БДЖ се разпада

БДЖ се разпада

© Дневник




- Компанията губи половината от най-новите си влакове


- 772 млн. лв. са задълженията на железниците

Състоянието на "Български държавни железници" (БДЖ) продължава да се влошава, а рисковете пред дейността им се увеличават. Във вторник стана ясно, че дружеството ще загуби 25 електрически мотриси "Сименс Дезиро", които са половината от най-новите му влакове. Причината - заемите, с които са закупени, не се погасяват и банката кредитор е започнала процедура по продажбата им, тъй като машините са залог по тях.


Загубата им ще доведе до разреждане и промяна на разписанията по едни от най-натоварените крайградски жп маршрути. Това ще затрудни още повече и една от основните задачи на новото ръководство на железниците - да увеличи приходите.




Което пък е условие компанията да получи мостово финансиране от държавата преди големия заем от 480 млн. лв. от Световната банка. Една от възможностите за допълнителни приходи беше продажбата на старо оборудване. Само преди дни обаче стана ясно, че липсват над 600 товарни вагона.


Електрическите влакове "Сименс Дезиро" бяха купени през 2005 г. със заем за 156.5 млн. евро от германската банка KfW и са залог по него заедно с хале във Варна и четири почивни бази. "Банката вече изпрати писмо до БДЖ, че ще търси купувач за мотрисите и активите, с които е обезпечен кредитът за купуването им", каза за "Дневник" директорът на държавното дружество Йордан Недев.


Според него БДЖ не може да направи нищо, за да запази влаковете, тъй като за да се случи това, трябва да се платят просрочените вноски по кредита към KfW, а при сегашното финансово състояние на компанията това било невъзможно.


БДЖ не плаща и другите си заеми - по два от тях са заложени 8250 товарни вагона от общо около 11 хил., с които компанията разполага.


Евентуалното им вземане от страна на банките на практика ще доведе до спирането на товарните превози, които от миналата седмица са в процедура по приватизация. Като залог по банков кредит са ипотекирани и 25 дизелови мотрисни влака, както и 13 локомотива.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK