Легалният пазар на алкохол намалява

Легалният пазар на алкохол намалява

© АСЕН ТОНЕВ



Легалният пазар на спиртни напитки продължава да се свива и от началото на тази година, показват данните на бранша. В същото време се запазва тенденцията да се увеличават събраните от митниците акцизи върху високоалкохолните напитки.


При продадени около 84.9 млн. литра през 2010 г. сега компаниите очакват с около 30 на сто по-малка реализация на продукцията си. По техни данни нелегалните продажби през миналата година са били около 35 млн. литра. От началото на годината до края на юли митниците са събрали 102.25 млн. лева при 68.13 млн. лева през същия период на 2010 г.


"Както при виното, така и при твърдия алкохол ситуацията не е добра. Има големи преходни запаси и продължава да се увеличава делът на нелегалните продукти с неясен произход", коментира пред "Дневник" Бранимир Ботев, председател на Българската асоциация на производителите и вносителите на спиртни напитки.




По думите му истинската картина в сектора ще стане ясна след прибирането на реколта 2011 г. "В алкохолния сектор все още не се усеща възстановяване на пазара. Повечето от сегментите за последните 3-4 години са се свили наполовина.


За съжаление прогнозите в бранша са, че негативната тенденция ще продължи и през следващите години, ако държавата не приложи адекватни мерки за ограничаване на нелегалното производство", казаха от "СИС индъстрийс" (компанията притежава "Винпром Карнобат", сред по-известните й марки са "Савой", "Узо Зорбас" и "Карнобатска мастика").


"Фактът, че митниците събират все по-големи суми от акциз върху алкохола, показва, че секторът става по-прозрачен. Мога да кажа, че вече има 100% контрол върху легално работещите винпроми, особено след монтирането на измервателните уреди и тяхното онлайн свързване към митниците. Трябва да се помисли как могат да се спрат нелегалните производители, защото те са извън всякакъв контрол и по-този начин не само отклоняват пари от бюджета, но и нарушават конкуренцията на пазара", обясни Ботев.


"Кризата сама по себе си не рефлектира толкова силно върху потреблението на алкохол. Тя обаче накара голяма част от потребителите да търсят най-ниската възможна цена. Стойността на легално произведените ракии, водки и др. спиртни напитки е на горната граница на консуматорските възможности. В същото време пазарът е залят с наливен алкохол, маскиран като "домашна" ракия и със съмнителни течности в пластмасови туби, които представляват смес от нискокачествен спирт, есенции и оцветители", обясниха от "Винпром Карнобат".


Домашните казани като проблем


От компанията добавят, че "само за миналата година т.нар. домашна ракия, изварена от знайни и незнайни казани, е над 15 милиона литра, а ракията, бутилирана от законните винпроми, е почти два пъти по-малко - едва 9 милиона литра".


"Най-тъжното е, че докато лицензираните производители на алкохол са внесли в хазната 149 милиона лева акциз за цялата 2010 г., събираемостта от казаните не може да достигне дори милион. Ако тези 15 млн. литра "домашна" ракия бъдат коректно обложени с акциз, ще донесат приходи не по-малки от 60 млн. лв. дори ако се вземат предвид количествата за семейна консумация, които по закон се таксуват с намалена ставка", изчислили са от "СИС индъстрийс".


От компанията припомнят, че намалените продажби на твърд алкохол се отразяват и на производителите на грозде. "Само за 2010 г. винпромите са изкупили с 33 милиона килограма грозде по-малко в сравнение с 2009 г. (по данни на МЗХ), а земеделските производители са изгубили 16.5 млн. лв., ако приемем, че средната цена на виненото грозде е 50 ст./кг.", коментираха от алкохолния производител.


"Друг сериозен проблем за държавата е, че от съществуването на сивия сектор има много значителни икономически последствия. Промишленото производство на обявените от Националната лозаро-винарска камара над 9000 работещи нелицензирани обекта, или така наречените селски казани, ощетява всяка година държавата с над 160 млн. лева, които спрямо нарастващия му дял докрая на 2011 г. сумата може да е над 200 млн. лв.", допълниха от "Винпром Пещера" (производител на "Пещерска гроздова", водка "Флирт"). "Дневник" потърси за коментар на ситуацията на пазара и вносителите на алкохол, но не получи нито един отговор.


От ол инклузив до пиенето вкъщи


"Освен нелегалното производство други проблеми пред бранша остава предлагането на услугата ол инклузив от местните хотели, поставянето на измервателни уреди, както и неравнопоставеното третиране на бирата", смята Бранимир Ботев. По думите му добрият туристически сезон в страната се обезсмисля от предлагания в услугата ол инклузив алкохол със съмнителен произход. Освен това от алкохолната асоциация продължават да настояват да се затегне контролът при рекламата на по-слабоалкохолните напитки.


Над 90% от продажбите на пазара са от български марки, вносните държат по-малко от 10 на сто. С най-голям дял продължава да е ракията - около половината от пазара, следвана от водката и уискито. Проверка на "Дневник" в големите търговски вериги установи, че цените на евтиния български алкохол са се увеличили в началото на август с около 1-2 лв. при българския алкохол и с до 10 лв. при вносния в сравнение със същия месец на миналата година.


От компаниите не коментираха това. Акцизната ставка и през 2011 г. остана непроменена, като стойността на косвения данък в цената е около 5-6 лв. в зависимост от големината на бутилката. Продължава тенденцията големите производители на спиртни напитки да отглеждат собствени насаждения.


Узото навлиза на българския пазар


"Традиционно през летния период се засилват и продажбите на сезонните продукти като мастика, мента и джин, които освежават и правят летните жеги по-поносими. Характерна тенденция за последните години е увеличаването на консумацията на узо", обясниха от "Винпром Пещера".


От "Винпром Карнобат" уточниха, че причината да се предпочита българският пред вносния алкохол е неговата цена, която е наполовина по-ниска. "До неотдавна преобладаващите марки узо бяха позиционирани в горния ценови сегмент от порядъка на 15-16 лв. за 0,7л, а нашата марка се продава срещу 7.70 - 8.50 лв. за бутилка (питието се произвежда в Гърция от местен винпром по поръчка)", казаха от карнобатското предприятие.


"Въпреки че българинът е бохем по душа, свиването на доходите го накара да загърби ресторантите и все по-често да посреща празниците в домашна обстановка. Няма да е пресилено да се каже, че икономическата криза преподреди ценностите на родния консуматор", обясниха от "СИС индъстрийс". Все пак българските производители остават доволни от това развитие на пазара, защото ракията винаги е била предпочитано питие за консумация у дома, посочиха оттам.


Като трудност от компаниите отчитат нелоялната конкуренция на пазара. "За съжаление в момент на икономическа криза и финансова нестабилност не всички следват лоялна и европейска политика. Има винпроми, които в стремежа си за силно присъствие на пазара и заемане на лидерски позиции мобилизират всичките си усилия в прилагане на непазарни методи и неетична конкуренция", смятат от "Винпром Пещера", които не уточниха към кои производители са насочени критиките им.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на charlyb
    charlyb
    Рейтинг: 891 Неутрално

    Мутрите от алкохолния бизнес плачат и кръв пикаят когато ги накарат да си плащат данъците!

    Протестите ще стимулират управляващите да започнат реформи – протестират нереформираните, онези които смучат от държавата!
  2. 2 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 506 Неутрално

    "Мутрите от алкохолния бизнес" искат да изкупуват гроздето без пари и да са монополисти! И за сега успяват, защото са си платили на по големите мутри във властта. Но чичо Гочо от Горно нанадолнище, ще му намери колая! Мутрите с техния картофен спирт и мераклийско, механджийско и т. н. вино, да не се правят на ощипани проститутки! Ха наздраве, с по една двойно препечена, с дюлеви листа и отлежала в черничево буренце ракийка! А мутрите да си ги пият бъркочите с лъскави етикети!

  3. 3 Профил на yanev_1961
    yanev_1961
    Рейтинг: 506 Весело

    До коментар [#2] от "Гражданин":

    Мутрите си засяха и собствени лозя за да затворят производствения цикъл. Така, че на чичо Гочо не му оставиха избор. Или да им подари гроздето, или да си го свари на ракия. Чичо избра второто, а те му вдигнаха захарта до космоса, но чичо още издържа на скъпотията.

  4. 4 Профил на DrAvalanche
    DrAvalanche
    Рейтинг: 1160 Любопитно

    До коментар [#1] от "charlyb":


    До коментар [#2] от "Гражданин":

    Мутрите от алкохолния бизнес вече са и в тютюневия. Според Вас легалния пазар на цигари ще се увеличава или намалява?

    Just get on stage AND FOOKING AVE IT
  5. 5 Профил на se_nau
    se_nau
    Рейтинг: 616 Весело

    "Винпром Карнобат" -- със баш шефа " Муньо Апаша" така казваха учителките на сина му Стайко..........!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. 6 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 506 Неутрално

    "В същото време пазарът е залят с наливен алкохол, маскиран като "домашна" ракия и със съмнителни течности в пластмасови туби, които представляват смес от нискокачествен спирт, есенции и оцветители", обясниха от "Винпром Карнобат". Тези май без да се усетят разкриха заводската си рецептата?

  7. 7 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Вина за ситуацията май имат и големите производители.
    Сега искат подкрепата на държавата.
    О.К. - а защо си мълчаха толкова години, когато много добре знаеха, че по заведенията и в по-малките магазини масово се продава алкохол без бандерол.
    Сега им остава да следят пазара и да подават сигнали към съответните институции, след като вече са изцяло на светло...
    Това е пътят!
    Защото няма данни българинът да е започнал да консумира по малко алкохол...

  8. 8 Профил на red_d
    red_d
    Рейтинг: 8 Неутрално

    тази статия е пълна с небивалици! първо, големите БГ производители дълго време бяха основните нарушители на закона с фалшиви бандероли и неплатен акциз - да си правят устата, че селските казани пречат на конкуренцията и им взимат бизнес е меко казано нелепо. Второ: "Проверка на "Дневник" в големите търговски вериги установи, че цените на вносния алкохол са се увеличили с до 10 лв. в сравнение със същия месец на миналата година. По-голяма глупост няма. Вносния алкохол е поевтинял с поне 1-2 лв спрямо година назад заради ценовата чувствителност и острата конкуренция във веригите.

  9. 9 Профил на nikif
    nikif
    Рейтинг: 451 Гневно

    Тези не могат да ме накарат да им купувам скъпия алкохол по простата причина, че бъркат чист спирт с оцветители, есенции и т.н. Който не може да издържи на пазара да си ходи. Но да пипат казаните е меко казано нахално. Аз ако си сваря примерно 35-40л ракия при тази цена на захарта отиват към 150-160лв., но пия нещо, което знам какво е тъй като сам съм си го правил. И тези господа искат да ме цакат с техния бълвоч на цена 9-11лв и то за 700грама. Нито знам какво слагат вътре, нито ракията, която правят е ракия в истинския смисъл на думата. В повечето случаи говорим 33-35 градусов бълвоч който по нищо не прилича, че е ракия. Затова много много да не говорят.

  10. 10 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    Намалява , значи. А защо тинейджърите толкова се стараха по Черноморието. ? Нищо, към Никулден, Коледа и Нова година ще се навакса.Да не говорим за пиянския месец януари.
    Лошото е , че и мезетата поскъпнаха.

  11. 11 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1225 Гневно

    За това държат цената на захарта висока.За да се вдигне цената на домашнопроизвесеният алкохол.

  12. 12 Профил на Симеон
    Симеон
    Рейтинг: 450 Неутрално

    По коментарите на тази статия лесно мога да заключа, че Съединението прави силата! За пръв път всички да са обединени и на едно мнение, направо мило ми стана! Като сме единомислещи и не сме разделени сме силни!

  13. 13 Профил на gordo
    gordo
    Рейтинг: 450 Гневно

    Като работник в туризма съм се нагледал на туби гаражно производство, туби с нелегален алкохол от фабриките на същите тези мрънкащи господинчета. За качеството на ингридиентите да не говорим!!! Пиеш 3-4 и на другия ден си Дарт Вейдър!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK