Магистрала "Люлин" отваря в неделя

Тя ще ускори пътят до Перник, но проблемите с излизането от София остават

Маршрутите от София към магистралата

© Дневник

Маршрутите от София към магистралата



Магистрала "Люлин" започва близо до кръстовището на Околовръстното и ул. "Филиповско шосе". За да се стигне до нея се минава през Околовръстното, което в тази си част все още е тесен двулентов път. Единият вариант да се излезе на него и магистралата е през кв. "Люлин" по бул. "Царица Йоана", на който е тунелът към квартала.


Между булеварда и Околовръстното няма пряка връзка и за това се налага обиколка - или до бул. "Сливница", или до ул. "Филиповско шосе". Минаването през кв. "Люлин" може да се избегне, ако за прекосяване на града се използва бул. "Сливница", който също е сред натоварените.


За хората от южните, източните и централните квартали на София стигането до магистралата е по-трудно. Ако тръгвате от кв. "Младост", може да минете през южната част на Околовръстното шосе до кръстовището за Банкя, но така попадате в традиционно задръстеното кръстовище с бул. "Цар Борис ІІІ". От там по-близо е да напуснете София както и досега по пътя през Владая, известен с тежкия трафик и големите дупки.




Магистрала "Люлин" ще бъде открита официално в неделя (15 май) от премиера Бойко Борисов. Напрежението дали това ще е възможно продължваше и вчера, защото кметът на Перник Росица Янакиева (БСП) все още не е подписала документите, необходими за издаване на акт 16. Очаква се, че магистралата ще бъде пусната въпреки това, а от Агенция "Пътна инфраструктура" уверяват, че до петък всички нужни документи ще са готови.


19-километровият път се строи от 2007 г. и струва 185 млн. евро. Той беше започнат с амбицията да реши проблема със задръстванията на входа/изхода от София през Владая и кв. "Княжево". От там в момента минава единственият път към Югозападна България и Гърция.


Засега е сигурно, че ще намали времето за предвижване между Перник и София от табела до табела. Магистралата обаче няма да е достатъчна, за да елиминира дългото чакане в столицата, защото за да влязат или излязат от града по нея, колите ще трябва да минават по тясното Околовръстно шосе (виж картата).


По пътя към магистралата


Трафикът през Владая вероятно ще бъде разтоварен след 15 май, но ще възникнат проблеми на други места - на Околовръстното шосе и в един от най-големите  квартали "Люлин". От АПИ признаха за проблема и планират да разширят западната част на Околовръстното, но след година и половина. Според изчисленията на агенцията около 15-17 хил. коли на денонощие се движат между София и Перник.


От АПИ очакват сега трафикът да се раздели и част от автомобилите да минават по "Люлин", а част - по досегашния път през Владая. Камионите ще бъдат отклонени изцяло по магистралата, което се очаква да облекчи много движението и да намали тежките катастрофи по старото трасе.


Влизането в София по "Люлин" няма да е по-лесно от излизането, тъй като на кръстовището при кв. "Филиповци" четирилентовата магистрала (без двете аварийни) се влива в двулентовото Околовръстно. "Там ще се образува "тапа" и ще има проблем", каза Лазар Лазаров, член на УС на АПИ. От агенцията планират и ремонт на сега действащия път през Владая, но не е ясно кога.


Първоначалната идея беше той да бъде затворен за кърпене на дупките след пускането на магистралата. През следващите две седмици трафикът може да се окаже още по натоварен, защото заради ремонти ще бъдат спрени (между 14 и 26 май) директните влакове Перник-София, които всеки ден се ползат от хиляди пътуващи за работа.


Два дни за акт 16


Община Перник отказва да подпише документа за пускане в експлоатация, тъй като иска строителят турската "Мапа Ченгиз", да възстанови пътя от Перник за Мало и Голямо Бучино. Според кмета Янакиева част от пътя е разрушена от техниката на строителя, а освен това фирмата дължи на общината 300 хил. лв. за използвани терени за депа.


"Знам, че магистрала "Люлин" има акт 15, знам, че комисията работи и има план-график, който казва, че ще има акт 16. Знам още, че директорът на главна дирекция "Регионално развитие" в ЕК Дирк Анер ще присъства на откриването, което е голяма чест", коментира регионалният министър Росен Пленелиев.


От АПИ казаха, че всички документи ще са готови до неделя. Те обещаха, че ще се ремонтира спорният път, защото той става дублиращо трасе на магистралата и от общински вчера беше преобразуван в републикански.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Тая карта горе ми се струва крива.
    Прието е на карти да се посочва със стрелка накъде е север.
    Тука такава стрелка няма, а на око преценявам, че картата горе е поне с 15 градуса отклонение.

  2. 2 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 844 Неутрално

    Да му мисли люлинският тунел...

  3. 3 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 727 Неутрално

    как ли пък няма някой от центъра да мине първо през люлин, като тръгне за банско. като може да си мине по цар борис и по стария път.
    освен живущите в люлин, не виждам кой друг ще ползва тази скъпа магистрала.
    дори пътуващите от перник - ами те маршрутките сега спират на руски паметник, което е в центъра и удобно за всички - от там как ли пък няма да тръгнат първо през люлин и филиповци да обикалят? че те докато стигнат дотам, ако хванат цар борис и по стария път, ще стигнат до перник за това време.

  4. 4 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 920 Неутрално

    "19-километровият път се строи от 2007 г. и струва 185 млн. евро" - почти 10 млн евро на километър - това сигурно е една от най-скъпите магистрали на км в света...

    Истината ни прави свободни.
  5. 5 Профил на naso
    naso
    Рейтинг: 434 Гневно

    Какво си мисли, че прави тази малоумна кметица.Като не ще ,ще минат без нея.А пък онези молоумници от голямо и мало Бучино не разбраха ли ,че ще им направят пътя ама сега,веднага-откачалници.

  6. 6 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 633 Неутрално

    До коментар [#4] от "Forrest Gump":

    Никой никога не е отричал, че е по-скъпа от обичайното. Обаче очевидно аргументите да е такава са силно, след като финансирането е от ЕС (програма "ИСПА".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK