Една трета от предварително проверените поръчки са с нарушения

Едва 2.63% от процедурите са били контролирани преди възлагането им


"Всяка пета поръчка се възлага с пряко договаряне, като от изключението се е превърнало в правило. Ключов за тези процедури е предварителният контрол, който трябва да се засили"
Камен Колев, зам.-председател на БСК


С новите промени в Закона за обществените поръчки няма да може фирмите да подават сигнали към ведомството за нередности, което разтоварва Агенцията за обществени поръчки, но намалява контролните й функции.
Йордан Кисьов, член на КРИБ

Около 30% от всички 158 поръчки, които са проверени от Агенцията за обществени поръчки (АОП) от началото на годината, са незаконни, показват данните на ведомството. Половината от тях обаче са възложени, което на практика означава, че не могат да бъдат прекратени освен по реда на гражданското право, което би отнело около две до три години.


По закон Агенцията за обществени поръчки трябва да осъществява предварителен контрол на процедурите, които се възлагат по метод договаряне без обявление, или т.нар. договаряне с покана, при което се изпраща покана до точно определени възложители.




"Всяка пета поръчка се възлага с пряко договаряне и то от изключение се е превърнало в правило. Ключов за тези процедури е предварителният контрол, който в момента не е много ефективен", коментира пред "Дневник" Камен Колев зам.-председател на Българската стопанска камара (БСК).


По думите му има две решения на ситуацията - или да бъде увеличен капацитетът на АОП, или да бъде аутсорсвана тази дейност на външен изпълнител. "Целта на предварителния контрол е превенцията.


Контролът се обезсмисля, когато въпреки него се сключват договори за изпълнение", допълни Колев.
От началото на годината досега са обявени 605 поръчки с пряко договаряне, включително и малки, показва регистърът за обществените поръчки. От тях са проверени само 158, или 2.63% от всички обявени конкурси в страната от началото на годината (6004 броя).


Агенцията за обществени поръчки е установила, че при 47 от процедурите има нарушения, но те са разделени в три категории - изцяло незаконни поръчки, поръчки, за които липсват доказателства, че са законни, и такива, които могат да бъдат приети като незаконни поради липсата на доказателства.


Въпреки че са с нарушения, от тях 23 процедури вече са възложени и трудно могат да бъдат развалени.


"Не е тайна, че дейността на Агенцията за обществени поръчки е съмнителна. Ведомството не успява да осъществи дори предварителен контрол.


С новите промени в Закона за обществените поръчки няма да може фирмите да подават сигнали към ведомството за нередности, което разтоварва агенцията, но намалява контролните й функции", коментира пред "Дневник" Йордан Кисьов от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).


По време на последното обсъждане на промените в Закона за обществените поръчки стана ясно, че капацитетът на агенцията трябва да бъде подсилен, след като от ведомството поискаха допълнително хора, за да се справят с работата.


От януари досега в страната са сключени общо 12 856 договора за 3.8 млрд. лева. От тях едва 2758 са конкурси, обявени през тази година. За сравнение - през цялата 2010 г. са сключени договори за 3.58 млрд. лева. Най-много поръчки са обявени по традиционния метод - открита процедура (4438 с включени малки конкурси).


Останалите 1546 се възлагат чрез договаряне - от които с покана са 1164, а останали 382 са с обявление и в тях може да се включи по-голям кръг от участници. При поръчките без обявление се изпраща покана до определен кръг от участници и от тях е избиран победител.


Този вид процедура се прилага най-често, когато възлагането е спешно или предизвикано от непредсказуеми или независещи от възложителя обстоятелства. Възможно е също така да се е провалила открита процедура или нито един от участниците да не е отговарял на заложените условия. Почти половината от обявените поръчки са на общини.


Предварителният контрол е част от общия контрол на обществените поръчки. В повечето случаи обаче той е последващ и има преди всичко констативен характер. Повечето от наложените глоби биват отменени от съда заради изтекла давност.


Според статистиката на Агенцията за държавна финансова инспекция средногодишно се проверяват от 10 до 15 на сто от всички поръчки, като при половината случаи има открити нарушения. Предварителният контрол се осъществява единствено от Агенцията за обществени поръчки.


Текущ контрол по възлагане на конкурса осъществява Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която следи дали в процедурата има заложени дискриминационни условия. Тя извършва проверки само по сигнал. Последващият контрол се прави от Сметната палата и от Агенцията за държавна финансова инспекция.


Докато Сметната палата проверява по план, от началото на следващата година финансовата инспекция ще може да оценява най-рисковите обекти и да ги проверява и без да има сигнал за това. Досега ведомството работеше само по сигнал, но след забележка от Брюксел, че контролът в областта на обществените поръчки е слаб, бяха направени промени в Закона за обществените поръчки.



"Всяка пета поръчка се възлага с пряко договаряне, като от изключението се е превърнало в правило. Ключов за тези процедури е предварителният контрол, който трябва да се засили"
Камен Колев, зам.-председател на БСК


С новите промени в Закона за обществените поръчки няма да може фирмите да подават сигнали към ведомството за нередности, което разтоварва Агенцията за обществени поръчки, но намалява контролните й функции.
Йордан Кисьов, член на КРИБ

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1891 Любопитно

    "Контролът се обезсмисля, когато въпреки него се сключват договори за изпълнение..." - и отговорността също, и парите, които си "отиват" по предназначение, и т.н. имидж на БГ "експертите"... Остава само едно - далаверата, без давност...

    Коментиране на анализираното, вече...
  2. 2 Профил на dragalevski
    dragalevski
    Рейтинг: 461 Неутрално

    Години наред процеддурите по ЗОП са генератор на корупция!

  3. 3 Профил на gorskia
    gorskia
    Рейтинг: 470 Неутрално

    при 3-4000 възложителя, 3000 процедури ми малеят. всяка втора процедура не приключва с възлагане. всяка втора сключена процедура е с договаряне. среден рамер на довора - 100 000. има нещо нереално в тези данни.

    gorskia




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK