По магистралите пари няма да текат, предупреждава унгарски икономист

Новите пътища в Андалусия вместо още инвестиции и работни места довели до точно обратното, твърди унгарският икономист

© Надежда Чипева

Новите пътища в Андалусия вместо още инвестиции и работни места довели до точно обратното, твърди унгарският икономист



Евтиният труд на българите е капан, от който икономиката скоро няма да излезе". Това предрича за България директорът на Унгарския институт за световна икономика професор Андраш Инотай, цитиран от "Дойче веле".


Според него при всеки опит за рязко вдигане на доходите инвеститорите окончателно ще напуснат България. Инотай участва в дискусия, организирана от софийското бюро на фондация "Ханс Зайдел" за цената и качеството на труда в българската икономика.


Професорът констатира на свой ред, че у нас производителността на труда е много по-ниска в сравнение с развитите страни в света, и още, че България може да оцелее във вилнеещата в момента глобална криза само ако поддържа поне 5 на сто годишен икономически растеж. А той пък можел да се постигне, ако българите повишат производителността на труда.




Българският пазар на труда се отличава с още един недостатък: той не е гъвкав, коментира още Инотай, което по думите му се дължи на факта, че повечето българи купуват жилища, а не искат да живеят под наем, което значава, че не биха приели работа на място, различно от дома им. Според унгарският икономист, хората "на Запад предпочитат да живеят под наем. Така участниците на пазара на труда са далеч по-мобилни и в географски, и в професионален аспект".


Андраш Инотай посочва, че ситуацията не е оптимистична заради изтичането на мозъци от страната и заради факта, че българското население "галопиращо застарява". Професорът отбелязва, че образователната система изостава с десетилетия и че се къса връзката между учебния материал и нуеждите на пазара на труда. 


Унгарският икономист не споделя ентусиазма на управляващите за изграждането на пътна инфраструктура и предрича, че България е заплашена от съдбата на испанската провинция Андалусия, където "години наред се харчеха огромни пари" за строежа на магистрали.


"В Южна Испания бяха убедени, че добрите пътища ще докарат солидни инвестиции, благодарение на които ще се открият много работни места. Но се случи точно обратното - инвестициите намаляха, а безработицата нарасна. Никой не си даде сметка, че без адекватно развитие на човешкия капитал, инвестициите няма да потекат по магистралите", казва професор Инотай, цитиран от "Дойче веле". 


Междувременно Унгария обяви, че може да й се наложи да търси помощ от МВФ, след като преди време правителството обяви, че само ще се справи с тежката ситуация в страната и натиска от страна на пазарите. 

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Distributed
    Distributed
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Е не може целия трафик от Турция да не минава по магистрали, това разкатава всичката останала пътна мрежа.

    Освен това България не е Южна Испания, тук трафикът е много по-голям.

    Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
  2. 2 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1047 Неутрално

    "без адекватно развитие на човешкия капитал, инвестициите няма да потекат по магистралите"
    Мда-а-а, но това неокласическият синтез не го вижда. Не е случаен ренесансът на австрийската школа.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  3. 3 Профил на followed
    followed
    Рейтинг: 479 Разстроено

    Това за производителността на труда няма нужда някой да го казва - то е ясно. Ние, българите, се трудим много, но, за съжаление, произвеждаме малко.

  4. 4 Профил на Федор  Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 852 Гневно

    Не го слушайте този комунист! Той нищо не разбира!
    На него Станишев и Емилия Масларова са му платили!

  5. 5 Профил на MissingPerson
    MissingPerson
    Рейтинг: 602 Неутрално

    Пък от друга страна българинът работи, колкото му плащат, така че - ниски доходи - ниска производителност!

    Caveat lector! "Тоя победен човек да ми вземе кафеварката..."
  6. 6 Профил на followed
    followed
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#1] от "Distributed":

    Съгласен съм с теб, това за магистралите не е съвсем вярно. Но няма силно развита държава, която е със слабо развита инфраструктура.

  7. 7 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 702 Неутрално

    "Междувременно Унгария обяви, че може да й се наложи да търси помощ от МВФ след като преди време правителството ябви, че само ще се справи с тежката ситуация в страната и натиска от страна на пазарите".
    Така свършва тази статия. Остава неясно защо унграският професор се занимава с България, вместо да консултира своето правителство и ако е много добър то да го слуша. Или просто поредния някой си чеше крастата с България. Нищо от това, което пише не е нито ново нито оригинално.

  8. 8 Профил на нервна
    нервна
    Рейтинг: 845 Весело

    Никой не си даде сметка, че без адекватно развитие на човешкия капитал, инвестициите няма да потекат по магистралите"
    Този човечец не е наясно,че според премиер-министъра в БГ няма човешки капитал,а лош матрял.
    Освен това не е наясно,че наема на жилище е приблизително равен на преобладаващата заплата,което пък обезсмисля мобилността.

  9. 9 Профил на Федор  Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 852 Любопитно

    Абе инфраструктура! При толкова много джипки на глава на населението, за какво ти е инфраструктура? Офроуд му е мамата!
    Или.... джипките са така наречените "паркетни"?

  10. 10 Профил на с.н.с- з.м.с  greg1
    с.н.с- з.м.с greg1
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    Как няма да има инвестиции покрай тия магистрали ?Ще има и то много. Най-малкото работни места за женския" матрял" се отварят...

    "НИКОГА НЕ БЯХ СВОБОДЕН ДА БЪДА СЕБЕ СИ-ТОВА НАРИЧАМ НЕПРОСТИМО"-Metallica - Unforgiven
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  12. 12 Профил на followed
    followed
    Рейтинг: 479 Весело

    До коментар [#10] от "greg1":

    "Пиперлив" коментар!

  13. 13 Профил на райничка цветкова
    райничка цветкова
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Магистали постоихме,ама къде са парите от ЕС?Щото нещо ми се струва,чеще видим пари през крив макарон.

  14. 14 Профил на taz
    taz
    Рейтинг: 479 Весело

    До коментар [#5] от "MissingPerson":

    Да, този май не е чувал мъдростта на Вуте "те че ми плащат колкот да не умрем, я че работим колкот да не заспим".

    Неприятното е, че веднъж изпаднали в тази ситуация, нито едната страна би работила повече, дори за повече пари, нито другата би ги дала, защото знае, че няма да получи повече отколкото е момента.

    Последици от социализЪма.

    I am mine
  15. 15 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Българският пазар на труда се отличава с още един недостатък: той не е гъвкав, коментира още Инотай, което по думите му се дължи на факта, че повечето българи купуват жилища, а не искат да живеят под наем, което значава, че не биха приели работа на място, различно от дома им. Според унгарският икономист, хората "на Запад предпочитат да живеят под наем. Така участниците на пазара на труда са далеч по-мобилни и в географски, и в професионален аспект".

    Много точно. Както и всичко останало.

  16. 16 Профил на кинти
    кинти
    Рейтинг: 1204 Неутрално

    В България мнозинството иска човешкия капитал да бъде сериозно обложен с данъци и осигуровки.

    http://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8
  17. 17 Профил на Ariman
    Ariman
    Рейтинг: 688 Любопитно

    До коментар [#13] от "neznaiko_2011":

    Я, още някой мисли като мен!

    Човекът е мярка за всички неща.
  18. 18 Профил на partakesh
    partakesh
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Какво доживяхме - унгарец да ни дава акъл за икономиката!!!? Унгария ще взема втория си заем от МВФ тези дни и вече са ги хванали за топките, пък те тръгнали да критикуват!!

  19. 19 Профил на followed
    followed
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#15] от "lol":

    Напълно съм съгласен с теб, както и с номер 16! И аз предпочитам да живея под наем и не виждам смисъл да си купувам жилище.

  20. 20 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 568 Неутрално

    Няма как с технологии от миналия век да имаме висока производителност. Нито пък мобилност при съотношение наем:заплата почти 1:1.

  21. 21 Профил на DrAvalanche
    DrAvalanche
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    [quote#7:"grajdanin1"]Нищо от това, което пише не е нито ново нито оригинално. [/quote]

    Това не означава, че не е вярно. България не е привлекателно място за чужди инвестиции, въпреки факта, че има най-ниския корпоративен данък и най-ниско равнище на заплащане в страните от ЕС.

    Just get on stage AND FOOKING AVE IT
  22. 22 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1104 Весело

    И кво ако си купиш жилище, ами не живееш под наем?! Ако ти предложат работа за 2500лв. на месец веднага пускаш апартамента в София под наем, с наема плащаш кредита и газ към Търговище! Ето ти гъвкавост!

    И да, по магистралите не текат пари. Ама за чий ли чеп тогава унгарците направиха още по комунистическо 4 аутобана излизащи от Будапеща, а сега са станали комай 6?! Щото не текат пари по тях сигурно, затова?!
    Айде не на мене тия!
    Проблема не е в това, че се правят аутобани а в това, че се правят САМО аутобани! Там им е грешката!

  23. 23 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 655 Неутрално

    Споделяйте статията във Фейсбук - хубаво е хората да го пропрочетат.

    Магистралите и Думав Мост 2 са много важни, но трябва да се случат поне още 9-10 важни неща.

  24. 24 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 655 Неутрално

    [quote#22:"Варненски"]Пробема не е в това, че се правят аутобани а в това, че се правят САМО аутобани! Там им е грешката! [/quote]
    Именно, Браво!

    Магистралното строителство трябва да продължи, но инвестициите в България са безумно малко. Индустрия и земеделие - смешни.

  25. 25 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Абе, унгарците, май и тях ги управлява един като бате Бойко, дето искаше първо медии да закрива, а комунистите също са му много виновни!

  26. 26 Профил на Вени Марковски
    Вени Марковски
    Рейтинг: 740 Весело

    Не само в ниската производителност е дяволът. У нас хората все още "получават" парите си, вместо да ги "изработват". Няма никаква връзка между работата, положения труд и заплащането - възнаграждението за ТРУДА, а не за това, че си КИСНАЛ на работното си място в продължение на 8 часа. Разбира се, има изключения - ИТ-бизнес, някои видове услуги, химическата индустрия, но като цяло, особено в администрацията и масовите услуги... Помислете: в кой магазин в България ще ви поздравят с "добре дошли", ще ви окажат внимание, ще се занимават с вашите претенции и т.н., само и само да ви вземат парите? Напротив - все още ще ви гледат начумерено или ще се опитат да ви продадат не това, което искате, а това, което им се води в "промоция" (от типа "Купи две на цената на три, вместо едно на половин"...

    Автор съм на статиите "Интернет трол" и "Атака Ad hominem" в БГ-Уикипедия. С други думи - номерата на троловете от този форум при мен не минават.
  27. 27 Профил на trifon74
    trifon74
    Рейтинг: 688 Неутрално

    5 на сто годишен икономически растеж ?!?

    Абсурд.
    Това не се предвижда дори в най-розовите сънища на склонните към ползване на обилен грим и окраски сегашни макроикономически фризьори.
    5 % растеж ?!?
    Професоре, измисли нещо друго. Така няма да стане.
    За момента, в най-добрия случай излизаме "на нула" , а светлината в тунела,
    най-вероятно е от влака, който иде насреща ...

  28. 28 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1047 Неутрално

    Критиките към Инотай не са много основателни. В тази статия е мнението му САМО за проблемите на Източна и Централна Европа, и затова общият тон е негативен. А позицията му за мястото на региона в ЕС и отношението на другите държави към ЦИЕ е - така да се каже - позитивна за нашия регион:

    BUDAPEST - Ghost of second-class status haunts central and eastern Europe
    Autumn 2009
    by András Inotai
    RELATED ARTICLES:
    by Ferenc Miszlivetz

    Hungary, like most other new EU states in Eastern and central Europe, is ruefully looking at the balance sheet of its membership in the light of the economic crisis. And the political price that may have to be paid one day for this rising dissatisfaction is anyone’s guess. During the long years these formerly communist countries spent asserting their right to be fully-fledged members of the European Union, any talk about “second-class” status was dismissed by Hungarian and other political leaderships as populist, anti-EU and groundless. The transitional arrangements agreed at the time of accession five years ago were emphasised to be purely temporary measures, each with a timetable for completion or clear conditions to be met. From agriculture to the eurozone, labour mobility to the Schengen system, the accession treaties laid out the route to full participation in all aspects of the Union.

    Today, there is a real threat that central and eastern Europe is being relegated to second-class membership by the short-sighted and nationalist responses of EU countries to the financial, economic and social crises unfolding across Europe. National responses to emergencies always tend to accentuate the differences between member states, and that is certainly the case now they are using different legal instruments and unequal financial resources to combat recession. And member states are not all playing by the same set of rules; some are running budget deficits well above Maastricht’s 3% of GDP limit, while others are being forced to stick to that. Very different terms are also being applied to getting public spending back on track. The inequalities between new and older member states are becoming substantial.

    Recession is also making migrant workers more vulnerable to redundancy than local employees, so people from central and eastern Europe have fewer legal rights, different contracts and lack the support of trade unions enjoyed by their native counterparts. This discrimination is likely to be further aggravated if the economic slump lasts so long that it delays the free circulation of labour beyond the deadlines scheduled in the Accession Treaties (after 2011 for the 2004 intake and 2014 for Bulgaria and Romania).

    In the banking sector, the seeds of inequality were sown well before last autumn’s financial meltdown. Western European banks have become the dominant players in almost all new member countries, and at one point earned the lion’s share of their global profits in central and eastern Europe. Yet instead of shaping an EU-level response when the banking crisis hit, most countries tried to bail-out their “own” banks and left some of their most profitable foreign subsidiaries out in the cold.

    On the bright side, transnational companies could yet level out the economic playing field if they act rationally when deciding where to cut surplus capacity during the global downturn. Most newly created subsidiaries in central and eastern Europe are technologically advanced, low-cost facilities which should be kept open. But companies can be bullied by governments to retain less competitive sites in “old Europe”. Not only would that damage central and eastern economies still further, it would reduce EU competitiveness in the post-crisis period.

    All this flies in the face of the basic principle that all EU member states are equal, even if they are at different stages of socio-economic development. The problem has hitherto been how to close the development gap without sacrificing the competitive advantages of economic integration. In practice, this dilemma led to different “circles” of states within the EU-27, which was fine so long as the system remained flexible and open. However, the current situation may end up creating and then consolidating genuine second-class membership for the less developed EU economies.

    If a two-tier system were to become entrenched, the consequences would stretch far beyond the internal functioning of the Union. It would provide ammunition for extremists and nationalists who oppose the EU and capitalism. Not only would that undermine the transformation of Europe seen over the past 20 years, including the gains in central and eastern Europe, it could even threaten the future of the entire post-1945 system of peace and stability.

    http://www.europesworld.org/NewEnglish/Home_old/Article/tabid/191/ArticleType/articleview/ArticleID/21480/Default.aspx

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  29. 29 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 655 Неутрално

    До коментар [#27] от "trifon74":

    Растежа в някои държави за второто тримесечие: http://ikonomika.org/wp-content/uploads/eu-gdp-q2-2011.jpg

    ПП. Турция липсва - там е 8.8%

  30. 30 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    [quote#18:"partakesh"]Какво доживяхме - унгарец да ни дава акъл за икономиката!!!?[/quote]

    Бива ли да си толкова проЗД?

    Инотай е известно име със сериозен бекграунд.
    На всичкото отгоре "Ханс Зайдел" са на любимите "присъдружни" на гербавите вождове CSU.

    На всичкото отгоре е до болка прав!

  31. 31 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1137 Неутрално

    Много, ама много мразим, хора дето се напиват от пиене с, което аз изтрезнявам, да ми обясняват.
    По магистралите не течели пари. Текат, ама ти си сляп и глух едновременно, та да видиш.

  32. 32 Профил на taran1
    taran1
    Рейтинг: 374 Неутрално

    айде още един капацитет, този път унгарец, нали унгарците с цената на много финансиране, и поради блестящото си състояние като магъосници лафират през кризата взели да се присмиват на жабата, че иска да се подкове. Първо господин Капацитет, без инфраструктура няма нищо, никой, никой няма и без това да дойде тук, като няма една свестна магистрала където най малкото да огледа за какво става въпрос, ако имате малко понятие от икономика, би следвало да ви е ясно, че опаковката продава продукта, а съдържанието му го прави от него хит, когато опаковката е добра. Истина е, че само инфраструктурата не стига за добри резултати, истина е и, че българина произвежда продукти предимно с ниска себестоимост, но тази истина е доста стара и оттук нататък нищо ново под слънцето. Това, че инвеститорите биха се оттеглили от тук ако се опитаме да вдигнеме себестоимостта, е реално една тотална плиткоумщина, всичко зависи от това какво се произвежда, как се произвежда и какво е неговото търсене. Едно вдигане на доходността дори и рязко да е пак няма да заплаши печалбата на никого, като се имат в предвид ниските данъци и това колко ниска е в момента доходността в сравнение с тази в Европа, дори и в Унгария, така, че не продавайте моля на краставичар краставици, Андалусия България няма как да стане, защото милиардите евра, които са инвестирани там, в аритектурни гробници, ние просто ги нямаме, в БГ се прави в момента минимално необходимото, нещо което крадливите комунистически свине отдавна трябваше да са направили, още с предприсъединителните програми и по време на разтежа, така, че камък ви падна от сърцето. Що се отнася до този пет процентентен разтеж необходим за да оцелеем в кризиата, ми се ще да ви питам, кой ви е дал дипломата и няма ли да е по добре да си я вземе обратно. Шут, с поръчков материал.

  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  34. 34 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 531 Неутрално

    "По магистралите пари няма да текат"
    --------------------
    Андро,
    Ти мислиш, че като у вас се плаща само минетка за магистрала и у нас е така!
    Неее, Андраш!
    У нас текат пари, даже и дупките между селата са пълни!
    Само че, никой не казва къде са и кой ги прибира!

  35. 35 Профил на followed
    followed
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#22] от "Варненски":

    Ти, очевидно, си изкусен теоретик. В това няма нищо лошо, но да очакваш 25 или 30 години апартаментът ти да се "самоизплаща", е малко наивно. А и, повярвай ми, 2500 лева не са чак толкова много, колкото изглежда отстрани...

  36. 36 Профил на Бай Стоен
    Бай Стоен
    Рейтинг: 502 Гневно

    тоя пък акъл ще дава. Аз пък предпочитам да не живея под наем, а като имам възможност да си купя жилище, но не и с кредит. Тоя кълвач явно не е живял под наем, та да знае какъв та**к е.

    st-impex.com
  37. 37 Профил на Васил Дакев
    Васил Дакев
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#4] от "Федор Венедиктович Езерский":И аз така мисля.Но по-скоро е платила само Масларова с онези пари,дето едни свидетели по нейното дело твърдяха,че са ги носили в едни торби в апартамента й.Ето,че сега тези пари вече излизат на яве.Но за наше голямо огорчение са ддени в Унгария.



  38. 38 Профил на Васил Дакев
    Васил Дакев
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Към онези,които ругаят унгареца напомням,че и ЕС предупреди,че ревизира политиката си по отношение финансирането на строежа на магистрали,което се оказа без очаквания ефект до сега.В бъдеще според ЕС ще се финансират магистрали само при "крайна необходимост".Безспорно е необходимо завършването на магистрала "Тракия" и това се разбираи от Европа.Но тя има някакво неопределено становище по отношение на магистрала "Хемус" и май увърта за финансирането й.

  39. 39 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Ханс Зайдел не беше ли фондация на немското разузнаване и един от основните спонсори на нашите политици. До колкото си спомням от нея идват и паричките за някои от апартаментите на Цвъки. Тия като ти кажат добър ден, трябва да потърсиш къде е слънцето.

    икономист - неграмотник с диплома
  40. 40 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#33] от "be_google":

    В БГ няма пари, щото няма никаква индустрия. Назначените милионери се оказаха некадърни и профукаха парите. На "елита" ни акълът му стига само до хотел с проститутки, бензиностанция с контрабанден бензин и контрабанда. Не е в състояние да организира какъвто и да е сериозен бизнес с голяма добавена стойност. Страната е силно задлъжняла и едвам изплаща лихвите по кредитите.

    икономист - неграмотник с диплома
  41. 41 Профил на partakesh
    partakesh
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#30] от "xm...":

    http://www.dnevnik.bg/pazari/2011/11/21/1209004_ungariia_vse_pak_poiska_pomosht_ot_mvf/

    Ето им го резултата на прехвалените капацитети!! Какво повече да говорим!

  42. 42 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 845 Любопитно

    Като не се чуваме ние,да дойде отвънка човек да ни го каже

    и най-умният си е малко прост....
  43. 43 Профил на Mechanosaurus
    Mechanosaurus
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Едно време в университета като учех унгарски, преподавателката от Унгария обикаляше къщите из кв. Редута в София и се караше на бабите на руски защо не си плевят градините и защо не си чистят боклуците от дворовете ... Унгарците често са ни критикували, но просто няма кой да ги чуе, а трябва!

  44. 44 Профил на vlad76
    vlad76
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Маджарското бесепарче да си гледа работата , по нашите бъдещи магистрали чакаме 500 000 сърби да летуват на Черно море ..

  45. 45 Профил на kaka_ginka
    kaka_ginka
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Магистралите може да не са достатъчни, но без тях не може.

    А проблемът на България е главно малкият пазар. Затова няма особен интерес да се инвестира от вън.

  46. 46 Профил на kaka_ginka
    kaka_ginka
    Рейтинг: 740 Неутрално

    [quote#38:"molesan2"]ЕС предупреди,че ревизира политиката си по отношение финансирането на строежа на магистрали,което се оказа без очаквания ефект до сега.[/quote]
    Хе хе.
    Ефект няма как да няма.

    Това, което липсва, са парите. Да не мислиш, че е лено да се спасява Гърция?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK