Вносът е захранвал над 70% от пазара на горива в някои месеци на 2010

Тенденцията на високи доставки на бензин от чужбина се запазва и през януари



Преди няколко дни икономическият министър Трайчо Трайков изпрати писмо до "Лукойл България", в което попита дали бургаската рафинерия на компанията има достатъчно горива, за да задоволи нуждите на страната. Поводът беше забраната за износ на нефт от Русия.


В сряда Трайков съобщи, че е получил отговор и няма опасност от криза на пазара, тъй като "Лукойл Нефтохим" има достатъчно количества. От компанията все пак не са изпратили на министъра точна справка на наличните си запаси, каквато той беше поискал.


Проверка на "Дневник" обаче показва, че реално България може да се захранва почти изцяло от внос на дизел и бензин според данни на националната статистика (НСИ) и мнения на експерти. През някои месеци на миналата година например над 70% от доставките в страната са били от внос, показват данните на НСИ.




В началото на годината, макар и по-слаба, тенденцията се запазва при бензина, като 63% от него е бил вносен, докато делът на дизела е малко под 40%. Високите стойности през някои от месеците (виж графиката) показват, че делът на "Лукойл" тогава е бил доста малък, а страната може да се захранва почти изцяло от внос на горива.


"Хипотетично е възможно всички горива на българския пазар да бъдат вносни. Бензиностанциите купуват от внос между 20 и 40% от различни от "Лукойл" източници. Факторът, който определя дали ще се внася, или ще се купува от местни източници, е цената. Когато е по-изгодно да се внасят горива - се внасят, когато не - не", коментира пред "Дневник" Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.


Реално в България се произвеждат доста по-големи количества бензин и дизел, отколкото се потребяват. Средното месечно производство е съответно 120 и 160 хил. тона, а крайното потребление е между 50 и 100-120 хил. тона, като именно немалка част от него се захранва от внос. През първия месец на тази година например консумираното количество бензин е бил 35 хил. тона, а на дизел 95 хил. тона.


От общото произведено количество в страната една част отива за износ, една за вътрешния пазар, а друга за попълване на резервите. Производителите и търговците на горива са длъжни да поддържат определен резерв, в случай че има спиране на производството и доставките в България. Така например през февруари миналата година, когато "Лукойл Нефтохим" спря за планов ремонт, в страната са били произведени едва по хиляда тона дизел и бензин.


Тогава пазарът е бил захранен от резервите и внос, който обаче не се е повишил като количество, а само като дял заради спадналото крайно потребление като цяло, показват данните на НСИ. В блога си за икономика (ikonomika.org) главният икономист на "Отворено общество" Георги Ангелов коментира данните на НСИ така: "Пазарният дял на "Лукойл" на едро достига исторически ниски нива, а конкуренцията се увеличава. Това е и едно от обясненията, че цените на бензина в България са сред най-ниските в ЕС."

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 715 Любопитно

    Значи много голям "износ" от производителя и след това "внос" от офшорните фирми на производителя/вносител и най накрая - среден пръст в бюджета и стотици милиони за някои.

  2. 2 Профил на Сгугню
    Сгугню
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Айде сега пак ревете какъв монополист е Лукойл

  3. 3 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1110 Любопитно

    Само да попитам като е толкова разнообразен вносът и няма договорки между веригите, как цената от Петрич до Варна е еднакава на бензиностанциите. Пълен смях са тези данни или има 100% договаряне на цени.

  4. 4 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Фиктивен износ, след това фиктивен внос.

    Колегата от първия коментар го е описал пефектно.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  5. 5 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3062 Неутрално

    До коментар [#2] от "Сгугню":

    Е, как да не е монополист? Я погледни дизела?

    Освен това смятам, че врътката, предположена от "cobanmaala" е напълно реална.
    Баш в пика на големия внос (виж графиката) беше и хвалбата с големият износ. При който се оказа, че огромен дял има износът баш на Нефтохима за .... Румъния.

  6. 6 Профил на stormy
    stormy
    Рейтинг: 8 Любопитно

    щеше да е хубаво, ако до графиката с процентите ан вносен бензин и дизел имаше и таква със средните им цени за съответните месеци, да се види има ли зависимост на цената от това дали горивото е вносно или не. просто като идея, защото сами по себе си така представените графики не ни говорят много или поне не са чак толкова интересни, колкото могат да бъдат ако се направи и съпоставка с цените, защото крайния потребител това го интересува - как дадените данни са се отразили на джоба му.

  7. 7 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1309 Неутрално

    през 2010 г. има Износ на дизел под 0.05% сяра общо за около 1 млн. тона. Предполага се, че това е износ на Нефтохим.
    Вноса през годината е 906 хил. тона. Особеното е, че от април до юли износа силно превишава вноса, като през юни износа достига 271.7 хил.тона. Най-големият внос също е през юли 123 хил.тона.
    Около една трета от ИЗНОСА е временен или реекспорт.

  8. 8 Профил на Един Градинар
    Един Градинар
    Рейтинг: 1072 Неутрално

    Така. И сега срещу кого ще протестираме момчета от СИЛА? Срещу Бен Ладен?...

    Small scale, decentralised, decriminalised, sustainable, responsible biz ASAP!
  9. 9 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1309 Неутрално

    До коментар [#5] от "xm...":
    В синтетичните данни на НСИ не се показва каква част от износа и вноса са на особен режим.
    Това което получих от други източници е, че "особените режими" временен износ или реекспорт и обратен внос са около една трета. Това е спрямо дизела, мисля, че при бензин А 95 е подобно. Все пак дела на вноса при дизела е по-голям от дела на вноса при бензина.

  10. 10 Профил на Марта
    Марта
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Дедесарски приоми. Внос , износ, резерв, Златев, Ершов ,Събев, тра-ла-ла!Приказки за наивници!Раята винаги е прекарана да плаща повече.Какво ли е нормално и легално в тази държава на червената мафията.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK