Потайният сеньор Ортега - третият по богатство човек на света

Амансио Ортега

© Reuters

Амансио Ортега



Американското списание "Форбс" (Forbes) го обяви за третият по богатство човек на света. В годишната му класация за милиардерите той е и най-бързо изкачилият се в списъка, защото е увеличил състоянието си с впечатляващите 19.5 млрд. долара. Така с 57 млрд. долара Амансио Ортега измести от третото място Уорън Бъфет - инвеститорът за пръв път отпада от тройката от 2000 г. насам, макар да е добавил 9.5 млрд. долара към богатството си.


Човекът, който стои зад модната верига Zara, може би е открил тайната на вечната младост в този бранш, коментира Reuters.


Формулата му за "бърза мода" се основава на непрекъснато обновяване на асортимента. Рокли, блузи и облекла се излагат по хилядите магазини и аутлети на Zara по цял свят само за няколко дни, след което се свалят от закачалки и рафтове и се подменят с още по-нова линия на "дрехите, които просто трябва да си купите".




Така клиентите са научени да пазаруват бързо, ако искат нещо, което са си харесали. Защото то просто може вече да не е там, ако оставят покупката за края на седмицата. Тази глобална маркетингова стратегия на Zara кара клиентите й да се връщат често в магазините, за да видят най-най-новото и да се ориентират в тенденциите.


В една страна с опасно висока безработица и бизнес, притиснат до стената, най-богатият човек в Испания е от рядката порода на хората, успели сами в една среда, доминирана от фамилни бизнес династии.


Агресивно управляваната компания майка Inditex притежава над 6000 магазина в близо 90 държави и включва такива брандове като Zara, Zara Home, Massimo Dutti и други. Годишно за Inditex се създават 840 милиона облекла, което я прави най-големия търговец на модни стоки пред Gap и Hennes & Mauritz


От Inditex твърдят, че не рекламират стоките си, но при положение че в Zara се обличат знаменитости като Кейт, херцогинята на Кеймбридж, изглежда, и няма особено нужда от реклама.


Пабло Исла ръководи от две години управителния съвет на Inditex.

© Miguel Vidal, Reuters

Пабло Исла ръководи от две години управителния съвет на Inditex.


Империята на Ортега разполага с огромни средства, пазарната й капитализация е за 65 млрд. евро (84 млрд. долара), а акците й поскъпнаха с 67% през изминалата година. 76-годишният испанец, който обича сини блейзъри, бели ризи с разкопчана яка и небрежни панталони, получи брутни дивиденти от порядъка на 666 милиона евро. Той контролира 59% от Inditex - дял, оценяван на 38 млрд. евро.


Освен това Ортега се възползва от рухването на цените на имотите в Испания и направи някои добри покупки. Като част от маркетинговата стратегия магазините му често са на най-търсените места и близо до тези на други луксозни брандове.


Любопитно е, че въпреки агресивната светска преса в Испания за третия по богатство човек на света се знае доста малко. Той брани личното си пространство толкова яростно, че компанията му разпространи една-единствена негова снимка при излизането си на борсата през 2001г. Амансио Ортега практически не дава интервюто.


Според испанските медии той живее в комфортен, но не и бляскав апартамент с втората си съпруга Флора.


Дъщеря му Марта вероятно ще наследи един ден модната империя и вече е минала през стаж в Inditex, включително като служителка в магазин.


Благодарение на листването на борсата Ортега стана най-богатият испанец, но той така и не се появи на началото на търговията с негови акции, както правят обикновено предприемачите от уважение към инвеститорите, нито ходи на събранията на акционерите.


Магазин на Zara в Шанхай - централата плътно контролира как се подрежда всеки обект и събира обратна информация за реакцията на клиентите.

© Reuters

Магазин на Zara в Шанхай - централата плътно контролира как се подрежда всеки обект и събира обратна информация за реакцията на клиентите.


"Потаен", "затворен" или "сдържан" са определенията, с които често го описват. Понякога Ортега може да бъде видян на конни състезания със семейството си, но иначе рядко се появява на публични места, включително защото живее в имение в Ла Коруня - град на дъждовния испански атлантически бряг в далечния северозапад на страната и на около 500 километра от столицата Мадрид.


Биографи, които са били допуснати до Ортега, разказват историята на издигане от беднотията до огромното богатство. За да помага на семейството си, той напуска училище на 12 години, за да работи като разносвач на ателие за ризи.


Амансио бързо се научава да крои и шие рокли и бельо във всекидневната и с помощта на първата си съпруга Росалия Мера. Той осъзнал, че клиентите търсят облекла, които са видели на модния подиум, но които са по джоба им. Така през 1975 г. в Ла Коруня се появява първият магазин Zara. С годините се добавят нови брандове като младежкия Bershka или по-луксозния Massimo Dutti.


Част от инсталацията за разпределяне на готовите облекла към всеки от хилядите магазини на фирмата.

© Miguel Vidal, Reuters

Част от инсталацията за разпределяне на готовите облекла към всеки от хилядите магазини на фирмата.


Специалисти изтъкват като едно от големите предимства на Zara скоростта на т.нар. бърза мода. В рамките само на две седмици дизайнери и разработчици могат да изкарат на достъпни цени нещо, видяно на модните подиуми.


През 2011 г. Ортега предаде председателското място в управителния съвет на Пабло Исла, но се смята, че продължава активно да участва в бизнеса в строго охраняваната индустриална централа на Inditex. Автомобили на компанията откарват посетителите на 20-ина минути път от Ла Коруня в градчето Артейшо. Комплексът посред провинцията е с размер на 11 футболни игрища. Гидовете разказват за компанията, но споделят оскъдни факти за собственика й. Когато ги посещава обаче, той разговаря със служителите.


Вижте по-голяма карта


В светлите просторни помещения дизайнерите седят редом с екипите, разговарящи директно със служители от магазините на фирмата, които им подават обратна информация как реагират клиентите на дрехите. Един от впечатляващите моменти от обиколката е залата с контролиран от компютри конвейер над главата, по който се движат доставени от изпълнителите облекла, и машината ги пуска в точно определени кашони за точно определен магазин някъде по света.


Акцентът на посещението обаче е "Улицата на модата" - своеобразен мол в комплекса, в който има магазини на Zara и Zara Home. Всъщност тук не се пазарува - това са прототипите на витрини, които педантично се организират, подреждат и заснемат, за да бъдат изпратени снимките и информацията като инструкции за привличане вниманието на клиентите, следвани от Мадрид до Токио и от Лондон до Сао Пауло. Едва ли има по-ярък пример колко плътно централата контролира случващото се в компанията.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 720 Неутрално

    Нищо потайно - аутлети!?
    В САЩ - Уол Март!?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  2. 2 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1366 Весело

    Аре моля моля Зара е като от битак ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  3. 3 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1366 Весело

    Каквото и да говорят злите езици, това е един изключително трудолюбив човек, който е спечелил богатството си с двете си голи ръце. Потаен е, защото се е заврял в някое цехче и не спира да произвежда - я шие тениски за Адидас в някоя бамбукова колиба, а плете мартеници за българския пазар в предградията на Шанхай, вместо да хленчи, като останалите лузъри.

    /не се чете/
  4. 4 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3273 Неутрално

    Братчед..Като внук на шивач да те посъветвам
    "колегиално".Недей да мързелуваш и те
    чакат успехите на дон Амансио.
    А...Щях да забравя.Организация му е
    майката и експлоатация на вроденото
    и неизтребимо желание у всяка жена
    да бъде в крак с модата.Колкото си може
    по бързо , по евтино..и като чувства "лично
    отношение".Казвам го като жертва на зара
    манията, с къща затрупана от празни кутии
    на фирмата.

  5. 5 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1366 Весело

    [quote#4:"тулса"] да те посъветвам
    "колегиално".Недей да мързелуваш и те
    чакат успехите на дон Амансио.[/quote]

    Братчед, обичам да мързелувам! А това е състояние, към което се стремят всички работещи, с мечтата да могат да си го позволят някой ден. И след като къщата ти е затрупана с празни кутии, мисля че си достатъчно умен, не само да си зададеш въпроса: "струваше ли си?", но и да си отговориш с логичното и твърдо "не".

    /не се чете/
  6. 6 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 549 Неутрално

    До коментар [#2] от "ivanchoLA":

    ето с такива претенциозни изказвания ме потрисат снобите. И какво, като можеш да си позволиш една идея по-добри дрехи, дай да препсуваш достъпни и що-годе красиви дрехи.

  7. 7 Профил на alehandro77
    alehandro77
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Някой да му каже на г-н Ортега, че в България нещата не са като в другите Зара магазини. Не че му дреме, ама ние пак пазаруваме много по-евтино в Гърция и Италия, отколкото у нас...и оутлети вече няма, нали сме най-богатите на Балканите...

    Корупцията е новия социализъм! Нямаш връзки, нямаш пари.
  8. 8 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#6] от "ungeheuer":

    Не е претенциозни, а факт ... за качеството на израгботка и колко траят са много скъпи дрехи. Аз главно пазарувам от НМ, тъи като са шведи винаги подържат добър баланс на качество/цена, другото е че цветовите гами са за хора с моя цвят на очите и косата ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  9. 9 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 549 Неутрално

    До коментар [#8] от "ivanchoLA":

    те и Х&М не могат да се оплачат от печалби но зара мен винаги са ми се стрували евтини, а все пак с някакъв дизайн. Не разбирам чак толкова от мода, не ми остава време да нося нещо различно от костюм през седмицата и максимално удобен суичър/анцуг през уикенда за да компенсирам

  10. 10 Профил на keipax
    keipax
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Идеята на Зара е в изречението:

    ...Той осъзнал, че клиентите търсят облекла, които са видели на модния подиум, но които са по джоба им...

    Тайната на успеха му обаче е в организацията, която е успял да постигне, за да осъществи 'бързата мода' на Зара

  11. 11 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#9] от "ungeheuer":

    Тогава не се обаждаи ... някои от нас трябва да са коол и то не е лесно

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  12. 12 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1366 Весело

    [quote#6:"ungeheuer"] И какво, като можеш да си позволиш една идея по-добри дрехи, дай да препсуваш достъпни и що-годе красиви дрехи.[/quote]

    Братчед, ти защо реши, че той може да си позволи по-добри дрехи? Масата от хората, нищо не разбират от облекла и се ръководят единствено от етикетчетата и марката. Един мъжки костюм и от най-скъпата и маркова конфекция, може да стои отвратително на неподходящо телосложение. Индивидуалната поръчка при професионалист от най-висока класа, е най-доброто решение. Но това бай ти Иванчо не може да си го позволи, защото в Милано при Бриони, полуконфекцията стартира от 25 000 евро. Средното ниво е около 150 - 200 000 евро за мъжки костюм. Миналата година е ушит костюм за 450 000 евро. Путин е един от клиентите на Бриони - за въпросният Иванчо, не съм чувал.

    /не се чете/
  13. 13 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#10] от "keipax" и [#9] от "ungeheuer":

    Междувпрочем са ужасен работотдател и затова не пазарувам при тях, въпреки че имат добри попъдения понякога ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  14. 14 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1366 Весело

    [quote#12:"Тони Шнайдера"]Но това бай ти Иванчо не може да си го позволи, защото в Милано при Бриони, полуконфекцията стартира от 25 000 евро. [/quote] Дам за главурници, за индустрията се шият дрехи и ни ги дават бвезпалтно само да ги носим ... същото е с колите и други работи.

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  15. 15 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 549 Неутрално

    До коментар [#13] от "ivanchoLA":

    е това вече е логична причина, сега ако ми кажеш и кои се класират като по-малко ужасни само при тях ще купувам. Долу зара. Аз пък затова не пия старбъкс (а и защото не ми е особено вкусно).

  16. 16 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#15] от "ungeheuer":

    Н&М са много добри работотдатели, също Десигуал, Гап, Некст, Спортсдирект ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  17. 17 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 442 Весело
  18. 18 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3273 Неутрално

    [quote#8:"ivanchoLA"]хора с моя цвят на очите и косата[/quote]
    Дрехите си отдавна ги избирам само според цвета на
    очите.

  19. 19 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1402 Весело

    До коментар [#17] от "ТМаринов":

    Да, ама харесваш хубави момиченца нали?

    Жената е покана за щастие
  20. 20 Профил на keipax
    keipax
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#13] от "ivanchoLA":

    Дай ми пример за някой, който произвежда "масова конфекция" и да не е ужасен работодател.

    В смисъл: да дава добри пари на подизпълнителите си, които пък да осигуряват задоволителен поминък на работниците си...

    Н&М ги бяха попиляли преди години заради тайландските им фабрики, същото стана и с С&А и пр.

  21. 21 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#20] от "keipax":

    Говоря за деректните им служители не оутсорсинга, това не е техен проблем ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  22. 22 Профил на iron_cross
    iron_cross
    Рейтинг: 538 Весело

    До коментар [#19] от "bgpainter":

    Всеки обича ама да са под ръка

  23. 23 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1402 Весело

    До коментар [#22] от "iron_cross":

    Какво значи - под ръка ?

    Жената е покана за щастие
  24. 24 Профил на iron_cross
    iron_cross
    Рейтинг: 538 Неутрално

    значи да мога да им се наслаждавам от упор Р:

  25. 25 Профил на пиленце
    пиленце
    Рейтинг: 1034 Весело

    До коментар [#12] от "Тони Шнайдера":
    [quote#12:"Тони Шнайдера"]Путин е един от клиентите на Бриони [/quote]
    И Берлускони сигурно.
    Но при Берлускони трябва не обикновен шивач, а магьосник.
    Трупът му е с неравни рамена и нито едно сако не може да го прикрие. Но това не му е попречило да стане милиардер и да се среща с най-красивите жени в Италия.

    виртуалният бизнесмен ми е пратил ЛС със следния текст: От virakocha днес, 21:59 еби си путката майна, дръвник
  26. 26 Профил на Josif Stanislavski
    Josif Stanislavski
    Рейтинг: 955 Неутрално

    До коментар [#1] от "Geoimg*":

    ау , гроздето е кисело ... как ти се иска да се върнеш на 12 и да започнеш да разнасяш ризи напускайки училище пък барем станеш милиардер - не му завиждай пич , аз съм милионер и пак не съм щастлив.

    обичам Ви .... разбирам Ви ... искам да Ви помогна
  27. 27 Профил на blackboard
    blackboard
    Рейтинг: 225 Весело

    До коментар [#4] от "тулса":
    За да е толкова богат трябват много много "жертви" като теб!

  28. 28 Профил на blackboard
    blackboard
    Рейтинг: 225 Весело

    Мога само да спомена ,че качеството на Зара падна драстично.
    През далечната 2001 дрехите им бяха с качеството на Масимо Дути днес!
    Конфекция за "бърза употреба".
    Станаха като "Ресторантите" Макдоналдс-на всеки ъгъл!
    Явно е печеливша стратегия!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK