Изложението Gamescom не се слави с особено големи премиери, но може да покаже накъде ще се насочи гейминг индустрията
Една от основните теми на изложението е PlayStation Vita - новата преносима конзола на Sony
3D геймингът е сред фокусите на изложението заради опитите на производителите на електроника да превърнат технологията в по-масова за потребителите
Гейминг светът се готви за голяма битка, в която един срещу друг ще се изправят новото срещу старото. Под старо се разбират тежките заглавия, предназначени за конзоли и компютри, които предлагат на потребителите си уникална графика и изживяване, което обаче обикновено идва на по-солена цена.
Новото са игрите за мобилни телефони и заглавията, които могат да бъдат играни директно през браузъра, които постепенно проправят своя път. При това с бърза скорост и вече генерират милиони долари приходи на създателите си, което накара част от най-големите производители на игри в света да обърнат специално внимание на социалните мрежи например като потенциален източник на приходи.
Общо взето, така може да се определят настроенията в деня на откриването на едно от най-големите изложения за видеоигри в света - Gamescom в Германия.
Факт е, че Blizzard показаха своя Diablo III и обявиха, че на практика работят по версия за конзола на играта. Sony и Nintendo дадоха да се разбере, че техният фокус ще бъдат преносимите им конзоли - съответно PlayStation Vita и Nintendo 3DS. Sony обяви и че планира да намали цената на PlayStation 3 на 249 долара в САЩ. И други такива анонси, които по традиция съпътстват форуми от толкова висок ранг.
Не точно премиерите обаче са в силата на Gamescom, тъй като големите производители обикновено пазят анонсите си за E3 Expo в Лос Анджелис през юни и Tokyo Games Show в Токио през септември. Тази година изложението в Германия ще покаже доколко браузър игрите имат потенциал за развитие и могат да са успешен бизнес.
От едната страна на барикадата са "традиционните" производители като Activision и Electronic Arts, които вече имат богати арсенали от игри за конзоли и компютри като FIFA Street, Need for Speed: The Run и Battlefield 3 (от каталога на EA). От другата страна са новите имена като Gameforge и Bigpoint. И Zynga, които залагат на популярността на социалните мрежи и предлагат един относително нов тип игри - с по-слаба графика, но и с по-ограничени изисквания за хардуерни ресурси.
Игри, които са безплатни и чийто бизнес се крепи на факта, че в тях потребителят развива собствен герой и ако иска това развитие да се осъществи бързо, е принуден да си купува виртуални стоки за реални пари. И да носи милиони долари приходи на производителя на съответната игра - например Farmville на Zynga.
Показателни за движението, което този тип компании предизвикаха в индустрията, са действията на титаните в бранша. ЕА инвестира значителни суми в нови бизнес модели и платформи през последните години и закупи производителя на Facebook игри Playfish, мобилната гейминг компания Chillingo и др. Дори Activision, която е сред най-големите защитници на тезата, че традиционният гейминг няма да умре, отчита, че 37% от общите приходи на компанията идват от дигитален гейминг.
Вече споменатата Bigpoint отчете 200 млн. евро приходи от продажбата на виртуални стоки за игрите си, а пазарната оценка на компанията е 600 млн. евро. Тя е само един от примерите за успешна европейска гейминг компания, но дори не се приближава до успеха на Zynga. Американците имат приходи от 600 млн. долара, а в момента готвят IPO, което ще ги оцени на 10 млрд. долара. При 6.61 млрд. долара пазарна капитализация на EA.
И докато в краткосрочен план най-вероятно традиционните производители ще останат доминантна сила в гейминг индустрията, нищо чудно да станем свидетели на разместване на пластовете. И на по-масово навлизане на "новите" на пазара.