
© Надежда Чипева, Капитал
- Не изключваме да предложим и пакетна услуга от гласови и интернет услуги до края на годината
- Средният месечен трафик на потребителите в мрежата ни е 36 гигабайта
- Планираме да имаме между 60 и 80 хил. потребители до края на 2011 г.
- Не изключваме да предложим и пакетна услуга от гласови и интернет услуги до края на годината
- Средният месечен трафик на потребителите в мрежата ни е 36 гигабайта
- Планираме да имаме между 60 и 80 хил. потребители до края на 2011 г.
Г-н Стойчев, как се развива WiMAX технологията по света?
- Има държави като САЩ и Япония, в които тя експлодира. В Европа обаче ситуацията не е точно така с изключение на страни като България, Ирландия, Литва, Италия, Русия, където развитието на WiMAX технологията е добро. Причините за това са, че регулаторите в тях винаги са споделяли визията да се развиват новите технологии. Има държави, в които регулаторите забраниха мобилността на WiMAX, което спря развитието й.
Там, където няма WiMAX в Европа, няма, защото част от мобилните оператори въведоха 3G по-бързо, отколкото в България, поради което потребителите използват мобилен интернет, с който задоволяват част от нуждите си и няма остра необходимост от 4G. В момента обаче се наблюдава миграция от WiMAX към LTE, т.е. от една модификация на 4G мрежите към друга. Това го правят Clearwire и Sprint Nextel в САЩ, с които ние работим съвместно, а също и "Йота" в Русия. Ние също планираме да минем по този път.
Означава ли това, че планирате да стартирате LTE мрежа?
- Да, ние имаме тази възможност. Причината за това е, че оборудването ни може да поддържа WiMAX и LTE едновременно. Плановете ни са в зависимост от наличността на крайни устройства за потребителите (таблети, компютри, смартфони) да направим тази крачка до средата на следващата година.
Отказвате ли се от WiMAX технологията?
- Не, планираме да предлагаме и двете съвместно. Можем да предложим LTE и днес, но няма крайни устройства, което ни спира. В същото време усилено работим по увеличаването и подобряването на нашето 4G покритие, за да могат нашите клиенти да получат максимално качество и скорост на фиксиран месечен абонамент, независимо дали ползват WiMAX устройство сега или LTE устройство в бъдеще.
Как стоят нещата от регулаторна гледна точка в това отношение? Имате ли свободни честоти, през които да предложите LTE?
- Ние купихме честоти от "М-Тел" точно с тази цел и имаме честотен ресурс да предлагаме и LTE, и WiMAX. Затова сме в състояние да предлагаме и двете технологии едновременно, което се отнася за цялата ни мрежа в България.
А каква технология ще бъде използвана за доставянето на тази услуга няма значение за крайния потребител, ако той става по-доволен и получава услугата, от която има нужда. За него няма значение дали ползва WiMAX или LTE 4G технология, ако получава по-качествена услуга.
Как ще става провеждането на гласови разговори през LTE мрежата ви? Какво става, ако потребител си купи LTE смартфон например?
- Подобни телефони почти няма, но тук има едно неразбиране на технологията - покупката на LTE телефон не означава, че гласовите разговори минават през LTE мрежата. Verizon например е компания, която има и 3G мрежа, както и LTE мрежа. Гласовите услуги, които предлага тя на потребителите си, минават именно през 3G мрежата, а LTE се използва само за широколентовия интернет.
Така може да бъде и в България, което за потребителите означава, че те могат да използват гласовите услуги на който и да било алтернативен мобилен оператор и същевременно да използват 4G през нашата мрежа.
"М-Тел" също правят LTE мрежа, макар и тестова. Притеснява ли ви това?
- В официалното съобщение на компанията се казва, че ще правят тестове на LTE и ще има възможност да имат честоти през 2014 или 2015 г. Не ме притеснява нещо, което те ще правят след 3- 4 години, което аз мога да направя днес.
Още по-интересен е фактът, че те твърдят, че LTE засега не е необходима в България. Това ми напомня на времето, в което Cable & Wireless въведоха аналоговата телефония в България, малко преди да стартирам "М-Тел". Тогава те казваха същото: за какво му е на българина GSM, може да изчака. Не беше така.
Това означава ли, че от вас може да се очаква LTE мрежа до средата на следващата година?
Да, ако пазарът го иска. Проблемът тук е друг: на всеки човек му е все едно как получава услугата и през каква технология я използва. Той иска да има услугата - бърз неограничен широколентов мобилен интернет. Как се нарича той е без значение.
Що се касае до крайните устройства - планирате ли да субсидирате телефони, както правят операторите. LTE смартфоните са по-скъпи от обикновените.
И в момента смартфоните са по-скъпи. Не планираме да измисляме топлата вода - планираме да правим същото, каквото правят и останалите оператори, например да предлагаме лизингови схеми на потребителите си. Има обаче една дребна подробност. Тя е, че всеки смартфон днес, без да е WiMAX или LTE, има WiFi, което според мен е сериозна заплаха за мобилните оператори.
Една от основните идеи на WiMAX технологията е да покрива отдалечени райони. В България има програма за покриването на интернет на отдалечените райони. Има ли раздвижване по нея?
- Не, няма раздвижване. Има сериозни пари от Европейския съюз за осигуряването на свързаност с интернет и на селските райони, но за съжаление през последните 3 години не е направено нищо по този въпрос. В момента отново се прави проучване в рамките на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, което мен ме удивлява.
Има общини, които биха станали незабавно бенефициенти по тази програма. Доколкото ми е известно, българският подход в това отношение има аналог само в Естония - всички средства да минат на държавно ниво и да се докара нещо до регионите, а там каквото сабя покаже. Например във Франция през фиксирани WiMAX услуги бяха усвоени над 1 млрд. евро европейски фондове.
Да, ние бихме желали да осигурим свързаност на селските райони, но към днешна дата няма никаква възможност пари по тази програма да бъдат усвоени, тъй като МТИТС все още не е изградило концепция и не се знае как ще се действа.
Тоест за момента единствената опция за действие в тези райони е ние да инвестираме с наши собствени средства в тях. Подобно е положението и в програмата за зелена граница на МВР, където можем да предложим видеонаблюдение и трансфер на данни през 4G мрежата си, но и там процесът засега се бави.
В какво съотношение са потребителите ви? Колко от тях са бизнес клиенти и колко - крайни клиенти? И какви са целите ви за следващата година?
- Искаме да удвоим още веднъж броя на абонатите си още до края на следващата година. Нещо повече - дотогава ние ще предложим със сигурност и 4G телефон, което най-вероятно ще означава още по-голям ръст на използването на услугите ни.
Търсенето на мобилен интернет расте експоненциално заради естеството на трафика, където свалянето на файлове, гледането на видео и т.н. растат с огромни мащаби. Хората ще искат все повече и повече мобилен интернет навсякъде. Защото има и демографски промени - хората под 30 години не говорят по телефона, а комуникират в множество платформи. Те не гледат телевизия, а YouTube или Vbox7, или каквото и да е стрйиминг видео.
Потреблението на мобилен интернет расте с много бързи темпове. Това е единственият сегмент от пазара, който се развива. При останалите услуги приходите са надолу. Например никога не съм предполагал, че средното месечно потребление на услугата ни ще достигне до 35 гигабайта. Има потребители, които минават границата от 100 гигабайта трафик месечно.
Доколко може да се каже, че всъщност пазарът на мобилен широколентов интернет в България е развит? И на какъв етап от развитието си?
- Ще стигнем до етап на развит пазар на мобилен интернет в момента, в който някой друг от мобилните оператори освен нас развие 4G мрежа. През 2016-2017 г. може би пазарът ще е достигнал някаква първоначална наситеност. Но кой може да каже какви нови софтуерни платформи ще се появят, които ще изискват още повече мобилен капацитет.