След китайците и украинци решиха да правят автобуси у нас

Моделът "Лимберг", изграден на шасита от "Мерцедес" или МАН, е най-луксозният на ЛАЗ



За по-малко от месец втори инвеститор от чужбина обмисля сериозно възможността да сглобява автобуси в България. След китайците от "Ютонг", заинтригувани от завода на "Грейт уол" край Баховица, днес и украинците от ЛАЗ обявиха, че може да започнат производство у нас.


От информация на БТА става ясно, че цехът за асемблиране ще е в Габрово. Освен рейсове в него ще се сглобяват и тролейбуси, стана ясно след среща между кмета на Габрово Таня Христова и президента на Лвовските автобусни заводи Игор Чуркин.


"Сега имаме шанса да стъпим на нови пазари и в Габрово да се правят автобуси, на които пише "Произведено в България", каза по време на представянето на продуктите на компанията Владислав Спектор , директор маркетинг на Лвовските автомобилни заводи. По думите му планирането на инвестицията в Габрово ще започне в началото на 2013 година, а в края на пролетта ще бъде създаден и конкретният бизнес план.




Според Спектор вероятно в Габрово ще се направи завод за сглобяването на между 500 и 800 автобуси годишно, като ще се открият повече от 600 нови работни места. В момента в България автобуси се правят единствено в завод "Кента" в Омуртаг.


От сайта на ЛАЗ става ясно, че в момента компанията прави туристически автобуси (на шасита на МАН и "Мерцедес"), рейсове за градския транспорт, специализирани модели за обслужване на летища и един вид тролейбуси.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (76)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Ами добре. Пък освен за асемблиране, дано в бъдеще дойде някой и за по-сериозно производство.

  2. 2 Профил на ХДС(CDU)
    ХДС(CDU)
    Рейтинг: 497 Весело

    Айде дано стане нещо, после може и самолети.

  3. 3 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1995 Разстроено

    "обмисля сериозно възможността да сглобява автобуси в България..." - искам СИ "Чавдар"!!!

    Коментиране на анализираното, вече...
  4. 4 Профил на diablo
    diablo
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#1] от "Stardust":

    Асемблирането е винаги първата крачка! Нека да започнем да ги сглобяваме и после постепенно ще започне производството на компоненти!

  5. 5 Профил на sfsf
    sfsf
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Новите тролеи в Стара Загора са ЛАЗ и на външен вид изглеждат доста добре. Не знам обаче технически на какво ниво са и дали са удобни за пътниците, някой местен трябва да се изкаже

  6. 6 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#3] от "А БЪ В":

    Ми направи СИ

    Birds of a feather flock together.
  7. 7 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#4] от "diablo": Мда така е. Например електомотори пак в Габрово, Севлиево. Имаме някакви традиции в това производство, а и медта и медните полуфабрикати са тук в изобилие.

  8. 8 Профил на stttt
    stttt
    Рейтинг: 497 Неутрално

    като стане.. ще се радваме..

  9. 9 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Весело

    Е защо не Лвов, ами Лимберг - старото име на града от времето когато е бил в Австрийската империя?

  10. 10 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1995 Разстроено

    До коментар [#6] от "rldkfl":

    Ми няма пък, името "Чавдар" вече не е на мода...

    Коментиране на анализираното, вече...
  11. 11 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1394 Весело

    Г-н Пауновски, Г-н Пауновски .... Сглобяват се автобуси, а рейсовете се извършват.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  12. 12 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Еми кръсти го "Ръж"

    Birds of a feather flock together.
  13. 13 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 560 Неутрално

    До коментар [#3] от "А БЪ В":

    Ако не знаеш лицензът "Чавдар" беше закупен от КЕСБОРЕР не знам дали знаеш това е германска фирма . Купиха го 70-те години на чертеж.Това че го окепазихме е друга бира. Така че не го плювай!

  14. 14 Профил на azbeaz
    azbeaz
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Я па тия украинци, да не видят китайците да правят нещо

  15. 15 Профил на pesho_
    pesho_
    Рейтинг: 714 Неутрално

    "Габрово да се правят автобуси, на които пише "Произведено в България""

    Е да, ама не... то ако пишеше "Произведено в България", нямаше ни един инвеститор да привлечем... пиниза е в надписа - Made in E.U.

    Прокуратурата: Цветанов е извършил престъпление
  16. 16 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Пешо а това лошо ли е? Нали това е една от причините да искаме да сме в ЕС...

    Birds of a feather flock together.
  17. 17 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    А стига де, тия за мезе ни взеха. Кои са следващите, зимбабвийците?
    Не вярвам заплатите в Украйна да са кой знае колко по-големи. Нека си го сглобяват там.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  18. 18 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 560 Неутрално

    До коментар [#9] от "dobrich":

    това е полски град в западна Украйна и се казва Лвув на украински Лвив и няма нищо общо с Лемберг . Западна Украйна се присъединява към СССР след спогодбата Молотов-Рибентроп
    Да ти казвам ли кои са тези хора???

  19. 19 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1369 Весело

    До коментар [#9] от "dobrich":
    Е защо не Лвов, ами Лимберг - старото име на града от времето когато е бил в Австрийската империя?
    ..........
    Лемберг е името.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  20. 20 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    До коментар [#18] от "naskom44":
    това е полски град в западна Украйна и се казва Лвув на украински Лвив и няма нищо общо с Лемберг
    .........
    За един и същи град става дума. На ийдиш се казва Лемберик.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  21. 21 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#17] от "Bulgarische Motoren Werke": Номерът е в надписа Произведено е ЕС. Изглежда има търговски облекчения... мита данъци. Поне китайците идват затова, предполагам, че това важи и за Украйна.

  22. 22 Профил на pesho_
    pesho_
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#16] от "rldkfl":

    Някъде да съм споменавал, че е лошо?
    Ама защо не вземат да го обяснят и да изтъкват, че това е ползата от ЕС, а минават с някакви соц. лозунги от 60-70 на миналият век?

    Прокуратурата: Цветанов е извършил престъпление
  23. 23 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 920 Неутрално

    [quote#5:"sfsf"]Не знам обаче технически на какво ниво са и дали са удобни за пътниците, някой местен трябва да се изкаже[/quote]
    Може и да не са 100% на нивото на реномирани западноевропейски марки, но със сигурност нямат нищо общо със старите съветски, а вероятно и цената ще е по-приемлива.

  24. 24 Профил на Storan
    Storan
    Рейтинг: 660 Разстроено

    Давайте!
    Китайски, полски или турски - каквито и да са все е тая.
    Рейсовете ни трябват спешно да се спасяваме от милиционерщината и герберащината в нашата опоскана Родина!

  25. 25 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#7:"Дамян"]медните полуфабрикати са тук в изобилие[/quote]
    Тук и медните "фабрикати" са в изобилие!

  26. 26 Профил на puhpuhan4o
    puhpuhan4o
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    [quote#17:"Bulgarische Motoren Werke"]А стига де, тия за мезе ни взеха. Кои са следващите, зимбабвийците?
    Не вярвам заплатите в Украйна да са кой знае колко по-големи. Нека си го сглобяват там[/quote]

    Мизерници! Идват да ми откриват завод в България! Работни места ще ми отварят! Боклуци, ти казвам, непрокопосаници!

    Изгонееете ги със камъни! (та-та; та-ра-та-та! (/мелодия) )

    /sarcasm

    Върнете дъгата на децата, педераси!
  27. 27 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    До коментар [#21] от "Дамян":

    Да, и аз така си помислих. Иначе няма смисъл.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  28. 28 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 920 Неутрално

    Добре е че сме си в ЕС, за да ни обърнат поне малко внимание. Някои ни използват като "троянски кон", други като входна врата.
    Тъжното е, че европейските фирми ни заобикалят, и отиват в Турция. Защо ли?

  29. 29 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#25] от "focusnik": да де, цели проводници Имам предвид четирите ни завода за медни кабели и други изделия от мед за електротехниката.

  30. 30 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2203 Неутрално

    [quote#7:"Дамян"]а и медта и медните полуфабрикати са тук в изобилие[/quote]
    Лошото е колегите дават живот на Асарел и Елаците където е медната руда още 10-15г А още по-лошото е, че им изнесохме метала вместо да се преработва тук в крайни изделия, това второто си е направо престъпление.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  31. 31 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#28] от "shumkar":Най-вероятната причина е работната сила. При всичката ни безработица, предполагам, че трудно ще се наберат 5-6 хил. квалифицирани работници за един голям автомобилен завод. Затова трябва да се радваме и на аутсорсинга на възли и детайли за автомобилостроенето. Имаме поне 10 заводчета в тази област и ясна тенденция за увеличаването им.

  32. 32 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Любопитно

    До коментар [#18] от "naskom44":

    Лвов не е Лемберг?

  33. 33 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Дневник въвежда нова дума в българския език. Вече ще асемблираме автобуси, а няма да ги сглобяваме. Тези хора искат да направят от българския език румънски. Дерзайте другари. Вашите комунистически предшественици така натъпкаха българския с русизми, че на македонските комунисти им се облекчи работата да създадат македонски език, натъпквайки го със сърбизми.
    Само за българизмите няма кой да се грижи.

  34. 34 Профил на Теодор
    Теодор
    Рейтинг: 443 Весело

    До коментар [#11] от "biss Mark":

    Само един плюс мога да ти дам. Ама софийските комплексарчета почнаха минусите.

  35. 35 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Весело

    До коментар [#26] от "puhpuhan4o":

    Айде като открият работните места тогава да се хвалим? Това предварително биене на барабана е типичен герберски табиет...

  36. 36 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#30] от "Fred": Така е... Аурубис внася от няколко години меден концетрат от Чили за завода си в Пирдоп. Но все пак имаме още мед в неразработени находища. Но всички сега са се вторачили в злато, нефт, газ

  37. 37 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 607 Неутрално

    Няма лошо! Нека има асемблаж. Лека по лека се случват нещата.

  38. 38 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3099 Неутрално

    [quote#17:"Bulgarische Motoren Werke"]Нека си го сглобяват там. [/quote]
    Произведено в ЕС. Може да се изнася в трети страни от ЕС без мито.

    Gunter glieben glauchen globen
  39. 39 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 691 Неутрално

    Спомням си от деството старите ЛАЗ-ове. Бяха ми лубими автобуси. Приличаха на космически кораби, с един огромен въздухозаборник, тръгващ отзад и излизащ на покрива. Ето го тук, гледайте ЛАЗ-695Е.
    http://bus.ruz.net/events/20040808/

  40. 40 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Любопитно

    До коментар [#19] от "СДС":

    "Лемберг е името" - Бях се съгласил с тебе, но виж какво пише - Моделът "Лимберг"?

  41. 41 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#15] от "pesho_":

    Пиниза е в това да стъпиш на европейския пазар и да можеш да участваш в европейските обществени поръчки, защото с пари от ЕС можеш да купуваш само неща, произведени в ЕС.

  42. 42 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2159 Неутрално

    Б Р А В О !!! Б Р А В О !!! Б Р А В О !!!
    Де го чукаш, де се пука ... кланяме се на юг, а добрите новини идват от близо и далеч!

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  43. 43 Профил на Люсьен Пирожков
    Люсьен Пирожков
    Рейтинг: 388 Весело

    ако някой знае, фабриката ЛАЗ Лвов - собственост на руски финансово-индустриална група "Руските автобуси" ...

    Мне плевать, что вы обо мне думаете. Я о вас не думаю вообще. © Коко Шанель
  44. 44 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2159 Неутрално

    [quote#5:"sfsf"]тролеи в Стара Загора са ЛАЗ [/quote]Добри са! За Стара Загора са идеални. Малко напомнят за .., ама сме си свикнали. Впечатлен съм от украинската техника . Добра е, но изискват грамотни техници да я обслужват.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  45. 45 Профил на Цанко Цанов
    Цанко Цанов
    Рейтинг: 442 Весело

    До коментар [#33] от "bawarec":

    Ама "асемблирам" русизъм ли е? Май не!

  46. 46 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1203 Весело

    Хайде сега , руснаците да решат да правят у нас самолети и ракети!!!

  47. 47 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1203 Весело

    До #-9-dobrich-"Защо Лвов , а не Линдберг , както е било в австрийската империя..."

    Питай евреите , те ще ти кажат!!!

    Освен това , Империята не е била Австрийска , а Австроунгарска!!! След бисерът , който си изръсил , очаквам да вземеш да запиташ , защо Стара Загора и Пловдив , а не Ески Зара и Филибе , както е било в Османската Империя... То простотията ходела по хората , а не по животните, нали???

  48. 48 Профил на Polusa
    Polusa
    Рейтинг: 605 Неутрално

    До коментар [#46] от "kimba3":

    Хайде сега , руснаците да решат да правят у нас самолети и ракети!!!
    -----------------------------
    Кимби, ти не знаеш Путю какво ще снесе, нали идва сега през Декември.

    Истина, Енергия и Мотивация на Сила, която Градим за България, не е Материя и не е Емоция!
  49. 49 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1203 Весело

    До #39- irons- Да ЛАЗ-овете го докарваха на вид , но не знам защо много гадно миришеха на бензин и ми се гадеше от миризмата , за това избягвах да ги ползвам , когато имах възможност. Пък билетчето беше 6 стотинки!!!!!!

  50. 50 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 768 Неутрално

    "асемблиране" е сглобяване. "рейсове" е автобус. Рейс е курс на автобус.
    "Произведено в България" по-скоро "Сглобено в България"
    "директор маркетинг" е търговски директор.

  51. 52 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1203 Любопитно

    До # 44-Polusa- И какво лошо има в това , Русия , или Бразилия , пък защо не и двете да започнат да сглобяват самолети у нас??? Заплатите ще ги вземат българи , нали??? Ще си ги харчат в България, нали??? Ще си плащат здравните и пенсионни осигуровки у нас , нали??? Навремето Лех Валенса каза:"За да спася Полша от кризата , ще доведа ГЕНЕРАЛИТЕ. Женерал Мотърс , Женерал Електрик , Женерал Дайнамикс...
    Ти да не вземеш сега да си помислил , че Валенса е отишъл с каубойските пищови и на сила ги е отвел в Полша??? Не , те сами са инвестирали там!!! Що не инвестираха в България???Качествените квалифицирани българи , още не бяха прогонени от България и квалифицирани специалисти имахме!!! Не случайно "Силиконовата долина" в САЩ се напълни с българи, завършили висше по социалистическо!!! Някой да ги е спрял САЩ да инвестират в България???Не!!! Трябваше да ни наврат на кучето в г_за и го сториха!!!Е ми като не щат , ако щат!!! Пък на харизан кон , ако ще и украински да е,зъбите не се гледат!!! Ако не става за друго , ще го направиш поне на суджук!!!

  52. 53 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    До коментар [#25] от "focusnik":

    Те мангалите ги окрадоха и предадоха за вторични суровини!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  53. 54 Профил на MissingPerson
    MissingPerson
    Рейтинг: 618 Неутрално

    До коментар [#17] от "Bulgarische Motoren Werke":
    Не, не, те ги сглобяват тук за да няма мита като ги продават в ЕС. Няма нищо общо с цената на труда в Украйна.

    Caveat lector! "Тоя победен човек да ми вземе кафеварката..."
  54. 55 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#9:"dobrich"]Е защо не Лвов, ами Лимберг - старото име на града от времето когато е бил в Австрийската империя? [/quote]

    В Украйна работната ръка е по-скъпа.

  55. 56 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#52] от "kimba3":

    И друго е от значение, бройката. Ако наистина се сглобяват над 500 броя, повечето, ако не всички, ще се изнасят в чужбина. Украинците ще му мислят как, но това дето казваш е така. За България ще е само от полза.

  56. 57 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4148 Неутрално

    Ако това стане ще е отлично за нас!Аз съм габровец и знам колко много се нуждае нашия град/и регион /от такива инвестиции!Горещо се надявам това да стане факт,защото Габрово непрекъснато запада като град и индустриален център и само свежи инвестиции в близко бъдеще могат да съживят региона!

  57. 58 Профил на wulkan
    wulkan
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Ето една страничка за тези, които питаха за името Лимберг, както се е казвал Лвов в рамките на Австроунгария. Та като гледам този автобус мисля, че напълно си е в ред http://www.laz.ua/ru/prod/1/8/. Моделът се казва "Лимберг". Хубав.

  58. 59 Профил на wulkan
    wulkan
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Ето ви и малко снимки http://www.laz.ua/ru/prod/1/8/galary/. Има си и технически характеристики. Шаси и мотори на МАН. Какво повече. Скоростните кутии механични и автоматични!
    Ето и китайските: http://www.yutong.com/english/products/index.jsp?gclid=CKnM-7vY9LMCFYlb3godKkwA8A Бре, бре, бреее!

  59. 60 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 854 Неутрално
  60. 61 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Всело ми е когато чета писанията Г-н Пауновски . Той има богат речник, от скоро съм го забелязал.В една предишна статия употреби всички синоними за двигател.Сега използва "асемблиране" .Ами да...да не е селяндур да казва "сглобяване".Може да не е селяндур но пък използва 'рейс'
    За негова информация казвам,че в Русе старите хора наричат тролея-трамвай. Така,че може да го нарича и той трамвай. Ще спечели симпатиите на старите русенци.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  61. 62 Профил на Elan Morin
    Elan Morin
    Рейтинг: 643 Неутрално

    До коментар [#52] от "kimba3":

    Щото преди 23 години тъпите комунисти като тебе са решили, че няма да има революция, а ще се прави "преход", който ни остави вързани към Русия.

  62. 63
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  63. 64 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 774 Неутрално

    До коментар [#4] от "diablo":

    на какви компоненти ще почне производство и защо? Те в украйна внасят от германия двигатели, шасита, трансмисии, оси, кормилни уредби, доставчиците им са Мерцедес, Deutz, MAN, ZF, ама за българия тези неща щели да се правят тук, заради 600 автобуса на година?

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  64. 65 Профил на hypercube
    hypercube
    Рейтинг: 502 Любопитно

    Защо пък в Габрово точно - това е по средата на нищото.

    Няма железница като хората, далече от пристанища ... сташно нелогичен избор за производство на такъв тип продукция.

    Не питайте какво страната ви може да направи за вас, попитайте какво вие можете да направите за нея! Дж.Кенеди
  65. 66 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 721 Неутрално

    До коментар [#17] от "Bulgarische Motoren Werke":


    [quote#17:"Bulgarische Motoren Werke"]Не вярвам заплатите в Украйна да са кой знае колко по-големи. Нека си го сглобяват там. [/quote]

    Заплатите в Украйна не са по-високи, но така този автобус ще се води "Произведен в ЕС" и няма да му се плащат мита. Чаткаш ли? И въобще къв ти е проблема, че някой идва да произвежда нещо в България? И ако украинците не са ти по вкуса, кой искаш да дойде? Немци? Американци? Японци? Англичани?

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  66. 67 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 920 Неутрално

    [quote#63:"волтер"]Чавдар-Сетра бяха супер автобуси за онова време. Само дето нямаха климатици. [/quote]
    Чак пък супер!
    1. Каросерията на "Сетра" от края на 70-те и началото на 80-те години бе на някакъв стар модел, отпреди 10-15години. Първоначално бе приличаща на "Сетра" върху шаси "Шкода", и едва в началото на 80-те се появи истинската "Сетра", с окачване на въздушни възглавници, 8 цилиндров двигател "МАН" от Унгария 224 к.с., много по-пъргав и тих от стария "Шкода", но и той стар модел, страшно пушещ. Не зная какъв диференциал им монтираха първите 4-5 години, но за пътуващите вътре бе един малък ад - виеше безобразно, хидравликата за управлението и тя бе ужасна, да не ти говоря за за някои побългарявания около вратите. Шофьорите казваха за тях "направен с теслата, боядисан с метлата". В интерес на истината "Чавдар" бе по-маневрен от от туристическите "Икарус", и возията му бе "по-мека".

  67. 68 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 920 Неутрално

    До коментар [#39] от "irons":
    Супер снимки!
    Аз ги помня тези ЛАЗ, бяха ги пуснали по градските лини, внимавахме много с вратите, пневматични, светкавични в затварянето, опасни за по-възрастните пенсионери. Двигателите им бяха бензинови, ЗИЛ, 8-цилиндрови, уж с разход 40л/100 км, в действителност 60л, а при градско около 100л. (не преувеличавам). Много бързо изчезнаха от градовете, останаха като междуградски, а през 70-те изчезнаха.

  68. 69 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 828 Неутрално

    Като гледам продукцията на сайта им си е много прилична и конкурентна. Ето такива инвеститори, които създават работни места от производство ни трябват. До сега се спираха на Румъния и Турция.

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  69. 70 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 828 Неутрално

    Вие си спомняте стари и некомфортни автобуси от марката......но отпреди 40 години. Сигурен съм че вече не мирише на нафта. На сайта им има галерия, съвсем нормални си изглеждат. Чак се чудя как бивша съветска република може да направи нещо толкова актуално.

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  70. 71 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4532 Неутрално

    [quote#3:"А БЪ В"]- искам СИ "Чавдар"!!![/quote]
    Не разбирам защо са ти писали толкова минуси! Нима на българите не им харесва да имаме собственио производство!?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  71. 72 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    До коментар [#40] от "dobrich":
    "Лемберг е името" - Бях се съгласил с тебе, но виж какво пише - Моделът "Лимберг"?
    ......................
    LAZ Lemberg DL
    http://www.vehibase.com/laz-lemberg-dl/photo-1.htm

    nemo malus felix, minime corruptor.
  72. 73 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1049 Любопитно

    [quote#65:"dreamboxer"]
    Защо пък в Габрово точно - това е по средата на нищото. [/quote]

    -Защо пък не там? Няма значение,че е "по средата на нищото",важното е,че град "на НЕЩОТО",с традиции в разнообразни производства,някои от които за първи път в БГ.Освен това е населен с инициативни и предприемчиви хора/за сведение,б.м.-не съм от Габрово/.
    В Габрово са направени много неща за първи път в България:
    Първото новосветско училище — Габровското училище 1835 г., създадено от Васил Априлов и Николай Ст. Палаузов;
    Първата модерна фабрика само с български капитали в Новоосвободеното Княжество България е фабрика "Иван Колчев Калпазанов" 1882 г., основана от Иван Калпазанов в съдружие на Петко Цокев и безценната помощ на Васил Карагьозов, който е и неин дългогодишен директор;
    Първият движещ се макет — на Иван Недков от 1892 г. движещ се модел на котелна парна машина, собственик на фабриката за стомана "Иван Недков"
    Първите чугунени радиатори в България — конструирани от инж. Симеон Недков и произвеждани във фабрика "Иван Недков"
    Първият памукотекстилен стан в България — конструиран от инж. Цветан Недков и произвеждан във фабрика "Иван Недков"
    доц. д-р Никола Недков - пластичен хирург, един от създателите на катедрата по пластична хирургия към ИСУЛ /Института за усъвършенстване на лекарите/, днес Университетска болница "Царица Йоанна" - София
    инж. Цветан Недков - един от основателите на организираната спортна дейност в Габрово
    Първата кредитна кооперация - "Сиромашки труд" 1889 г.
    Първата трикотажна фабрика — основана от Христак Момерин през 1890 г. (източник: "Книга на Габровската индустрия" изд. 1934 г.)
    Първата потребителска кооперация - "Спестовно-потребително табашко работническо дружество" 1895 г.
    Първата производителна кооперация — Работническо — шивашко дружество "Напредък" 1895 г.
    Първата машинна кожарска кооперация — фабрика "Щастие"
    Първите рудшили /обли плетачни машини/ - донесени от Йордана Кавалова
    Първата фабрика за четки - 1925 г. Стефан П. Кедев. Фабриката произвежда всички видове четки: бояджийски, бръснарски, за рисуване, за коне, за обувки, индустриални валове, като качеството им конкурира успешно германските. (източник: "Книга на Габровската индустрия" изд. 1934 г.)
    Първата калъпчийска фабрика — фабрика "Паничарка" 1910 г.
    Първата гълъбова поща - Христо Бръчков - 1877 г.
    Първото дружество на "Червения кръст" - 01.11.1883 г.
    Първата метеорологична станция - 01.01.1887 г.
    Първият метеоролог - Христофор Ангелов
    Първата психологична лаборатория в България — доц. д-р Никола Христов Алексиев
    Първият оркестър в България - 1845 г. оркестърът на цигуларите Цвятко и Пенчо Караколеви
    Първото светско новобългарско училище - 1835 г., основано от Васил Априлов и Николай Ст. Палаузов
    Първата ученическа библиотека - 1840 г.
    Първото приложение на звучната метода за произнасяне на буквите - 1868 г.
    Първият учебен кабинет по физика - 1872 г.
    Първо в страната гражданско пощенско отделение — януари 1878 г.(заедно с тези от Свищов и Търново).
    Първата фабрика за доставка на платове за Княжеския двор — фабриката на Иван Колчев Калпазанов - 1882 г., построена от Иван Калпазанов, Петко Цокев и Васил Карагьозов.
    Първата светнала електрическа крушка в България - 1882.
    Първото изпълнение на сегашният химн „Мила Родино“ в Априловската гимназия.
    Първото дружество на Червения кръст — основано на 1 ноември 1883 г.
    Първата опитна земеделска станция
    Първата метеорологична станция - 1 януари 1887 г.
    В историческия музей – Габрово се съхраняват първата българска банкнота със сериен №000001 от 1881 г.
    Първият губернатор на София и първи министър-председател на България е габровецът Тодор Бурмов 1880 г. Той е родом от село Нова махала, сега кв. Нова махала.
    1882 г. Иван Колчев Калпазанов с помощта на Петко Цокев и Васил Николов Карагьозов основават първата модерна фабрика за производство на текстил, шаяци и гайтани в Габрово и в Новоосвободеното Княжество Бълария
    Първата придворна княжеска фабрика у нас от 1884 г. e фабриката на Иван Калпазанов.
    Първата задвижена с водна тубрина от 35 к.с. (1885) и с въглища (1901) - фабриката на Иван Калпазанов, под управлението на Васил Карагьозов.
    Първата фабрика в Габрово със собствена кантора в центъра на града — фабриката на Иван Калпазанов, под управлението на Васил Карагьозов.
    Първата фабрика в Габрово със собствено знаме, ушито във Виена - фабриката на Иван Калпазанов, под управлението на Васил Карагьозов.
    Първата фабрика, открила парна електроцентрала през 1911 - фабриката на Иван Калпазанов, под управлението на Васил Карагьозов.
    Първата фабрика, доставила специален павилион от Виена за Първото българско изложение (1892) - фабриката на Иван Калпазанов под ръководството на Васил Карагьозов.
    Първата фабрика, отпуснала пенсии на работниците си по своя инициатива от 1922 г. - фабриката на Иван Калпазанов при управлението на Васил Карагьозов.
    Първата фабрика, открила работническа баня през 1939 г. - фабриката на Иван Калпазанов, ръководена от Кольо Карагьозов и Иван Калпазанов - младши.
    Една от първите фабрики, чиито собственици са правели застраховки на своите работници в началото на ХХ век, когато застрахвателният пазар започва да се развива активно — фабриката на Иван Калпазанов под ръководството на Васил Карагьозов, по — късно ръководена от Кольо Карагьозов и Иван Калпазанов - младши.
    Най-индустриализираният град в България в периода 1905-1978 г. е Габрово. Това е причината градът да стане известен като “Българския Манчестър”
    Пенчо Иванов Семов е известен габровски индустриалец от началото до средата на 20 век, известен с благотворителната си дейност по подпомагането на много обществени начинания. Наричан е „българският Рокфелер“ и „най-социалният индустриалец на Балканите“. Семов е главен акционер в 28 акционерни дружества в България, сред които три банки и две застрахователни компании. След смъртта си на 10 юли 1945 година, Семов оставя основни капитали на стойност 1083 млрд. златни лева. http://www.youtube.com/watch?v=5NSaBvNaWAA
    Първата фабрика за производство на барут, експлозиви и патрони — барутна фабрика "Еловица"
    Първата фабрика за калъпи за обувки - 1918 г.
    Първият тенискорт и ледена пързалка -1922 г. в парка на Иван Хаджиберов, сега цех 1 на фирма Финтекс
    Първата и всички 11 фабрики за производство на сапуни до 1936 г.
    Първата фабрика за кокс и деривати.
    Най-високата сграда в област Габрово-20 етажната сграда "Космос"
    Първо в страната улично радиозвучаване - 1946 г.
    1954 г. радиотехниците Ив. Гатев и Т. Бочуков конструират първия портативен магнетофон в България
    Камбаната на храм "Успение на Пресвета Богородица" - първата камбана донесена от чужбина в Габрово.
    В Габрово е имало немско консулство. В периода 1926-1933 г. почетен немски вицеконсул е Васил Карагьозов. През 1934 г. почетен немски вицеконсул е Кольо Карагьозов. След 1934 г. то е изместено във Варна.
    Габрово е обявено за кредитор на България през 1942 г.
    Първата съвременна концертна зала — открита на 21 октомври 1962 г.

  73. 74 Профил на marley
    marley
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Няма лошо наистина, първо с Грейт Уол, сега украински автобуси, да идват повече инвеститори, можем само да се радваме.

  74. 75 Профил на wulkan
    wulkan
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Ама няма смисъл, колегата от Габрово, да се оправдаваш и да обясняваш на хейтърчетата. Как прозира, че некои малко са пътували и малко познават страната си. И още повече, няма смисъл всичко да е съсредоточено на едно и също место. Габрово разбира се, защо не. Който има смислени доводи против, да говори сега, или да замълчи завинаги - както казват американците. И после въпросът е не само за Габрово, а за напредъка на България въобще. Не им се връзвай на ограничените разсъждения. Иначе това, което си написал е интересно да се прочете. Само си пропуснал, че от Габрово е бащата на Дилма Русев - президент на една от най-големите държави в света.

  75. 76 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2711 Неутрално

    До коментар [#73] от "benkovski11":

    благодаря за коментара. не знаех за повечето от тези неща.
    Успех и дано града да се развива и за напред в подобни темпове!

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK