Потреблението не дава сигнал за по-бърз изход от кризата

Българите свиват покупките на храна и облекла, но увеличават тези за лекарства и горива

Потреблението не дава сигнал за по-бърз изход от кризата

© Дневник



Сериозното възстановяване на потреблението в България, което трябва да ускори излизането от кризата, така и не се случва. Въпреки че има леко повишение в общите продажби на дребно през май, тези на храни, напитки, цигари, облекла, обувки и битова техника се понижават.


Именно тяхното търсене дава сигнал за потребителското доверие и състоянието на домакинствата. В същото време има ръст в продажбите на лекарства, козметика и горива. За първите шест месеца има подобрение и в продажбите на автомобили, но дилъри признават, че той до голяма степен идва от интерес за покупки от чужбина.


Тенденцията за потреблението се потвърждава и от Българската ритейл асоциация. Прогнозите на голяма част от търговците от миналата година, че през пролетта на 2011 г. ще започне постепенно раздвижване в продажбите на дребно, засега не се оправдават.




От асоциацията заявиха, че от началото на годината досега всеки месец е отчетен спад на покупките на дрехи, обувки и битова електроника. "На практика няма пример за обратното", коментира председателят на сдружението Мариан Колев. Сред причините за свитото потребление се посочват освен все още свитите доходи, но и инфлацията, което кара клиентите да поставят преди всичко цената.


Цветослав Цачев, главен анализатор в "Елана", прогнозира, че българите ще се въздържат от по-сериозни покупки поне още година и пробуждане може да се очаква едва през следващото лято. По-оптимистично гледа Георги Ангелов, главен икономист на "Отворено общество". Според него вече се наблюдава стабилизиране на потреблението и дъното е достигнато, но за да има оттласкване, ще трябва да се подобри инвестиционната среда.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK