Продажбите на нови коли в ЕС отчетоха най-сериозен спад от 19 години насам

Продажбите на нови коли в ЕС отчетоха най-сериозен спад от 19 години насам

© Reuters



Продажбите на нови автомобили в страните от Европейския съюз се сринаха с 8.2% през миналата година, което е най-сериозен спад от 1993 година насам, сочат разпространените днес данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Сделките през декември пък бележат най-сериозно отстъпление от четири години насам - 16.3%.


През миналата година в Европа са продадени 12 053 904 нови автомобила, а за декември покупките са 799 407. Спад на търсенето статистиката на АСЕА отчита на всички основни пазари с изключение на Великобритания, втория по обем в ЕС, където за 2012 г. има ръст от 5.3%, а за декември 3.7 на сто.


На най-големия пазар в Европа - германския, търговците на нови автомобили отчитат с 16.4% по-слаби продажби за декември (204 331) и с 2.9 на сто по-малко сделки за годината (3 082 540). Франция, която е третата по обем на продажбите държава от ЕС отстъплението е 14.6% за декември и 13.9% за годината. Следващият по значимост пазар - италианският, отчита 22.5% по-малко сделки за декември и 19.9% за 2012.

Продажбите на нови коли от 1990 до 2012 г.

Продажбите на нови коли от 1990 до 2012 г.


Не е изненада, че най-сериозен срив на търсенето има в Гърция - 40.1% на годишна база, Португалия (- 37.9% за годината) и Испания (- 13.4% за 2012). Като цяло през миналата година само в осем от 27-те обхванати от статистиката страни от ЕС продажбите са по-добри от 2011 г. Повод за радост обаче имат само в Унгария (+17.6%) и Естония (+12.5%). В останалите страни на плюс ръстът е символичен - 1.6% в България и Словения, 1% в Люксембург, 0.4% в Дания и Чехия.




България с лек ръст и оптимистични очаквания
С цялата условност на данните на България, както е известно от октомври 2011 официална информация не се разпространява заради изкривяването й от реекспорта, може да се каже, че статистика и усещане на работещите на пазара съвпадат. Част от компаниите отчитат спад, други лек ръст, трети по-сериозно повишаване на търсенето, но като цяло продажбите остават на миналогодишните нива. България остава пета отзад напред по отношение на реализираните обеми с 19 419 продадени нови леки коли. Единствено в Естония (17 267), Литва (12 170), Кипър (10 967) и Латвия (10 665) сделките са по-малко.


За следващата година работещите в бранша обаче очакват известно раздвижване заради приетия нов регламент за ползване на данъчен кредит за всички автомобили, взети от компании на оперативен лизинг и ползвани за основната и дейност. Остават и данъчните преференции за коли с категория N1, но с много строг регламент, такива с 1+1 места и 6+1 места. Връща се и вариантът за преоборудване в страната на модели, за да влязат в последните две категории, но това ще се прави само от две лицензирани компании по строги правила.


БМВ груп изпревари "Фиат" SPA по продажби
Концернът БМВ изпревари "Фиат" SPA по продажби през декември и зае шестото място сред най-големите производители, което достатъчно добре илюстрира факта, че кризата се отрази различно на правещите луксозни и масови автомобили. Търсенето на марките на компанията от Мюнхен БМВ и "Мини" в Европа се увеличи с 0.3% до 63 171 коли, докато при концерна от Торино спадът на покупките е 17.8% (до 49 311 бройки). БМВ груп приключва годината с 1.8 по-малко сделки, докато марките на "Фиат" SPA са намерили с 16.1% по-малко клиенти.

Движението на продажбите на нови автомобили в последните 12 месеца

Движението на продажбите на нови автомобили в последните 12 месеца


Подобна е ситуацията и при другите масови марки, като при "Рено" отстъплението е с 22.5%, при "Опел" с 15.8%, при "Форд" 13.2%, "Пежо" и "Ситроен" 12.9% и т.н. Дори най-големият производител в Европа - "Фолксваген", който допреди няколко месеца изглеждаше недосегаем за кризата, отбелязва спад на търсенето с 4.6%.


На другия полюс са корейските марки "Хюндай" и "Киа", който продължават да отчитат ръст и да завоюват пазарни позиции, като за годината продажбите им са скочили съответно с 9.4 и 14.1 процента.


Масовите производители - 5 млрд. евро загуби и съкращения на работници
Според изпълнителния директор на "Фиат груп" Серджо Марчионе за миналата година производителите на масови автомобили ще отчетат общи загуби от над 5 млрд. евро от операциите си в Европа, което налага търсенето на решения за обръщане на тенденцията.


Разбира се, при тази негативна ситуация на европейския пазар през годината не липсваха и съобщения за съкращения на работници. Общо компании като ПСА "Пежо Ситроен", "Опел", "Рено" и "Фиат" обявиха, че без работа ще останат около 30 000 души и това не е краят. Вчера от "Рено" съобщиха, че до 2016 година ще намалят броя на работещите за компанията във Франция със 7500 души при общо ангажирани 128 322. 5700 работни места ще изчезнат, тъй като заемащите ги ще се пенсионират, а на тяхно място няма да се взимат нови работници.

Търсенето на нови автомобили през декември в последните години

Търсенето на нови автомобили през декември в последните години


"Фиат" и "Пежо" пък планират съкращения на 1500 служители, и то при положение че "Пежо" вече освободиха от 8000 работници през юли, когато компанията затвори фабриката си край Париж.


Тревожни очаквания и за 2013
Ръководителите на автомобилни компании с малки изключения не очакват и добри новини през тази година. Изпълнителният директор на "Рено Нисан" Карлос Гон заяви преди дни, че очаква пазарът в Европа да се свие с още 3% през 2013 г. Шефовете на "Пежо" се готвят дори за по-сериозен спад - 5%. Според компанията LMC Automotive, цитирана от "Блумбърг", най-вероятно в страните от Западна Европа през тази година сделките ще са по-слаби с 3.1% и ще достигнат 11.4 млн. леки коли при 12.8 млн. през 2011 и 13 млн. през 2010.


Най-популярните марки нови автомобили в ЕС*


Фолксваген 1 541 643 (-4.6%)


Форд 910 318 (- 13.2)


Опел/Воксъл 815 961 (-15.8%)


Рено 795 972 (-22.5%)


Пежо 774 435 (-12.9)


Ауди 673 647 (+ 3.1%)


Ситроен 656 628 (-12.9%)


БМВ 614 779 (-0.5)


Фиат 570 980 (-15.2%)


Мерцедес 565 161 (-1.8%)


* - за първите единадесет месеца по данни на АСЕА

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    Т.е. краят на кризата не се вижда!

  2. 2 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    ...кризата се отрази различно на правещите луксозни и масови автомобили... Явно "масата" плаща масрафа за "лукса"!

  3. 3 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 852 Неутрално

    [quote#1:"SSmart"]Т.е. краят на кризата не се вижда! [/quote]
    това е само началото на верижен процес, в реда намалени продажби, съкращаване на работници, пак намалени продажби и т.н., и не само за автомобилите! Но дори и да има продажби, броят работници ще бъде все по-малко, включително и в тези производства, които са изнесени в азия и африка! .. О, средновековие, здравей!

  4. 4 Профил на alchemist
    alchemist
    Рейтинг: 933 Неутрално

    До коментар [#1] от "SSmart":

    Сигурно няма и да е скоро.

    Ако спориш с идиот, вероятно точно същото прави и той.
  5. 5 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1114 Весело

    .....От БМВ груп се похвалиха с рекордни за историята си продажби...
    http://www.dnevnik.bg/skorost/2013/01/11/1982746_ot_bmv_grup_se_pohvaliha_s_rekordni_za_istoriiata_si/

    А тук пише -0,5

  6. 6 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    Нищо !
    Новите аутота са със все по малък срок на годност (това да не са машините от 60-те и 70-те год. на мин.век , които с малко тел и два три инструмента от рода на чук и гаечен ключ все още вървят) , изнежените европейци не са свикнали да висят по сервизите !!
    В най скоро време пак ще се вдигнат ...печалбите на производителите (ама не е това начинът - с коли еднодневки ) !!!

  7. 7 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#2:"Twinston Myth"]Явно "масата" плаща масрафа за "лукса[/quote]

    Луксозните марки бележат ръстове, защото продават яко на развиващите се пазари и САЩ, ако се гледа Европа само и при тях ще има значителни спадове.

  8. 8 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1209 Весело

    Уеуе, уеуе, какво ще правят в Перник и Дупница след още 19 години?!?

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  9. 9 Профил на aliceinchains
    aliceinchains
    Рейтинг: 395 Неутрално

    А бре Дневник,защо пускате тази новина,за 10-ти път,а не пуснете новината,че всички Бойнг 787 Дриимлайнър на All nippon са на земята и има за 7-ми път технически проблем.Или Америка за България,не ви плащат да публикувате такива новини.Ама за Сухой суперджет и Ту-204 веднага публикувате.Що така?Дайте да се посмеем,с американската купчина боклук,която аварира постоянно.

  10. 10 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1467 Неутрално

    Е и какво? Нефтът не е безкраен, нека да има и за поколенията. Като измислят коли с безплатна или евтина енергия, тогава ще си ги купуваме, за да се разкарваме за кеф.

    Икономиката икономична, светът светски, апокалипсисът апокалиптичен
  11. 11 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 934 Неутрално

    "...кризата се отрази различно на правещите луксозни и масови автомобили..."
    Това е важното. Вижда се с просто око по последните авто-салони и изложения. Изводите всеки може да си направи сам.

  12. 12 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1439 Неутрално

    [quote#6:"SS"]машините от 60-те и 70-те год. на мин.век , които с малко тел и два три инструмента от рода на чук и гаечен ключ все още вървят[/quote]

    Да бе, по-голямата част от тях пълни ръждавелници, с евтини чупливи пластмаси. Толкоз надеждни, че трябваше да се носят чукчета-наковални, палци, свещи, маркучи, гедорета и какво ли още не. На всеки няколко километра имаше по едно возило с вдигнат капак, а собственикът се наврял целия вътре и човърка.

  13. 13 Профил на VIVA_BG
    VIVA_BG
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Не е само кризата, качеството на автомобилите произведени през последното десетилетие се вдигна много. Няколко вани антикорозионно покритие, строг контрол на качеството и нови технологии увеличиха живота на колите. Не си струва да изхвърлиш такава кола след 10 години. Средният живот на колите в началото на века беше към 14 години, сега със сигурност се е вдигнал.

    БОГ ДА БЛАГОСЛОВИ БЪЛГАРИЯ !
  14. 14 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#1] от "SSmart":
    Не се вижда краят на кризата в ЕС.Иначе извън
    този злощастен съюз нещата са съвсем прилични-например в САЩ продажбите се вдигат с 9% през декември..

  15. 15 Профил на dnevnikngousa
    dnevnikngousa
    Рейтинг: 450 Неутрално

    С други думи: Богатите стават по-богати, бедните по-бедни.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK