БДЖ остава без най-новите си влакове, разрежда разписанието

Срокът за погасяване на кредита, с който са купени 25-те електрически мотриси "Сименс", е седем години с една година гратисен период. "Част от риска по кредита беше поет от правителството на Германия", припомниха във вторник от банката. Оттам казаха още, че от известно време БДЖ не плаща "съществена част от вноските".


Отказаха обаче да дадат повече информация за дължимата сума. От банката добавиха, че смятат да защитят както своя интерес, така и този на германското правителство. Това включвало и задействане на гаранцията по заема - 25-те електрически влака. Не дадоха обаче повече подробности дали и как те ще бъдат продадени.


"Ще се наложи разреждане на влаковете по някои маршрути и промяна на графика, защото липсата на тези мотриси ще наруши работата ни. Освен това те са хубави, икономични", коментира Недев.




Вместо "хубавите и икономични" влакове по линиите около големите градове София, Пловдив, Варна ще трябва да се движат старите мотриси на БДЖ. Според отчета на дружеството за миналата година те са около 50, всички са на възраст над 30 години, а най-новите са произведени през 1972 г.


Освен влаковете като обезпечение на кредита е заложено и хале във Варна, в което се поддържат, както и четири почивни станции. "Станциите с удоволствие ще им ги дадем", каза Недев. Превозвачът и без това се опитва да продаде част от базите, за да увеличи приходите си.


Заемът за купуването на електрическите мотриси не е единственият, който БДЖ не изплаща. Миналата седмица финансовият министър Симеон Дянков каза, че компанията не погасява задълженията си към кредитори от 2008 г. насам.


Така всеки от тях може да поиска задействане на гаранциите. По два от заемите са заложени 8250 товарни вагона от общо около 11 хил., с които компанията разполага. Евентуалното им вземане от страна на банките на практика ще доведе до спирането на работата на товарните превози. Като залог по банков кредит са ипотекирани и 25 дизелови мотрисни влака, както и 13 локомотива.


Към края на август задълженията на БДЖ са 772 млн. лв., като близо 70% от тях са към банки. Превозвачът има заем от Световната банка, сключен през 1995 г., от KFW, сключен през 2004 г., 2005 г. и през 2008 г., и от втори облигационен заем (от Dexia, KA Finanz AG, Depfa Bank PLC, БНП Париба и други), сключен през 2007 г.


Остатъчната стойност на задълженията по кредитите е 532  млн. лв., съобщиха преди около седмица от Министерството на финансите.


"Засега няма други кредитори, които да са поискали задействане на гаранциите", каза във вторник директорът на БДЖ Йордан Недев.


Компанията може да погаси дълговете си с нов заем от 480 млн. лв. Той ще бъде отпуснат на правителството от Световната банка, а парите трябва да бъдат прехвърлени към БДЖ под формата на увеличение на капитала, но не е ясно кога ще се случи това.


Засега министърът на финансите Симеон Дянков спира тегленето на кредита и иска от БДЖ да увеличи приходите си, за да може поне да погасява със собствени средства част от заемите.


От компанията се надяват да изпълнят изискването с продажбата на ненужни активи и почивни станции, оптимизиране на структурата, освобождаване от несвойствени дейности като чистене и охрана. БДЖ разчита на приходи и от продажбата на товарните превози. Процедурата за приватизацията им започна миналата седмица.


Съществуването на пътническите превози, които ще останат единствената дейност на БДЖ след евентуалната приватизация, зависи от държавната субсидия за компанията. Тази година тя е 220 млн. лв., като се очаква догодина сумата да е най-малко същата, ако не по-голяма.


Данните за финансовото състояние на дружеството към шестмесечието показват, че приходите от превозите на пътници са 36 млн. лв. срещу 85 млн. лв. държавна субсидия. Пътническите превози са на загуба от 5.2 млн. лв. за шестмесечието срещу 65 хил. лв. през същия период на 2010 г.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1234 Гневно

    На гърците милиарди опростиха, а на нас - курец!!!!

  2. 2 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 987 Неутрално

    Заплатата на министъра на транспорта трябва да се намали щом БДЖ е извадено от транспортната схема.

  3. 3 Профил на coffee.bean
    coffee.bean
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Ама и наште хора от БДЖ яко крадат.
    Наскоро излезе информация, че не могат да намерят 1000 вагона.
    Преди време - "Господари на ефира" показаха как влак спира между гарите и цяла бригада точи гориво от влака.
    Кой знае какви други кражби има .....

  4. 4 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2944 Любопитно

    "...от известно време БДЖ не плаща..." - нарочно или без да искат?!? Винаги в БГ ВИНОВНИ няма, не се знае откога, не се знаят какви активи имат, не се знае КОЙ, а началници има...

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  5. 5 Профил на yanev_1961
    yanev_1961
    Рейтинг: 488 Любопитно

    Несвойствени дейности охрана и чистене? Ами като ги поемат частни фирми ще поефтинеят ли? Не, това е допълнителен начин за източване на БДЖ.

    За пример ще посоча колетната им служба. Тя бе приватизирана на 51% и цените се повишиха. Загубите ще са за държавния дял на компанията.

  6. 6 Профил на donkey
    donkey
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Ако имаше как да остане и без най-старите...

    ...what a difference indifference can make...
  7. 7 Профил на Боно Нончев
    Боно Нончев
    Рейтинг: 640 Любопитно

    [quote#5:"yanev_1961"]Несвойствени дейности охрана и чистене? Ами като ги поемат частни фирми ще поефтинеят ли?[/quote]

    Да.

    Всъщност ако се прехвърлят по пазарни цени има някаква надежда, защото в частните фирми се държи само работещ персонал. Обаче дори да тръгнат едни нагласени обществени поръчки поне ще знаем с какви пари се финансира цялата работа...

  8. 8 Профил на chelsea87
    chelsea87
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Това правителство изглежда само магистрали може да прави,а всичко останало е оставено на произвола на съдбата.Да видим колко по зле може да стане

  9. 9 Профил на palermo88
    palermo88
    Рейтинг: 808 Неутрално

    еми само на рейс ще се возя и това е няма да стъпя на 30 и повече годишна разпадаща се мотриса от времето на СССР .

  10. 10 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#8] от "chelsea87":

    Чакай да минат 2 години след пускането на магистралите. Нещо ме съмнява, че и магистрали може да прави. Да поживеем, да видим, да не се окаже че и магистралите дават фира . . .

  11. 11 Профил на gaudien
    gaudien
    Рейтинг: 547 Неутрално

    До коментар [#3] от "coffee.bean

    Това е горчивата истина... Вярно,че няма справедлива приватизация, но пък това, което остана държавно... беше оглозгано като мърша някаква... По-добре лоша приватизация, отколкото ошушкана държавна собственост, когато се касае до работещ бизнес

  12. 12 Профил на yanev_1961
    yanev_1961
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#7] от "pi314_":

    Може да съм в грешка но до сега такова животно не съм видял. Особено в охраната. Плащат се повече пари на охранителната фирма, но за сметка на това персонала вярно е по малко, но и с по малки заплати. До сега в БДЖ се съкрщаваха главно изълнителските кадри, започвайки се от леля пенка чистачката. Некадърното им ръководство умишлено не се пипа.

    А колкото до куриерските им услуги, това го зная от първа ръка. Едва директорът им е излязъл след изказване, че няма да има промени в цените и са влезли от новото ръководство с нов ценоразпис (с около 40% повишение) и няколко фирми с редовни големи и ежедневни пратки тутакси се отказват от услугите им.

  13. 13 Профил на Костадин Янев
    Костадин Янев
    Рейтинг: 434 Гневно

    Те тия ипотекирания и залози са още по-страшни от самата стачка!

    На Боко трябва да му се забрани публична изява, въобще да говори даже, а най-добре да го пратят нанякъде, защото вече даже не е и смешно!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK