Президентът обмисля "някакъв тип вето" за актуализацията на бюджета, съобщава го до два дни

Президентът обмисля "някакъв тип вето" за актуализацията на бюджета, съобщава го до два дни

© Георги Кожухаров



Президентът Росен Плевнелиев обмисля възможността да наложи "някакъв тип вето" върху закона за актуализацията на бюджета, гласуван от Народното събрание преди парламентарната ваканция. Това съобщи пред журналисти финансовият министър Петър Чобанов след близо двучасова среща в понеделник (5 август), по време на която е запознал държавния глава с аргументите за актуализацията на бюджета за тази година, съобщи БНР.


Президентът заяви тази своя готовност още в края на юли.


Коментарът на Чобанов показва, че вероятно президентът ще наложи




вето върху отделни текстове от закона


Одобрената от парламента бюджетна актуализация предвижда планираният дефицит да се увеличи с 500 млн. лв. до общо 1.7 млрд. лв. или 2% от БВП. С нея на кабинета се дава право да емитира до 1 млрд. лв. нов заем. Близо 200 млн. лв. ще се заделят в специалния резерв за непредвидени и неотложни разходи, откъдето правителството ще разплаща задължения, поети от предишни правителства, без да са били финансово обезпечени.


"Винаги по отношение на подобен въпрос имаме политически аргументи, имаме и чисто бюджетни аргументи. Така че от тази гледна точка целта не може да се каже, че е била толкова да го убедя той да си промени мнението. Той вече е формирал такова. Просто идеята беше да се запознае с това каква е нашата мотивация, да си поговорим двамата на четири очи, за да може той да формира своето мнение", обясни още Чобанов след срещата.


"Като цяло той сподели с мен, но аз няма да говоря от негово име, че у него съществува известна нагласа да наложи някакъв тип вето на бюджета. Президентът има право по Конституция да налага вето. Въпросът е обаче това вето, няма как да бъде в чистия смисъл на ветото противоконституционно, тъй като текстовете са изрядни, текстовете са изчистени", допълни финансовият министър.


По думите му президентът може да наложи вето по отношение на целесъобразността на актуализацията, което обаче било директна намеса във фискалната политика, "т.е. той


дава една заявка и той да участва в правенето на фискална политика


коментира Петър Чобанов.


Според финансовия министър след тази среща за изясняване на аргументите на двете страни президентът продължавал да мисли като е възможно провеждането на нова среща след като получи текстовете. "Аз си позволих да му обясня, че частично вето върху бюджета няма", обясни министърът.


Финансовият министър смята, че евентуално вето върху актуализацията на бюджета би имало единствено политически аргументи.


Малко след като Чобанов коментира пред медии срещата, беше разпространено и официално съобщение от президенството. В него се казва, че държавният глава има намерение да обяви своето решение преди изтичането на конституционно определения срок от 15 дни. Росен Плевнелиев щял


да оповести своята позиция до два дни


Президентът призовава да не се използват за политически противоборства проблемите на тази част от нашето общество, която е в най-тежко положение. "Не бива да се правят опити с нуждите на социално слабите българи да се оправдава поемането на 1 милиард лева нов дълг", се казва още в съобщението.


От него става ясно, че президентът многократно е заявил своята подкрепа за всички мерки, които ще облекчат положението на социално слабите. Пример за възможните решения дало служебното правителство, което осигурило за тези политики 41 млн. лева, без да се налага актуализация на бюджета.


С промените в бюджета са предвидени допълнителни 40 млн. лева за тези уязвими групи, които държавният глава също подкрепя. Важно е да се има предвид, че тези средства са 4% от предвидения нов дълг. Логично е да се постави въпросът за останалите 96%, за какво са те?, се пита в съобщението.


Ето и цялото съобщение от президенството:

Вече няколко дни в публичното пространство се лансира тезата, че евентуално вето на държавния глава върху Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет за 2013 г. ще бъде причина семействата на децата с увреждания да не получат през този месец увеличение към помощите си, бизнесът да не получи дължимите му суми, че подобно вето би било "безпрецедентно" или има "скрити политически цели". Цялата кампания налага няколко важни уточнения:


Президентът изрази готовност да обяви своето решение преди изтичането на конституционно определения срок от 15 дни, като за това бяха проведени редица консултации още по време на приемането на закона. Тъй като по неясни причини окончателният текст на закона беше получен в президентската институция едва днес, в късния следобед, държавният глава ще оповести своята позиция до два дни.


Президентът призовава да не се използват за политически противоборства проблемите на тази част от нашето общество, която е в най-тежко положение. Не бива да се правят опити с нуждите на социално слабите българи да се оправдава поемането на 1 милиард лева нов дълг. Президентът вече многократно заяви своята подкрепа за всички мерки, които ще облекчат положението на социално слабите. Пример за възможните решения даде служебното правителство, което осигури за тези политики 41 млн. лева, без да се налага актуализация на бюджета.


С промените в бюджета са предвидени допълнителни 40 млн. лева за тези уязвими групи, които държавният глава също подкрепя. Важно е да се има предвид, че тези средства са 4% от предвидения нов дълг. Логично е да се постави въпросът за останалите 96%, за какво са те?


През последните дни многократно се спекулира с последствията от евентуално вето по отношение на средствата за децата с увреждания. Държавния глава подчертава, че по никакъв начин получаването на допълнителните средства за семействата на децата с увреждания от 1 август не е свързано с евентуалното налагане на вето. Не е предвидено Законът за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет да има обратно действие. Тоест, дори и при незабавно обнародване, той няма как да породи своето действие от началото на месец август. Въпреки че тези средства не бяха предвидени нито в първоначалния пакет стабилизационни и неотложни мерки, нито в приетите на първо четене изменение и допълнения, президентът изразява своята подкрепа за тях.


Държавният глава обръща внимание, че напоследък става практика законите да се променят в последния момент, без обществено обсъждане и без да се спазват сроковете в Закона за нормативните актове. При всички тези случаи, например Закон за енергетиката, Закон за устройство на територията, Закон за ДАНС, а сега - Законът за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет и други, се прави опит от управляващите отговорността за постигането или непостигането на целите на тези закони да бъде прехвърлена на президента. Когато Народното събрание прие Закона за енергетиката на 28 юни, петък, се твърдеше, че необнародването на закона в същия ден ще попречи да се намали цената на тока от 1 юли. Конституцията разписва ясно и правомощията, и сроковете, и е редно всички власти да се съобразяват с тях.


Странно звучи и аргументът, че евентуално вето на президента ще стане причина бизнесът да не получи разплащанията, които са му дължими. Трябва да е ясно, че приетите от НС промени на бюджета не водят автоматично до разплащане на тези задължения. Необходимите средства не са разписани конкретно по бюджетите на задължените органи. С приетия закон се увеличава Резервът за непредвидени и неотложни разходи и се дава възможност с предвидените средства да се разпорежда Министерски съвет без санкция на Народното събрание. Единствено това.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK