да не говорим за порите което получаваме. Затова и един от министрите рече да си оправят производствените разходи ,ама изглежда ставаше въпрос за другите разходи на Лукойл,та премиерът,пазач на Златев го сряза.
galin56
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#12] от "cobanmaala":
Съгласен че акцизите са на минимума за ЕС даже ти написах колко са. Заплатите е вярно че тук са по-ниски, но то в една бензиностанция работят по от 7 до 10 човека макс. така,че това не е най-големия критерий.
А за цените не вярно, че са сред високите - най-ниските са в ЕС. 2,34 за бензина, за сравнение ти си дал Германия и Австрия ма там по последно инфо цената е над 3,20лв(1,63 евро).
Абе истината е че реалната цена на литър бензин е 1,10-1,20лв. То реално толкова е и цената от вносителите, горницата са такси и данъци. Единствения начин да се свали цената е да се свалят таксите, а те се оправдават че от ЕС ни не разрешават - т.е. няма да ги намалят.
И ако държавата не намали таксата горивото ще си остане толкова, така че тая кауза е безнадеждна. При тия такси колкото и да протестираме цената няма да падне, а пък заветните 2лв. са направо илюзия.