Пламен Ташков, генерален мениджър на "Марс армор": За съжаление в България компаниите често не реинвестират печалбата си

Пламен Ташков, генерален мениджър на "Марс армор"

© Георги Кожухаров

Пламен Ташков, генерален мениджър на "Марс армор"




- Развиваме развойна дейност като в малък институт


- В новото си предприятие ще вложим около 6 млн. лв.



- Развиваме развойна дейност като в малък институт


- В новото си предприятие ще вложим около 6 млн. лв.





Г-н Ташков, компанията ви произвежда средства за балистична защита, как се справяте с конкуренцията на западните фирми, които отдавна имат традиции в разработването на подобни технологии?
- В момента имаме водещи позиции в много региони в света. В началото българският пазар за нас беше много интересен, но той е твърде малък. Мога да кажа, че от появяването си на българския пазар преди девет години само ние сме доставяли бронежилетки за Министерството на отбраната и за МВР. Доставяме и каски с партньор от Хърватия, но два пъти сме губили търгове.


Много често конкурентите ни тук твърдят, че понеже само ние доставяме на Министерството на отбраната, има нещо съмнително и поръчките са нагласени. Ще отговоря само, че през последните пет години само ние доставяме бронежилетки в Египет както за местното вътрешно министерство, така и за отбраната.


И там ли нещо става? Работим на високо професионално ниво и сме конкурентоспособни. Както ние нямаме особен шанс да спечелим в Германия, така и немските фирми ни познават и знаят, че нямат шанс да спечелят в България.


Основното предимство на българските производители е обратната връзка с крайните потребители – както може да проверите, през последните 6 години няма оплаквания от бронежилетките, доставени за Българската армия. В България по-сериозната ни конкуренция е от търговците, които внасят бронежилетки.


В Египет победихме конкурентните фирми от Западна Европа и Америка, защото техните цени са по-високи при всички случаи. Имаме още едно голямо предимство – подхождаме гъвкаво към всички аспекти на производството. Бронежилетката е нещо, което на пръв поглед изглежда много просто, но на практика не е така.


Много хора се заблуждават, че като шият униформи за армията, могат да шият и бронежилетки. Тя не е дреха, а екипировка и защитава от куршуми. По отношение на защитата има много различни параметри и характеристики и се търси баланс между тях. Така например висока защита и малко тегло са противоречиви показатели и трябва да се търси оптимизация. Трябва да има баланс и между други изисквания като защита от хладно оръжие, по-малка травма и др.


Какъв е експлоатационният срок на една бронежилетка, както и нейната цена?
- Една бронежилетка може да се използва доста дълго време според това как се експлоатира, а ние обикновено даваме гаранция между пет и седем години. Принципно може да се използва и по-дълго време, но тогава се налагат периодични изпитания и рециклиране. Така например ние сме рециклирали всички бронежилетки на МВР, около 3000 – 4000.


При тях е изтекъл срокът на годност, махнали сме част от стария материал, сложили сме нов, където се налага. Цената на една бронежилетка може да варира от 200 евро и да достигне до 1200 евро. Военните бронежилетки винаги са най-скъпи, защото обикновено имат високи изисквания, комбинирана защита и т.н.. Всички материали купуваме отвън, предимно от Европейския съюз, защото имахме проблем с българските материали в началото. Става въпрос не за балистичния материал, а за конци, ципове и други.


Как се постига по-ниската цена на българските бронежилетки?
- Нашата цена не е толкова ниска. Зависи с какво ги сравняваме, ако е с китайски и индийски, тогава те не са ниски, но в сравнение със западните фирми – да. На международния пазар се борим с всякакви конкуренти, обикновено побеждаваме с качество, особено при индийските и китайските бронежилетки. Ползвателят предпочита качеството пред много ниската цена, такъв беше случаят в един от търговете ни в Саудитска Арабия.


По отношение на Европа може да направим жилетки на по-ниска цена, защото можем да работим върху всеки проект поотделно. Развиваме развойна дейност като в малък институт. Когато дойде една поръчка, започваме да разработваме балистична система именно за нея, за да можем да предложим търсения от клиента продукт. Това е първият фактор, вторият е, че имаме изключително добри отношения с фирмите, които ни доставят балистичен материал.


В света има четири такива компании, някои от фирмите ни дават дори образци да изпитваме, преди да пуснат материал в продажба, защото имаме собствена лаборатория. Голяма част от фирмите,  които произвеждат бронежилетки, нямат собствени лаборатории, инвестициите в тях са около 100 хил. евро. За съжаление в България не е популярна практиката да се реинвестира в същото производство. Ние правим точно обратното – инвестираме до 80% от печалбите за увеличаване на капацитета и внедряване на нови технологии.


Оборотът ни през миналата година беше около 8 млн. лв., през тази година очакваме да достигне до 15 млн. лв. В нашата работа отделяме особено внимание на качеството. Първо изпитваме материалите, които получаваме, след това създаваме собствени балистични системи – комбинации от материали, изпитваме ги, дизайн и конструкция на цялото изделие, което завършва с пълни изпитвания. Практиката показва, че всеки клиент обикновено иска нещо различно и нетипично.


Годишно участваме в различни търгове и процедури по цял свят и често когато се подготвяме и участваме в някои търгове за поръчки, се чувстваме като на световно първенство - понякога се събират между 25 и 30 участници. Така например в Обединените арабски емирства търговете са за големи поръчки - около 15 хил. броя, участват компании от цял свят. Когато разбереш, че оставаш само ти и харесват твоята бронежилетка, може да се чувстваш горд. Тогава разбираш, че си на прав път.


Какъв е капацитетът ви на производство и какъв ще бъде на новия завод?
- Капацитетът е относително понятие, защото всичко зависи от модела. Спокойно произвеждаме и по 2000 бронежилетки на месец. Преди реалното производство обаче имаме период на доставка на материали, през които се извършва подготовка и не се произвежда. Никой не държи бронежилетки на склад, нито пък материали на склад, защото те стареят.


Ние поръчваме материалите веднага след подписване на договор. Новият завод ще може да достигне до 5000 броя месечно. При нас на практика няма текучество на кадрите. В момента при нас работят над 40 души, скоро ще минем 50 и ще изпълним изискванията за средно предприятие. Разбира се, имаме както висококвалифицирани служители, така и нискоквалифицирани.


Какви инвестиции сте направили досега?
- В новото предприятие инвестираме около 6 млн. лева. Това ще бъде предприятие не само за бронежилетки, плочи и щитове, но и за бронировки на автомобили. Ще бъде едно от най-големите в Европа като капацитет и мащаби. Европейските ни конкуренти гледат сериозно на нас, въпреки че нямаме доста сериозни успехи в Европа, а по-скоро частични.


Големите европейски фирми си имат традиционни пазари и рядко участваме в търгове в Западна Европа, защото няма кой да ни допусне там. Предимно участваме в търгове на бившите социалистически страни – Полша, Унгария и Чехия. Там обаче, както и в България има един производител на бронежилетки, който трудно може да бъде преборен. За да участвам в търг в Англия, Холандия, Германия, ние задължително трябва да изпитаме бронежилетките си в тяхната лаборатория, което е логично.


Така е във всяка държава и обикновено е съпроводено с доста трудности. Планирали сме в бъдеще да се развиваме и на тези пазари, но засега сме се съсредоточили в Близкия изток, Латинска Америка, в бившите социалистически републики и Северна Африка. Изпълнявали сме поръчки и в Македония, там спечелихме два търга, въпреки че после имаше негативни отзиви във вестниците, защото сме българска компания.


Обвинявани сте няколко пъти, че търговете на българските министерства на отбраната и на вътрешните работи са нагласени именно за вашите изделия. Как ще коментирате това?
- В пространството в България се носят няколко основни слуха. Първият е, че техническото задание за бронежилетките е написано специално за нашата фирма. Това е смешно. Второ – само нашата жилетка издържа в посочената за изпитания лаборатория. Истината е, че наистина съм работил във военния институт и по мое време имаше една програма "Войник на бъдещето".


Писал съм частите за балистична защита, имаше технически задания за бронежилетки и след това на тяхна база са написани спецификации. Аз вече не работех там. Вярно е, че знам какво пише вътре, но истината е, че те са на изключително високо техническо равнище. Това задание не е променяно от 2004 г. и всеки, които иска да направи такава бронежилетка, може да я направи. Фирмите обаче искат да имат нещо готово, което да вземат и направо да го продадат.


На никого не му се влагат пари в иновации и разработки, особено за малък пазар като нашия. На година се купуваха около 500 - 1000 бронежилетки тук, а през последните две години почти нищо. В България някой, като не може да направи нещо, винаги казва, че има някакви манипулации. Много по-лесно е да се приказва, че сме манипулатори, отколкото да се осъзнае фактът, че ако знаеш, можеш и произвеждаш, може да се достигне и високо ниво.


Правителствата се сменят, сменят се министри и заместник-министри, но ние оставаме и продължаваме да работим здраво и упорито. По времето на управлението на НДСВ имаше четири едни и същи процедури за доставка на бронежилетки за МО. Първия път спечелихме, но конкурсът беше прекратен. Спечелихме втори път и пак беше прекратена поръчката. Изказваха се различни мнения от политическото ръководство на МО, че не е добре българска фирма да доставя бронежилетки.


Третата процедура също се провали. По това време усъвършенствахме нашата балистична система. След това беше написана една тръжна процедура, която беше направена така, че да ни отстранят. Например беше заложено условие избраната фирма да е доставяла изделия поне пет години за НАТО и т.н. Отстраниха ни, спечели германска фирма.


Първата доставка беше нормална, но втората се провали при приемните изпитвания и беше обявена нова процедура, която спечелихме. Преди 2005 г. имаше оплаквания заради тежестта и неудобството на жилетките, сега няма такива оплаквания. Държим на обратната връзка. Парадоксът е, че отдавна се прокрадват гласове да се увеличи теглото на бронежилетката, за да могат и други фирми да преминат изпитванията.


Да бъде по-тежка, с по-малка защитна площ. Що за глупост е това – ако теглото стане например 13 кг, те да не мислят, че ние ще предложим както досега 11 кг бронежилетка - ако искат 13 кг, получават 13 кг. Логиката е новото да бъде по-добро и за щастие здравият разум в МО все още надделява.


Какво ви накара да смените работата си от държавна и да отидете в частния сектор?
- Аз съм завършил военно училище с отличен успех, бил съм офицер в Българската армия, като последните десет години от службата си съм работил във Военнотехническия научноизследователски институт на МО. Там съм се занимавал с разработване и изпитване, както и всички дейности, свързани с бронежилетки и стрелково оръжие.


Лично съм разработвал изисквания към тях и методиката за изпитването им. Институтът беше много добър, правителството на Иван Костов направи грешка, като го закри с постановление през 2000 г. През 2010 г. той беше създаден отново, но основните специалисти вече не са там. Вярно, наистина в него първоначално работеха прекалено много хора - над 500 човека, но можеха да останат 100-150 души. В него имаше поне 20 уникални млади специалисти, които няма къде другаде да бъдат обучени.


Сега тези хора не са без работа, от това загуби само Министерството на отбраната. Аз бях уволнен заедно с другите, като през 2001 г. създадох консултантска фирма, а през 2002 г. създадох настоящата фирма. Тя първоначално си партнираше с другата фирма за бронежилетки - "Бронет Атанасов". Общата фирма се казваше "Бронет трейд".


След една година се разделихме честно и почтено и се преименувахме на "Марс". Така десет години след създаването "Марс армор" ще открие нов завод край Костинброд. Когато си млад човек, всички казват колко си талантлив, но когато успееш, отношението на някой от тях се променя. Но нас това не ни интересува - ние гледаме само напред.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на radoslavdj
    radoslavdj
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Браво, за една успешна фирма.

  2. 2 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 447 Неутрално

    8 млн оборот - ако участват в 20-30 търга на година, пратят търговци за участие, платят хотели, такси, вечери и тн, 2 млн от оборота е само за командировъчни

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  3. 3 Профил на advokat59
    advokat59
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Пожелавам им скоро да имат и доковор за доставка на пронижилетки за НАТО !

  4. 4 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2936 Неутрално

    До коментар [#2] от "512":

    За няколко командировки до 2-3 споменати държави няма как да навъртиш 2 милиона разход. А и имай предвид, че в тези сектори добавената стойност е много голяма. Един пример:

    1. 1 кг. стомана, продаден като строителство ( арматура в бетона): < 1 евро
    2. 1 кг. стомана, продаден като автомобил: средно 16 евро

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  5. 5 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Подобни предприятия са гръбнакът на всяка една развита икономика.

    Като стана дума за войник на бъдещето, ей това филмче е готино:

    http://www.youtube.com/watch?v=qNEOI7bYl3c&feature=fvst

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  6. 6 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 447 Неутрално

    До коментар [#4] от "cinik":

    малко ме амбицира да посмятам - при 20-30 търга в годината, при трима участника в търг, при тридневен престой - само тук се получават 100К-150К в евро. ако участваш в 2-3 специализирани изложения - още толкова. добавяш представителни разходи и спокойно става милион в лв. не се заяждам, това е нашия опит, макар че сме в друг бранш. и е ясно, че тр да имат огромен profit margin.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  7. 7 Профил на marsarmor
    marsarmor
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Все пак трябва да обясня на "512", че нашия бизнес не се прави по този начин. Ние не ходим по търгове, участваме в търговски изложения по цял свят, в резултат на което имаме представители и търговски агенти в страните, където участвуваме. Пътуваме в чужбина само за изложения и презентации. Работата по търговете я вършат наши представители в разлите страни.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK