Корпоративен профил: "Медика" (5MA)

Корпоративен профил: "Медика" (5MA)

© Дневник



Визитка


Създадена: 1971 г. като Завод за превързочни материали
Адрес: София 1164, пл. "Йоан Павел ІІ" №1
Тел. +359 2 96 00 330
Производствена база: гр. Сандански 2800, Индустриална зона
Предмет на дейност: Производство на лекарства и превързочни материали
Отрасъл: Фармацевтика и медицински консумативи
Интернет адрес: www.medica.bg
Изпълнителен директор: Пенка Тишкова
Последен отчет: Консолидиран към 31.III.2011 г.


Производството на лекарства и медицински консумативи е един от секторите, които са най-слабо засягани от икономически кризи. Това обаче невинаги означава гарантирано добри резултати, тъй като и тези компании страдат от проблеми и ако не съумеят да запазят пазарите си, конкуренцията заема дяловете им.




Сред българските производители от този бранш "Медика" е един от примерите с какви проблеми могат да се сблъскат дружествата след приватизацията си и след навлизането на конкуренция от други страни.


Допреди няколко години компанията произвеждаше основно медицински консумативи като бинтове, марли, памук, пластири за рани, хирургически конци и по-малко – лекарствени продукти. През последните години обаче евтиният внос, основно от Китай, сериозно засегна пазара на този тип продукти и "Медика" пострада от това.


Най-сериозно това се отрази през 2009 г., след което започна възстановяване. Допълнително лошо влияние оказа и фактът, че медицински консумативи, марли, памук са продукти, от които се получава по-ниска печалба.


Така от няколко години "Медика" все повече се насочва към лекарства и производство на хранителни добавки – вече предлага четири добавки. Компанията е част от групата на "Доверие обединен холдинг" и "Софарма" и това я прави донякъде зависима от по-големият фармацевтичен производител. "Медика" произвежда част от лекарствата на "Софарма", но те заемат около 10 на сто от общата й продукция.


Подобно на "Софарма" и "Медика" увеличава значително продажбите си на чужди пазари в последните години. За разлика от нея обаче "Медика" има ръст и на вътрешния пазар – с 9% през първото тримесечие в сравнение със същия период на миналата година.


Повишението на продажбите у нас е по-силно при фармацевтичните продукти – с 12%, докато зад граница те са се увеличили с по-слаб темп. За първото тримесечие техният ръст е с близо 60 на сто, докато реализираната медицинска продукция за износ е скочила почти пет пъти.


Зад граница продуктите на "Медика" се продават основно в Украйна, Сърбия, Македония, отскоро дружеството стъпва и в Италия, Финландия, Албания. Компанията продължава да работи повече за българския пазар – две трети от продажбите й са у нас.


През годините от приватизацията насам "Медика" инвестира в ново оборудване, а голяма част от старото е извадено от употреба. Тъй като преди години преработката на памук за марли е заемала голяма част от площта на предприятието, след спирането на тази дейност са останали много свободни площи.


Преди няколко месеца "Медика" сключи договор за продажба на свободните терени на верига за хранителни стоки. Засега не е ясно каква цена ще бъде получена от тях, но парите със сигурност ще се използват за нови инвестиции, съобщиха от ръководството при обявяването на сделката. Планираните нови инвестиции на дружеството са в производство на лечебни пластири, които се регистрират като лекарства, освен това продължава разработката на нови лекарствени продукти – един от тях "Медика" планира да пусне до края на тази година.


В момента продуктовата гама на компанията включва няколко хранителни добавки, четири вида лекарства без рецепта и седем с рецепта. Отделно продължава производството на памук и изделия от него, обикновени пластири и стоматологични продукти. Част от производствените мощности на компанията са зад граница – в Египет, Турция, Китай и Индия се правят изделия от памук, а в Германия – специални кръвоспиращи пластири.


"Медика" финансира инвестициите си основно със собствени средства и не е набирала пари от капиталовия пазар. Последното увеличение на капитала й е направено през 2008 г. с неразпределена печалба от предишни години, но така компанията не е набирала пари от акционерите си. Тя има и много слаба задлъжнялост – според последния й отчет към края на март няма никакви дългове към банки и други кредитни институции.


Преди няколко години собственикът и изпълнителен директор на "Софарма" Огнян Донев обяви, че обмислят вливането на "Медика" в по-голямата компания заедно с "Унифарм" и "Българска роза-Севтополис". За "Медика" това обаче не се е случило и няма никакви решения на акционерите и на ръководството, свързани с вливане.


Цветослав Цачев, ръководител "Анализи", "Елана"
Първото тримесечие беше добро за "Медика", с подчертано увеличение на износа на годишна база. Вероятно това е началото на трайно възстановяване на продажбите, но и колебанията в експорта ще са нещо нормално. Инвеститорите ще са доволни да видят запазване на темповете на растеж през цялата година, но и цената на акция вече отразява добрите новини.


Тя се търгува 20 пъти над текущата печалба при възвращаемост на капитала от 5%. Това ще изисква дори ускоряване ръста на продажбите, за да оправдае оценката на книжата. Акцията пропусна да се включи към борсовия ентусиазъм от началото на годината и дори предварителният договор за продажба на имот не задвижи цената на слабо ликвидната позиция.


Красимир Йорданов, портфолио мениджър, "ДСК асет мениджмънт"
"Медика" стартира годината с ръст на продажбите и подобрение на рентабилността, като това се дължи най-вече на външните пазари, някои от които са нови за компанията. През последните години дружеството генерира стабилен положителен кеш от оперативна дейност и работи без дългово финансиране, което му позволява да разпределя редовни дивиденти.


От известно време дружеството развива програма за освобождаване от неоперативни активи, което допълнително ще подобри финансовите и кешови позиции на фирмата. Растежът на "Медика" оттук нататък ще зависи от разширяване присъствието на чуждестранни пазари, което пък е функция от маркетинговите усилия на мениджмънта и инвестициите в подобряване на конкурентоспособността.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Фирмата е секси, както казваше Императора във един друг форум...

    От мен - Да!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK