Дунав мост 2 е готов 40 г. след първия проект

Дунав мост 2 е готов 40 г. след първия проект

© Надежда Чипева, Капитал



Строителството на "Дунав мост" 2 продължи твърде дълго, обяви министър-председателят на Румъния Виктор Понта на церемонията по официалното откриване на Дунав мост 2 при Видин - Калафат, цитиран от агенция "Фокус". В годините преди да започне реалното изграждане на моста Румъния протакаше развитието на проекта като оспорваше избора на място и се бавеше с решение за неговото изграждане.


Той отново повтори тезата си, че е шестият министър-председател на страната си, за да се стигне до официалното откриване на моста. "Подозирам, че и в България са се сменили много неща. Важният урок е да се научим заедно да работим по-ефикасно по големите проекти, по които държавите ни се нуждаят", заяви Виктор Понта. Той определи моментът като исторически, защото за 2000 години в този район са построени три моста.


Много се надявам този мост да даде импулс и за икономическото развитие на двата региона от двете страни на брега на реката, посочи премиерът Пламен Орешарски. "Много се надявам, че това прекрасно съоръжение ще бъде предизвикателство по-бързо да направим останалата инфраструктура, така че да създадем предпоставки за ускорено развитие както на цяла Северозападна България, така и на съответната част от Република Румъния", добави Орешарски.




"Това прекрасно, красиво съоръжение, най-новият мост на река Дунав свързва хората от двете страни, но той ги свързва не само помежду им. Той ги свързва с Европа, той превръща Видин в кръстопътна точка на нашите връзки с Европа", това обяви председателят на Народното събрание Михаил Миков, който е и депутат от Видин.


Благодарим на българските и румънските власти от последните няколко години за това, че направиха всичко възможно да видим тази конструкция завършена, че се погрижиха от утре този мост да започне да функционира, обяви еврокомисарят по регионалното развитие Йоханес Хаан.


Лентата на Дунав мост 2 беше прерязана от двама работници от Видин и Калофат, работили от началото на построяването на моста.


Очаква се общо 415 000 превозни средства да преминават през граничния комбиниран мост на река Дунав между градовете Видин и Калафат през първата година след отварянето му. Прогнозата е трафикът през този период да е от 186 000 коли, 20 000 автобуса и 209 000 камиона, както и 4745 влака в двете посоки, от които 730 пътнически влака и 4015 товарни.


Общата стойност на разходите за изпълнението на проектните и строителните работи на Дунав мост 2 и прилежащата инфраструктура, за независимия надзор и техническата помощ за подготовка и управление на проекта, както и за придобиването на терени за строителство възлиза общо на 255 660 901 евро.


Проектът се финансира със средства от няколко източника. Безвъзмездната помощ по програма ИСПА на Европейския съюз е общо 74.998 млн. евро, както и безвъзмездна помощ от 5 млн. евро от Френската агенция за развитие. Други източници са заеми от Европейската инвестиционна банка на обща стойност 70 млн. евро и заем и безвъзмездна помощ от германската Кредитна институция за възстановяване на обща стойност 20 045 168 евро. Националното съфинансиране е общо 85 617 733 евро. Свързващата инфраструктура на румънския бряг е финансирана по отделен меморандум и национално съфинансиране на румънската страна с 35 962 500 евро.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK