Елана трейдинг: Да изтъргуваме по бира

Елана трейдинг: Да изтъргуваме по бира

© Reuters



Въпреки че Октоберфест приключи в началото на този месец, световната консумация на бира не е спаднала чувствително. Най-известната германска фолклорна традиция ни накара да се замислим как може да се спечели от бирата като инвестиция, което да увеличи и удоволствието от консумацията, посочва в свой анализ инвестиционният посредник "Елана трейдинг".


За целта ще разгледаме трите най-големи публични пивоварни, чийто общ дял е 41% процента от световния пазар на напитката. Това са белгийската Anheuser-Busch InBev SA, британската SABMiller PLC и холандската Heineken. Интересното в случая е, че нямаме компания, представител от четирите страни с най-висока консумация на глава от населението в световен мащаб. Това са в низходящ ред Чехия, Ирландия, Германия и Австралия, които представляват почти 15% от цялата световна консумация на бира. За сметка на това е важно да се подчертае, че AB InBev, SABMiller и Heineken притежават правата върху производството и разпространението на ключови марки от тези страни. Значителната експортна ориентираност на компаниите подкрепя продажбите им и осигурява големия им пазарен дял.


Anheuser-Bursch InBev SA. Компанията в момента държи най-голям пазарен дял сред производителите на бира. Белгийският конгломерат прекрати инвестициите си в България през 2009 г., като преди това управляваше пивоварна "Каменица" в Пловдив, а в допълнение произвеждаше и разпространяваше марките "Астика", "Каменица", "Славена", "Плевенско" и "Бургаско", както и германската Beck’s и белгийската Stella Artois за нашия пазар. В световен мащаб портфолиото й изпъква с марки като Budweiser, която е изключително популярна в САЩ и е сред най-предпочитаните бири на Чехия.




Глобалните й продажби допълнително скачат от продажбите на изключително популярните в световен мащаб Beck’s и Stella Artois. В чисто финансово изражение текущата доходност от акциите за последните 5 години на Anheuser-Bursch InBev SА към 28 октомври 2011 г. е 10.98%, а за същия период цената е нараснала с 47.50%. Коефициентът цена към печалба на акция (P/E ratio) е 14.26, като средното за компаниите от този сектор е 19.50 през 2011 г. Това е сигнал, че компанията не е надценена. Допълнително предимство за AB InBev SA е, че поддържа добър сайт, с подробно описан продуктов портфейл и детайлен раздел за връзки с инвеститорите, което говори за висока корпоративна култура и отговорност към акционерите на компанията.


SABMiller PLC., Великобритания. Страната е един от основните финансови световни центрове, но освен това се асоциира с футбол, а футболът – с бира. Именно тук е и седалището на тази компания, създадена през 2002 г. от сливането на South African Breweries и Miller. SABMiller ясно изрази инвестиционната си адекватност в началото на годината, след като придоби популярната австралийска пивоварна Foster’s Group по-рано тази година след четиримесечни преговори. От своя страна Foster’s държи 50% пазарен дял на бира в Австралия, като най-известните й марки са едноименната Foster’s Beer и Victoria Bitter, която е най-предпочитаното пиво сред австралийците.


Марките на SABMiller не присъстват широко на българския пазар, но в световен мащаб като по-известни се отличават чешката Pilsner Urquell, американската Miller Genuine и холандската Grolsch. P/E на компанията е 17.53, което отново е в нормите за сектора на алкохолните производители. От октомври 2006 г. досега цената на акциите на компанията е нараснала със 145.1%!  А перспективите пред дружеството се запазват с оглед на скорошното разширяване. Отново сайтът му е изключително интуитивен и дава подробна информация за ръководството на компанията, ключови финансови индикатори, исторически цени на акцията и продуктовото портфолио.


Heineken. Холандската компания е може би най-близка до българския потребител. Производителят е познат на нашия пазар както с едноименната марка бира и Amstel, така и с производството и разпространението на "Загорка" и "Ариана". В световен мащаб Heineken произвежда и разпространява Heineken, Amstel, Murphy’s  и Cristal. HEIN инвестира на различни пазари чрез придобиването на местни пивоварни и разпространението в световен мащаб на признати разнообразни марки. Изключително активна е в бившия източен блок. Експортът й отвъд океана включва дори марки като българската "Загорка".


Популярността на Heineken е концентрирана основно в Европа, което и ограничава пазарния й дял спрямо основните й конкуренти от SABMiller и AB InBev в световен мащаб. Финансовият показател P/E е 14.20, което отговаря на средното за сектора. За разлика от другите две компании обаче цената на акциите на Heineken отчита значителна волатилност през последните години, като дори се наблюдава понижение от 2006 г. насам. Това от своя страна може да се приеме като положителен сигнал за покупка на акции на по-добра цена. От корпоративна гледна точка дружеството също поддържа лесен за ориентация и атрактивен сайт. Разделът за връзка с инвеститорите отново  разпространява богата информация за бизнеса на компанията, а също дава достъп и до инвестиционен калкулатор.


Както се уверихме, посочените компании заслужават вниманието на инвеститорите. Продуктите им са прочути, силно и оригинално рекламирани, а консумацията на бира в световен мащаб до този момент през 2011 г. е приблизително 100 млрд. тона. Продуктовото им портфолио е представено от разнообразни по вкус и тип бири, което гарантира достъпа им до различни националности спрямо предпочитанията.


Продажбите им в дългосрочен план, изглежда, ще се запазят стабилни. Наближават и големи спортни събития за 2012 г. – европейско първенство по футбол в Полша и Украйна, както и олимпийските игри в Лондон, когато рекламите на различни марки пиво зачестяват, а консумацията по заведения се увеличава. От тази гледна точка може да се очаква основен печеливш да е именно SABMiller, чиито позиции са най-силни във Великобритания. Отговорността към инвеститорите, редовно разпределяните дивиденти, стабилните им продажби, както и политиката на постоянно разрастване и разширяване правят тези компании благоприятна дългосрочна инвестиция.


Анализът е на Евтим Тренков от "Елана трейдинг"

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на fonon
    fonon
    Рейтинг: 592 Весело
  2. 2 Профил на robbie fowler
    robbie fowler
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Елана верно ли са написали Anheuser-Bursch в анализа си?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK