Маркирането на коли ще остане, забраната ще е само за стикерите

Маркирането на автомобили при сключване на застраховка "Автокаско" ще остане, но ще бъдат премахнати стикерите по стъклата. Това в крайна сметка предвиждат промените в Кодекса за застраховането, които преди дни бяха приети от правителството и вече са внесени в парламента. Там те могат да бъдат изменяни от депутатите, преди окончателно да влязат в сила.


Повече от година вътрешният министър Цветан Цветанов настоява маркирането да бъде забранено, защото по неговите думи то е свързано с престъпни групи. От няколко месеца насам обаче Цветанов говори за забрана на стикерите, които указват, че даден автомобил е маркиран и застрахован при определена компания.


В крайна сметка миналата седмица министрите приеха проекта, подготвен от МВР с аргумента, че се премахват стикерите, които са "белег и възможност на криминалните структури да се ориентират в противозаконното отнемане на моторни превозни средства" по думите на Цветанов. Проектът изрично забранява поставянето на знаци, белези и други индикации на видими места по автомобилите, но не и маркирането, което представлява издълбаване с абразив на миниатюрни поредици от числа върху части от автомобила.




Само някои от тези маркировки – върху фаровете и стъклата например, могат да се видят с просто око, обясни собственикът на най-голямата маркираща фирма "Кеит" Живко Желев. Освен това текстовете за промени в кодекса изрично изключват от забраната за поставяне на знаци именно "механично нанесени символи или микрогравировка".


Това означава, че клиентите на застрахователи, изискващи маркиране, ще продължат да плащат допълнително 40-60 лв. за първоначално отбелязване на код върху тях и наполовина по-малко всяка година, когато подновяват полицата си "Каско".


Живко Желев заяви, че очаква забраната за стикерите да не бъде приета и те да се запазят заедно с маркирането. Той не отговори каква технология може да въведе "Кеит", ако лепенките отпаднат.


При обсъждането на забраната представители на бранша предупредиха, че е възможно да се стигне до махане само на стикерите, но това няма да затрудни разпознаването на маркираните автомобили, което ще бъде въпрос само на по-различна технология. Например един автомобил се маркира, но вместо лепенка на стъклото на скрито място му се поставя чип. Той се разпознава с устройство и дава информация къде е сключена застраховката "Каско".


"Единственото добро за нас от маркирането е, когато има кражба на автомобили да ги проследяваме. Имали сме случаи така да намираме откраднати коли", коментира Недялко Чандъров, главен изпълнителен директор на ДЗИ.


"Дори да се забрани маркирането или стикерите, няма да има голям ефект, който иска да заобикаля закона, ще измисли нещо друго", коментира Асен Христов, председател на надзорния съвет на "Еврохолд България", основния акционер в "Евроинс". Според него е по-добре да се събира данък от всяко маркиране – това, от една страна, ще го оскъпи, от друга – държавата ще извлече пряка полза от него.


При обсъждането на проекта в Министерския съвет премиерът Бойко Борисов заявява, че преди години правителството на Иван Костов "обясняваше, че е свалило лепенките от автомобилите на СИК и ВИС, а всъщност самите компании минаха на по-високо технологично ниво, като започнаха да си маркират стъклата".


От стенограмата на заседанието става ясно, че според премиера така обществото само е било заблудено, а с решението си сега нещата ще бъдат приведени, "както е в цивилизованите страни".
На няколко пъти при обсъждането на евентуална забрана председателят на Асоциацията на българските застрахователи Орлин Пенев, заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Борислав Богоев и шефът на "Булстрад" Румен Янчев посочиха, че маркирането не пази колата от кражба.



За и против


Твърдо против маркирането са "Алианц", "Дженерали", "Виктория" (също част от Generali Group), "Евроинс", "Интерамерикан", които са се отказали от него. За запазване на сегашното положение са "Бул инс", "Лев инс", "Армеец", а "Булстрад" и ДЗИ не са вземали ясна страна, като посочват, че сега маркират, но принципно не са против забрана. В момента "Кеит" маркира 54% от автомобилите, застраховани с"Каско", по данни на самата компания. В бранша се смята, че дружеството е свързано с "Бул инс", макар официално да е собственост на Живко Желев.
Друга маркираща фирма - "Голд кар", е 100% собственост на "Лев корпорация" - дружество, свързано с Алексей Петров. Корпорацията е един от акционерите в "Лев инс, а застрахователят маркира само при "Голд кар". "Армеец" пък са свързани с маркировача си "Инфо асистанс" чрез Светослав Янев, който е собственик на фирмата чрез "Дениз 2001" и участва в управлението на компании, свързани с "Химимпорт" - основният собственик на застрахователя.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 532 Неутрално

    няма да е стикер върху стъклото, а ще е лепенка върху арматурното табло - малка за да не блести в стъклото

  2. 2 Профил на konrad
    konrad
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Крайно време е да се забрани изцяло маркирането по какъвто и да е начин. Да сте видяли кола от западна европа с надрани прозорци, фарове, боя... Колата си има номер на рамата, номер на двигателя, достатъчно е. Тука схемата освен за да знаят джамбазите от кои да не пипат, е двоен рекет за народа, един път застраховай, втори път плати и маркиране 20 лв.

  3. 3 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    хубаво, да си маркира който иска, но да го направят да не е задължително. щото така застраховката не струва колкото я рекламират, а с 60 лева отгоре. хайде за тия 60 все пак и разходи - да ти нацвъкат колата с кодове.
    но 30 лева всяка година за поддръжка след това си е чиста печалба за мутрите, пардон застрахователите.

  4. 4 Профил на dan4eto
    dan4eto
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Много шум за нищо, пак ще продължават да рекитират хората. Нямало да има стикер, но ще взимат пари за маркиране.

  5. 5 Профил на Весела Николаева
    Весела Николаева
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#3] от "Камен":

    Всъщност, маркирането не е задължително при всички компании - някои не го искат и не задължават клиентите си да плащат 50 лв. за него. Друг е обаче въпросът каква е ползата от него - по данни на КФН кражбите на маркирани автомобили са 0.15% от застрахованите, а на тези без маркировка откраднатите са 0.3%.

  6. 6 Профил на Румен Гълъбинов
    Румен Гълъбинов
    Рейтинг: 768 Неутрално

    В България в момента много по-голям риск за потребителя е невъзможността му да получи адекватно застрахователно обезщетение от застрахователната компания и абсолютно необоснованото забавяне на изплащанията на обезщетения от застрахователите с месеци след законоустановените срокове отколкото тези маркировки – върху фаровете и стъклата например.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK