Летище София може да изгради нов пътнически терминал

Концесията е вариант да се търси финансиране за съоръжението

До година-две новият терминал 2 на софийското летище може да се окаже тесен

© Красимир Юскеселиев

До година-две новият терминал 2 на софийското летище може да се окаже тесен




Аеропортът ще чисти имиджа и минава на пазарен принцип

До една-две години трябва да се проектира и да започне работа по нов пътнически терминал на летище София или да се разширят двата съществуващи. Причината е, че бавно, но славно се върви към запълване на проектния капацитет на аерогара. Това каза оперативният директор на държавното дружество "Летище София" Николай Кабакчиев. Компанията е оператор на летищната инфраструктура.


Капацитетът на двата терминала на аерогарата е 4.2 млн. пътници на година, а през 2010 г. през летището са минали близо 3.3 млн. души, като броят им до април тази година продължава да расте. Нуждата от нов терминал, както и от инвестиции в нови ръкави за отвеждане на пътниците и замяна на старата техника за обслужване на самолетите, за които ще са нужни инвестиции от около 100 млн. лв., са сред причините да се обмисля концесия на цялото софийско летище.




Първоначално от министерството на транспорта искаха да намерят частен инвеститор за част от него, но преди няколко месеца правителството реши да започне подготовка за концесия на цялото съоръжение. "Първо трябва да решим какво искаме и след това да видим как ще го постигнем.


Ако разчитаме на държавния бюджет, ще е тежко, затова може да се търси публично-частно партньорство, каквото е концесията", каза преди време новият министър на транспорта Ивайло Московски. Заместникът му Камен Кичев обяви обаче, че концесията няма да се прави на всяка цена.


Кредиторите трябва да одобрят концесия


От ръководството на оператора на съоръжението "Летище София" казват, че няма да успеят да се справят с инвестицията сами, защото вече изплащат заеми за построяването на втория терминал на аерогарата. "Не можем да си позволим да погасяваме евентуален втори кредит", каза Кабакчиев. "Летище София" изплаща заем от 60 млн. евро към Европейската инвестиционна банка и 40 млн. долара към Кувейтския фонд за арабско икономическо сътрудничество.


Идеята на министерството на транспорта е евентуалният бъдещ концесионер на аерогарата да поеме и непогасените задължения. Московски обясни, че за обявяването на процедурата е нужно и съгласието на банките, както и на Европейската комисия, тъй като строителството на втория терминал беше направено и с 50 млн. евро по програма ИСПА. Предшественикът му Алесандър Цветков обясни при приемането на решението за подготовка на концесията, че тя ще е и за инвестиция на нов карго терминал, както и на такъв за малки самолети.


Иначе за тази година мениджмънтът на "Летище София" планира да направи нов пътнически ръкав, който ще увеличи пропускателната способност на терминал 2. "Той ще струва поне 800 хил евро", обясни Кабакчиев. Планира се и разширяване на т.нар. фингър (неподвижен ръкав за преминаване на пътници). Инвестицията се оценява на 1.2 млн. евро. Отделно ще бъдат вложени средства в подобряване на сигурността на летището - купуване на нови камери, скенери и металдетектори.


Мениджмънтът на държавното дружество търси и начини за компенсиране на намалелите си приходи вследствие на разбиването на монопола при наземното обслужване и осигуряването на гориво за самолетите. "След влизането на третия наземен оператор (гръцката "Голдеър Хендлинг" - бел. авт.) приходите намаляха, но по-коректни резултати ще имаме в края на годината", обясни Кабакчиев. Той добави, че същият е и ефектът от навлизането на "Лукойл" в зареждането на самолетите с гориво.


Доскоро само "Летище София" имаше право да извършва тази дейност и на практика се явяваше посредник между "Лукойл" и авиокомпаниите, за което получаваше и комисиона. "Сега губим приход от комисионата", каза оперативният директор на компанията. За първите три месеца на 2011 г. приходите на "Летище София" са намалели с около 1.22 млн. лв. до 24.2 млн. лв, показват данните на Министерството на финансите.


В търсене на повече приходи


Държавното дружество ще се опита да компенсира намалените приходи с отдаването под наем на повече площи на терминал 2. "Ще търсим пазарни цени обратно на доскорошната политика всичко на летището да е скъпо - от кафето до наема", каза Кабакчиев. Ще се разчита и на продажбите в магазините на летището, както и на ползването на допълнителни услуги от пътниците като бизнес салоните.


"Опитваме се да работим като частна компания, въпреки че при нас всичко става бавно, тъй като се искат съгласувания с министерството. Освен това трябва да променим недобрия имидж на летището сред клиентите, тъй като дълги години компанията се е държала като монополист", добави Кабакчиев. От думите му стана ясно, че сега това отблъсква компаниите, които вече имат право на избор кой да ги обслужва на земята.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1291 Разстроено

    Да им искат такса обслужване, или достъп до самолетите на Лукойл!Ако има такива такси, да ги увеличат!
    Лукойл! - дори и под ръба на тоалетната чиния! "Навеждането" пред тази компания е приключи. Сега следва "съществената" част, или иначе казано - "клатенето" на целия народ, за дълги години напред

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  2. 2 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1291 Неутрално



    Сега е момента !

    Действай Борисов !!!



    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  3. 3 Профил на Ashkovoto
    Ashkovoto
    Рейтинг: 418 Весело

    Интересно, този другар от няколко дни е освободен, даже му запечатиха кабинета, а той загрижено и с дълбоко познаване на материята обяснява ли, обяснява...Ей,Дневник, а да не е някакво баято интервю от фризера за пълнеж? Знае ли човек...Може пък да е възкръснал другарят, или да са го възкресили/примерно, поляли са го с пожарникарски маркуч?/.

    Това е най-нормалното и елементарното,и мисля,че е положително,което може да се допусне и да се констатира.С.Сакскобургготски
  4. 4 Профил на steerbear
    steerbear
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ако някой ми обясни как полет с една и съ6та дестинаця от Варна или Бургас струва двойно пове4е от колкото от София 6те съм му много благодарен. Авио компанията съ6то е една и съ6та... На мен ли4но ми се струва 4е Софийското лети6те ползва държавни протекции...

  5. 5 Профил на Petar Pountchev
    Petar Pountchev
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Стиърбар, какъв е този език, на който пишеш? Айде обратно в трети клас.

  6. 6 Профил на steerbear
    steerbear
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#5] от "petarpountchev":
    Явно си доста недосетлив (меко казано).
    Просто клавиатурата на която писах горнот е шведска и ч,ш,щ липсват.
    Карай, от такива като теб не се засягам

  7. 7 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Билетчета започнахте ли да давате за паркинга, или още прибирате парите на ръка, шибан червен боклук!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK