"Лукойл" пуска керосин от резерва

Компанията вече е получила заповед за освобождаване на количества

Летищата в София, Варна и Бургас засега твърдят, че нямат проблем с горивото

© Цветелина Белутова, Капитал

Летищата в София, Варна и Бургас засега твърдят, че нямат проблем с горивото



Лукойл Нефтохим" е получила заповед от Държавния резерв за разблокиране на количества авиационно гориво, които се съхраняват в складове на рафинерията, съобщиха от дружеството и допълниха, че вече са предприели необходимите действия.


В петък правителството реши да отвори резерва за седмица (1800 тона), за да не се затруднят доставките по летищата, след като беше отнет лицензът на рафинерията в Бургас.


Икономическият министър Трайчо Трайков съобщи, че "компанията ще продава освободените количества през стоковата борса". Това означава, че "Нефтохим" ще е продавач, а отсреща купувач ще е "Лукойл авиейшън" - компанията, която има сключени договори с авиокомпаниите за доставка на керосин в България.




Пред БНР министърът заяви, че забавените доставки на авиогориво за летищата са отговорност единствено и само на "Лукойл авиейшън" и държавата ще продължи да отстоява твърдата си позиция по отношение на дружеството.


"Подчертавам, в случая отговорността е на първо място на доставчика, който не е свързан с компанията, чийто лиценз е отнет ("Нефтохим")", каза още Трайков. За седмица "Лукойл авиейшън" ще трябва да си подсигури доставките, за да изпълнява задълженията си към летищата.


Според Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти първо се продават запасите на задължените по закона лица (рафинерии и търговци са длъжни да поддържат количества към Държавния резерв), а след това на пазара могат да се предложат и количествата, осигурени от държавата.


Възможността да се ползват количества от задължителните запаси на нефт и нефтопродукти при криза е една от трите, предвидени в законодателството, заявиха от резерва. Другите са по препоръка на Европейската комисия или след международно решение. Справка на сайта на агенцията показва, че ведомството има резерв от авиационно гориво за около 67 дни.


От летищата във Варна, Бургас и София заявиха за "Дневник", че имат достатъчно гориво, за да могат полетите от и към тях да се осъществяват по график. От Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) обаче казаха, че кризисната ситуация все още не е преодоляна и няма сигурност за доставките.


Оттам обясниха, че положението е най-сериозно за чартърните авиокомпании, чиито самолети са пълни и не могат да бъдат зареждани с допълнителни количества гориво от изходното летище. Традиционните превозвачи могат да си позволят повече керосин на борда, защото самолетите им не са толкова пълни.


"Основното за мен сега е възможно най-бързо това огромно предприятие да се върне към нормалното си функциониране. Това е отговорност на мениджмънта на компанията", каза още Трайчо Трайков. Той добави, че по информация от министъра на финансите Симеон Дянков имало индикации, че компанията ще се опита да ускори поставянето на измервателни уреди.


Според Трайков "Лукойл Нефтохим" не е толкова важна компания за постъпленията от данъци или акцизи в бюджета, или за задоволеността на пазара с горива, но е структуроопределяща за икономиката. Трайков каза, че представителят на държавата в надзорния съвет на рафинерията Росица Косачева ще поиска свикване на извънредно събрание на органа, за да се обсъди въпросът с поставянето на измервателните устройства.


Междувременно стана ясно, че "Лукойл България" е изпратила писмо до БДЖ, че спира доставките на дизел, по информация на Би Ти Ви. Причина за спирането е, че държавните железници не плащат за доставените им количества и имат дълг от 2.5 млн. лева.


От БДЖ не бяха открити за коментар. Според информация на Би Ти Ви дружеството събира пари, за да плати дълговете си. Половината от пътническите и товарните влакове на БДЖ са с дизелови локомотиви. Освен това по договора с "Лукойл" превозвачът не може да използва гориво от други компании.



МВР с гориво за месец


Министерството на вътрешните работи, което има договор за доставка на горива с "Лукойл", към момента не е имало проблеми. "Няма въведени допълнителни ограничения за горивото, използвано от колите на МВР", каза вътрешният  министър Цветан Цветанов, цитиран от БТА. Той добави, че горивото, с което разполага министерството, ще стигне за един месец. На заседанието на правителството миналата седмица Цветанов е заявил, че "тия акции трябва да се обсъждат предварително" и "че целият шум трябва да приключи възможно най-бързо" (виж блица). Регионалният министър Росен Плевнелиев също заяви, че държавата не се притеснява от евентуално спиране на производството на битуми от "Лукойл-Нефтохим". Той каза, че спирането на производството на битуми у нас няма да оскъпи строителството на автомагистрала "Тракия".


Държавните запасите били незадоволителни


За миналата година Държавният резерв е трябвало да поддържа запаси от нефтопродукти за 70 дни, като 30 се падат на държавата, а 40 на производители и търговци. Според отчета на агенцията за 2010 г. обаче тя не е успяла да попълни изцяло резервите. Вместо за 30 дни обща обезпеченост на горива, каквито са изискванията на Европейския съюз, агенцията поддържа в края на годината горива за 19.92 дни. Резултатът от постигане на целта е оценен на "незадоволителен". Недостигът се е компенсирал от резервите на производители и търговци, като се е постигнал резерв за 67 дни или те са държали запаси за над 47 дни. В своя план за 2011 г. държавният резерв е заложил да попълни петролните си резерви до октомври тази година, а до декември трябва да постигне 80-дневна обезпеченост на общите запаси от нефтопродукти.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK