Проектът за "Струма" предвижда над 13 км тунел

Николина Николова

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Николина Николова



Тунел, подобен на този под Босфора, ще мине през Креснеското дефиле. Уникалното за България сложно съоръжение ще бъде с дължина 13.3 км, като това е единственото възможно решение за изграждането на магистрала "Струма". Утре се очаква то да бъде одобрено в Люксембург от работната група, която подготвя документите за трасето.


До края на юни апликационната форма за цялата магистрала трябва да бъде изпратена за одобрение в Европейската комисия (ЕК), съобщи Николина Николова, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пред "Дневник".


Освен нея от българска страна в групата ще участва и зам.-министърът на регионалното развитие Георги Прегьов. Другите членове са експертите на Европейската инвестиционна банка, която осигурява заема за съфинансирането на магистралата, тези по програма "Джаспърс" (инструментът за техническата помощ на ЕК) и представители на Arup - консултант на ЕК по генералния транспортен план на Европа. "Струма" се финансира със средства от еврофондовете, като прогнозната й стойност е 1 млрд. евро.




Вариантът за прокопаване на един дълъг тунел от 13.3 км и един по-малък от 2.5 км е единственият възможен, за да се спазят изискванията за опазване на околната среда, обясни Николова. Така се избягва и преминаването през защитените зони "Натура 2000" и застрашаването на ценни растителни и животински видове.


Тунелното решение е по-добрият вариант и заради високата сеизмичност на района. Съоръжението е разчетено така, че да издържи на земетресение от над 7-а степен по скалата на Рихтер, казаха от АПИ. Все още се дискутира как точно ще се прокопава тунелът, като засега единият от обсъжданите варианти е изработването на специална "къртица", подобна на тази, използвана за софийското метро.


Друг плюс на уникалното съоръжение е, че трошеният камък от прокопаването на тунела ще може да се използва за насипите за изграждането на земните участъци на магистралата и така ще се намалят разходите за тях, обясни Лазар Лазаров, член на УС на АПИ.


Предвижа се да бъдат построени две тунелни тръби, като всяка ще е с диаметър от 15 метра. Двата търга за участъците Дупница - Благоевград - Сандански ще бъдат пуснати за проектиране и строителство паралелно в началото на 2012 г. 


Междувременно АПИ удължи с една седмица срока за подаване на офертите за отсечката от Долна Диканя до Дупница заради завишаване на критериите за използвания асфалт. Според пътни компании това няма да доведе до значително поскъпване на офертните цени и те очакват да бъдат подобни като тези за магистралите "Тракия" и "Марица".


Отделните участъци на двете магистрали  бяха спечелени на цени между 1.8 и 2.3 млн. евро/км. АПИ е заложила прогнозна стойност от 4 млн. евро/км за магистрала "Струма".

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Този коментар беше изтрит в 18:34 на 31/05/2011 от неговия автор.

  2. 2 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 675 Весело

    Проектът за "Струма" предвижда над 13 км тунел.
    Обявяват конкурс за строеж на тунел при Креснеското дефиле. Уникално за България, сложно съоръжение и ще бъде с дължина 13.3 км.
    Идва французинът:
    - Ако ние правим тунела, ще копаем от двете страни и ще срещнем тръбите с точност до 2 метра.
    След него германецът обявява:
    - Ние ще копаем от двете страни и ще срещнем тръбите с точност до 1 метър.
    Идва инж. Ганев:
    - И ние, българите, като нация техническа, ще копаем от двете страни. И ако е рекъл Бог, ще срещнем двете тръби точно до сантиметър!
    - Добре де, ами ако не е рекъл Бог?
    - Ще си имаме два тунела.

  3. 3 Профил на mediator37
    mediator37
    Рейтинг: 470 Неутрално

    ББ поне пътищата ще направи.

    Има ли живот след демокрацията ?
  4. 4 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1291 Весело

    "това е единственото възможно решение"

    ндам, ако немаш друго, освен чук, всичко почва да ти изглежда като пирон.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  5. 5 Профил на Добрия войник Швейк
    Добрия войник Швейк
    Рейтинг: 985 Неутрално

    До коментар [#3] от "mediator37":

    това не мога да разбера, защо тези преди него не направиха нещо - пак да краднат, ама и нещо да се направи....

    Fast überall wo es Glück gibt, gibt es Freude am Unsinn. ~Friedrich Nietzsche
  6. 6 Профил на ръпончо
    ръпончо
    Рейтинг: 1307 Любопитно

    А, този тунел ще има ли вентилация?

    Много народ тук се е взел насериозно! :)
  7. 7 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 989 Неутрално

    До коментар [#5] от "Щурмовак":

    Ами магистрала Люлин, ами метрото, ами спортната зала. Този само ги открива, друг ги строи преди него. Я да видим колко обекта дето им е ударил първата копка е открил.

  8. 8 Профил на Rael
    Rael
    Рейтинг: 675 Весело

    До коментар [#5] от "Щурмовак":

    Отговор, отговор... ама и аз нямам отговор. Според мен отговорът е някъде в Наказателния кодекс.

  9. 9 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 675 Весело

    До коментар [#3] от "mediator37":
    "mediator37" е безбожник, но вярвал - без да познава Бога. Естествено, че той е безбожник и не вярва в БОГ, вярва единствено в партията майка и Бога с идола си заменя той.

  10. 10 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 675 Весело

    До коментар [#1] от "puhen":
    ...и ще е към някой трезор на банка.

  11. 11 Профил на jamaisvu
    jamaisvu
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Леле, колко шантав народ има- преди 3-4 години, когато започнаха проучванията как да се изгради магистралата, излязоха едни кратки новинки за предложенията. Всъщност най-евтино и екологично решение е да се заобиколи района- пътят става по-дълъг с 20-30 км, тоест с няколко минутки. Създаването на тунел спомага за запазване на миграцията на животните от защитената местност, но нищо повече- газовете ще са достатъчно, за да замърсят тотално региона(говорим за животните, не за хората, за тях не е чак толкова опасно за здравето). Обаче петте минути по-бързо са много нещо, определено. След това тоя, дето е обяснил, че трошения камък ще се ползва-алоооу, то това от 50 години съществува в пътното строителство, викат му брукнерово разпределение на масите и благодарение на него се прави план на механизацията и се пести от превоза на изкопани земни маси към насип и от изкоп. Важното е ленти да се режат и пари да усвояват, пък дали е обмислено- кой го е еня.. Нали все някой ще каже, че се прави и ще ръкопляска.
    А това за защитената местност и тунела като лошо решение го писаха в Нешънъл Джиографик България, тъй че да не ми излезе някой с номера, че си измислям за общественото обсъждане.

  12. 12 Профил на ПАСТОРА
    ПАСТОРА
    Рейтинг: 1021 Весело

    До коментар [#2] от "latcho59":

    Има и по-добър вариант:
    С атомната подземница да цъфнем точно по средата и да започнем да копаем в двете посоки и откъдето излезем да започне магистралата.

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  14. 14 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 573 Неутрално

    Района на всичко отгоре е и земетръсен ....

  15. 15
    ****

    Този коментар беше изтрит в 10:04 на 01/06/2011 от неговия автор.

  16. 16 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#2] от "latcho59":

    Едва сега разбрах следния факт :

    Пътуваш по АМ "Хемус" посока Ботевград и втория тунел е прав като опънат конец , а съседния в обратната посока е КРИВ !
    Прави някаква дъга , един ненужен според мен завой в дясно ?

    Ако някой знае защо е така , моля да ме просветли !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  17. 17 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1240 Весело

    До коментар [#16] от "Чардо":

    Лазерният лъч се е огънал, поради изкривяване на гравитационното поле. Това е като са го копали. Дядо ми го е разкзвал.

  18. 18 Профил на skarlet1
    skarlet1
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#3] от "mediator37"
    Вероятно няма да му достигне времето на ББ...

  19. 19 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#17] от "Big Muzzy":

    Колега , и аз обичам майтапа , но питането ми е съвсем сериозно !

    А не мога да приема твоите твърдения за сериозни по следните причини :

    Сигурно с дядо ти сме връстници , та когато ги копаха тези тунели още нямаше лазерно насочване по тунелите и на края -=- гравитацията действа по посока към центъра на Земята , а не в страни .

    И пак повтарям , че питането ми е сериозно , защото още преди години питах даже и проектантите им от тогавашния институт "Водпроект" , но и те не знаеха защо се е получил този завой . А проектантите даже под сурдинка се радваха , че грешката не е станала в обратна посока , защото е щял да влезе в другия тунел !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  20. 20
    ****

    Този коментар беше изтрит в 09:34 на 31/05/2011 от неговия автор.

  21. 21 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#19] от "Чардо":

    "гравитацията действа по посока към центъра на Земята , а не в страни"

    Гравитацията, която е изкривила въпросния лазерен лъч е на галактичното ядро, не на Земята. И понеже са го замерили зимъска рано сутрин, се е изкривил перпендикулярно на тангентата през земния сфероид в дадената точка.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  22. 22 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#16] от "Чардо":
    "Българите сме малък, но много прост народ".
    Пътуваш по АМ "Хемус" посока Ботевград и втория тунел е прав като опънат конец, а съседния в обратната посока е КРИВ ! Защо?

    Защото е строен по времето на Живков и тунела към Правец - родното му село, е прав като "Априлската линия" на партията. Всяки тунел, успореден на Априлската линия на Партията, е прав тунел! ..., а съседния тунел в обратната посока, към София е КРИВ ! И сега е пак така. Борисов: Магистрала Тракия няма да си я занеса в двора в Банкя. Борисов: Пуснах ”път като слънце”.
    http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BB%D1%8A%D0%BD%D1%86%D0%B5
    Борисов: Калина Илиева ни е заблудила по брилянтен начин…Aз съм й сърдит и съм й обиден

  23. 23 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#22] от "latcho59":

    ++++++++++++++++++++++

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  24. 24 Профил на ръпончо
    ръпончо
    Рейтинг: 1307 Весело

    За да имам толкова много минуси, явно много малко от вас са минавали през тунела на Витиня.

    Много народ тук се е взел насериозно! :)
  25. 25 Профил на pc_none
    pc_none
    Рейтинг: 521 Весело

    16 км. магистрала, 13 км. тунел, 10 км. мост... Може и да доживеем 2 км. аутобан да си имаме и ние!

  26. 26 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 675 Весело


    До коментар [#24] от "ръпончо":виж коментар [#13]

  27. 27 Профил на mi6osp
    mi6osp
    Рейтинг: 983 Неутрално

    Мдаа, разбирам такъв тунел при Троян-Кърнаре- през Стара планина. Стотици километри отляво и отдясно -планинска верига.
    Да копаеш над 13 км тунел, само за да си през дефилето през лесно заобиколим неголям планински рид, си е просто умишлена скъпоструваща глупост.

    Когато някой е глупав,то е за дълго!
  28. 28 Профил на jamaisvu
    jamaisvu
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#16] от "Чардо":

    Единственото логично обяснение (ако изключим човешка грешка) е да е имало геоложки сондажи и на тяхна база да е взето решение за изкривяване, с цел да се избегнат напукани варовикови слоеве или нещо подобно и съответно да не се оскъпи чрез заздравяването им повече от това да прокопаят още малко и да е завой. Като цяло, дори да е сбъркан и да са го изкопали крив, съвсем не е трудно да го изправят, а ако е човешка грешка било, то съм убеден, че щяха да се намесят редица служби и ЦК-та, за да не се излага социалистическото строителство пред света...

  29. 29 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#28] от "jamaisvu":

    Опитвал съм се всякак да си го обясня , защото двата тунела са съсем близо един до друг !!! Защо единия е съвсем прав , а другия бяга от него ? А и дължината мисля че е около 800 м ?

    Та там не е кой знае какъв дълъг тунел , че и кой знае какава планина ?

    А тогава грешките се замазваха !

    Знаеш ли за какъв кратък срок направихме в Монетния двор НОВА юбилейна монета за полета на нашия пръв космонавт ?

    По план кораба трябваше да се скачи с космическата станция , но нали стана беля и не можаха да се скачат . А ние бяхме изработили цялата емисия , като на реверса бяха изобразени именно скачени ! ?

    Та унищожихме цялата емисия и направихме НОВА МОНЕТА на която е само кораба "Съюз".

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  30. 30 Профил на jamaisvu
    jamaisvu
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#29] от "Чардо":

    Това ми беше мисълта- за грешка и дума да не става. Но при по-големи обекти, още повече пък пътностроителни е задължително да се направят хидрогеоложки проучвания. Подобен проблем се яви при преустройството на софийското летище, където пък сондажите се правеха през 50м и всичко бе наред, но се оказа, че между няколко от сондажите има стари сметища- едно време изкопавали яма, пълнели я и я заравяли. Затова се забави и оскъпи летището. Та вероятно при сонджите са се натъкнали на нещо - напукан скален слой или неуплътнен глинест слой и за да го заобиколят се е появил този завой. А неуглеждането е било голямата грешка, защото магистралата се е строяла ударно и едва когато са стигнали дотам са видели проблема, ако е имало предпроектни проучвания е щяло да се измени малко трасето и всичко да е ок. Вярно обаче, че едната тръба е с 200 метра близо по-къса от другата, което не е малко

  31. 31 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#30] от "jamaisvu":

    Аз от строителство мога да кажа , че не разбирам . Аз съм завършил МЕИ - маш.иженер и матричар по професия. Помня отлично когато се правеше магистралата , то бе голям ентусиазъм, както помня и пътуването и по сега съществуващото шосе до Ботевград. Даже първите ралита Златни минаваха от Бот-д до Щастливеца по него път ( 1970-76 год) Помня и как се пътуваше и през Арабаконак по време на строителството.
    Но аз съм любознателен и ми е интерсно да получа правдив отговор на въпрос , койте вече си и го задавам откак пуснаха тази тръба ( отначало първо се пускаше едната тръба, другата се правеше и после и нея я пускаха ).
    Та въпросния един единствен завой е в по-късата тръба , върху нея има и къде по-малко скална или земна маса просто защото е външна тръба и то към края на склона. Другата тръба е права като опънат конец , а в тази влизаш направо НО малко в дясно и не виждаш края на тунела като в другата, караш направо някъде докъде средата , правиш ЕДИН , ЕДИНСТВЕН лек ляв завой и пак караш направо по тунела и излизаш до другата тръба . НЯМА криволичене в тунела , няма поредица от завойчета , като кога се избикаля нещо . Предпоследната ми 4-та жена работеше като проектант във Водпроект и те са правили проектите и провериха в архива и по проект и двете тръби са прави ?!?!?!

    Но защо е станало така изпълнението ?

    Или както казваме ние шопите : знаят само стари баби и знахарки !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  32. 32 Профил на ventsy
    ventsy
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Много интересно! Както каза #28, може да проекта да е бил за прав тунел но без направени сондажи и като са взели да го строят е излезло че нещо скалата не е както трябва и да се е наложило да се направи завой.
    Ето сайта на доц д-р инж Николай Михайлов - http://nmihaylov.com/ пробвай да го питаш, може и да ти отговори.

  33. 33 Профил на jamaisvu
    jamaisvu
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#31] от "Чардо":

    На мен проектантството ми е професия, а пътното строителство специално- една кратка част от обучението. По принцип не завоите не могат да бъдат остри- това зависи от клас път и други неща и след като говорим за главен магистрален път е недопустимо да има голям завой, още повече в тунел. Като добавим и факта, че обикновено се пробиват напречни малки тунели за евакуация, за да изкривят тръбата само нещо подобно е имало като проблем. След като завоя е само в тунела, това говори за наличен проблем единствено в него. Идеята за геоложките проучвания ми дойде, защото допреди няколко години не бяха нужни такива освен за изключително важни обекти(разбирай АЕЦ) и затова може да са пропуснали нещо. Интересно ми стана на мен, тъй че ако разбереш сподели. Тея тунели са копани почти изцяло на ръка или с дребна техника, тогава нямаше големи земекопни машини, с каквито например се копае соф. метро.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK