Заводът край Баховица заработи с обещания за 1 млрд. лв. китайски инвестиции

Автомобилите идват в приблизително такъв вид

© Георги Пауновски

Автомобилите идват в приблизително такъв вид



С изпълнение на родопски гайди, песента "Излел е Дельо хайдитун", обещания за 1 млрд. лв. китайски инвестиции до края на 2013 г. и изграждане в района на завод за автобуси от утвърден производител днес край ловешкото село Баховица отвори врати заводът за сглобяване на автомобили "Грейт уол".  


"Да, всички сме доволни, че в България ще има производство на автомобили. Дошли са инвестиции от наши приятели. Говорили сме си с премиера на Китай и имам обещания за един милиард инвестиции до края на 2013 г.", каза при откриването на завода премиерът Бойко Борисов, без да уточни в каква валута ще са те. Той добави, че се радва, че оттук автомобили ще се изнасят за Европа, защото от всяка такава кола държавата ще печели.


"Няма как да не съм щастлив, че съм министър на икономиката в момент, когато се възобновява производството на автомобили в България. Благодаря ви за тази емоция", каза министърът на икономиката Трайчо Трайков. Той добави, че тази инвестиция ще даде допълнителен тласък на износа и изрази увереност, че няма да е последната от Китай.




Не случайно държавата даде 2.4 млн. лв. за шосето до този завод, надявам се, че тази прекрасна церемония струва по-малко, пошегува се министърът.


С дълбок поклон към премиера и задоволство от държавната подкрепа демонстрира отношението си към откриването на завода генералният директор на китайската "Грейт уол мотор" г-жа Ван Фън Йн. Тя подчерта, че България е изходната точка, от която компанията ще започне своето излизане към пазари в Европа.


На първо време произведените край Ловеч автомобили ще бъдат пуснати на пазарите в Македония, Албания, Черна гора и Сърбия. В България до края на годината представителствата ще са 20 при 17 сега.


Това е един от най-модерните автомобилни заводи в Европа, функционално е сред най-гъвкавите, увери изпълнителният директор на "Литекс моторс" Илия Терзиев. Той добави, че България за първи път произвежда автомобили, отговарящи на световните стандарти.


Терзиев допълни, че за първи път от много години в очите на работещите за местната и държавната администрация е видял пламък, като че ли правят нещо общо. "Администрацията работеше все едно е част от екипа на "Литекс моторс". Имаме уверенията, че в началото на производството ще получим цялата необходима подкрепа в рамките на европейското законодателство, която може да се окаже на местен производител", добави представителят на компанията.


Цялата инвестиция в проекта е 150-160 млн. лв., каза Терзиев. До момента са вложени 55 млн. лв., без да се броят дадените за земята. Завършен е първият етап, при който са изградени поточна линия за сглобяване, складове и административна сграда. До две години предстои пускането на заваръчен и бояджийски цех. С това ще приключи вторият етап от проекта. Третата фаза включва изграждането в района на Баховица на индустриален парк от производства, които да снабдяват с отделни компоненти фабриката за автомобили.


В съвсем скоро време ще бъде проведен ден на отворени врати за български и европейски производители на авточасти и аксесоари. Те ще могат да се запознаят с всички използвани детайли от сглобяваните тук модели, като само при компактния "Волекс С10" те са 968.


"Това ще е дълъг процес, защото всеки един детайл трябва да мине типово одобрение по европейските стандарти и да получи разрешение за вграждане от компанията "Грейт уол", каза изпълнителният директор на "Литекс моторс" Илия Терзиев. Той допълни, че реализацията на тази част от проекта зависи много от капацитета на производството.


Ангажираните за момента 120 служители са от цялата страна. Плановете са в завода да намерят работа около 2000 души, когато той заработи на пълен капацитет.


Очаквайте подробности и фотогалерия!


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK