Дългият път от малката ферма до трапезата

Интересът към директните продажби от стопанствата все още е слаб

Дългият път от малката ферма до трапезата

© Дневник



Четвъртък сутрин, Рибера, Сицилия. Десетки хора се стичат към площад в града, за да купят месо, мляко, риба... От десетилетия насам всяка седмица точно в този ден пристига "пътуващият пазар" на местните фермери, на който те предлагат продуктите си. От понеделник до петък всеки ден той се организира в различни градове в района, а домакинствата купуват основните си храни за седмицата.


Фермерските пазари са популярни не само в Италия, но и в редица други страни в цяла Европа. Такива обаче няма в България. До миналата година законодателството дори забраняваше на животновъдите да предлагат продукцията си на крайни потребители.


И въпреки че през есента на 2010 г. беше приета наредба, която допуска директни продажби на малки количества храни и суровини от животински произход, интересът към тази нова възможност е все още слаб. Допитване на "Дневник" сред експерти и представители на бизнеса показа, че основните причини за това са кризата, липсата на достатъчно информация за възможностите и твърде малките количества, които са разрешени в някои подсектори.




Настоящата картина


От октомври миналата година досега едва 25 малки фирми са поискали да продават директно продукцията си на крайни клиенти. За целта те могат да обособят помещение за продажби във фермата си или пък да изградят магазин на друго място. Деветнадесет от тези компании се занимават с производство на пчелен мед, а другите са поискали разрешение за продажби на яйца и на мляко.


"Интересът от собственици на пчелини е най-голям, продуктите са търсени и от потребителите", разказа Росен Баев, експерт в дирекцията за контрол на храните към агенцията по храните. По думите му в пчеларския сектор има много компании с малко на брой кошери, които досега не са можели да предлагат продукцията си директно на потребители, а отделно преработвателните компании в сектора са малко.


Въпреки раздвижването в пчеларския сектор интересът към продажбите на други продукти е твърде слаб. Едва шест фирми са поискали да предлагат мляко и яйца директно на клиентите, няма нито една фирма за продажби на дивеч, риба или птиче месо, които също са разрешени според законодателството. Сред тях е земеделският институт в Стара Загора, който е отворил магазин от около 40 кв.м в центъра на града.


"Предлагаме яйца и имаме два млекомата, интересът е много голям", коментира директорът на института Стайка Лалева. По думите й имало запитвания за изграждането на други търговски обекти в различни квартали, но на този етап институтът не разполага със средства за инвестиция в тях.


Какво ги спира


Нужните средства за първоначална инвестиция и липсата на ресурси спират голяма част от фирмите да започнат търговия със собствена продукция. "Най-висок интерес има при пчеларите, защото при тях продажбите са най-лесни", смята Десислава Димитрова, която е координатор на организацията Slow Food в България.


Сдружението участва в коалиция "Чиста храна, честен поминък", която се бореше за разрешението за директни продажби. По думите на Димитрова "когато трябва да пригодиш помещение за продажби на сирене например, ти е необходима по-голяма инвестиция, създаване на бизнес план и др.". "Отделно липсваше разгласяване на новата наредба и информационни дни, които да разясняват възможностите", смята още тя.


Според фермерите има и други причини. "Разрешените количества за продажба са толкова ниски, че няма как да излезеш на плюс след инвестицията в търговски обект и хладилни камери", разказва животновъдът Красимир Кирилов, който е съсобственик в семейна ферма със 150 овце в Пловдивско. По думите му например наредбата разрешава да се продава една четвърт от произведеното мляко, което е твърде ниско.


"Заложените количества са обсъдени с браншовите организации и с ЕК", каза Росен Баев от агенцията по храните. По думите му досега не е постъпвало искане те да бъдат увеличени. Oт земеделското министерство съобщиха, че фермерите, които искат да отворят търговски обект за директни продажби, ще бъдат подпомогнати финансово от нова схема, която в началото на седмицата е била одобрена от ЕК .



Нова държавна помощ покрива до 50% от инвестициите
Европейската комисия е одобрила нова схема за държавна помощ, чрез която фермерите, желаещи да осъществяват директни продажби, могат да получат капиталова субсидия до 50% от разходите си за изграждане на търговски помещения и закупуването на оборудване, съобщиха от фонд "Земеделие". Възможностите са две - фермерът да инвестира собствени средства в магазина и да си възстанови 50% от тях чрез схемата или да получи нисколихвен кредит за изграждането на обекта, а впоследствие субсидията от 50% да отиде за покриването на част от него. Кредитните линии ще бъдат при годишна лихва от 6%.


Допустимите инвестиции по схемата са за изграждане на търговско помещение или закупуване на оборудване, като са сложени и конкретни тавани за всеки отделен разход. Така например ще се възстановяват 50% при закупуване на млекомат до 16 хил. лв., за ново строителство на търговски обект - до 7516 лв., за приспособяване на съществуваща сграда за търговия на дребно - до 2776 лв., и др. По план за това подпомагане трябва да бъдат отделени 104.6 млн. лв. до края на 2013 г. Все още не е ясно кога точно ще тръгне новата схема, като от фонд "Земеделие" съобщиха, че подготвят решение, което да се гласува от управителния съвет на институцията.
 

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на analiziraitova
    analiziraitova
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Очакваме с нетърпение екологичната продукция на малките ферми. Когато пътуваме из страната случва се да си хапваме невероятно вкусни местни колбаси без химия. А за млякото и сиренето да не говорим. Фантазия. Фермите трябва да се контролират по отношение на хигиената и до там! Оставете ги да продават свободно!

  2. 2 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Свобода за малкия производител! Стига с тая диктатура на десетина производителя на колбаси, например, които предлагат едни и същи боклуци вече десетилетия.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  3. 3 Профил на Крез
    Крез
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#1] от "analiziraitova":
    А кой ще купува боклуците във веригите?Твърде силни са веигите за да позволят разрастване на качествена конкуренция.

  4. 4 Профил на Хипчо
    Хипчо
    Рейтинг: 1425 Любопитно

    До коментар [#3] от "Крез":

    Ако имаше малки специализирани магазинчета на производители, нямаше да стъпя в тия тъпи вериги-масовки с техните боклуци клевер, аро и др. Ама супер боклуци продават. Дори прахът за пране на разни "марки" е боклук!!!!

    ВОДА, ПОВЕЧЕ ВОДА!
  5. 5 Профил на kh
    kh
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Виждал съм такива пътуващи пазари с пътуващите производители. И съм си купувал това-онова от тях. Плодове всъщност и от сергията направо в устата Един ден са тук, друг ден са там, после някъде другаде. В големите градове днес е площад с фонтан и хора, седнали на припек и бира, а утре - риба, месо, плодове, зеленчуци... Само нямам спомен да съм виждал хладилни шкафове, хладилни цистерни и всякакви други такива неща, наистина изискващи яко инвестиции в ДМА?!?!

  6. 6 Профил на Крез
    Крез
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#4] от "Хипчо":
    Е българина избра модерната търговия огромни хамбари ,
    по няколко в квартал .Резултата недостиг на клиенти във всички
    хамбари,залежаване на стоката ,оттам натиск за ниски цени,съответно качеството пада навсякъде.Сега се сети за малки магазини дето треперят и за един клиент ма е малко късничко.А и драстичното свиване на покупателната способност на населението не предразполага към предлагане на качество.Всеки търговец предлага ефтинджоси само и само да продава нещо ,иначе фалира.

  7. 7 Профил на kalin_m
    kalin_m
    Рейтинг: 538 Неутрално

    "Допитване на "Дневник" сред експерти и представители на бизнеса показа, че основните причини за това са кризата, липсата на достатъчно информация за възможностите и твърде малките количества, които са разрешени в някои подсектори."
    А разходка по софийските пазари показва, че са в окаяно състояние, превзети са от цигани и войнстващи малцинства и нито един малък производител по никакъв начин не може да достигне до такъв пазар. За всичко това отговаря кмета на района, който е назначен от кмета награда. Свинщината няма край.

  8. 8 Профил на Дим Дим
    Дим Дим
    Рейтинг: 969 Неутрално

    До коментар [#5] от "kh":

    Пълно е с такива пазари по Южна Италия. Не мисля, че са големи инвестиции, защото те продават рибата и месото буквално от хладилен бус, има и едни като количките за сладолед. Плодове не помня да съм виждал, но сигурно има.

    Такива млекомати има много в Полша, радвам се че вече са дошли и в България, макар че не знам някъде в София да има

    ще се оправим...сами
  9. 9 Профил на Дим Дим
    Дим Дим
    Рейтинг: 969 Неутрално

    Мисля че всички, които живеем в големи градове, сме крайно необлагодетелствани откъм храна от малки ферми. В по-малките градове от всички околни села има хора, които носят домашно мляко постоянно и го продават за левче на литър. Знам че няма как някой да идва с чантите до София или Варна но не съм оптимист, че ще имат пари да отворят магазин и да зареждат. Или поне онези наистина малки ферми с чиста продукция. Дано поне се съберат и направят пътуващи пазари

    ще се оправим...сами
  10. 10 Профил на Haftor
    Haftor
    Рейтинг: 458 Неутрално

    В цяла Европа и Щатите има такива пазари, виждал съм в неделя общинските власти да затварят улици в Париж, в Торино, в Мюнхен и в Санта Моника за да се състои пазара. Интереса на хората е голям, а фермерите печелят повече от директните продажби.
    У нас - дивотия няколко елитни ловни дружинки дълги години командват пазарите на мляко, зеленчуци, месо и яйца. Всички ядем скъпи боклуци никой не иска да работи на село, а няколко човека стават милиардери...

  11. 11 Профил на evidenova
    evidenova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    На мен ми липсва фермерски пазар за плодове и зеленчуци в София. Дори да са на малко по-високи цени, предпочитам да ги дам тези пари, да си купя нещо наистина чисто и вкусно и да видя, че парите влизат директно в джоба на фермера, който няма как - ще трябва да ги реинвестира отново в продукцията си. Какъв е проблемът да се направи един такъв пазар в София веднъж седмично, не мога да разбера.

  12. 12 Профил на ehrgeiz
    ehrgeiz
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#2] от "Dehumanizer":

    Именно, нали все пак живеем в КАПИТАЛИСТИЧЕСКО общество.

    На жив човек никога не можеш да помогнеш.
  13. 13 Профил на analiziraitova
    analiziraitova
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#4] от "Хипчо":

    И аз така.

  14. 14 Профил на analiziraitova
    analiziraitova
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#11] от "evidenova":
    Ако имаше такъв пазар където да се продава еко продукция от български производители мисля,че винаги ще пласира цялата си продукция. Искам да дам парите си на български производител и да съм сигурна, че влизат директно в неговия джоб. Сега обикалям дворовете по селата и питам хората дали имат излишък за продаване и така си купувам яйца, мед, кокошки, агне и т.н.

  15. 15 Профил на Крез
    Крез
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#11] от "evidenova":
    Щото не е рентабилно за фермера .Скъпо гориво ,бус за стоката,
    някой трябва да е продавач цял ден и тн.Освен това трябва да се
    продадат количества ,а това при по висока цена от тази на вносния и неплатежоспособноста на повечето клиенти е трудно.
    Все пак наистина няма да е лошо ако потребителите повишат културата си на хранене и почнат да търсят качественото.

  16. 16 Профил на stog
    stog
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Ето ви една ферма, само на 19 км от София (аз си купувам мляко оттам):
    http://www.farmelata.com/

    stog




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK