Консолидация без край

Големите телекоми продължават да имат апетити към по-малките доставчици на интернет, но цените са твърде високи

Консолидация без край

© Георги Кожухаров




Ние не търгуваме абонати. Инвестираме с дългосрочна перспектива, защото всеки такъв инвестиционен проект не може да има възвращаемост 2-3 години
Николай Кичев, изпълнителен директор на "М-Нетуърк"

Малко качествени доставчици за изкупуване и високи цени, искани от по-малките оператори. Така описват ситуацията на пазара водещите български телекомуникационни оператори, които продължават да заявяват твърдо апетитите си за консолидация на един от най-разпокъсаните и конкурентни пазари у нас - на интернет доставчиците.


Въпреки че официална статистика за това колко точно компании оперират в сектора няма, според различните източници те варират между 2000 и 5000 компании, голяма част от които доставят подобна услуга на миниатюрна част от над 2.7-те млн. български домакинства.




"Високата цена от 800 евро на абонат, която "М-Тел" плати за изкупуването на "Спектър нет" и "Мегалан", завиши изкуствено цените на пазара", коментира пред "Дневник" изпълнителният директор на "Blizoo" Ищван Полони. Компанията му нееднократно е заявявала интереса си към разширяването на пазарното си присъствие чрез изкупувания на по-малки регионални доставчици - стратегия, която следваше през миналата година.


"Оповестените ценови параметри на сделката между "М-Тел", "Спектър нет" и "Мегалан" предизвикаха широк дебат в сектора", коментират и от "Глобул". От компанията обаче не казаха дали тази сума е твърде висока или твърде ниска за придобитите от най-големия мобилен оператор компании.


"Цената беше такава, на каквато реалистично можеше да има сделка. Не сме преценявали стойността на сделката на база на брой абонати, а на перспективи за развитие", коментира пред "Дневник" Николай Кичев, изпълнителен директор на "М-Нетуърк". Дъщерната компания на "М-Тел" обединява в структурата си изкупените за 78 млн. евро "Спектър нет" и "Мегалан".


Според Кичев двата оператора са в перфектно състояние и са "най-добрите компании, които можем да използваме за бъдещето си развитие". По думите му сметката за цената от 800 евро на абонат не е вярна, защото в нея не се взима предвид фактът, че "Спектър нет" работи предимно с бизнес клиенти.


"М-Тел" планира да стъпи агресивно на пазара на интернет, като целта на компанията е да удвои покритието си до края на годината. "В момента покриваме над 500 хил. домакинства, а до края на година искаме да станат около 1 млн. в цялата страна", коментира Кичев.


По думите му част от тази експанзия ще бъде свързана с изкупване на по-малки оператори. Компанията обяви, че планира да инвестира "няколкостотин милиона евро" в развитието на мрежата си към оптичната технология GPON през следващите години.


Анализаторите, както и представителите от бранша, също са на мнение, че телекомуникационният пазар тепърва ще се консолидира - както на ниво услуги, така и на ниво играчи. От една страна, все повече компании се ориентират към предоставянето на няколко услуги едновременно, а от друга - влиянието на големите оператори, които имат по-мащабни ресурси вече започва да се усеща върху по-малките.


"През последните 2 години се наблюдава ясно как големите оператори постепенно увеличават покритието си, което от своя страна води до загуба на такова от по-малките играчи на пазара", коментира Красен Йотов, анализатор в "Индъстри уоч".


Според него в момента наистина се наблюдава тенденция по-малките компании да искат по-високи цени при евентуални оферти за изкупуването им, но това ще бъде факт само в краткосрочен план. "В дългосрочен те са изправени пред загуба на пазарни дялове, което може да намали стойността им", смята анализаторът.


Очаква се, че и другите телекоми ще вземат активно участие в течащия в момента процес на консолидация. От "Глобул" не обявиха еднозначно, че планират изкупувания, но коментираха, че "със сигурност ще участваме в процеса на трансформирането на телекомуникационния сектор през следващото десетилетие".


От "Виваком" не върнаха отговори на въпросите на "Дневник" до редакционното приключване на броя. Според Кичев пазарът ще еволюира до степен, в която на национално ниво ще има 2-3 големи доставчика, които ще бъдат допълвани от компании, които са силни в определени райони на страната.

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Ако Спектър работи с бизнес клиенти така както работи с частните, М-тел не са си направили добре сметката

  2. 2 Профил на Stoyan Tonev Dimitrov
    Stoyan Tonev Dimitrov
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Може да са малки и "некачествени за изкупуване", но благодарение на тях и жестоката конкуренция скоростите при нас изпреварват световните - щатите, англия и т.н.(ако изключим международния канал), или можем да кажем че за същата услуга цената е паднала многократно. А при мобилните оператори примерно какво става с цените напоследък, т.е. колко пъти паднаха. Мтел като са много качествени защо не могат 9 месеца да си оправят билинга? Айде да не коментирам работи от кухнята и за бтк и техния бюроктратичен дух.

    ВИС, СИК, ТИМ, ГЕРБ
  3. 3 Профил на Stoyan Tonev Dimitrov
    Stoyan Tonev Dimitrov
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Вие ги покривате тези 500 000 ама те дали искат да ви бъдат клиенти? Вие(мтел) сте новото БТК, поне по начина по който шефа ви реагира на проблемите ви с билинга.

    Epic FAIL!

    ВИС, СИК, ТИМ, ГЕРБ
  4. 4 Профил на galina1986
    galina1986
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Аз пък се радвам, че Спектър нет и Мегалан преминаха към М-тел, те все пак са от доста време на пазара и въпреки временните си затруднения са сериозен фактор.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK