Как Apple промени света

Компанията е известна със способността си да прави продукти, по които да се ориентират пазарите след нея


С iPad Стив Джобс съживи една позабравена концепция и я превърна в хит


Компанията ще се опита да превърне компютъра от основен в помощен продукт

Ако има едно нещо, в което Apple, и по-специално изпълнителният директор на компанията Стив Джобс, да е много добър, това е да създава продукти, които променят изцяло или направо създават нови пазари.
И докато в по-далечно минало технологичният гигант не се е радвал на чак такава популярност, в момента около него и продуктите му се създава нещо като култ (а защо не скоро и религия).


Всъщност според проучване на Би Би Си името на компанията активира същите центрове в мозъците на феновете й, които се активират и при съзерцаване на религиозни символи от страна на вярващи хора. Именно удовлетворяването на потребителските желания са в центъра на всичко, което прави Apple. И компанията се справя доста по-добре от конкурентите си в това отношение, което личи и по-продажбите й.




Затова и може да се твърди, че има способността да променя света по един или по друг начин. Примерите за това са много. Само в последните 10 години компанията успя да изкара mp3 формата на дневен ред, след това направи смартфоните масов потребителски продукт, а накрая вдъхна нов (и истински) живот на една иначе забравена концепция - за таблета.


И всичко това заради маниакалните убеждения на Стив Джобс, че всички продукти на компанията трябва да бъдат изпипани до последния възможен детайл. И да са максимално близки до това, което искат потребителите.


Като за начало - годината е 2001 г., всички искат да слушат дигитална музика, но за това се искат плеъри с голяма вместимост. Тогава флаш технологията не е толкова напредната, но защо пък да не сложим харддиск в устройствата? И така се ражда първия mp3 плеър iPod, който и до днес диктува модата сред конкурентите си. И се предлага в най-различни разновидности, една от които дори е точно копие на iPhone.


Говорейки за самия iPhone - той също може да бъде наречен емблематичен продукт най-малкото защото успя да превърне себе си и подобните му смартфони от нишов продукт за бизнеса в такъв за крайния потребител - лесен за употреба, с богата функционалност и с непрекъсната свързаност с интернет.


Какво повече му трябва на потребителя, освен да се наслаждава на музиката и филмите, която купува от iTunes (магазина на Apple), и да сърфира в интернет (макар и без Flash). Защото освен всичко друго iPhone се превърна и в символ на обществен статус. А от него до момента са продадени над 150 млн. броя.


И накрая, но не на последно място - iPad. Знаете ли, че първият таблет в света е представен през 2000 г. при това от най-големия конкурент на Стив Джобс - Бил Гейтс, тогава все още действащ изпълнителен директор на Microsoft. Тогава той излиза на сцената на Comdex (най-значимо технологично изложение допреди години) и представя своята визия за таблета.


Тя няма (почти) нищо общо с тази на iPad, представен 10 години по-късно, и, изглежда, не е точно това, което потребителите търсят. Защото прилича повече на лаптоп със сгъваем екран.


Десетилетие след това Джобс показва своя таблет, който прилича повече на iPhone, а разликата между двете устройства е най-вече в размера на дисплея (при таблета той е почти 10 инча). Иначе операционната система е една и съща, а хардуерът на едното следва хардуера на другото.


И въпреки първоначалния скептицизъм Джобс отново е познал - потребителите наистина искат таблети, защото желаят да са непрекъснато онлайн, но 4 инча дисплей невинаги са достатъчни - има приложения, които изискват доста повече място за работа. И до момента от iPad са продадени над 25 млн. единици.


Приказката обаче продължава, а следващата й глава ще е през есента, когато на пазара се очаква новата iOS 5 (мобилната операционна система на Apple), която ще дойде с iCloud. Да, и Apple има своите амбиции в облака, които са малко по-различни от тези на останалите. И са свързани с основния проблем на потребителите в момента - твърде многото информация, разпръсната на твърде много устройства, които те притежават.


Това превръща синхронизацията между тях в трудно и досадно начинание, което изисква компютър. И връзването на всяко едно от тях с него през определен период от време с цел взаимно актуализиране на данните помежду им. С идването на iCloud обаче компютърът ще стане ненужен, защото потребителите ще качват всичко от харддисковете си в "облака" (отдалечените сървъри) на Apple, а синхронизацията с между техните Mac, iPhone, iPad и iPod Touch ще става автоматично и през интернет. Прекрасно, нали?


Всички тези примери показват до каква степен Стив Джобс обича да влиза под кожата на хората, които носят приходите на компанията му - потребителите. Не че другите не го могат, просто не им се получава толкова добре. Примерите за това са много - да вземем Nokia, която допреди години определяше как ще изглеждат мобилните телефони.


А сега се опитва да догони конкурентите си и дори се обедини с Microsoft за целта. Дори самите Microsoft бяха изгубили за известно време иновативния си дух, но с продуктите си от последната година се върнаха към него. И очакваме да видим докъде ще стигнат.

Още по темата

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK