
© JO YONG-HAK, Reuters
Мобилните оператори започват да залагат все повече на таблетите в опит да увеличат приходите си от мобилен интернет, които са сред малкото растящи сегменти от бизнеса им, показва проверка на "Дневник". "М-Тел" и "Виваком" маркетират по няколко различни устройства, залагащи на операционната система на Google Android, а "Глбоул" засега се въздържа от коментар за плановете си в тепърва оформящия се сегмент от пазара на хардуер в България.
Към края на първото тримесечие мобилният интернет като услуга генерира около 20% от приходите на мобилните оператори, а делът му непрекъснато се увеличава. Така в края на 2010 г. около 10% от приходите на "Глобул" се дължаха на тази услуга, а делът им се е удвоил през първите три месеца на тази година, показват данните на компанията.
Като основен катализатор на ръста в употреба на услугата и съответно - на бизнес, генериран от нея, се сочат смартфоните и таблетите. И докато първите вече представляват над 20% от пазара на мобилни телефони у нас, вторите тепърва завоюват позиции сред по-широката аудитория. Поне за момента таблетите все още са твърде скъпи за по-масовия потребител у нас, което е и основната спирачка пред пазарното им развитие, твърдят анализаторите на пазара.
Конкуренцията сред производители и у нас се засилва значително, а мобилните оператори започнаха да обръщат специално внимание на тези устройства, чието предназначение е именно непрекъснатата свързаност с интернет.
И вече предлагат таблети на едни от най-големите производители като Samsung, HTC и Motorola, както и на "по-малки" марки като Huawei на потребителите си на изплащане в комбинация с 2-годишен договор и SIM карти за мобилен достъп до интернет. Така компаниите се надяват да продължат тенденцията за непрекъснат дву- и дори трицифрен ръст на приходите си от услугата.
Към края на първото тримесечие на 2011 г. тя генерира около 20% от приходите на "Глобул" и "Виваком", показват данните на двете компании. От "М-Тел" не коментират каква част от приходите на компанията се дължи на услугата. От компанията обаче казват, че през второто тримесечие потребителите, използващи мобилен интернет в мрежата й, са достигнали над 161.6 хил. души, а ръстът им е над 121% на годишна база.
Около 18% от клиентите на мобилните услуги на "Виваком" също използват услугата, като увеличението при телекома е още по-голямо - над 238%. От "Глобул" отчитат 180% ръст на потребителите и над 92% увеличение на потреблението на услугата за второто тримесечие на годината.
"През последните месеци се наблюдава тенденция таблетите да стават по-достъпни", коментират стратегията си от "Виваком". Към момента компанията предлага LG Optimus Pad, Samsung Galaxy Tab, Motorola Xoom, Huawei S7, а плановете й са да продължи да обогатява портфолиото си с подобни продукти.
"Продажбите се увеличават всеки месец", казват още от телекома. Подобно е положението и при друга компания - "М-Тел". Телекомът продава устройства като Motorola Xoom, HTC Flyer, Viewsonic ViewPad 10s, Samsung Galaxy Tab 10.1v, HID S7. Единствено "Глобул" засега се въздържа от активно маркетиране на устройствата, които се радват на огромен интерес от страна на потребителите по света.
"Таблетите като устройства предимно за забавление все още са трудно достъпни като цена за масовия български потребител", коментират от оператора. Цените на част от устройствата, които са в по-ниския сегмент, достигат дори до 5 лв. на месец, показва справка с офертите на операторите.
Що се отнася до продажбите, високите цени все още възпират потребителите от покупка на подобно устройство. Интересът обаче расте, показват данните на телекомите. "Резултатите от продажбите на таблети показват, че тези устройства имат голям потенциал. Те вече реализират доста висок ръст на продажбите", коментират от "М-Тел".
Въпреки оптимизма от "Глобул" са категорични, че до края на 2011 г. таблетите няма да бъдат съществен фактор на хардуерния пазар. "Все още няма истинска конкуренция между производителите на българския пазар и това няма да позволи на категорията да вземе добър процент от пазара", смятат от оператора.
И все пак "няма спор, че таблетите са прекрасно съчетание от игрова конзола, персонален бизнес помощник и устройство за достъп до интернет. Единствено все още високите им цени пречат на българските потребители да ги оценят напълно", твърдят от "Глобул".
Над 60 млн. продажби по света
Продажбите на таблети на глобално ниво не спират да се увеличават, което кара анализаторите да завишават прогнозите си за пазара през 2011 г. Според последните данни на банката UBS до края на годината ще бъдат продадени над 60 млн. подобни устройства, от които 37.9 млн., или над 63% от пазара, са за iPad на Apple. Ръстът в продажбите на таблетите с Android обаче е забележителен - от 3% пазарен дял през 2010 г. до 37% през 2011 г., твърдят анализаторите. Следващата година ще бъде още по-успешна за пазара, който ще достигне над 90 млн. единици, или с 50% повече спрямо настоящата година. Най-голям производител на таблети след Apple ще бъде Samsung, с 5 млн. единици за 2011 г.