
© Цветелина Белутова
От месец насам изпълнителният директор на БДЖ няма информация за спряната държавна субсидия.
Ръководството на БДЖ няма яснота какво ще се случи с компанията, ако до следващата седмица държавата не преведе субсидията й, спряна в средата на юли. На въпрос докога ще издържи без субсидията, изпълнителният директор на железницата Йордан Недев отговори: "И лично, и служебно - до следващата седмица."
Това стана на проведената днес среща-дискусия с граждани за повишаването на качеството на жп услугите в България.
Изпълнителният директор уточни, че опитите му да получи информация за това дали субсидията ще бъде преведена и кога остават без резултат.
"Съгласен съм, че не сме най-изрядният платец, но сега след спирането на субсидията не знаем какво ще се случи", коментира Недев . Правителството спря цялата държавна помощ за железопътния холдинг, която е на стойност близо 13 млн. лева на месец. заради заем на Националната компания железопътна инфраструктура, който се води на БДЖ.
Според Недев особени подобрения в железницата до края на тази година не се очакват. Освен от финансова гледна точка негативните прогнози са резултат от сериозните кражби, с които БДЖ се бори от доста време насам.
"Проблемът е в мисленето. Служителите и пътниците смятат за конституционно право да крадат гориво или да счупят някои друг прозорец след футболен мач", коментира Недев. Според него при подобни условия не може да се говори за качествена железопътна услуга.
Изпълнителният директор призова вандализмът по влаковете да бъде приравнен към криминалните престъпления, защото нито кондукторите, нито транспортна полиция "не могат дори да свалят пътника на следващата гара".
Ръководството отчита като проблем и разписанията на влаковете. Холдингът се надява през 2013 г. те да се оптимизират, а маргетинговият отдел на компанията ще се допита до пътниците за мнение. © Цветелина Белутова Изпълнителният директор на БДЖ иска повече чуждестранно участие в търговете за ремонт на вагони.
За ограничаването на безбилетните пътувания компанията вече тества система за онлайн продажби. Като начало по линията София-Мездра ще се поставят пластмасови билетни каси, с което ще се ограничи продажбата на билети от началник влака, парите от които често "се губят". Друга идея е всички гари да бъдат свързани с компютри, които вече са поръчани. Проблемът идва от това, че не на всички тях има интернет.
Целта е до 2020 г. влаковете да се композират с нужния брой вагони според купените онлайн билети.
На дискусията не присъстваха представители на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" под претекст, че не са поканени експерти по темите за изготвяне на графика на движението на влаковете, както и представители на Министерство на финансите, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.