Цените на горивата: между съмненията, доказателствата и тайните

През последните дни цените на горивата отново поскъпнаха рекордно. Снимката е архивна.

© Красимир Юскеселиев

През последните дни цените на горивата отново поскъпнаха рекордно. Снимката е архивна.



Пазарният дял е търговска тайна". "Не се съмнявайте, че имаме доказателства, което да ни кара да имаме съмнения за евентуални нарушения". "Данните ни са събрани от писмена кореспонденция с фирмите, без инспекции на място". Това са цитати от днешното изслушване на председателя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Петко Николов по темата за цените на горивата пред парламентарната икономическа комисия. В изказването си той нито веднъж не употреби думата "картел".


В петък от регулаторния орган стигнаха до заключението, че  "Лукойл България", "Ромпетрол България", "Нафтекс Петрол" и "ОМV България" са съгласували цените при търговията на едро с бензин и дизелово гориво. Данните им са от едногодишно разследване и събиране на доказателства.


Днешното изслушване в комисията съвпадна с рекордното увеличение на цените на дребно, което потребители установиха по бензиностанциите.




Много въпроси, малко отговори
От срещата между Николов и депутатите останаха повече въпроси, отколкото яснота точно каква е ситуацията на пазара на горива. "Не съмнявайте, че имаме доказателства. Изразили сме съмненията си основателно върху събраните от нас доказателства", обясни Петко Николов.


От КЗК са изготвили секторен анализ за периода от 2009 до средата на 2011 г. Това е била първата стъпка, след като преди една година беше повдигната темата за покачващите се цени на горивата. Събраните данни дали основание КЗК да се самосезира.


Последвала писмена кореспонденция с компаниите, които "по-скоро указваха сътрудничество", обясни Николов. Въпреки това някои от фирмите не предоставили в срок поисканата информация. "Наказахме ги, но те обжалваха актовете и Върховният административен съд ги отмени", каза още шефът на КЗК. От комисията обаче не предприели проверки на място, защото общественото напрежение убило изненадата на евентуалните проверки.


В крайна сметка КЗК пуснаха в петък определение на Комисията, с което са предявени твърдения за евентуално извършено нарушение. Компаниите имат срок от 30 дни, които текат от 19 март (понеделник), да съставят възражение и нови доказателства. След това КЗК в 14-дневен срок трябва да свика открито заседание, за да изслуша засегнатите страни. Ако не стигне до консенсус, тогава спорът отива в съда. Николов уточни, че хипотетично може да се включи и Европейската комисия.


Шефът на КЗК Петко Николов обяви пред депутатите, че България не е първата страна в Евросъюза, която прави подобна проверка.

© Юлия Лазарова

Шефът на КЗК Петко Николов обяви пред депутатите, че България не е първата страна в Евросъюза, която прави подобна проверка.

Търговската тайна над всичко
Без отговори остават въпросите какъв точно е пазарният дял на заподозрените в ценово споразумение 4 фирми, дали някоя от тях има господстващо положение на пазара, както и защо цените на всички компании са еднакви на дребно...


Причината е, че данните се приемат за търговска тайна и по този начин обявилият ги става юридически уязвим.



КЗК тепърва ще проверява и дали "Лукойл Авиешън" има господстващо положение на пазара за керосин. Искането беше подадено през лятото на 2011 г. от бившия министър на икономиката Трайчо Трайков. Това се случи в разгара на скандала с временното отнемане на лиценза на рафинерия на "Лукойл". Ще се използваме 30-дневния срок по събраните сега доказателства, за да уточним кои са висящите проверки, защото работата на целия екип беше съсредоточена досега в проверката за цените на горивата, обясни Петко Николов.

Всъщност комисията е намерила доказателства по чл. 15 от Закона за конкуренцията, в който е записано: "Забранени са всякакъв вид споразумения между предприятия, решения на сдружения на предприятия, както и съгласувани практики на две или повече предприятия, които имат за цел или резултат предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на съответния пазар".


Депутатът от "Синята коалиция" Иван Иванов (ДСБ) дали се касае за забранени споразумения между тях, или за съгласувана практика. От екипа на КЗК уточниха, че имат съмнения и за двете форми, затова не са дали конкретно определение.


Доказателствата за картел на пазара на горива няма да издържат пред съда защото са събрани след писмена кореспонденция между обвинените компании и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), каза пък съпредседателят на "Синята коалиция" и председател на парламентарната комисията по икономика и енергетика Мартин Димитров. Според него е трябвало да бъде направена проверка на място в компаниите, до каквито на практика не се е стигнало.


Без отговори остават въпросите какъв точно е пазарният дял на заподозрените в ценово споразумение 4 фирми. Снимката е архивна.

© Красимир Юскеселиев

Без отговори остават въпросите какъв точно е пазарният дял на заподозрените в ценово споразумение 4 фирми. Снимката е архивна.


Чуждият опит
Николов обяви пред депутатите, че България не е първата страна в Евросъюза, която прави подобна проверка. Румънската КЗК е наложила глоби на две от българските дружества, за които е извършена проверката на българската КЗК за наличие на картелно споразумение за цените на горивата, каза той


Потвърдена беше и разпространената през миналата година информация, че "Лукойл", "Газпром" и още две руски компании за горива са отнесли 250 млн. долара глоби. "В Русия обаче се сяда и се решава, че ще бъдат глобени. Това се случва до три месеца, няма ги дългите процедури от ЕС", коментира Николов.


Той даде примери и с Австрия и Германия и се похвали, че тук проверката протекла за година, а там се били проточили над четири години.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK