Тарифни войни между мобилните оператори

"Виваком" дава възможност за създаване на персонални абонаментни планове, "М-Тел" и "Глобул" залагат на "плоски" оферти

Тарифни войни между мобилните оператори

© Truth Leem, Ройтерс




- Телекомите ще се борят за преразпределение на пазара с по-атрактивни оферти

С тарифни войни се завръщат мобилните оператори в края на лятото и загатват за предстоящата борба за пазарното разпределение в телекомуникационния сектор, която ще се разгори с края на летните отпуски.


"Виваком" реши да заложи на опцията да не обвързва клиентите си с договори и да им даде възможност да "сглобят" собствени тарифи на базата на предварително зададени "парчета", включващи предплатени минути, съобщения и интернет трафик.




"М-Тел" и "Глобул" от своя страна залагат на подобия на "плоски" тарифи или заплащането на месечна такса за пакет потребление, който може да бъде използван както за вътрешни разговори в мрежата на телекома на клиенти, така и към други мрежи независимо дали са стационарни или мобилни.


С новите си тарифни планове трите компании ще се борят за течащото преразпределение на позиции при телекомуникациите, което доведе до спад на пазарния дял на "М-Тел" около 50%, ръст на абонатите на "Виваком" до близо 2 млн. души и задържане от страна на "Глобул".


Трите компании се борят непрекъснато за нови потребители, тъй като пазарът вече е пренаситен, а по данни на Комисията за регулиране на съобщенията проникването на мобилни услуги е над 140%, или 10 млн. мобилни номера.


Новият тарифен план на "Виваком" Free позволява на потребителите на телекома сами да изберат колко точно да плащат под формата на месечна такса на база на потреблението си. Компанията предоставя на абонатите си опцията да избират между три нива на употреба на различни услуги - разговори и съобщения в мрежата на оператора и конкурентите му, мобилен интернет и международни обаждания.


Така на практика всеки потребител на компанията получава опцията да сглоби своя пакет от 18 предварително зададени параметъра, като единственото изискване е да използва поне 2 от тях - т.е. да комбинира мобилни разговори в мрежата на "Виваком" и пакет интернет трафик с неограничена скорост например.


Възможно е използването и на един от всички предварително определени пакети. От компанията уточняват, че Free не изисква подписването на договор, а параметрите му могат да бъде променяни във всеки момент. Прекратяването на използването на услугата може да стане след подаване на едномесечно предизвестие.


Минималната цена, която плаща всеки потребител, е 3.90 лв., а максималната - 59.40 лв., срещу които абонатът получава 1800 минути разговори и 1800 SMS-а в мрежата на "Виваком", 60 минути за обаждания и 120 SMS-а в другите мобилни мрежи, 1 гигабайт мобилен интернет и 50 минути за разговори с номера в рамките на ЕС.


Договор за Free се подписва само в случай че потребителят иска да получи субсидия за купуването на смартфон например, уточниха от компанията.


"М-Тел" също обяви нови тарифни планове, които наподобяват flat rate, или плоски тарифи. В същността на тези пакети е плащането на месечна такса, при която потребителят може да използва неограничено количество от услугите на телекома. Подобен план има и в мрежата на "Глобул", макар и с известни разлики.


"М-Тел" предлага на клиентите си 2 опции - ACTIVE и ACTIVE+, които включват съответно 200 и 600 минути за разговори месечно. Те могат да бъдат използвани във всички мобилни мрежи в страната, става ясно от официалното съобщение на компанията. Паралелно с това телекомът добавя и опцията за избор на "любим номер", с който разговорите са неограничени, а към тях има и 200 безплатни SMS-а.


Цената на мобилния интернет с пакетите е 10 стотинки на мегабайт, а след изтичане на предплатените пакети разговорите струват по 0.29 лв. на минута. SMS-ът е оценен на 0.14 лв. Офертата влиза в сила от 1 септември и ще е валидна до 9 октомври, уточниха от компанията.


"Глобул" също има подобен пакет, който компанията лансира през март тази година. Озаглавената Universe тарифа предлага на потребителите между 100 и 500 минути разговори на месец, а цените им са от 13.90 до 39.90 лв.


В тях влизат разговори с всички мрежи в страната, входящи и изходящи разговори в роуминг в страните от ЕС и разговори към номерата от Зона 1 (фиксираните мрежи в повечето европейски държави, Израел, Япония, както и мобилните и фиксирани мрежи в САЩ, Канада и Русия), става ясно от съобщението на телекома.


Роумингът и изходящите разговори към чужбина обаче не могат да надвишават 20% от предплатените минути, уточняват от компанията. След изтичане на предплатените минути потребителите на телекома отново говорят на една и съща цена с всички мрежи. Цените на разговорите варират от 26 ст. на минута за най-скъпия пакет до 32 ст. на минута за най-евтиния, а ако те са в мрежата на оператора, има 50% отстъпка.


Мобилен интернет не е предвиден в пакетите, но може да бъде добавен срещу допълнително заплащане. То започва от 3.50 лв. на месец за 15 мегабайта неограничена скорост до 10 лв. за 100 мегабайта без ограничение. След това скоростта на връзката се ограничава на 128 килобита в секунда.


Освен с пренасищането на пазара от гледна точка проникване на мобилни услуги операторите се борят и с непрекъснатия спад на средния приход на потребител. Приходите от гласови услуги също намаляват значително, като за миналата година спадът им е над 11%, показват данните от Годишния доклад на КРС за 2010 г.


При мобилната телефония, която е и най-големият за телекомите сегмент с дял от 61.7% от пазара, се отчита спад от 7.7%. Затова и компаниите се опитват да компенсират с предлагането на нови услуги и пакетни планове.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK