Шансовете на Северозапада - инвеститори, пътища и туризъм

От региона се надяват нов асфалт, облекчени условия за бизнес и големи инвеститори да ги извадят от бедността

Големият въпрос сега е дали чрез създаване на перспективи за развитие изоставилите Враца и другите градове от Северозападна България могат да бъдат върнати

© Георги Кожухаров

Големият въпрос сега е дали чрез създаване на перспективи за развитие изоставилите Враца и другите градове от Северозападна България могат да бъдат върнати




Отдавна я наричат северозападнала България. Там работа няма, а хората, които не са напуснали, са бедни.
Това са клишетата, наложени за Монтана, Враца и Видин. Екип на "Дневник" отиде на място, за да провери имат ли основание клишетата. Бяхме във Враца, Монтана, Видин и Белоградчик. Днес сме събрали немногото идеи, родени към момента, които може да помогнат от региона да бъде свален етикетът "най-беден в целия ЕС".

Северозападна България ще е "Вкаменената гора" и трябва да се превърне от локална туристическа дестинация в национална. Ако си мислите, че това е цитат от последната стратегия за развитие на най-бедния район в ЕС, дълбоко се лъжете.


Това е съобщение от средата на 2009 г., когато културното министерство реши да сложи име на всеки район в страната и с това да започне да развива по-масов туризъм и извън черноморските и планинските курорти.




За почти две години няма никакъв знак нещо да е направено, но пък представители на ГЕРБ шумно оповестиха неотдавна, че ще се пише стратегия за развитие. Начело на работната група по написването й е министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. Започна организацията на дискусии в различни формати. Премиерът порита мач във Враца в компанията на половината си министри, а местният депутат Николай Коцев се закани да ги затвори в пещерата "Леденика" докато не измислят какво да се прави.


Хора, инвестиции, пътища


Николай Коцев (ГЕРБ, Враца), който вероятно е най-активният депутат от региона, каза пред "Дневник", че вероятно мярката, която ще заработи най-скоро, е свалянето на прага, над който дадена инвестиция се определя като първи или втори клас. Това означава  административна подкрепа за нея от местната и централната власт. Все още поправката в Закона за насърчаване на инвестициите не е направена.


По думите на Коцев засега идеята е тя да е пилотна в Северозападния регион, а ако се окаже успешна, да се пренесе и другаде. "Така инвестициите ще се регулират пазарно – ако един инвеститор знае, че му е по-изгодно финансово да направи компания в Монтана например, той ще я предпочете пред София."


За да се насърчи правенето на бизнес в тази част на страната, обаче трябва да се ремонтират сериозно пътищата. По този въпрос са категорични всички. Частта от главен път Е-79 от Видин до София е в добро състояние, но това не може да се каже за останалите шосета в областта. Плановете включват високоскоростен път Ботевград - Видин, свързан с магистрала "Хемус".


Проектът е за 185 км на стойност 330 млн. евро и се очаква да е готов до 2020 г. В началото на март председателят на парламента Цецка Цачева (ГЕРБ, Плевен) съобщи, че вече са започнали процедурите за отчуждаването на терените. Тогава именно тя оповести и че правителството на ГЕРБ ще пише стратегия за Северозапада.


Връзката на региона с Дунав мост 2 е най-натовареният с надежди инфраструктурен проект. Някои хора обаче предупреждават, да не се очаква чудо. Според Георги Табаков, изпълнителен директор на Българския икономически форум, който има два проекта в Северозападна България, това може да се окаже поредният мит и съоръжението да остане с местно значение, защото няма връзка с останалата инфраструктура.


Николай Коцев посочи, че сега не трябва да се правят пътищата около Враца, защото предстои разкопаване заради проекта за воден цикъл. Във Видин кратерите на централния булевард още ще стоят, защото проектът за цялостно решение има дълга и тъжна съдба, а кметът Румен Видов не е "привърженик на кръпките".


Тезата за митологизацията подкрепи и министърът по еврофондовете Томислав Дончев неотдавна на форум за Северозапада. "Само с построяването на път не може да се подобри ситуацията. Не бива да се работи на парче." Освен това той посъветва и хората да не разчитат на промени в закони или издаване на заповеди от най-високо място във властта, а да поемат инициативата и да "начертаят положителни сценарии" за регионите си.


Депутатът Коцев предлага и от двете. Според него трябва да се опростят процедурите за разрешителни за концесии. Мотивира се с факта, че част от сградите в Берлин и Виена преди се облицовали с врачански камък, а сега той е заместен с китайски. В Министерския съвет още не е обсъждана тази възможност. Николай Коцев и земеделският министър Мирослав Найденов обаче обмислят възможности да се насърчи бубарството в региона.


Туризъм ли?


Състоянието на пътищата е обвинявано за основна пречка пред туризма в региона, но всъщност има доста друга несвършена работа. "Пълно е с местни рибари, всеки си има тапия, а почти никой не се е сетил да развива риболовен туризъм", коментира Георги Табаков от БИФ. Той недоумява как е възможно във Видин да има два туристически центъра и нито един да не работи през уикенда. "Наслагванията от миналото, че събота и неделя не се работи, не са преодолени."


Според него администрацията не може да оправи манталитета на хората, сами трябва да се постараят. Форумът изпълнява проект за туризма по Дунав (Datourway – Danube tourism way), голяма част от който включва тъкмо Северозападна България.


"Ние нямаме море, нямаме минерални извори, не можем да имаме дълъг ски сезон, така че остава културният туризъм", каза Коцев. Той посочи, че във Враца се намира един от най-големите и добре уредени музеи в България. В същото време е факт, че нито една туристическа агенция в града не предлага туризъм в района.


Дейвид Химсън, член на Американската търговска камара в България, слага най-точната диагноза: "На много малко места в Европа природата е толкова красива и с толкова неизползвани възможности за туризъм."


Идеите на местните хора


Кметът на Видин Румен Видов (ГЕРБ) има добре формулиран призив по адрес на централната власт, която очаква местна инициатива - "Обърнете се с лице към нас!". Според него държавата трябва да помогне с големите неща - пътища и газопровод до индустриалната зона.


Константин Шахов, кмет на Враца, казва безадресно, че е добре да се подпомага развитието на малкия и средния бизнес, а не да се очаква идването на голям инвеститор, който да осигури работа на много хора. Заради лошия опит от соц. време с няколко гиганта от калибъра на "Химко".


Директорът на БИФ смята, че е наложително хората от региона да се отърсят от чувството на обреченост. Организацията му изпълнява проект, финансиран основно от Норвегия, "Инвест норт уест".


Чрез него местните администрации се обучават от това как се прави брошура на града до това как се привлича вниманието на инвеститора. А големият въпрос е може ли чрез перспективи за работа да се върнат избягалите от Северозападна България, за да може, ако дойде инвеститор, да има кого да вземе на работа.


На града му трябва университет. В това е убедена старозагорката Севдалина Димитров, която от години живее във Видин и е шеф на борда на "Видахим". Опити има, но засега неуспешни. Тези дни опитът за това бе свързан с корупционен скандал. Изходът от скандала не е ясен. Както засега и какво ще излезе от опитите да се помогне на региона.

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bobo7104
    bobo7104
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Всичко това е една имитация и пародия на загриженост и действия.

  2. 2
    ****

    Този коментар беше изтрит в 16:01 на 27/05/2011 от неговия автор.

  3. 3
    ****

    Този коментар беше изтрит в 16:02 на 27/05/2011 от неговия автор.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK