Според класацията BrandZ Top100: Най-скъпите марки в света са Apple, Google и IBM

Според класацията BrandZ Top100: Най-скъпите марки в света са Apple, Google и IBM

© Дневник



Технологичните марки са сред най-скъпите в света, стойността им расте, а тези брандове оказват влияние на почти всички останали сектори. Това са част от тенденциите, очертани от тазгодишната класация на марките с най-голяма стойност BrandZ Top100, подготвена от компанията "Милуорд Браун", поделение на рекламния гигант WPP.


Подреждането се прави според стойността на отделните марки, а не на компаниите, като се имат предвид няколко фактора като доколко брандът помага за приходите, как го възприемат клиентите и каква е прогнозата за потенциалния му растеж.


Заради популярността на таблета iPad и телефона iPhone сред потребителите марката "Епъл" (Apple) заема първото място в класацията за 2011 г. Стойността е изчислена на близо 153.3 млрд. долара и се е повишила с над 80% спрямо 2010 г. От първата класация от 2006 г. насам компанията на Стив Джобс е увеличила стойността на бранда си с феноменалните 859%, или 137 млрд. долара.




За да се разбере по-добре ефектът на силния бранд, създателите на класацията посочват, че за същия период пазарната капитализация на "Епъл" се е увеличила 5 пъти до 319.4 млрд. долара. Така тя изпреварва миналогодишния лидер - Google. Според "Милуорд Браун" "цената" на бранда на световната търсачка е намаляла с 2 на сто за година и той "струва" около 111.5 млрд. долара.


Тройката се затваря от IBM, която обаче отстъпва едно място спрямо миналогодишното подреждане. В първата десятка е и друг IT гигант - "Майкрософт" (Microsoft), който е на пето място със стойност на марката 78.24 млрд. долара. В топ 10 са "Ей Ти енд Ти" (AT&T) и "Чайна мобайл" (China mobile).


Анализът на "Милуорд Браун" показва, че общата стойност на всички 100 бранда в класацията се повишава със 17% до 2.4 трилиона долара основно заради започналото възстановяване на икономиката. Всеки трети долар от тези 2.4 трилиона се пада на технологичните марки. За силното им представяне говори и още едно първо място на компания от сектора - социалната мрежа Facebook за първа година влиза в класацията и попада директно на 35-о място заради голямото "поскъпване" на стойността на бранда с 264% спрямо 2010 г.


Тенденцията за добро представяне на технологичните марки се потвърждава и от големия скок на китайската търсачка "Байду" (Baidu), която се изкачи до 29-о място в класацията, като само преди две години заемаше 75-ото. Доброто представяне на бранда се обяснява с това, че все повече китайци я предпочитат, тъй като отговаря на специфичните им потребности, обусловени от езиковите и културните особености.


"Развитието на технологичните марки е неудържимо, но също толкова важно е и влиянието им върху брандовете от всеки друг сектор и тяхната реакция на бързо дигитализиращата се информация", смятат анализаторите от "Милуорд Браун".


"Амазон" изпревари "Уолмарт"


Показателен за това как технологиите променят останалите сектори е и фактът, че за първа година онлайн магазинът "Амазон" (Amazon) изпреварва американската верига магазини "Уолмарт" (Walmart) като най-скъпия бранд от търговията на дребно.


Анализаторите от "Милуорд Браун" отбелязват и друга тенденция в тазгодишната класация - настъпление на марки от бързо развиващи се пазари. От 11 нови бранда в подреждането повече от половината са на китайски компании. За първи път в класацията влиза и китайска компания за облекла - Metersbonwe. В BrandZ Top100 от тази година са и най-голямата руска банка Сбербанк, както и една от големите бразилски банки - "Итау" (Itaú).


Според "Милуорд Браун" въпреки възстановяването на икономиката и доходите в световен мащаб потребителите през миналата година са останали предпазливи. Променили са се обаче поведението им и начинът, по който избират продуктите. Потребителите излязоха от кризата по-скептични. Разчитат все повече на технологиите, за да намерят продуктите на най-добра цена и с най-добри отзиви, като търсят информация през мобилните си телефони дори когато са пред щанда в магазина.


Според "Милуорд Браун" това се отразява и на начина, по който компаниите комуникират с клиентите - разчитат все повече на социалните мрежи и мобилните приложения, за да стигнат до по-младите клиенти. Не се отказват обаче от телевизионните реклами. Те обаче вече са насочени към по-възрастните потребители.


Класация на марките по стойност прави и маркетинговата компания "Интербранд" (Interbrand). Подреждането на компанията излиза през есента, но според данните от миналата година най-скъпият бранд в света е "Кока-Кола" (Coca-Cola).


Марката оглави класацията за 11-а поредна година и беше оценена на 70.452 млрд. долара. Според BrandZ Top100 през 2011 г. тя струва близо 73.8 млрд. долара. В класацията на "Интербранд" за миналата година "Епъл" заемаше едва 17-о място и се оценяваше на 21.14 млрд. долара.



Основни изводи


- Стойността на всички марки в класацията се е увеличила със 17% спрямо 2010 г. и достига 2.4 трилиона долара
- Една трета от стойността на всички 100 бранда се пада на технологичните марки и телекомуникационните компании
- Първите три компании в класацията са от ИТ сектора
- "Фейсбук" дебютира в класацията и вече заема 35-о място с 246% ръст на стойността на марката само за година
- Марките на компании от развиващи се страни са 19% от стойността на всички брандове
- Все повече компании от Китай и Бразилия влизат в подреждането
- Най-скъпата марка в сектора облекло е "Найк" (Nike)
- "Будвайзер" се нарежда на първо място при бирите, оценява се на 8.8 млрд. долара
- "Тойота" е номер едно при колите и възстановява имиджа си след проблемите с дефекти по колите през 2010 г.
- Китайската застрахователна компания China Life Insurance е номер едно в категорията, стойността на марката е 19.5 млрд. долара
- "Луи Вюитон" е най-скъпият луксозен бранд, а "Амазон" оглавява класацията в търговията на дребно.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK