НСИ: Несигурната икономическа среда все повече притиска бизнеса

Търговията на дребно е единственият сектор, за който през ноември бизнесклиматът се подобрява, но мениджърите също са резервирани

© Надежда Чипева

Търговията на дребно е единственият сектор, за който през ноември бизнесклиматът се подобрява, но мениджърите също са резервирани



И през ноември бизнес климатът се влошава спрямо предходния месец, показват данните на Националния статистически институт (НСИ). Спрямо октомври намалението е с 2.1 пункта. Единствено в търговията на дребно бизнес климатът има известно подобрение, докато в промишлеността, строителството и услугите стопанската конюнктура се влошава.


Само преди два месеца - в края на август - опасенията за навлизане в нова глобална рецесия и свиването на поръчките от чужбина не тревожеха мениджърите на българските компании и оптимизмът им за предстоящите месеци се повишаваше.


Намаляват поръчките от чужбина в промишлеността




В индустрията показателят за бизнес климата намалява с 4.2 пункта в сравнение с октомври, което се дължи на занижените очаквания за развитието на бизнеса през следващите месеци. Прогнозите през ноември за бизнес състоянието на предприятията и производствената активност са по-резервирани в сравнение с месец по-рано. Анкетата сред бизнеса от сектора на промишлеността отчита и известно влошаване на осигуреността на производството с поръчки от чужбина. Отделно се засилва и несигурността в икономическата среда, като през ноември 58.7% от предприятията са я посочили като проблем. Предприемачите от индустрията очакват техните цени да се запазят на сегашното си равнище през следващите три месеца.


Несигурната икономическа среда потиска строителството


Заради нарастващия песимизъм на строителите за дейността им през следващите шест месеца показателят "бизнес климат в строителството" бележи ново намаление от 2.5 пункта през ноември. Прогнозите, свързани със строителната дейност, са също по- неблагоприятни. Същевременно се предвижда и по-нататъшно съкращаване на персонала през следващите месеци. През ноември обемите в строителния сектор спадат спрямо октомври.


И в този сектор основен проблем остава несигурната икономическа среда. Нейното негативно влияние нараства и през последния месец достига максималната си стойност (81.7%) от началото на провеждането на наблюдението, показват данните на НСИ. Същевременно се засилва влиянието и на втория по тежест фактор - финансови проблеми. Логично строителите очакват спад в цените на тяхната продукция през следващите три месеца.


Търговията на дребно - с едно наум за следващите месеци


Единствено при търговията на дребно през ноември бизнес климатът отчита увеличение от 2.5 пункта и надхвърля нивото на дългосрочната си средна стойност с 2.8 пункта. Същевременно през месеца се отчита намаление в отрицателното влияние и на основния фактор, който затруднява този бизнес - несигурната икономическа среда. Той спада с 6.4 пункта. Увеличават се обаче финансовите проблеми на предприятията. В сравнение с месец назад очакванията на търговците по отношение на обема на продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца, макар и благоприятни, са по-резервирани. Търговците не очакват повишаване на цените през следващите три месеца.


В сектора на услугите се очертават още съкращения


През последните месеци оценките и очакванията на мениджърите както за бизнес състоянието на предприятията, така и за търсенето на услуги стават все по-резервирани. През ноември съставният показател "бизнес климат в сектора на услугите" намалява с 2.3 пункта в сравнение с октомври. Предприятията предвиждат съкращения на персонал през следващите месеци. Несигурната икономическа среда и конкуренцията в бранша продължават да са най-сериозните фактори, затрудняващи дейността на предприятията от сектора на услугите. По мнение на мениджърите през следващите три месеца не се очаква повишение на цените. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на merkel
    merkel
    Рейтинг: 838 Неутрално

    ВМЕСТО СУБСИДИИ И ДОТАЦИИ ЗА ОПРЕДЕЛЕНИ ХОРА И СЕКТОРИ - НАМАЛЯВАНЕ НА ДАНЪЦИТЕ ЗА ВСИЧКИ! НАЙ-ЧЕСТНО Е ПЛОСКИЯ ДАНЪК С 2% ИЛИ НА ДДС С 2% ДА БЪДАТ НАМАЛЕНИ, НО ПАК ПОВТАРЯМ ЗА ВСИЧКИ ГРАЖДАНИ!! ТОВА Е ДЯСНА ПОЛИТИКА.

    От намаляване на ДДС печелят не само данъкоплатците, а всички - пенсионери, ученици, бизнес, защото ДДС е за всички стоки и услуги! Включително храна, вода, ток и т.н.

    Най-важното е, че един референдум ще даде мандат на правителството да смачка дотираните и субсидирани сектори и хора с трактори и машини апропо купени с нашите пари Тогава вече няма даимат значение никакви протести и тем подобни защото мнозинството ще се е изказало и дало мандат!

    Точка №1 от днес нататък за ГЕРБ и всяко дясно правителство трябва да е НЕЗАБАВНО премахване на субсидиите или дотациите на определени сектори и хора с парите на данъкоплатеци и сумата давана до момента от нашия джоб за такива субсидии да ни се връща като всъщност се взима по-малко от нашият джоб тоест от работещите българи. Тоест по-малки данъци за данъкоплатеца. И без това както сатна ясно ние финансираме и пенсиите и образованието и здравето и всичко с нашите данъци. Най-честно е да се намали плоският данък от 10% на 8% или данък ДДС от 20% на 18%! Откъде накъде едни БОГОИЗБРАНИ ще получават субсидии от парите на данъкоплатеца - от нашите пари, а аз не получавам нищо?!?! Не само че не получавам ами аз плащам сметакта напрактика. Нали и аз съм гражданин и те са граждани що те получават, а аз не? И що аз плащам? С какво са повече от мен? Или от продавачката в била? Или от търговеца дето плаща убийствените наеми в моловете? Или от обикновенният продавач в сергията обикновеният бизнесмен дето се бъхти по 12-14часа и т.н.

    А вече ако някой иска да субсидира от джоба си някой сектор да има възможност за ДОБРОВОЛЕН данък или такса и да се субсидира със събраното от тоя доброволен данък! Но всички граждани да бъдат принуждавани да субсидират тоя сектор минимум трябва да има РЕФЕРЕНДУМ за да се види ще подкрепи ли народа или поне мнозинството една такава субсидия и да каже от кого да се вземе и на кого да се даде! В момента никой не е дал МАНДАТ на държавата да преразпределя моите пари за който си поиска. Мен никой не ме е питал искам ли всяка година един милиард лева от моите данъци да отиват за земеделие или искам да се намялат данъците за всички работещи които издържат тая държава!

    Нека има референдум и мнозинството да реши. Така е в демокрацията! Субсидии и дотации за едни богоизбрани или намаление на данъците за всички български граждани. Независимо дали плоският данък или данък ддс! Аз не съм съгласен да субсидирам някого без да ме питат, а вие?
    Някой има ли обяснение защо 90% от българскитя народ не само не е субсидиран и дотиран, а трябва да плаща за субсидията на останалите 10%??? И това става с бачкане по 14часа на ден и т.н. а не с мрънкане, хленчене, протести, рекет и заплахи в нарушение на конституция и закони! Те не само са богоизбрани и дотирани но се държат и нагло в стил Кирил Рашков все дено за тях закони не важат!

  2. 2 Профил на Къти
    Къти
    Рейтинг: 616 Неутрално

    "... А бе, този Мишо Бирата пак се обади ... вижте там ..."

    Май тези маниери на "управление" много повече притискат бизнеса?

    Всичко, за пресъпленията на ядрената мафия единствено и само тук: http://gikotev.blog.bg
  3. 3 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1200 Неутрално

    Дяноооффф, успокой ги бе !!! Кажи им как износа е дръпнал. Обясни им, как покрай тази криза мераклиите за пица Дянкофф се увеличават та едвам смогваме.

  4. 4 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#1] от "merkel":

    Трудна работа ,но си много прав,а това може би ще стано но ако има 2-ри мандат за ББ.

  5. 5 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 664 Любопитно

    Не знам тия какво искат с тази "бананово" експортна икономика и мижаво вътрешно потребление. Точно в тази връзка писах вчера, че в България потенциалът за ръст е огромен - http://kololoto.blogspot.com/2011/11/100.html

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  6. 6 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Изобщо не мисля, че намаляването на данък ДДС ще повлияе на цените. Не си спомням да са намалели, когато го смъкнаха от 22 на 20%.
    Против привилегиите на МВР и МО- ДА!!!

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  7. 7 Профил на Лято
    Лято
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Нека се разберем. Някой някого да кара да става предприемач? Фалира и умира - това е капитализъмът с голяма буква. Хайде да оплакваме боксьорите притиснати на въжетата.

  8. 8 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 664 Неутрално

    До коментар [#6] от "etkata":

    Цените са си нормални и няма голямо значение дали ще са с 3-4 процента нагоре или надолу. Проблемът е в евтиния труд, което води до проблеми с пазара, с количеството производство за вътрешно потребление и от там се зацикля в една перманентна зависимост от износа.

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  9. 9 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    "И през ноември бизнес климатът се влошава спрямо предходния месец..." - е, КРИЗА е, та затова - ОПРАВДАНИЕ за нищо неправенето. Иначе ПОТРЕБЛЕНИЕТО на дребно си върви, и в полиТИКАта също...

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  10. 10 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#8] от "Митко Василев":

    Добре, ама как да стане тая работа? Закон, указ на президента или окръжно?

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  11. 11 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 664 Неутрално

    До коментар [#10] от "etkata":

    може и по порцелановия телефон

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  12. 12 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Отговори ми как да стане. Печатане на пари, може би? Щото, ако се сещаш сме в борд
    Иначе си е просто популизъм, по мое мнение. И аз искам да се качи цената, но знам колко мога да взема за труда си в момента

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  13. 13 Профил на Mylène Jampanoï
    Mylène Jampanoï
    Рейтинг: 1052 Неутрално

    [quote#2:"kuty"]"... А бе, този Мишо Бирата пак се обади ... вижте там ..."
    [/quote]


    журналята никкъф интерес не проявяват по "Мишо Бирата". Оти така?

    The Man Who Mistook His Wife for a Hat
  14. 14 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    А някои казват, че кризата била само в главите на хората...

  15. 15 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#13] от "joshuatee":

    А какво ще кажеш за тази информация?

    http://www.mediapool.bg/сик-и-сретен-йсич-събирали-пари-за-да-направят-борисов-шеф-в-мвр-news186785.html

    И да напомня нещо друго от далечната 95а година, препоръчвам го силно:

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/1995/11/27/1045108_sic_duhna_sveshtichka_pod_zvucite_na_roial/

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  16. 16 Профил на royal_sperm
    royal_sperm
    Рейтинг: 491 Неутрално

    баси новината! че то е така в цял свят

    In real life it is always the anvil that breaks the hammer...” ― George Orwell
  17. 17 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    [quote#7:"Лято"]Фалира и умира - това е капитализъмът с голяма буква. [/quote]

    Прав си, това е приносът на великия Хайек в икономическата мисъл. Само че си пропуснал по-нататък да четеш - че понеже повече са тези, които се не фалират и не умират, капитализмът е иновативен и ефективен. С изключение на държавите, където политиците душат и ограничават бизнеса, така че дори ефективните и иновативните умират. Както в Боколандия.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  18. 18 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1553 Неутрално

    Негативизмът е самосбъдваща се прогноза.
    А относно ...Несигурната икономическа среда... това е основния грях на Правителството, никаква поседователна политика, а хаотични действия- все пак шеф пожарникар.
    И накрая нека всички схванат, колкото по- малко привилегии толкова по- добре за всички.

  19. 19 Профил на mi6osp
    mi6osp
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Мдааа, всъщност очакван резултат от мутромилиционерският подход към иономиката- средният и дребният бизнес или фалират, или посивяват, а едрият създава монополи.
    Макар че всъшност цялата икономическа политика на премиерът може да се характеризира само с две думи- пълна имитация. С единствена цел- да осигури максимално дълго функциониране на схемата с тоталната контрабанда.

    Когато някой е глупав,то е за дълго!
  20. 20 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3170 Весело

    [quote#18:"stoiank"]Негативизмът е самосбъдваща се прогноза. [/quote]

    Интересно ... къде тук видя баш това?
    Точно обратното!

    Промишленост, строителство и транспорт работят в толкова краткосрочни планове не с прогнози, а просто събирайки две и две. И те отчитат негативното развитие.

    Обратно - търговията на дребно и услугите са на база не твърди поръчки, а на очакванията за коледното пазаруване.
    И затова при тях настроенията са оптимистични.

  21. 21 Профил на greco_jlt
    greco_jlt
    Рейтинг: 450 Гневно

    От къде идват парите за пенсии в България сега?

    Парите за пенсии в България сега идват от събираните данъци и държавни такси, включително ДДС, мита и акцизи, както и от осигуровките като вид данък! Така че пълна илюзия е, че би било възможно хората днес да работят и да доживеят достойно старините си! За 2010 г., по данни от НСИ, естествения прираст на населението е отрицателен. Към 2011 г. вноската за пенсия в държавния осигурителен фонд в България е равна на 17% за родените преди 1960 г. и 13% за родените след 1959 г., и в закона за бюджета на държавното обществено осигуряване са заложени приходи от осигуровки за пенсии през 2011 г. от 3 милиарда лева. Разходите на фонд „Пенсии“ през същата тази година за сметка на държавното обществено осигуряване и държавния бюджет са 6 милиарда лева. Това означава, че при сегашната пенсионна система са нужни допълнителни 3 милиарда или 100% повишаване на приходите от вноски за пенсия, за да се постигнат около 40% от работната заплата на всеки и системата да може да се самоиздържа.

    Има ли нужда от реформа изобщо?
    Изглежда че има нужда от радикална пенсионна реформа, защото съдейки по това, че продължителността на живота на хората ще се увеличава постоянно, трябва да се увеличават осигуровките за пенсия и/или пенсионната възраст ще трябва да се увеличава, като пред обществото стоят следните въпроси:
    - Колко да бъдат вноските за пенсия?
    - Какъв да бъде размера на пенсиите?
    - На каква възраст да става пенсионирането?
    При отговорите на тези въпроси трябва да се водим от следните принципи:
    - Размера на осигуровките да бъде максимално нисък
    - Размера на средната пенсия да бъде максимално висок
    - Осигурителната система трябва да запази солидарността, като измери реалния принос на всеки към системата и на база на този принос да изплаща пенсията му.
    Какво става с частните пенсионни фондове?
    В частните фондове за допълнително-задължително пенсионно осигуряване в България за всички родени след 1959 г. трябва да се внасят 5% (7% след 2016 г.) от доходите им задължително в универсални пенсионни фондове, като има и опцията за допълнително доброволно пенсионно осигуряване срещу държавни преференции при данъчното облагане. Отделно от това работещите при първа и втора категория труд се осигуряват задължително в частни професионални пенсионни фондове. Държавата трябва да поощрява гражданите да инвестират в индивидуални пенсионни сметки на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване чрез ползване на данъчни преференции и въвежване на мултифондовете като избор за инвестиции.

  22. 22 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#15] от "NPaine":

    това да вземат да го пуснат и в дневник, ще има да си коментираме ехеее...

  23. 23 Профил на merkel
    merkel
    Рейтинг: 838 Неутрално

    [quote#6:"etkata"]Изобщо не мисля, че намаляването на данък ДДС ще повлияе на цените. Не си спомням да са намалели, когато го смъкнаха от 22 на 20%.
    Против привилегиите на МВР и МО- ДА!!! [/quote]

    Е как бе намаление с 2% на плоския данък ще се усети от джоба на всеки човек а намаление с 2% на ДДС ще се усети косвено тъй като е косве нданък. Но пак ще е някаква глътка въздух особено за бизнеса. А и е много по-добер отколкото да наливаме 1 милиард на зърнените милионери където 4-5 човека да си разпределят по 30 милиона и после да продават зърното на борсови цени на Китай и Израел! Так ада се каже Б-я субсидира другите държави!

  24. 24 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    До коментар [#23] от "merkel":

    А според теб, може ли бюджета да понесе тия намаления в сегашния си вид?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  25. 25 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Единственият показател за ефективен износ е евтиния труд! Правителството и спонсорите му изпаднаха в омагьосан кръг - съсипаха се всички отрасли, насочени към вътрешно потребление за да могат да паднат запатите, което да доведе до ръст на износа, но износът може да работи само при ниски заплати и зависи от много случайни и несигурни фактори, които могат да се компенсират само с още по-голямо намаляване на заплатите, което води до срив на вътрешния пазар от който са основните печалби на производителите, напр. 1 бутилка вино се изнася за 1 лв., а тук се продава за 4-5 лв. Падането на заплатите води до емиграция на работната ръка, до ниски разходи за образование и медицина, които директно удрят фирмите.
    Изход няма от никъде, износът закопа и България, както всички страни износителки. И за де слушам глупости за Германия и Япония ще припомня, че те са на първо и второ място износителки, без Китай, но по БВП на калпак са на 20-то и 22-ро място, за сметка на това по задлъжнялост са на второ и трето място след САЩ.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  26. 26 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    В България има почти половин милион безработни
    Това е енергия неизползвана поне да имаше Индустриална революция а то криза на валутата даже не в злато а тая
    записаната на книга.

  27. 27 Профил на naturisten
    naturisten
    Рейтинг: 616 Неутрално

    До коментар [#5] от "Митко Василев":

    Не забравяй фактора олигарси с червени пари - поради некадърността на тези хора в правенето на бизнес, те не обичат конкуренция и правят всичко възможно, за да не я допуснат до нашия псевдо-пазар на стоки, услуги, производство и работна ръка.

    Какъвто им беше социализЪма, такъв им е и капитализЪма! ЗАБРАНА за движение на товарни камиони и ТИРОВЕ през почивните дни!!!
  28. 28 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Кои са тези олигарси с червени пари и коя чужда стока им пречи? Нали "червените" бяха на власт и тогава се увеличаваха постоянно и пенсиите и заплатите. И трилиони пъти да си повтаряте глупостите пак няма да минете 4% на следващите избори!

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  29. 29 Профил на AMIGO
    AMIGO
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#17] от "Вени Г.":

    "че понеже повече са тези, които се не фалират и не умират, капитализмът е иновативен и ефективен."

    Хе хе хе! То затова редица капиталистически, при това силно развити държави (или поне така се водят или доскоро се водеха) глътнаха бая водица. Като почнеш от "най-демократичната", която се крепи само на печатницата, и стигнеш до Ирландия...

    Апропо, ми виж една Япония, дето до скоро караше света да се чеши умно до къде я докара. Там единственото истинско нещо е радиацията...

    Маркс, добрият стар чичко Маркс е обяснил максимално ясно дори и за децата, че при капитализма богатите все повече забогатяват, за сметка на останалите,- включително и т.нар. средна класа- които все повече обедняват...

    ПП: Абе, омбре, ако капитализмът беше толкова хубаво нещо, нямаше хората да се колят и революции да вдигат. И що НЕ кажеш нещо за флагманите на капитализма, дето са вързали и цъфнали отвсякъде- Мексико, Хаити, Бангладеш, Кения, Колумбия, Сомалия, Ямайка, Танзания и още над сто и петдесет (150) капиталистически бантустани, които никога в тяхната история НЕ са били- дори и един ден, дори- под социалистическо/ комунистическо управление?...

    Живот без маска и без грим, озъбено, свирепо куче...
  30. 30 Профил на Mylène Jampanoï
    Mylène Jampanoï
    Рейтинг: 1052 Любопитно

    [quote#15:"NPaine"]http://www.mediapool.bg/сик-и-сретен-йсич-събирал-пари-за-да-направят-борисов-шеф-в-мвр-news186785.html
    [/quote]

    това е измишльотина! защо "националните" медии да и обръщат внимание? Те все пак имат ГАЗА МУ да лижат

    The Man Who Mistook His Wife for a Hat
  31. 31 Профил на Mylène Jampanoï
    Mylène Jampanoï
    Рейтинг: 1052 Разстроено

    ох, за газ ли сум писателствувал?!

    The Man Who Mistook His Wife for a Hat
  32. 32 Профил на AMIGO
    AMIGO
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#7] от "Лято":

    "Фалира и умира - това е капитализъмът с голяма буква."

    При капитализма един умира, а друг му го забива...

    Живот без маска и без грим, озъбено, свирепо куче...
  33. 33 Профил на райничка цветкова
    райничка цветкова
    Рейтинг: 672 Неутрално

    При така създалата се обстановка в Европа,България не може да разчита на износа,а само на повишение на вътрешното потребление.Както знаем обаче поради наличието на валутен борд пари не могат да бъдат печатани.Хубаво би било апологетите на неолиберализма да прочетат нещичко за Германското икономическо чудо 1933-37 година.Как Германия от фалирала държава за четири години става първа икономическа сила в Европа.За да се приложи тази практика в България обаче,наистина трябва да имаш яки топки.

  34. 34 Профил на appen13
    appen13
    Рейтинг: 1059 Весело

    До коментар [#15] от "NPaine":
    Направо култово+++++++++++++, препоръчвам го много горещо на всички фен-гербери, ще бъдат "приятно" изненадани, но уви, истината най-често няма нищо общо с илюзиите и самозаблудите...

    „Не е важно каква е котката — черна или бяла, важното е да лови мишки.“
  35. 35 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3170 Неутрално

    [quote#33:"neznaiko_2011"]Хубаво би било апологетите на неолиберализма да прочетат нещичко за Германското икономическо чудо 1933-37 година.Как Германия от фалирала държава за четири години става първа икономическа сила в Европа.За да се приложи тази практика в България обаче,наистина трябва да имаш яки топки. [/quote]

    Ти въобще знаеш ли какво говориш?

    По въпроса за нацистката икономика има достатъчно сериозни изследвания и трудове и би било добре поне да прегледаш няколко анотации преди да ръснеш такава глупост!

  36. 36 Профил на fribble
    fribble
    Рейтинг: 443 Неутрално

    [quote#21:"greco_jlt"]- Колко да бъдат вноските за пенсия?
    - Какъв да бъде размера на пенсиите?
    - На каква възраст да става пенсионирането?[/quote]

    И колко да е минималният трудов стаж !

  37. 37 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Икономическата политика от 89-та насам е тотално погрешна. Тя се базира на икономически догми, които противоречат както на здравия разъм, така и на икономическата история. Свободният пазар обикновено води до икономическа смърт. Протекционизмът е този който води до икономическао развитие. Разрастването на търговията не е причина за икономически растеж, обратното, икономическият растеж е причина за разрастване на търговията. Всичко което се прави в момента и у нас и в Европа е погрешно, затова кризата ще продължи да се задълбочава и в Европа и особено у нас.
    Още повече, привържениците на погрешната икономическа политика, която ни доведе до това незавидно състояние, ни смятат за идиоти, като ни препоръчват още от своята идиотска доктрина. (пример пост 1) И за съжаление има много хора, които се хващат на техните наукообразни глупости.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  38. 38 Профил на monacensis
    monacensis
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#33] от "neznaiko_2011":

    А не, мерси.. от мефо-вексела... за да подражава Дянков на Ялмар Шахт, трябва България да се готви за война! Тази схема е класическа държавна финансово-икономическа пирамида, чийто срив се предотвратява чрез началото на ВСВ.
    В България на икономически експерименти се нагледахме достатъчно. Не е необходимо да повтаряме и чужди схеми, които поради нееднаквите условия са обречени на неуспех... Всеки трябва да намери собствения си път към успеха!

  39. 39 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1553 Неутрално

    [quote#20:"xm..."]Промишленост, строителство и транспорт работят в толкова краткосрочни планове не с прогнози, а просто събирайки две и две[/quote]
    Не знам, как изобщо мислиш, че строителство може да работи с краткосрочни прогнози, нали нямаш предвид строеж на пясъчни замъци. Аз лично смятам, че най-засегнати са строителство и търговия като местен бизнес. Само че, една част от строителния бизнес се ориентира и в момента прави експорт на работна сила в ЕС, тоест командирова работници за период до 6 месеца като подизпълнители, една част се моли на господ и чака да се върнат старите времена. Самите Вие определете, коя ще изплува.

  40. 40 Профил на ХДС(CDU)
    ХДС(CDU)
    Рейтинг: 506 Любопитно

    До коментар [#5] от "Митко Василев":

    Цената на труда се определя от производителността, търсене и предлагане на този ресурс. Западния свят разполага с технологии, инфраструктура, човешки и финансов потенциал, който е трупан с десетки или стотици години. Тези хора са си подреждали образно казано къщата и двора и затова са богати докато при нас се правеха опити за нов класов строй. За потенциала съм съгласен, първо защото сме на дъното и второ Бог ни е дал такава богата на природни красоти и ресурси държава.

  41. 41 Профил на ХДС(CDU)
    ХДС(CDU)
    Рейтинг: 506 Весело

    До коментар [#25] от "др. Иванов":

    Има разлика между ефективност и ефикасност. Може би си искал да коментираш как да се увеличи ефикасния износ, т.е. вложени усилия към краен резултат в парично изражение.

  42. 42 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#41] от "ХДС":

    В никакъв случай не съм искал да коментирам това, защото първо трябва да ме светнеш за разликата между ефективен и ефикасен износ.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  43. 43 Профил на ХДС(CDU)
    ХДС(CDU)
    Рейтинг: 506 Любопитно

    До коментар [#42] от "др. Иванов":

    Разлика между ефективност и ефикасност

    Така например гасенето на запалената свещ с чаша вода е също толкова ефективно, колкото и с шампанско (целта е постигната на 100% и в двата случая). Но с вода е по-ефикасно (водата е по-евтина от шампанското, т.е., постига се същият ефект при по-малки разходи). При липса на алтернатива обаче няма да е нито ефективно, нито ефикасно да пожалим шампанското. Килимът ще изгори и щетите ще са по-големи от цената на чаша шампанско.

    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Qd8R4uY5eOcJ:bg.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D1%84%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82+%D0%B5%D1%84%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82&cd=1&hl=bg&ct=clnk&gl=bg

  44. 44 Профил на ямх
    ямх
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Няма как, икономическата среда да притиска бизнеса,
    НСИ слага каруцата пред магарето!
    Това, че междуфирмената задлъжнялост е колосална в България , е друга тема.
    Всяка една фирма в БГ кредитирана от банките,
    инвестирала един български лев в проект,
    работи на загуба от 2 лева и 29 стотинки!
    2 ЛЕВА И 29 СТОТИНКИ ЗАГУБИ, ПРИ ИНВЕСТИРАН ЕДИН ЕДИНСТВЕН ЛЕВ!!!
    Не е необходимо да смятаме ЗАГУБИТЕ на БГ бизнеса изразен в размер 2,29 към БВП
    Цифра от 160 милиарда лева междуфирмени дългове, внася яснота или 2 пъти бюджета на страната и ...само
    45 млрд. лв от тях са в строителството.....
    Сега си отговорете на въпроса,
    какво означава принадена стойност .....и, Е ,
    възможно ли е пазарен механизъм, да поддържа изкуствени фирми/ балони изкуствено създадени на олигархично/политически принцип/ олимпийски кръгове от доган и сие!?
    НСИ да свършат тяхната работа с изнесана вярна информация за безработица и инфлация, и прочие , и прочие, и да не се занимават с ничия...

  45. 45 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4477 Неутрално

    Както се е запитал един Шекспиров герой-да бъдеш или не!Вече всичко е въпрос не на печалба а на оцеляване!

  46. 46 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 3137 Неутрално

    До коментар [#13] от "joshuatee":

    Оти, ако чоплят всичко, дето излиза, ще си загубят хляба, та се шири яка автоцензура. Защо не говорят за показанията в Шумен по "Килърите", а е пусната информация само в няколко интернет медии? Защо се замълча за грамата за миналото на Борисов? Властта е обвързана с олигарсите, те плащат рекламите в медиите, съответно собствениците им и журналистите гледат да не ги тормозят много, за да има пари, особено при умрял пазар на реклама.
    Затова и писания за някое изказване как всичко цъфти и връзва по време на селски мач ще са още дълго новините за първа страница и само от време на време ще излиза по нещо на последните за статистика, че кризата си върви и даже нараства.

  47. 47 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1391 Разстроено

    [quote#8:"Митко Василев"]Проблемът е в евтиния труд, [/quote]

    Капитализмът никога не е имал решение на този проблем, освен в негативна посока, и сега това вече започва да пречи и на българската икономичска среда, защото създава перманентно ограничение в потреблението, и оттам в производството, вноса и предлагането. "Евтин труд" означава ниска покупателна способност на мнозинството, за сметка на свръхвисока такава за малцинството, обаче пазарът не се стимулира от няколко продажби на свръхлуксозни стоки, нито от масова такава на евтино кисело мляко и банички...

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  48. 48 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 3137 Неутрално

    До коментар [#47] от "Майстор Балкански (00:00–24:00)":

    Прав си, но реално капитализмът си има саморегулиране на цената на труда- искаш да печелиш повече и ти трябват работници, няма свободни, даваш по-висока заплата. Проблемът е, че чист капитализъм няма отдавна, а е пълно с регулации, лицензионни режими, държавите масово подържат големи монополни картели и преразпределят огромна част от изработеното към корпорациите и властимащите. Така цената на труда не може да се управлява от правилото за цена на търсена стока. Просто аз не мога да открия магазин в квартала и да продавам мляко, защото ще ми се искат 1000 разрешителни и инвестиция от примерно 50000, но Била при съзнателното убиване от властта на всеки дребен има спокойно мегдан да работи само тя и да плаща заплати по 400-500лв. Така ни аз, ако съм безработен с един гараж, мога да вдигна дохода си на примерно 1000лв, ни някога ще търся наемник на примерно 600лв. Така е в почти всички сектори. Свободен пазар няма, защото лицензирането си е сериозна бариера за всеки старт или е адски скъп разход за всеки малък в дадена ниша. Свободен пазар е имало след Втората Световна Война(Говоря за тогавашния западен блок- страните днес в ЕС, САЩ, Австралия, Япония), бумът е огромен, имахме такъв през 90те и въпреки изплащането на стари дългове на държавата хората работиха и печелеха от една кафемашина в гаража, макар че плащаха и на мутрите... Бумът ни от 2001-2007 беше свързан с това, че нямахме регулациите от влизането в ЕС и вече без мутри и при занулени задължения все още можеше лесно да се почне от пълната нула и да се развие дребен бизнес. Така през 2008 имахме огромен пик на икономиката и заетост, при която всеки беше уверен, че и да загуби работата си, утре ще има нова на същите пари, теглиха се луди кредити с мисленето, че доходите ще се покачват, липсата на кадърни кадри водеше до високи заплати(И това беше остатъчен ефект просто на задвижването при липса на регулациите на ЕС преди приемането ни в съюза- беше натрупан капитал през годините и фирми работеха усилено.)...
    Така че капитализмът при свободен пазар без оставянето му да отиде към Дивия Запад реално е двигател. Лошото е, че политиците винаги са зависими от големия капитал, който не търпи да има конкуренция, и от гласоподаватели, които търсят държавата да им дава, без да работят и да си дават зор да се развиват. Така постоянно има цикли на подем с много работа при почти свободен пазар и затапване на пазара с регулации, данъци и какво ли още не в зависимост от това дали на хората им е писнало да ги дерат или им идва идеята да им се дава.
    На един наистина свободен пазар на никой не му пука дали таксито ти е на 10г или на 1г, дали кафенето ти е гараж с 1 маса или луксозно, а просто клиентите сами определят дали да оцелееш с избора си да ползват твоята услуга на твоята цена- мръсно е при теб, но кафето ти е 20ст, влизат по 10 квартални бедняка, луксозно е- влизат по 2 богаташи и плащат по 5лв, накрая ти сам си знаеш дали оцеляваш спрямо горницата над разходите. Къде го имаме в България това освен в спомените си за 90те и периода 2000-2007? Отдавна изчезна този свободен пазар.

  49. 49 Профил на prisoner
    prisoner
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#48] от "атанас":

    ++++++++++++++++++++

  50. 50 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#48] от "атанас":
    [quote#48:"атанас"]Къде го имаме в България това освен в спомените си за 90те и периода 2000-2007? Отдавна изчезна този свободен пазар. [/quote]

    Много добър анализ на темата - наистина изчезването, или по-скоро убиването, на свободния пазар от 90-те години хвърли масата българи към бедноста. Точно този период, въпреки цялата си мутренска специфика, отприщи свободния предприемачески дух на хората, стимулира ги да бъдат икономически активни, и да се опитат всеки със своя ресурс да си осигурят по-висок жизнен стандарт.

    Всички тези павилиончета, гаражни заведения, сергии и домашни работилници стимулираха икономическата макросреда и затова тяхното смачкване всъщност ликвидира възможноста на тези хора да се грижат сами за себе си, и ги направи просто една евтина работна ръка, чието бъдеще зависи от прищевките на чорбаджията и от произвола на държавните чиновници. Т.нар. "държава" не само не помогна на своите граждани да проявяват икономическа инициатива в един по-свободен пазарен режим, както навремето е било в СССР (т.нар. НЕП), но чисто по социалистически разпертушини тази златна възможност, въвеждайки драстични свръхрегулации, които може и да са необходими, но на един много по-късен етап от развитието, когато вече има натрупано благосъстояние, което да бъде обложено с данъци и вкарано в някакви норми.

    Прекалено подраниха с разни нормативни, законови и подзаконови регулации, в ущърб на свободната инциатива и свободния пазар. Големия парадокс е, че по-това време дохода на един служител в частно предпринимателство беше около 6 пъти по-висок от този на държавна работа, което насочи най-доброто към частния сектор. Сега е точно обратното - държавната работа гарантира доходи около 10 пъти по-високи, отколкото частния сектор в масовия случай, нямам предвид някои изключения, а масовия случай. Хората са принудени вместо сами да развиват някакъв дребен бизнес, да продават евтино работната си сила на чорбаджии-изедници, които ги държат полугладни, а самите те тънат в буржоазно охолство и свинщина.

    И понеже липсват държавници с визия за развитието на обществото в правилна посока, тоест такава която облагодетелства обикновения трудолюбив, инициативен и активен икономически гражданин, подобни хора или избраха емиграцията, или потънаха в блатото на един слаборазвит балкански капитализъм, какъвто е имало тук и преди комунистите да дойдат на власт.

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  51. 51 Профил на greco_jlt
    greco_jlt
    Рейтинг: 450 Разстроено

    България има нискък бюджетен дефицит и незначителен външен дълг. Тези показатели са позитивни на фона на икономическата криза в Европа, но в същото време те замъгляват цялостната икономическа картина в страната. Факт е, че в социално отношение България се влошава, а това буди сериозно безпокойство. Българите получават най-ниските заплати и най-ниските пенсии в Европейския съюз, безработицата в страната бързо се покачва.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK