Новите банкови клиенти: ориентирани към продукта, не към бранда


4% средно от физическите лица, банкови клиенти в България, ползват онлайн банкиране


18% средно от дребния бизнес в България използва онлайн банкиране


30% средно от физическите лица, банкови клиенти в ЦИЕ, ползват онлайн банкиране


50% средно от дребния бизнес в ЦИЕ използва онлайн банкиране


По-малко лоялни, ориентирани към условията на банковия продукт, а не към марката (бранда), клиенти на няколко банки, а не само на една. Това са характерни черти на българите от новото поколение (т.нар. Y), които използват тези услуги. За тях времето, мобилността и информацията са най-важни при ползването на продукти на банките.




Изводите са от проучване на Уникредит Булбанк, представено от Цветанка Минчева, заместник-директор "Банкиране на дребно" в кредитната институция. Тези клиенти вече не ползват 30 години една и съща банка като своя обслужваща институция. Те биха избрали за всекидневните си нужди банка с ниски цени, средно обслужване и достъпна онлайн.


Ако имат нужда от кредит, те биха се допитали до своите връстници, не до банков консултант или финансов експерт. Банковият клон им се вижда тясно, неудобно помещение за продажби, претъпкано с излишна и объркана информация, е показало още проучването на банката.


Така алтернативните канали за банкиране се оказват вече не алтернатива, а удобна среда, която позволява да се използват банкови услуги по всяко време и навсякъде, посочи Минчева. Затова според нея вече не е важен толкова самият продукт, а начинът, по който се предлага на клиента, и това какъв е достъпът до него.


В същото време обаче на този етап българският пазар е все още далеч от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) като ниво на използване на интернет банкирането от клиентите физически лица. По отношение на онлайн банкирането едва 4% средно от клиентите на банките в България използват тази услуга. В същото време в ЦИЕ техният дял е средно 30%.


Това показват резултати от изследване на Finalta, международна компания за проучвания и анализи в областта на банкирането на дребно, в което е участвала Уникредит Булбанк и още шест български банки - малки и големи. При дребния бизнес картината за страната ни изглежда по-добре - средно ползваемостта на интернет банкирането е 18%, за страните от Югоизточна Европа средният дял на малките фирми, които ползват услугата, е 31%, в ЦИЕ - 50%.


Тенденцията в банковите транзакции е да намаляват тези, наредени на гише в клона или офиса, спрямо извършените през други канали за банкиране - внасяне на средства през банкомат или онлайн банкиране например. Но все още близо 75% от паричните преводи в България се извършват на гише, докато в ЦИЕ техният дял е 42%.


За цяла ЮИЕ също делът им е по-висок - средно 64% от преводите са на гише. В страните от този регион продажбите, реализирани извън филиалите на банките, все още са под 2%. Това означава, че при нас клиентите все още предпочитат банковия клон, каза Минчева.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Безименен
    Безименен
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    мноо на място... аз отдавна съм така

    Времето е наркотик, много от него убива.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK