Организация иска от премиера да наложи електромобилите в България

Организация иска от премиера да наложи електромобилите в България

© Мария Съботинова



Наложително е да се ускори създаването и приемането на "Национална програма за електрическа мобилност – България 2025 г.", която да постави страната ни на електромобилната карта на Европа и да я утвърди като регионален лидер. За това настоява Индустриален клъстър "Електромобили" – ИКЕМ, в писмо до премиера Бойко Борисов, гласи съобщение до медиите.


Организацията предлага да се разработи стратегическата програма, което да стане от специално създаден за целта съвет за координация към министъра на икономиката. 


В писмото се изтъква, че в настоящия момент на европейската карта на електромобилността са страни като Великобритания, Австрия, Белгия, Чехия, Дания, Естония и Румъния, а България я няма на тази карта. Според клъстъра страната имала капацитет да се превърне в регионален лидер и да заеме достойно място сред останалите държави в Европа, се казва още в писмото.




В разработен от организацията анализ по темата, приложен към писмото до премиера, се отбелязва, че електромобилността е една от основните възможности на "утрешния бизнес" и макар че в момента тя да не е част от ежедневието, определено набирала скорост. В анализа се цитират "масови" прогнози, според които до 2025 г. електрическите или частично електрическите (хибридните) превозни средства ще достигнат до 50 % от регистрациите на нови автомобили в Европа.


Друга прогноза, включена в анализа, сочи, че след 2020 г. в Европейския съюз няма да е възможно производството на превозни средства само с двигател с вътрешно горене, защото няма да покриват очакваните високи норми за изгорели газове.


Средните производствени разходи за един електромобил днес надвишават тези от същия клас за автомобил с двигател с вътрешно горене до 2.5 пъти. Високите разходи идват от цената на батериите и електрониката (особено силовата), както и от вложените досега средства за научна и развойна дейност, посочват от клъстъра.


Авторите на анализа подчертават, че Европейският съюз задава темпото на промяната, а той е постановил, че емисиите въглероден двуокис, 25-30% от които се излъчват от автомобилите, трябва да бъдат намалени с 20% до 2020 г. "Ето защо българското правителство трябва да се ангажира с инвестиции чрез национална програма за електрическа мобилност, така че да отговори на съвременните изисквания в областта на екологията и намаляването на общата енергоемкост на икономиката, в т.ч. на транспортния сектор", се посочва в писмото.


Решаваща роля за бъдещия избор между конвенционалните и електрическите автомобили ще играят капацитетът на източника на енергия (батерии, горивни клетки и др.) и зарядната инфраструктура, смятат авторите на анализа. Сред факторите, които играят днес решаваща роля за това електрическите превозни средснва да започнат да стават масови, са непрекъснато покачващите се цени на горивата и подкрепата от страна на правителството и общините, включително чрез изграждане на зарядна и друга инфраструктура, насърчаване на иновациите в производството и услугите, свързани с електромобилността, данъчни и други стимули.


Към средата на 2011 г. 15 от 27-те членки на ЕС предоставят данъчни стимули за електрически превозни средства, като тук влизат и финансова подкрепа за закупуване на електромобили, нулева ставка (или данъчен кредит) за ДДС върху продажбите, нулев данък върху потреблението на енергия за зареждане на електромобилите, нулеви такси за престой в платените зони (в градския център) и др., посочват от клъстъра. 

Ключови думи към статията:

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Къти
    Къти
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Пак ли ТОЙ?

    Всичко, за пресъпленията на ядрената мафия единствено и само тук: http://gikotev.blog.bg
  2. 2 Профил на _scythe_
    _scythe_
    Рейтинг: 426 Неутрално

    По-директно лобиране от тези просто няма. А когато правителствата се намесват на пазара, винаги потребителите плащат по-голямата цена (дали директно като цена, или индиректно - като данъци и такси). Та, направете цените на електро-играчките съизмерими с тези на обикновените автомобили, и хората сами ще се втурнат да купуват.

  3. 3 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2571 Неутрално

    Възможност да се елиминират скъпите горива !
    Възможност да се произвеждат ел.мобили в България ( традицията я има - произвеждали сме електрокари и то не лоши за времето си ) !!
    Възможност да се скочи директно в 21 век !!!

  4. 4 Профил на Peacock
    Peacock
    Рейтинг: 1095 Весело

    Всички и за всичко към СЛЪНЦЕТО! Той си го може!

  5. 5 Профил на Гита Ог
    Гита Ог
    Рейтинг: 740 Неутрално

    "Към средата на 2011 г. 15 от 27-те членки на ЕС предоставят данъчни стимули за електрически превозни средства, като тук влизат и финансова подкрепа за закупуване на електромобили, нулева ставка (или данъчен кредит) за ДДС върху продажбите, нулев данък върху потреблението на енергия за зареждане на електромобилите, нулеви такси за престой в платените зони (в градския център) и др., посочват от клъстъра. "

    Това в България няма как да се случи.

    Вещица от Овнерог
  6. 6 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1381 Неутрално

    Видяла "организацията", че подковават коня и тя .... . Това предполагам ще излезе нещо от рода на фотоволтаиците и ветрогенераторите. Айде "организацията" по-спокойно.

  7. 7 Профил на amras
    amras
    Рейтинг: 428 Неутрално

    А и бихме станали по - малко зависими от Русия - правим си ток и си зареждаме, хаха...

  8. 8 Профил на TAC
    TAC
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Ами премиерът няма негов човек в този бизнес..

    rock n' roll is king!
  9. 9 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Писна ми някой да ми налага!!!Когато електромобилите станат изгодни,когато станат надеждни и по-удобни от другите,сами ще се наложат.

  10. 10 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2017 Гневно

    Не е странно,че се обръщат директно към тази мутра която е на поста премиер.Сега остава лобирането да придобие малко по-матерялен вид !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  11. 11 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Лошото в лобирането е не друго, ами това, че пак ще чакат някой друг да свърши работата, а тези да седнат на лапачката.
    В същото време, има финансови механизми с които да се тръгне на създаването на такива зарядни станции - 7ма рамкова програма на ЕС - само дето няма да има кой да зарежда на тези станции.
    Думата беше - направете си зарядните станции и никой няма да спре регистрацията / отбелязването на България на въпросната европейска карта на електромобилността!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  12. 12 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 485 Неутрално

    До коментар [#2] от "_scythe_":

    Намесата на правителството е нужна на много пазари, защото пазарът само по себе си не може да принуди потребителите да плащат пълната цена на един продукт, което само по себе си изкривяване на пазара!
    Примерно собствениците на автомобили с двигател с вътрешно горене не плащат за замърсяването на околната среда и болничните разходи на разболелите се в следствие на мръсния въздух! Държавата трябва или да субсидира чистите коли или да обложи с допълнителен данък замърсяващите за да може пазара да работи коректно!

  13. 13 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Непременно, след поразяващия успех който пожънахме с възобновяемите източници...

  14. 14 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    Повдига ми се, когато чуя, че някой пише на премиера. Първо безсмислено е да му се пише какво и да е. Второ един продукт се налага от пазара. И аз лично чакам електромобилите да навлязат по-масово, едва тогава бих си купил. Историята показва, че всяка новост се приема постепенно и в зависимост от ефективността й измества старото или не.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  15. 15 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    Когато трябваше да ставаме нация техническа,докараха остаряла технология като кроспоинт АТЦ,и компютри ВАКС, и присвоиха и похарчиха и инвестираха неефективно милиарди долари,без особен резултат.Без държавна намеса и в условията на свободен пазар,потребителите в България имаме достъп до най-качествения и на ниска цена интернет в Европа и света,както и ИТ бизнес,съпоставим по дял от БВП с подкрепяния от държавата туризъм,който дава и най-високите заплати в частния бизнес.
    Държавата да опрости продцедурата по регистрация на тип МПС,както и тази по регистрация на самоделно,преправено или сглобено от кит МПС и да не пипа нищо.

  16. 16 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1491 Неутрално

    Няма нищо против електрическите коли, но имам много против директното и грубо лобиране.
    Пуснете продукт на пазара, усъвършенствайте го, ако е конкурентноспособен ще се наложи.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  17. 17 Профил на saseff
    saseff
    Рейтинг: 583 Неутрално

    А тая организация ще ни даде ли и пари,за да си купим електромобили.Премиера да наложи....баси и тежкарите.Още малко и насила,ще ни задължат да си купим такива електромобили.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    saseff
  18. 18 Профил на Боно Нончев
    Боно Нончев
    Рейтинг: 616 Гневно

    [quote#12:"Ал Бънди"]Примерно собствениците на автомобили с двигател с вътрешно горене не плащат за замърсяването на околната среда и болничните разходи на разболелите се в следствие на мръсния въздух![/quote]
    О.о?! А какво е почти 50% акциз???

    Аре стига глупости, не сме били плащали.

  19. 19 Профил на Toj e
    Toj e
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Хората искат главно някакъв план да се проучат нещата да се избере пътя по който електроавтомобилите да станат изгодни за ползване. Какво толкова от министерството да наемат десеттина чиновника да изготвят такъв плат не вицдам и без това храним над един милион хрантутника какво толкова още 10, може пък да измислят нещо умно?

  20. 20 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#19] от "Toj e":

    На цената на електромобилите не може да повлияе,на цената на батериите,най-скъпия консуматив също.Единната ставка на ДДС е по-добре да не се пипа.
    Когато LPG стана изгоден и при 1500 лв цена на газова уредба и 400 лв такса годишно,една прилична тогава заплата , LPG е разпостранено гориво в България в по-голяма степен,отколкото в държави с многомилиардни програми,които набутаха задължителни катализатори и безоловен бензин,абсолютно излишни при използването на LPG.
    Правителствената намеса може да доведе само до изкривявания като при перките и фотоволтиците ,без ефект за екологията.

  21. 21 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1731 Неутрално

    [quote#3:"SS"]Възможност да се елиминират скъпите горива !
    Възможност да се произвеждат ел.мобили в България ( традицията я има - произвеждали сме електрокари и то не лоши за времето си ) !!
    Възможност да се скочи директно в 21 век !!!
    [/quote]
    Ние в 21-ви век сме скочили вече, още преди 12 години. Ама не знам кое е общото между електрокарчетата от миналия век и сегашните електроколи. Не знам и на кое викаш традиция - може би, че има възможност да се построи завод на някое място, на което преди е имало такъв за електрокари, който вече не съществува и да се вземат на работа децата и внуците на некой бивш работник, които са учили нещо друго? Ама най-интересно ми е, как ще елиминираш скъпите горива, като само за поддръжката, демек периодичната подмяна, на батериите, требва да си заделяш всеки ден цената на 2-3 литра бензин. Де да беше толкова просто, тогава никой немаше да плаче за държавна помощ, да си чул некой интернет доставчик преди десет години, или мобилен оператор преди 15, или на кабелна телевизия преди 20, да иска държавата да му се меша в бизнеса?

  22. 22 Профил на zheravna
    zheravna
    Рейтинг: 390 Неутрално

    Винету имал ли е електромобол?? Ако,да, тогава организацийката няма проблем !

    Моята фирма произвежда чаршафи. Може ли и аз да спретна една организацийка и да поискам от Него да разпореди всички да имат по 6 комплекта чаршафи, щото ЕС тай е рекъл.

  23. 23 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 680 Весело

    ТОЙ ще се показва сутрин и ще зарежда екологично всички електромобили. А после ще разпореди едно покачване с 13% на всички цени в ИТ сектора (това второто го пиша от чист егоизъм и лакомия

    Евроатлантида




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK