Проучване на GfK: Потребителите в Европа отлагат големи покупки заради страх от нова криза

Песимизмът е заради проблемите на Гърция и забавянето на икономическия растеж

Проучване на GfK: Потребителите в Европа отлагат големи покупки заради страх от нова криза

© Дневник



Потребителите в Европа отново са обхванати от тревога за икономическото развитие, очакват намаляване на доходите си и това ги кара да отлагат покупки извън всекидневните разходи. Причините са забавянето на икономическото развитие в Германия и Великобритания, влошаването на кризата с дълга във Франция и Италия и най-вече състоянието на Гърция.


Това показва проучване за потребителския климат през третото тримесечие на годината (юли - септември) на компанията за изследвания и консултации GfK, направено от името на Европейската комисия.


Докато през пролетта повечето хора в Европейския съюз бяха оптимисти, че кризата ще бъде преодоляна в обозримо бъдеще, през лятото е настъпила значителна промяна в настроенията, показват изводите от проучването. Причината са дебатите около спасителния план за Гърция, забавянето на икономическия ръст дори и в страни като Германия.




От GfK отчитат, че от юни до септември икономическите очаквания са се сринали в почти всички европейски страни, включени в проучването. Най-голям е спадът в Германия - от 50.3 пункта (при скала от -100 до 100) коефициентът се е сринал до 4.8 пункта. Намаление има и в Австрия (от 19.6 до -26.2) и Франция (от -15.3 до -42.2). По-малки са спадовете в Полша (от -13.9 до -10.2), България (от -10.8 до -15.3) и Румъния (от -26.2 до -32.8).


Гърците - най-големи песимисти


Най-негативно настроени са потребителите в Гърция. Според проучването те вече са загубили всякаква увереност, че икономическото възстановяване ще настъпи в обозримо бъдеще. Показателят за очакванията за икономиката е достигнал рекордно ниско ниво от -58.7 пункта. Потреблението продължава да се свива, като според изследването гърците купуват само най-необходимото.


В България резултатът за очакванията за развитието на икономиката е в отрицателната част на скалата, но е едва -15.3. От GfK обаче отбелязват, че през последните месеци е доста променлив, което се дължи на притеснението, че проблемите в Европа ще се отразят негативно на страната.


В очакване на по-малко приходи


Икономическата несигурност кара европейските потребители да преосмислят очакванията си за собствените си приходи. Най-песимистично настроени са гърците и португалците. Значително намаляване на доходите очакват и французите, и италианците.


Въпреки подобряващата се икономическа ситуация в Полша и там хората се готвят за намаляване на доходите. Песимистичните прогнози се дължат на все още високата безработица, както и на това, че изследването е правено в предизборна ситуация.


Потребителите отлагат по-големи покупки и харчат само за най-необходимото. Най-склонни да купуват остават германците (29.7 пункта) и австрийците (26 пункта), следвани от България с -2,2 пункта. Колебанието дали да се правят големи покупки сега, или да се отложат, е най-силно в Португалия, Великобритания и Румъния (-37.6 пункта).


Въпреки че за изследвания период Румъния регистрира слаб икономически растеж и по-малка безработицата, не се очакват по-големи доходи и ръст на потреблението. Подобно е положението и в останалите държави, включени в проучването. В Португалия потребителите смятат да ограничат разходите си дори за коледното пазаруване, на което търговците разчитат.



Травмираните американски потребители


Подобно на Европа и в САЩ проучванията за настроенията на потребителите показват песимизъм и негативни очаквания за икономиката. Последното такова изследване на "Ройтерс" и университета в Мичиган от миналата седмица показа най-негативните резултати за последните 30 години.Това контрастират с положителните макроикономически данни. Според анализатора и директор на Центъра за изследване на европейските политики в Брюксел Даниел Грос разминаването се дължи на все още слабия пазар на труда, както и на посттравматичния стрес от кризата. "Обществото в САЩ е като куче, което е ритано прекалено често. Дори и един месец, в който няма увеличаване на работните места, се приема драматично", коментира Грос. Третата причина е икономическата несигурност и притеснението, че проблемите по света ще се отразят негативно на САЩ.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Психозата е факт. Сега да дойдат 'спасителите'.

    и най-умният си е малко прост....




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK