
© Дневник
Сериозното възстановяване на потреблението в България, което трябва да ускори излизането от кризата, така и не се случва. Въпреки че има леко повишение в общите продажби на дребно през май, тези на храни, напитки, цигари, облекла, обувки и битова техника се понижават.
Именно тяхното търсене дава сигнал за потребителското доверие и състоянието на домакинствата. В същото време има ръст в продажбите на лекарства, козметика и горива. За първите шест месеца има подобрение и в продажбите на автомобили, но дилъри признават, че той до голяма степен идва от интерес за покупки от чужбина.
Тенденцията за потреблението се потвърждава и от Българската ритейл асоциация. Прогнозите на голяма част от търговците от миналата година, че през пролетта на 2011 г. ще започне постепенно раздвижване в продажбите на дребно, засега не се оправдават.
От асоциацията заявиха, че от началото на годината досега всеки месец е отчетен спад на покупките на дрехи, обувки и битова електроника. "На практика няма пример за обратното", коментира председателят на сдружението Мариан Колев. Сред причините за свитото потребление се посочват освен все още свитите доходи, но и инфлацията, което кара клиентите да поставят преди всичко цената.
Цветослав Цачев, главен анализатор в "Елана", прогнозира, че българите ще се въздържат от по-сериозни покупки поне още година и пробуждане може да се очаква едва през следващото лято. По-оптимистично гледа Георги Ангелов, главен икономист на "Отворено общество". Според него вече се наблюдава стабилизиране на потреблението и дъното е достигнато, но за да има оттласкване, ще трябва да се подобри инвестиционната среда.