Deloitte: Европейските строителни компании се спасяват от кризата с излизане на нови пазари

Deloitte: Европейските строителни компании се спасяват от кризата с излизане на нови пазари

© Георги Кожухаров



Излизане на нови пазари и разширяване на дейностите си в портфолиото е стратегията, която са предприели големите европейски строителни компании, за да оцелеят в кризата. Това показва докладът на Deloitte European Powers of Construction 2010 (EPoC). Проучването включва годишната класация на 50-те най-големи европейски строителни компании по продажби и топ 20 компании по пазарна капитализация. Докладът предлага анализ на текущия пазар и предизвикателствата за индустрията във време на икономическа криза.


Нуждата от подобна диверсификация се налага заради спада в строителния сектор в Европейския съюз от 3.6% през 2010 г. За тази година очакванията са да има минимален ръст в строителството от 0.2%, посочват от Deloitte.


Голяма част от европейските строителни компании вече са предвидили изчерпване на традиционните бизнес модели, свързани със строителството за публичния сектор или за фирми за недвижими имоти, и са развили успешни иновационни стратегии, намаляващи зависимостта им от тези пазари, показва изследването. Девет от класираните EPoC 2010 компании печелят най-малко 50% от приходите си от дейности, които не са свързани със строителство. Единадесет от тях генерират над 40% доходи в чужбина.




Централна Европа има само един представител в Европейския топ 50. Това е полската PolimexMostostal SA, която заема 44-о място сред най-големите строителни компании в Европа. Начело по обем на продажбите са две френски фирми - "Винчи" (Vinci), следвана от "Буиг" (Bouygues). Третото място е за германската Hochtief. Като цяло френските компании доминират в топ 50 по отношение на общия обем продажби, като заемат три от първите пет места. Испания има най-голямо присъствие в топ 20 с шест компании, поставени между четвъртата и 17 позиция.


Интересно е да се наблюдава как големите европейски строителни групи търсят възможности за растеж извън страната. Към днешна дата те са представени и на петте континента, като генерират около 49% от приходите си извън собствените си национални граници. Тази тенденция се засилва през последните години и очакваме тя да продължи в близко бъдеще, прогнозират от Deloitte. Анализаторите на компанията отчитат като положителна стъпката на строителните компании за диверсификация в дейности, различни от строителството. По този начин фирмите често си служат с по-високи маржове и по-стабилни и предвидими парични потоци, посочват от Deloitte.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK