Фирми с висящи глоби без достъп до обществени поръчки, или кои са основните промени в закона

Фирми с висящи глоби без достъп до обществени поръчки, или кои са основните промени в закона

© Юлия Лазарова



Фирми, които не са платили наложена санкция за нарушение след влязло в сила съдебно или арбитражно решение, да не могат да участват в обществени поръчки. Това е една от над стоте промени в Закона за обществените поръчки, които в сряда бяха приети от Министерския съвет и предстои да бъдат гласувани от депутатите. На среща с журналисти днес експертите в дирекция "Стратегическо развитие и координация" Георги Йончев и Мариана Славкова, които са автори на измененията, обосноваха промените в закона, който е сред най-критикуваните от години.


Досега нямаше ограничение фирми с висящи глоби да кандидатстват в публични търгове. С предложението това ще бъде възможно при изплатена санкция или при договорка със санкциониращия орган за разсрочено плащане. Целта е да не се допускат недобросъвестни изпълнители до публичните средства, които да повтарят многократно нарушението.


Сред основните промени е задължителното изискване при поръчки за строителство над минималния праг, определен от Европейския съюз, в размер на 9.7 млн. лева кандидатите да посочват в офертата между 30 и 70% от дейностите, които да бъдат извършвани от подизпълнители. В момента няма такова изискване и победителят в търга на практика възлага дейности на фирми, но не като подизпълнители, а като доставчици на услуги. Те пък наемат други юридически лица. С промяната това ще бъде забранено и веригата ще спира само до един подизпълнител, който да е известен в договора на изпълнителя с възложителя.




За пример експертите дадоха строителството на магистрала "Хемус", където веригата от участници достигала четири нива. Последната на опашката фирма, чиито работници извършват самия ремонт, не получила никакви пари. По този начин надеждите на Министерския съвет са да не бъдат ощетявани малките и средните фирми, които най-често са в края на веригата.


Това е пилотна промяна, с която ще се провери дали това е добър механизъм за работа, който да залегне по-нататък и за други видове поръчки. Заради приемането на европейски директиви най-вероятно след две години ще се наложи написването на изцяло нов закон, където би могло тази промяна да залегне.


За поръчки в строителството за над 9.7 млн. лева се въвежда изискването в комисията по оценяването на офертите да участва един експерт от Агенцията за обществените поръчки, който ще се избира с жребий. Целта е по-голям контрол.


Забранява се чиновник, участвал в написването на изискванията на дадена поръчка, да бъде собственик или свързан с фирма подизпълнител. Министерството на околната среда и водите подала няколко сигнала за такива случаи и тя е настояла за тази промяна.


Същевременно се запазват праговете за обявяване на обществена поръчка, въпреки че те са сред най-ниските в Европейския съюз. За строителството е 60 хил. лева, за доставки на услуги - 20 хил. лева, а за конкурси за проекти е 66 хил. лева. Експертите посочиха, че такава е практиката в страни с повишен риск от корупция, каквато е България, или пък с по-детайлно законодателство, например Франция.


Въвежда се изискване в техническите спецификации да не се включват изисквания, които не са пряко свързани с предмета на поръчките. За пример бяха дадени търгове за интелектуална дейност, за които не е нужно да се оценява риск на изпълнението. По този начин се цели спирането на написване на поръчки за точно определени фирми. Това няма как да спре вписването на изисквания, които са пряко свързани с предмета, но са изпълними само от един кандидат.


Ще бъде забранено и включването на изискване за определен оборот на кандидатите. То се заменя с възможността възложителят ще може да изисква при определени поръчки, за които се изискват ресурс, наличие на до 50% от сумата на поръчката. За пример беше посочено построяването на път, за който кандидатът трябва да има пари за заплати на работниците, материали и др. Изискването за оборот обаче не давало такава информация, а само ограничавало броя на кандидатите, затова то отпада.


С промените ще отпадне и често срещаната практика да се изисква опит на фирмата в дадената дейност. Често на това изискване отговаряла само една фирма, което ограничава достъпа.


Същевременно от 1 януари трябва на интернет сайта си всеки възложител задължително да създаде профил на купувача за всяка поръчка. Там трябва да се публикуват техническите спецификации, протокол от заседанието на комисията, предварителния и крайния договор. В регистъра на Агенция за обществените поръчки ще продължи да се публикува основната информация за всяка поръчка, а линк ще води към профила на купувача.


Настъпват промени и в обжалването. Всеки гражданин или организация в 14-дневен срок след публикуването на обявление в регистъра ще може да поиска възложителят доброволно да промени някое изискване, ако то нарушава закона. В момента това могат да правят само за заинтересуваните страни. Целта е по този начин гражданското общество да имат по-голяма роля още в началото.


Намалява се срокът за произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията за малките поръчки от 30 на 15 дни. Жалбите пък ще се пращат и по електронните пощи, а не само с призовка, която позволява получателят дълго време да се крие от държавните органи и да бави процедурата.


В промените, приети от кабинета, всички участници трябва задължително да имат представител при отварянето на офертите. Ако пожелаят, ще могат да се подписват на листа, където се записват ценовите предложения на всеки кандидат. До тях достъп ще имат и журналистите, които също могат да присъстват. Тази промяна се налагала, защото имало сигнали, че председатели на комисии вписвали една сума в листа и друга на дъска, откъдето по сегашните правила останалите присъстващи се информират.


Леко е променено предложението отделни поръчки за определени изделия, сред които работни облекла, брошури, обувки, чаршафи, както и услуги като ремонти на паркове и детски площадки, да бъдат възлагани само на специализирани предприятия и кооперации, в които работят хора с увреждания. В първоначалния вариант предложението беше при първата обява да кандидатстват само такива фирми, но в крайна сметка се допуска кандидатстване на всякакви юридически лица.


Ако някое от специализирани предприятия и кооперации, които са кандидатствали, отговаря на изискванията, офертите на останалите няма да се разглеждат. По този начин няма да се губи време за повторно обявяване на поръчка, в случай че няма възможен победител фирма на хора с увреждания.


Досега дърводобива и залесяването бяха сред изключенията в закона и от април 2011 г. не беше задължително обявяването на обществена поръчка. След натиск от ЕС обаче тази дейност се връща изцяло в обхвата на закона.


Всички предложения обаче могат да претърпят промени при обсъждането им в комисиите и в пленарната зала на Народното събрание. Може да се въведат и нови корекции. Законът е приоритетен и Министерският съвет очаква до края на годината той да бъде приет и от 2014 г. да е в сила.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    Комунисти правят промени в закона за обществени поръчки !!! И ДПС-то им приглася. Ако някой си помисли, че обществена поръчка ще се изплъзне от пипалата на обръчите от фирми, МНОООГО, ама МНООГО се е ОБЪРКАЛ.

  2. 2 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Мдаа, кръгът около обществената баница се стеснява.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  3. 3 Профил на Салмонела
    Салмонела
    Рейтинг: 1366 Весело

    Да, пътищата къмнационал-социалистическия ад са осеяни с добри намерения...

    УСПЕШНА НОВА ГОДИНА!!!
  4. 4 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3381 Неутрално

    "По този начин надеждите на Министерския съвет са да не бъдат ощетявани малките и средни фирми, които най-често са в края на веригата."

    >>> Няма да бъдат ощетявани със сигурност, просто защото такива няма да има. След като поръчката спира до ниво най-много един подизпълнител, за дребните предприемачи остава само вариантът да се цанят като работници-надничари на големите. За което със сигурност ще бъде намерена нужната заобиколка.

    Въпросът е, че отново не се хваща бикът за рогата, а се вдига пушилка и то по начин, който води само до още вреди. Проблемът се казва "лошо платежно поведение" и лекът за него е съвсем друг, започвайки с най-простото нещо: Кредитен регистър за всички задължения, по примера на немската Шуфа. Не случайно някой беше написал, че без Шуфа-та цялата Германия е за никъде. Такъв кредитен регистър също толкова важна част от немската инфраструктура, каквато и 5-лентовите им аутобани.

    А сега, нуждая се от спешна правна помощ да ми се разтълкува следното изречение от статията, цитат:

    "В момента няма такова изискване и победителят в търга на практика възлага дейности на фирми, но не като поизпълнители, а като доставчици на услуги. "

    Моля, ако някой юрист е прочел горното, да разясни за невежите читатели разликата между това да си доставчик на главен изпълнител и да си подизпълнител също на главен изпълнител. Крайно съм любопитен!

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  5. 5 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3381 Неутрално

    Още веднъж да попитам, че е важно:

    нуждая се от спешна правна помощ да ми се разтълкува следното изречение от статията, цитат:

    "В момента няма такова изискване и победителят в търга на практика възлага дейности на фирми, но не като поизпълнители, а като доставчици на услуги. "

    Моля, ако някой юрист е прочел горното, да разясни за невежите читатели разликата между това да си доставчик на главен изпълнител и да си подизпълнител също на главен изпълнител. Крайно съм любопитен!

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  6. 6 Профил на jreno
    jreno
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Е, това ако не дискриминация: "Ако някое от специализирани предприятия и кооперации, които са кандидатствали, отговаря на изискванията, офертите на останалите няма да се разглеждат. " Да разбирам ли че ако фирмата ми не е такова сдружение на всеки търг ще се явява някое такова и без значение от офертата и цената му ще печели. Това е просто безумие.

  7. 7 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3381 Неутрално

    ПС. Моля, вместо да щракате минуси, отговорете на въпроса и ще свършите 100 пъти повече работа на тези, на които симпатизирате!

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3381 Неутрално

    До коментар [#6] от "jreno":

    Тук прозира същата логика като със затварянето на супермаркетите в събота и неделя. Което подсказва, че съвсем не е била толкова солова акция.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  9. 9 Профил на mpp2003
    mpp2003
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До номер 5:
    Фигурата на подизпълнителя по принцип е много абстрактна и като цяло е архаизъм, който реално има някакво значение в поръчките за строителство.
    Най-общо, ако има поръчка за строителство на път - нормално е изпълнителят да е строителна фирма, която например да има подизпълнител за изграждане на канализацията, покрай пътя. А доставчик на изпълнителя ще бъде този, от който например той ще си купи каменните блокчета за бордюра.
    Примерът показва, че така или иначе изпълнителят е този, който трябва да носи отговорността, а от там нататък е въпрос на търговски отношения.

    ЗОП обаче в момента се е заел да защитава подизпълнителите и според мен това не е с добри намерения. Има още няколко особени момента, които граничат с безумие - по отношение на комисиите за оценка и начина за номиниране на оценители; по отношение на критериите за подбор и доказателствата, които се представят, по отношение на методиката за оценка и т.н.

    Новият ЗОП ще създаде хаос и затлачване, както и възможност законно да печелят фирми - калинки.

  10. 10 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    До коментар [#6] от "jreno":

    "отделни поръчки за определени изделия"

    Хайде не се правете чак толкова на отвеяни!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  11. 11 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    До коментар [#1] от "442":
    До коментар [#2] от "ПАВЛА - సటోరి":
    До коментар [#3] от "Депутат 241":

    А какво ще видим ако свалим цветните очила и погледнем реалността? Ще видим две, три фирми, като например Главбулгасртрой, Минстрой холдинг, Трейс груп.
    Които без значение кой е на власт са около софрата, в кръга, в кацата или както там му викате.

    Пример: Курортен комплекс Свети Наум. Главболгарстрой, купиха една нива по времето на Виденов. По времето на Костов взеха концесията върху северната част от Арапя. По времето на царя промениха предназначението на земята. По времето на тройната построиха комплекса. По времето на Боко затвориха пътя, който минаваше покрай него за да им е по-удобно и тихо.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  12. 12 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3381 Неутрално

    До коментар [#9] от "mpp2003":

    Това значи ли, че един подизпълнител не е доставчик на услуга? Ако отгоре на договора за услуга се пиша "Доставчик", а не "Подъзпълнител", какви са последиците. Цялото изискване може да бъде финтирано с една лексикална промяна без правни последици. И обратното - ако някой главен изпълнител поръча да му докарат бетона с включен транспорт, ще го глобят, защото ползва доставчик я на бетона (и всичко друго), я за транспорта.

    Подобно нещо имаме и с рентата от земя. Ако отгоре пише договор за аренда на земя, приходът не се облага. Ако някой напише "за наем на земя", вече си дължи обичайнте данъци. Самите НАП имаха разяснителна кампания, да учат хората да си го изписват по първия начин, за да си нямати неприятности. Косвено признание, че Законодателят не си знае занаята, но вместо да го посъветват да унифицира въпроса, те съветват хората как да избегнат законовия капан.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  13. 13 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#12] от "cinik":
    Част от промените са пряк удар срещу президента. с ограничението да се отдават до 70% от дейностите на подизпълители, реално искат да махнат Линднер и подобните нему мениджърски компании от публичния сектор.

  14. 14 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    До коментар [#5] от "cinik":

    Тук юридическо обяснение няма да Ви свърши работа. Иначе доставчик на услуги означава горе долу това - ако си чуждестранна фирма, и искаш голям инфраструктурен обект, след като се разделиш с поне 10 000 000, означава, че за теб ще работят само наши олигархични фирми, т.е. транспорта е от /виден наш олигарх/, горива от /виден наш олигарх/, инертни материали също и т.н..

  15. 15 Профил на Граф Влад Задунайски - semper idem
    *****
    Любопитно

    Правилна промяна на закона!

  16. 16 Профил на stiga_be
    stiga_be
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Абе, основния проблем на обществените поръчки е в дискриминационните изисквания които се поставят. Винаги поръчките се пишат така, че на техническите, финансовите или други условия, отговарят само "нашите фирми". Всичко това дето са решили да го променят е, или промяна наложена от Европа, или прах в очите. Докато няма ясни правила и регламент за обществените поръчки, няма начин да има равнопоставеност и винаги правилните фирми ще ги печелят!

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  17. 17 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#15] от "Граф Влад Задунайски - semper idem":

    Коя от всичките?

  18. 18 Профил на ЧеГоБараш
    ЧеГоБараш
    Рейтинг: 484 Неутрално

    А изискването за неучастие на фирми, които са регистрирани в офшорни зони и този път ще остане за следващата промяна на закона. Поредната промяна, която ще обслужи фирмите на батко и братко...

  19. 19 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#18] от "poluivanov":

    Това няма да го въведат, или ще го гласуват но ще падне в съда.

  20. 20 Профил на 681-БЕЗКРАЙ
    681-БЕЗКРАЙ
    Рейтинг: 551 Весело

    До коментар [#1] от "442":


    До коментар [#2] от "ПАВЛА - సటోరి":


    До коментар [#3] от "Депутат 241":

    До коментар [#11] от "tribiri":

    съгласен съм

  21. 21 Профил на mpp2003
    mpp2003
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До номер 12
    Идеята е (на теория), че подизпълнителят участва пряко в изпълнението на част от предмета на поръчката (физически се намира на обекта), а е взет защото става въпрос за някаква специализирана част от изпълнението, за която изпълнителят не притежава експертиза.
    Изпълнителят може да си купува услуги и стоки от други доставчици, но разликата е, че те не участват пряко в изпълнението и дори нямат право да участват.
    Както казах - при услуги и доставки фигурата на подизпълнителя съвсем се размива. Само при строителството е важно да се види кой физически е на обекта, но и това може да се заобиколи.
    Цялата драма тръгна от прецаканите под-под изпълнители по магистралните отсечки. Което обаче не е проблем на ЗОП, а на търговските отношения между частни стопански субекти.

    Бъдещият ЗОП наистина си съперничи с идеята за хипермаркетите. Промените са в същия дух.

  22. 22 Профил на ves_d
    ves_d
    Рейтинг: 225 Неутрално

    По обществена поръчка като си подаваш офертата, декларираш какъв е процентът на работите, които ще се изпълняват от подизпълнител и трябва да докажеш, че посоченият от теб подизпълнител има квалификацията да изпълни договорените с него работи. Порочната практика е да се наемат впоследствие фирмички, които не са декларирани официално като подизпълнители и оттам става мазало... Но тези промени, които чета, са просто безумни и кашата ще се задълбочи.

  23. 23 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1261 Неутрално

    До коментар [#20] от "andi7600":
    съгласен съм "

    -Аз не.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK