Deloitte: Нови бизнеси и пазари спасяват строителните компании в кризата

Три от десетте най-големите европейски фирми работят и в България

Deloitte: Нови бизнеси и пазари спасяват строителните компании в кризата

© Krassimir Yuskesseliev



Нови пазари и бизнеси е стратегията, която са предприели големите европейски строителни компании в трудните времена на икономическа криза. Това показва докладът на Deloitte "Европейските сили в строителството 2010" (European Powers of Construction 2010), който беше предоставен на "Дневник".


Проучването включва годишната класация на 50-те най-големи европейски строителни компании по продажби и топ 20 на компаниите по пазарна капитализация. Докладът предлага анализ на текущия пазар и предизвикателствата за индустрията във време на икономическа криза. В него обаче не попада нито една българска компания.


През миналата година строителния сектор в Европейския съюз отбеляза спад от 3.6% спрямо 2009 г. За тази година очакванията са за минимален ръст от 0.2%. Това наложи диверсификация на портфолиото на компаниите. Голяма част от европейските строителни компании вече са предвидили изчерпване на традиционните бизнес модели, свързани със строителството за публичния сектор или за фирми за недвижими имоти.




Те са развили успешни иновационни стратегии, намаляващи зависимостта им от тези пазари, показва изследването на Deloitte. Девет компании в топ 50 получават най-малко 50% от приходите си от дейности, които не са свързани със строителство.


Новите бизнеси, в които са инвестирали, започват от енергетиката, услуги в сферата на околната среда като отпадъци, пречиствателни станции, концесии на пътища и летища, търговия, телекомуникации и медии. Единадесет от компаниите в топ 50 генерират над 40% от приходите си от външни пазари, показва още проучването.


Външни пазари


Европейските строителни фирми са стъпили и на петте континента, като генерират около 49% от приходите си извън собствените си национални граници. Тази тенденция се засилва през последните години и очакваме тя да продължи в близко бъдеще, прогнозират анализаторите на Deloitte.


Те отчитат като положителна стъпката на строителните компании за диверсификация в дейности, различни от строителството. По този начин фирмите често постигат по-високи маржове и по-стабилни и предвидими парични потоци, посочват от Deloitte. Маржовете на печалба от строителство в повечето случаи е била между 3 и 5% през 2010 г.


Близо 87% от приходите на германската Hochtief  идват от Азия, Австралия и Америка. Над 40% от продажбите на шведските NCC и Skanska също идват от чужбина. NCC  работи в Дания, Финландия и други балтийски страни, докато Skanska е активна във Великобритания, Източна Европа и Америка. Ferrovial и OHL постигат близо 70% от оборота си  извън родната Испания със значителна диверсификация на портфейла си.


Приходите на Ferrovial зад граница са от строителство, предоставяне на екологични услуги, летища и инфраструктурни проекти във Великобритания, Полша и Северна Америка. OHL развива активна дейност в САЩ, Алжир и Близкия изток и е особено силна в концесионнирането в Мексико и Бразилия.


Все още над 60% от приходите на лидерите в класацията - Vinci и Bouygues, идват от дейността им в родната Франция, въпреки че през последните години значително увеличиха излизането си на външни пазари. Доминиращи остават и приходите им от основната дейност, като те съставляват над 74% от общия им оборот, отбелязват от Deloitte.


Лидерите


Макар че в топ 50 попадат само три френски компании - Vinci, Bouygues и Eiffage, те генерират най-големия обем приходи от продажби - над 78 млрд. евро за 2010 г. След тях се нареждат седемте испански фирми с над 56.5 млрд. евро. В топ 50 попадат компании от 16 страни, като най-много са британските фирми - 13.


С присъствието си на пет континента Vinci засега продължава да бъде най-голямата европейска строителна фирма. Френската компания е увеличила продажбите си с 8% през миналата година спрямо 2009 г. Основаната през 1899 г. компания днес има персонал от 180 хил. души, който работи по 262 хил. проекта в 100 страни.


Оборотът й за миналата година е 33.3 млрд. евро, а печалбата - над 3.4 млрд. евро. Подгласник на Vinci е друг френски гигант, Bouygues, с оборот  31.2 млрд. евро и печалба 1.7 млрд. евро. В основаната през 1952 г. от Франсис Буиг компания днес работят повече от 133 хиляди души. Bouygues диверсифицира портфейла си, като приходите й от медиите и телекомуникациите компенсираха намалелия обем от строителство.


Компанията управлява френския телевизионен канал TF1, който се гледа от една четвърт от французите, и има дялове и в "Евроспорт", като приходите й от телевизонни продажби възлизат на 2.5 млрд. евро за 2010 г. Bouygues Telecom пък има повече от 11 млн. потребители на мобилни телефони и 808 хил. на фиксирани, като продажбите от това са за над 5.6 млрд. евро през 2010 г.


Тройката се затваря от германската Hochtief, която е увеличила продажбите си с 11% през миналата година, а печалбата и от строителство нараства с 36% спрямо 2009 г. С повече от 70 хил. служители и продажби за над 20 млрд. евро групата се развива в Европа, Америка и Азия.


Малко повече от половината от продажбите на Hochtief са реализирани в Азия и Австралия, където наред с изграждането на инфрструктура участва в концесии за добив на суровини, разработване на проекти, както и поддръжка и услуги. В последните години Hochtief се включва в концесиите на летища, пътища и в проекти за публично-частни партньорства, като приходите й от тази дейност засега възлизат на скромните 110 млн. евро.


България


Три от 10-те най-големи европейски строителни компании работят на българския пазар. Германската Hochtief работи по пречиствателната станция на Русе и по закриването на урановите мини в Елещница. Германците участваха в търга за концесията на варненското летище, но не спечелиха. Австрийската Strabag е добре позната в България, като има няколко спечелени пътни търга, участва и в построяването на новия терминал на летище София.


Испанската FCC пък строи втория мост над Дунав при Видин - Калафат, като строителството му закъснява с повече от година и строежът трябва да приключи през 2012 г. Най-големите европейски строители - Vinci и Bouygues, също опитваха да стъпят на българския пазар, но засега не са печелили нито една поръчка.


От страните в региона Гърция е представена с две компании - Ellactor и J&P-Avax, които заемат съответно 34-о и 50- място в класацията на Deloitte. И двете компании имат дейност в България, като дъщерната на Ellactor - Actor, строи отсечката от Нова Загора до Ямбол на магистрала "Тракия", а  J&P-Avax беше подизпълнител на "Трейс" при изграждането на готовия вече участък от Оризово до Стара Загора на "Тракия".


Най-напред от страните в региона е представена турската Enka, която има значителни позиции в Русия. От Централна Европа има само един представител - полската Polimex Mostostal, която заема 44-о място.


Български строителни компании не попадат в първите 50 европейски фирми. Браншът е в колапс, след като през миналата година обемите паднаха с близо 40% спрямо 2009 г. 


Приходите на двете най-големи компании - "Главболгарстрой" и "Трейс груп холд", за 2010 г. бяха съответно 163.6 млн. лв. и 149 млн. лв. Родните компании също търсят възможности за работа в чужбина, като погледите им са насочени към съседните страни - Македония, Албания и Румъния.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK