Над 550 млн. лв. ще отидат за реклама на еврофондовете

До сега са похарчени около 15 млн. лв., усвояването ще продължи още пет години

Над 550 млн. лв. са предвидени за мерки за публичност и информираност на българите за възможностите за усвояване на еврофондовете. Средствата трябва да бъдат изхарчени до края на 2015 г. Към момента са усвоени около 15 млн. лв.


Досега България е усвоила близо 1.5 млрд. от общо 15.6 млрд. лв. по седемте оперативни програми, показват данните от публичния модул на системата за управление на еврофондовете ИСУН.


От медиите радио "Дарик" и агенция "Фокус" са усвоили най-много пари за реклама, като имат договори за популяризиране на почти всички програми. В ИСУН обаче няма информация кои компании са взели поръчките и съответно кой колко средства е усвоил.




Средно около 2.5% от бюджета на оперативните програми са за публичност и информираност, каза министърът по еврофондовете Томислав Дончев. Според него тези средства са повече от достатъчни за постигане на целите. Традиционните методи за разпространяване на информацията като излъчване на клипове, съобщения в медиите и билбордове не давали необходимия ефект.


"Задачата ни е не само да заредим гражданите с информация, но и да ги въвлечем в процеса, а за това са необходими иновативни инструменти", смята Дончев. Като пример той посочи публичният модул на ИСУН, както и предстоящото откриване на 28 областни информационни центъра, в които хората ще могат да питат за всичко, което ги интересува. Бюджетът за изграждането и поддържането на ИСУН е над 2 млн. лв. За националната мрежа от инфоцентрове са предвидени 5 млн. лв. 


Средствата за реклама на всяка програма се заделят от техническата помощ за нея. Най-много пари за тази дейност харчат тези с най-голям бюджет, като лидер е Програмата за развитие на селските райони. По данни на земеделското министерство за популяризирането й са предвидени 21 млн. лв. до края на програмния период. Досега са усвоени около 3 млн. лв.


От оперативните програми отличници в усвояването на средствата за реклама към момента са "Административен капацитет" и "Човешки ресурси", показват данните в ИСУН. "Административен капацитет" имат две приключили информационни кампании за общо над 1.3 млн. лв., а в процес на изпълнение са още две за близо 2 млн. лв.


"Човешки ресурси" е единствената програма, която е сключила договор за информационно осигуряване до края на програмния период през 2015 г. Споразумението е още от времето на бившия министър на труда Емилия Масларова. То е било подписано в края на 2008 г. за над 15.6 млн. лв. От него към момента са похарчени над 1 млн. лв.


По програма "Конкурентоспособност" също има договор за над 11.3 млн. лв. до края на 2014 г., който е сключен по времето на тройната коалиция, но няма движение по него. Също при предишните управляващи е подписан договорът за информираност и публичност по оперативната програма "Регионално развитие". Той е за над 4.4 млн. лв., като срокът му за изпълнение е до 16 септември 2012 г. От средствата са похарчени 665 хил. лв.


Най-голямата оперативна програма - "Транспорт", е сключила последните договори за популяризиране чрез медиите по време на мандата на ГЕРБ и те са за 6 млн. лв. От тях 2.4 млн. лв. са предназначени за телевизии и радиа, а 3.6 млн. лв. - за пресата, като до момента усвояването на средствата още не е започнало. По времето на тройната коалиция за реклама на "Транспорт" са похарчени над 3.6 млн. лв.


От тях 103 хил. лв. са отишли за лого и слоган, а още 88 хил. лв. за сайт. На този фон интернет страницата на оперативна програма "Околна среда" струва едва 18 хил. лв. Тази програма е и най-пестелива в рекламата - за популяризирането й е сключен едногодишен договор за 762 хил. лв.


В следващ брой на "Дневник" очаквайте кой е взел най-големите договори за популяризиране на еврофондовете.



Кой може да кандидатства


- радиа
- телевизии
- вестници
- рекламни агенции
- ПР агенции
- сайтове
- ИТ компании
- социологически агенции



Мерки за публичност и информираност


оперативна програма - бюджет


Транспорт - 9.9 млн. лв.
Околна среда - 1 млн. лв.
Регионално развитие - 4.43 млн. лв.
Конкурентоспособност - 11.4 млн. лв.
Човешки ресурси - 15.6 млн. лв.
Административен капацитет - 3.3 млн. лв.


Източник: ИСУН

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Технолог
    Технолог
    Рейтинг: 613 Неутрално

    Това са нашите пари и в частност - моите. Лошо похарчени.

    Някой може да каже - какво се ядосваш, парите идват от Европа. Не е така, защото в края на краищата знам, че аз и такива като мен ще ги изработват под една или друга форма. А други ще вземат пари за реклама, а ще има и такива, които ще вземат комисионната за тази реклама. И всички те ще бъдат послушни и верни на този, който дава парите за реклама.

    Абе с други думи, европейските политици правят васали нашите политици, а нашите политици правят васали - нашите бизнесмени (и собственици на медии). Нищо ново под слънцето.

    Демокрация, пазар, свободна конкуренция - загубиха се някъде...

  2. 2 Профил на ngrudev
    ngrudev
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Уооууу тожа са акдски пари за подобно нещо, те пред половин свят ли искат да рекламират или рпед малка България, колко хора сме една шепа. Това е някакъв престъпен начин да се открадант едни пари и то мнооог пари. Дано ЕС спре това рпестъпление, нямам думи.

  3. 3 Профил на Стефанов
    Стефанов
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Алоо, Дневнииик, пак май имате грешка с нулите??? 500 млн. лв!!??
    От тази ви табличка излизат към 10 пъти по малко май:

    Транспорт - 9.9 млн. лв.
    Околна среда - 1 млн. лв.
    Регионално развитие - 4.43 млн. лв.
    Конкурентоспособност - 11.4 млн. лв.
    Човешки ресурси - 15.6 млн. лв.
    Административен капацитет - 3.3 млн. лв.

    Излагате се!!!

  4. 4 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2026 Любопитно

    Рекламира се НЕЩО, което има нужда от реклама.
    По-добре е да се УЛЕСНЯТ процедурите за усвояване на фондовете, а нуждаещите се ще ги ПОХАРЧАТ разумно, дори без СЛОГАН...

    Коментиране на анализираното, вече...
  5. 5 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3086 Неутрално

    Оооо, Ганьо Цигански си пада да "усвоява" точно такъв тип помощи. Не е като да подготвиш документацията на цяло шосе или пък да ти искат 50% съучастие....

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  6. 6 Профил на Огнян
    Огнян
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Стефанов табличката е само за оперативна програма - бюджет!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK