С арабска помощ сръбската JAT Airways става Air Serbia

С арабска помощ сръбската  JAT Airways става Air Serbia

© Marko Djurica, Reuters



Базираната в Обединените арабски емирства (ОАЕ) национална авиокомпания "Етихад еъруейс" (Etihad Airways) ще придобие 49% от закъсалия сръбски национален превозвач "Ят" (JAT Airways) и ще го прекръсти на "Ер Сърбия" (Air Serbia).


Подробностите за сделката бяха съобщени на официална пресконференция в Белград и ключовият елемент е, че арабската авиокомпания поема за 5 години ръководството на сръбската, в която ще бъдат вложени 200 милиона долара за съживяването й.


Според Джеймс Хоган - главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Etihad, това е началото на "вълнуващи нови възможности за Сърбия". Късно в сряда първият вицепремиер Александър Вучич заяви, че съвсем скоро новата "Ер Сърбия" ще стане регионален лидер на пазар със около 100 милиона души население.




Дане Кондич - новият главен изпълнителен директор.

© Marko Djurica, Reuters

Дане Кондич - новият главен изпълнителен директор.


Вучич критикува онези, които са недоволни, че чужденци ще управляват превозвача. "Щастлив съм, че вече няма да има партийни членове, администратори и секретарки... За пръв път ще имаме компания, която няма да гълта милиони от правителството, а ще си плаща данъците, ще печели и ще бъде най-силната в Сърбия."


След като дадат одобрението си регулаторните органи, главен изпълнителен директор на "Ер Сърбия" на мястото на Велибор Вукашинович ще стане Дане Кондич, който има над 20 години опит в транспорта. Той е със сръбско и австралийско гражданство и е заемал ръководни постове в продажбите, маркетинга, обслужването на клиенти и управлението на стратегически промени, включително в Malaysia Airlines и Qantas. Последната му длъжност е регионален директор за Източна Азия в Sabre Airline Solutions.


Съгласно условията на сделката "Етихад еъруейс" ще отпусне 40 милиона долара заем на "Ер Сърбия", които от 1 януари 2014 г. ще бъдат обърнати в дялово участие в сръбския превозвач. След това "Етихад" ще предоставят още 60 млн. долара под формата на заем и други финансови механизми.


От своя страна правителството на Сърбия ще вложи приблизително още толкова средства и така финансовата инжекция в цялата програма ще достигне 200 млн. долара.


Сръбският вицепремиер Александър Вучич (в средата), ръководителят на "Етихад" Джеймс Хоугън (вдясно) и  Дане Кондич.

© Marko Djurica, Reuters

Сръбският вицепремиер Александър Вучич (в средата), ръководителят на "Етихад" Джеймс Хоугън (вдясно) и Дане Кондич.

 Джеймс Хоган заяви днес, че "предстои да се вземат някои трудни решения", което винаги се разчита като съкращения на част от 1300 служители и оптимизиране на управлението и активите.


През март транспортният министър Милутин Мърконич заяви, че държавата вероятно ще поеме около 220 милиона долара задължения на "Ят", за да се помогне на превозвача да спре да трупа загуби още през тази година.


Ребрандирането в "Ер Сърбия" е свързано с ново оформление на самолетите, ново лого на компанията, редизайн на салоните, униформите на персонала, билетните центрове и нови кампании за маркетинг и реклама.


Мрежата на прекръстения превозвач ще се увеличи от 33 на 45 дестинации благодарение на поделени полети с "Етихад" и "Ерберлин" (airberlin), в която арабският превозвач има дялово участие.


Стюардеси на "Етихад" се усмихват при представянето на новото стратегическо партньорство със сръбската авиокомпания.

© Marko Djurica, Reuters

Стюардеси на "Етихад" се усмихват при представянето на новото стратегическо партньорство със сръбската авиокомпания.


От юни "Етихад" извършва полети от Абу Даби до Белград, а самолетите на "Ер Сърбия" ще тръгнат по тази линия през октомври с 4 полета седмично. Други дестинации, които ще се появят скоро, са Баня Лука, Бейрут, Букурещ, Будапеща, Кайро, Киев, Любляна, Прага, София, Варна и Варшава.


Флотилията от 10 машини Boeing 737-300 ще бъде извадена от употреба и заменена с взети на лизинг по-малки самолети. В дългосрочен план ще бъдат купени нови самолети, за да се увеличи капацитета на разширяващата се "Ер Сърбия", твърдят официални представители.


Инвестицията в Сърбия е шестото и най-голямото дялово включване за "Етихад". Те контролират в момента 29.21% от германската airberlin, 40% от Air Seychelles, 10.5% от Virgin Australia, 2.99% от ирландската Aer Lingus и 24% от индийската Jet Airways.

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stttt
    stttt
    Рейтинг: 470 Неутрално

    "Щастлив съм, че вече няма да има партийни членове, администратори и секретарки... За пръв път ще имаме компания, която няма да гълта милиони от правителството, а ще си плаща данъците, ще печели и ще бъде най-силната в Сърбия."........дотук звучи добре.. дано се сбъдне

  2. 2 Профил на jackdaniels
    jackdaniels
    Рейтинг: 624 Неутрално

    арабите изкупиха Европа. добър вечер, говори вашият капитан Мохамед ал Муджахирун, искам само да ви пожелая приятен полет

  3. 3 Профил на moloko_
    moloko_
    Рейтинг: 543 Любопитно

    За закъсалия сръбски превозвач една такава инвестиция е добре дошла,но се чудя сърбите освен руски и арабски други инвестиции могат ли да привличат?

  4. 4 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1232 Неутрално

    Само араби и руснаци изкупуват Европа...???

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  5. 5 Профил на karen_walker
    karen_walker
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Сърболята още дори не са в ЕС, а вече привлякоха в държавата си инвеститори-гиганти да строят фабрики и заводи като Fiat, IKEA, Benetton, а сега вече и един от най-големите авио-превозвачи в света. А ние в България си отглеждаме нашите собствени олигархчета и си отваряме празни молове...

  6. 6 Профил на Владимиров
    Владимиров
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#5] от "karen_walker":

    Бенетон не отваря "заводи", а просто шивашки цехове, каквито у нас има достатъчно много, вкл. и на Бенетон.
    ИКЕА също не строи заводи, а просто използва регионални производители на мебели и/или материал за мебели. У нас има подизпълнители на ИКЕА от повече от 10г, предимно в Старозагорско.
    ФИАТ също не строи нов завод, а купи заводите на Застава, които си бяха половин ФИАТ. Точно както Рено си купи Дачия в Румъния. Ние пък си имаме Грейт Уол, която според мен е много по-обещаваща марка от тотално компрометирания италиански гигант.
    С други думи не сме чак толкова зле, въпрос на мислене е........иначе браво на комшиите за постиженията!

  7. 7 Профил на reality
    reality
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Това, че "за първи път имаме авиокомпания, която няма да гълта милиони от правителството" въобще не е вярно. Милиони ще се дърпат. Rазликата е тази, че няма да се дърпат от сръбското правителство.

    Stupidity should be painful
  8. 8 Профил на Neal Oliver
    Neal Oliver
    Рейтинг: 492 Любопитно

    Първоначално си помислих, че стюардесите държат българското знаме!

    Don’t Wanna Read Between The Lines I Know What’s Good, I Know What’s Fine I Know What Makes Me Feel Just Right Don’t Wanna Have An Endless Fight
  9. 9 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 430 Любопитно

    Третата снимка - крилото, транспарантът или вратата (каквото и да е) до двете стюардеси обратно хоризонтално представя българското знаме??? Да не са сбъркали зеленото с тъмносиньото???

  10. 10 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 430 Неутрално

    До коментар [#8] от "Сизиф":

    Оф, изпревари ми с минута. Както и да е, извинявам се, не съм плагиатствал.

  11. 11 Профил на Пламен Михайлов
    Пламен Михайлов
    Рейтинг: 475 Весело

    все си мислех, че ще се казва КРИЛЯ СЕРБИИ

    artmosphere
  12. 12 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1851 Весело

    Еее, сърбите се уредиха, ще има от къде да влачат ...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  13. 13 Профил на znaesht
    znaesht
    Рейтинг: 505 Неутрално

    До коментар [#9] от "shilliew":

    Това са фирмените цветове на Етихад /Обединените Емирати , а не на комшиите

  14. 14 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    Какво добро описание на държавните компании-хранилки завсякакви партийни функционери и баджанаци:
    "Щастлив съм, че вече няма да има партийни членове, администратори и секретарки... За пръв път ще имаме компания, която няма да гълта милиони от правителството, а ще си плаща данъците, ще печели и ще бъде най-силната в Сърбия."

    И в Сърбия не е по-различно и навсякъде е едно и също. Радетелите на държавната икономика и национализацията дачетат внимателно.

    Няма шики-мики.
  15. До коментар [#5] от "karen_walker":

    В Сърбия още дори магазин на ИКЕА няма, а Вие за завод говорите... Не, такъв не съществува.

    Модерацията системно трие критични към политиката на изданията коментари и налага бан на авторите им. Тази несвобода обезсмисля коментирането в "Икономедиа“.
  16. 16 Профил на savsemnov
    savsemnov
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Ако наистина сърбите са пресметнали, че има нужда от линии Белград - София и Белград - Варна, защо не са го сметнали преди тях нашите от България Еър - разбира се малки и окономични машини, и с първоначален разреден график, докато се разработи..!? Отдавна родните ни въздухопловци трябваше да са влезли в час и в крак с възможностите и условията на регионалния пазар! Но нейсе, твърде много им дойде с нагаждачество и действия по нечестен начин, та изгубиха пазарен рефлекс, професионални познания, умения и напористост...

  17. 17 Профил на chiefwhitecloud
    chiefwhitecloud
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#9] от "shilliew":

    пак Сорос се е намесил - на протеста има доста обърнати знамена.

  18. 18 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 521 Весело

    В момента Етихад са мерило в пътническата авиация и сърбите трябва да си хвърлят шапките, защото националния им превозвач най-вероятно ще изпревари по качество и флота много европейски конкуренти.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  19. 19 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2916 Неутрално

    До коментар [#14] от "Daniel Defoe - Аз бях на протест. А ти?":

    Прочети статията "Долу олигархията!ли казахте" от Емил Григоров,във вестник "Култура" от 26 юли 2013 год.
    Чете се на един дъх.
    И после ще говорим...

  20. 20 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    До коментар [#5] от "karen_walker":

    Абе то хубаво, ама инвестицията на FIAT се оказа май по-малка от държавната субсидия на сръбската държава към компанията, заводът на IKEA се оказа поръчка на ишлеме към сръбска мебелна фирма (каквито поръчки има и към български производители), а Бенетон просто използва евтината работна ръка (както Zara или H&M пък използват Бангладеш, Индонезия, Виетнам . . . и за съжаление - България)

  21. 21 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Сърболята ще видят кон боб яде ли.

  22. 22 Профил на lone_S
    lone_S
    Рейтинг: 572 Весело

    До коментар [#4] от "sto67nes":


    [quote#4:"sto67nes"]Само араби и руснаци изкупуват Европа...???[/quote]
    Глупави сърби! Друго си е Гад Зееви!

    http://www.youtube.com/watch?v=Q5dieYm04So
  23. 23 Профил на frequentflyer
    frequentflyer
    Рейтинг: 418 Неутрално

    успех на сърбите които съвсем наскоро лизинговаха двата Словенски А319 което от своя страна не остава много шансове на АДРИА Еъруейз, но все ми се струва че на Балканите няма пазар за толкова много играчи

  24. 24 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Имал - дал, е малко тая работа.
    Ят имаха значително количество задължения които не им позволяваха дори да фалират, колкото и абсурдно да звучи.
    Щом арабелите ги вземат, значи некои са се гризнали за задните части.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  25. 25 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1614 Неутрално

    До коментар [#23] от "frequentflyer":

    Значи най-после почват да разкарват тези 737-ци от средата на 80-те

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  26. 26 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1614 Неутрално

    До коментар [#5] от "karen_walker":

    Съгласен съм, че олигархичния модел трябва да си отиде, че трябва да се оправи проблема с прозрачността и съдебната система, за да има бъдеще българската икономика. Но нека да не бъдем черногледи. Нека не отричаме много свършената работа и прогрес, защото не всичко при нас е зле (и затова не трябва да допускаме сега Олигарски и компания да ни подадат). И нека не даваме сърбите за пример - техният модел е подобен на България преди Костов.

    "FDI inflows in the SEE countries from 2001 until 2011 confirm that Romania and Bulgaria have attracted by far the largest amount of FDI in absolute termsduring the past decade"

    Графика на стр 17 http://www.lse.ac.uk/europeanInstitute/LEQS/LEQSPaper64.pdf

    Сигурен съм, че всяка енда голяма авиокомпания първо би погледнала при нас преди да ходи в Сърбия, но очевидно собствениците на FB нямат нужда от финансова помощ. А JAT са стигнали дъното и са навити.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  27. 27 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1354 Любопитно

    "България Еър" са частна компания и като такава могат да решат с кого и как да се кооперират.
    Освен това, това, което става с JAT, не може да стане в България, защото би се класифицирало като държавна помощ.
    А това колко и какви полети ще има до София и до Варна ще видим, в началото всички обичат да се изхвърлят колко велики ще станат.

  28. 28 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 778 Неутрално

    ".......и ще го прекръсти на "Ер Сърбия"
    Добре че не е Ал Сърбия А стюардесите на снимката дали схте трябва да се обличат по-скромно!

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  29. 29 Профил на frequentflyer
    frequentflyer
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#27] от "rainbou1": "Освен това, това, което става с JAT, не може да стане в България, защото би се класифицирало като държавна помощ"

    това което става с Еър Сърбия стана и с БГ Еър когато все още не бяхме в ЕС





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK