Рекордните почти 3.5 млн. пътници са минали през летище София през 2011 г.

Рекордните почти 3.5 млн. пътници са минали през летище София през 2011 г.

© Надежда Чипева



Летище София приключи 2011 г. с рекордните 3 474 993 обслужени пътници, преминали през двата терминала от януари до декември, което е увеличение от 5.4 % спрямо 2010 г., съобщиха от компанията.


През терминал 1, който се използва от нискобюджетните превозвачи, са преминали 945 063 пасажери, а на терминал 2 са обслужени 2 528 025 пристигащи и заминаващи пътници.


С общ брой от 200 085 пътници най-висок средногодишен ръст отбелязват вътрешните линии – 16%. Този показател е достигнал значително увеличение от 53% през месец август спрямо същия месец на 2010 г.




През последното тримесечие на 2011 г. тенденцията е отрицателна поради временното преустановяване на директните полети до летище Варна, което беше затворено за ремонт през август. 
По редовни международни линии през 2011 г. са регистрирани с 6% повече заминали и пристигнали пътници спрямо предходната календарна година.


Годишният анализ показва, че както предлаганият седалков капацитет, така и заетостта на самолетите (средно 70%) продължават да нарастват, което е от съществено значение за ефективното използване на летищната инфраструктура.


Водещият за летище София превозвач – авиокомпания "България ер" е постигнала ръст от 4% на превозените до и от българската столица пътници за цялата 2011 г. С високи темпове на развитие сред останалите авиокомпании се открояват Wizz Air (18%), Lufthansa (16%) и Austrian Airlines (7%), Turkish Airlines (16%), Air France (8%). Впечатляващо увеличение на превозените по линиите до София пътници са достигнали авиокомпания NIKI (47%), AeroSvit (78%), Air Malta (80%).


През 2011 г. редовните полети по разписание включват 50 дестинации, по които оперират 26 авиокомпании, сред които 6 нискотарифни. Туристически чартъри са изпълнявани от десет превозвача по 17 маршрута – 12 през зимния сезон и 5 през летния. Товарни полети през цялата година са извършвали 4 авиокомпании, обслужващи компаниите за бързи доставки DHL, TNT и UPS.


Общо за цялата 2011 г. през летище София са излетели и кацнали 47 153 самолета спрямо 47 061 за 2010 г. (+0,2%). С 1% е увеличението при редовните международни превози, a ръстът на полетите по вътрешните маршрути е от 36 на сто спрямо предходната година. В сектора на бизнес авиацията и пътническите чартъри се наблюдава спад през последната година, но поради техния относително нисък дял в общия летищен трафик това не повлиява крайния положителен годишен резултат, посочват от летището.


С добри резултати и ръст от 3.7% в сравнение с миналата година летище София приключва и при товарните превози. Докато на много европейски летища карго обемите отбелязват значителен спад от средата на годината насам, летище София запазва стабилност с 15 887 тона обработени товарни и пощенски пратки за 2011 г.  

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    3.5 млн по €20 летищна такса - излиза че летището е взело минимум €70 млн. И това е без спомагателните дейности, както и субсидията през РВД от полетите над републиката без кацане.
    Не е зле. А в комбинация с конкуренцията на останалите наземни оператори - май резултатите не са чак толкова лоши. След 4-5 години току виж направили още една писта.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  2. 2 Профил на darkwing
    darkwing
    Рейтинг: 374 Весело

    Колко са се върнали от тях ?

  3. 3 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3244 Неутрално

    До коментар [#1] от "Десен":

    При държавните фирми нормалната предприемаческа логика не важи. Ти казваш "нова писта", аз казвам "нови 1000 човека на щат", пропорционално на партийните квоти. Подобно на РВД, където от 163 милиона такса въздух за прелитането над България, накрая печалбата е 4 милиона лева (спрямо 101 милиона лева фонд "работна заплата".

    http://www.168chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1143856

    Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
  4. 4 Профил на ok
    ok
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#1] от "Десен":

    Едва ли е взело толкова, защото от отчетите му е видно, че България Ер (ТИМ) не си плаща таксите.

  5. 5 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3244 Неутрално

    Между другото, мрежовата страница на Летище София е с някаква визия отпреди 10-12 години. Сравнете я с тази на Белград примерно, да не говорим, че по повечето сайтове на летища статистиката за пътникопотока е изведена в отделна рубрика, в която месечните данни се обявяват веднага (няколко дена) след края на месеца.

    http://www.beg.aero/welcome.54.html

    Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
  6. 6 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 558 Неутрално

    До коментар [#1] от "Десен":
    Приятелю преди да пишеш нещо провери колко е таксата и къде отива тя.
    В момента такса "пътници" на Летище София е 12 евро за излитащ пътник, 6 евро е за децата до 2 г., а за по -малките не се плаща такса. И тя изцяло отива за погасяване заема за строежа на новата писта и новият терминал. А 80% от чистата печалба се взима от правителството на ГЕРБ.Преди това беше 50%,като в печалбата се смятат и тия над 70мл.лв които ТИМ не плащат .А за благодарност летището си държи парите в тяхната банка.
    До преди няколко месеца часните наземни оператори не плащаха нищо за това че използват инфраструктурата на летището.





  7. 7 Профил на Gai-jin
    Gai-jin
    Рейтинг: 487 Неутрално

    За сравнение - летището на Брюксел, град по-малък от София, е приело през 2011 г. около 18 млн. пътници, което е само около 50% от капацитета му. Летището на Лион, който е около 500 000 жители, а със сателитните градчета и села по население е колкото София, е посрещнало 8 млн. души. Летището на Загреб - приблизително 2.8 млн, като Хърватска е по-малко от 5 млн. население, а Загреб е близо 2 пъти по-малък от София.
    С какво по-точно се хвалим тогава?

  8. 8 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2507 Неутрално

    До коментар [#7] от "joe_danby":

    за брюксел - нямам коментар - само погледни картата
    Лион е в центъра на франция, близо до швейцария и до ски курортите в алпите
    Загреб - приема по-малко от софия.

    Други въпроси?

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK