Законови промени на онлайн пазаруването гарантират правото да се върне стока до 14 дни

Законови промени на онлайн пазаруването гарантират правото да се върне стока до 14 дни

© Георги Кожухаров



Нови права за потребителите, които пазаруват по интернет или участват в онлайн търгове предвижда законопроект, който ще бъде гласуван на първо четене от Народното събрание.


Ако промените бъдат приети окончателно, клиентите ще могат да връщат стоки и да се отказват от услуги до 14 дни, след сключването на договор от разстояние. Изключение правят услугите, които са изпълнени веднага след сделката, стоките с малък срок на годност, с нарушена опаковка или тези, които не могат да се ползват повторно след връщането им.


Законопроектът задължава търговците да поставят на видно място в офертите си проектодоговорна информация, в която да указват по какъв начин потребителят може да се откаже от сделката.


Забранява се и сключването на договори по телефона без подпис или писмено съгласие от страна на потребителя. Законопроектът урежда и регулирането на бързите кредити – до 400 лева.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mishel_ratatuie
    mishel_ratatuie
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Много добре, дано да се приемат, не един път сме били заблуждавани и измамени, а много често продуктите не отговарят на показаното в Интернет.

  2. 2 Профил на intergalactic
    intergalactic
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Още затягане на примката около врата на бизнеса. Не се живее така, само глупости творят в това НС.

    Коментарите ми са мои собствени и не отразяват непременно възгледите на Фондация Америка за България.
  3. 3 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 976 Неутрално

    За България новост, за ЕС ежедневие. И сега можеш да върнеш стока или да развалиш договор в рамките на 2 седмици в БГ

  4. 4 Профил на mishel_ratatuie
    mishel_ratatuie
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#3] от "Eisbär":

    Да, но тук всички имат практиката да подменят или да оправят, много рядко се случва да връщат пари, как така ще ти ги дадат. Мога да ти дам пример с една детска количка, която пет пъти върнах за ремонт, оправиха я и накрая тотално се скапа, но ми казаха пари няма да ти дадем вземи си друго и ако е повече доплати, дори и снимки ми правиха на ремонта и ме убеждаваха, че аз съм виновна и аз съм я счупила.

  5. 5 Профил на purple_rain
    purple_rain
    Рейтинг: 418 Любопитно

    Изключение правят стоките с нарушена опаковка,а как можеш да пробваш стоката без да и нарушиш опаковката???

  6. 6 Профил на Едно_Българче
    Едно_Българче
    Рейтинг: 572 Любопитно

    Е това явно е прилагането на ЕС- директива за защита на потребителите, на която и изтича срока за прилагане , иначе няма обяснение защо повтаря почти на 100% немското законодателство...

    Fortuna favet fortibus!
  7. 7 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    самият израз "законови промени гарантират правото..." звучи глупаво в България.

  8. 8 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 976 Неутрално

    До коментар [#4] от "mishel_ratatuie":

    в случая не говоря за гаранция на стоката а просто връщане до 2 седмици защото не ми харесва или просто ето така.
    а за начина на гаранционен подход в БГ сте много права и не само Вие страдате уви.

  9. 9 Профил на mishel_ratatuie
    mishel_ratatuie
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#8] от "Eisbär":

    Много ще е трудно да се върне, до сега не може, а не винаги сме доволни от продукта. Да за съжаление всички страдаме от боклуците с които сме заливани....

  10. 10 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Всички тези закони нямат за цел правата на потребителите, а да качат цените на стоките и дадат предимство на големите търговци пред малките.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  11. 11 Профил на alex_p
    alex_p
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Ако взимате техника пазете си кутийте и всичко. Целуфана не се води за нарушена опаковка!

  12. 12 Профил на Kras Zareg
    Kras Zareg
    Рейтинг: 220 Неутрално

    Аз имам онлайн магазин и досега не съм отказвала да върна парите, ако клиента не е доволен от продукта или не му е по мярка (магазина е за дрехи и обувки). Въпрос на коректност. Все пак, бих искала този клиент пак да пазари от мен и практиката ми показва, че наистина клиента пазарува отново от мен.

  13. 13 Профил на mrvip
    mrvip
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Виждам, че писалите по-горе не са запознати с правата си. Правото за връщане го има в ЗЗП от години. Промяната е, че срокът се увеличава от 7 на 14 дни.

    "Защото много се оплакват от външен вид, ама никой, никога, не се е оплаквал от малко акъл."
  14. 14 Профил на Etherion
    Etherion
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Както [#13] спомена, статията е малко подвеждаща, защото не е нищо ново, просто срока изглежда променен от 7 на 14. От много време има в ЗЗП възможност за връщане на стока без никаква причина. Бих казал, че дори се спазваше от търговците. По възможност редактирайте статията, защото подвежда хората, че е добавено нещо ново.

  15. 15 Профил на maniax
    maniax
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Този закон наистина не е нищо ново, но друг е въпроса, че никой не го спазва. В Бургас по главната улица в центъра всеки втори магазин има табелка до касата "Рекламация само в момента на покупката" или пък "закупената стока не се връща, ако няма доказан фабричен дефект". Бай Ганьовците- търговци като няма кой да ги контролира никакви закони няма да променят отношението им към правата на потребителите. Но те и потребителите са виновни, щото си четат табелките и си траят.

  16. 16 Профил на Едно_Българче
    Едно_Българче
    Рейтинг: 572 Весело

    До коментар [#15] от "maniax":

    В закона става дума за онлайн пазаруване...има разлика от земята до небето между пазаруването в магазина и онлайн...в магазина имаш допир до стоката, можеш да я видиш, разгледаш, пробваш...онлайн не... ако някой магазин взима при тези условия стоката, то това става доброволно...никой не може да ги задължи да го правят, защото потребителят има реалната възможност в реално време да прецени дали дадената стока отговаря на цената... Колкото и да ви се иска "Потребител" няма как да е новия супер-герой, налагащ се над всичко...

    Fortuna favet fortibus!
  17. 17 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    До коментар [#2] от "intergalactic":

    За коректния бизнес, това не е проблем. В Европа правилата са от години и никой не се оплаква. Проблем е за полулегалните фирмички, които продават китайски боклуци, които се чупят на другия ден.

  18. 18 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1909 Весело

    До коментар [#15] от "maniax":
    Няма значение какво са написали — то е за балъците дето вярват на табелки. Валидна е касовата бележка и закона, в който пише за търговската гаранция...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  19. 19 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1909 Неутрално

    Това е хубаво, ако са го направили, че много хора изгоряха:
    "Забранява се и сключването на договори по телефона без подпис или писмено съгласие от страна на потребителя."

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  20. 20 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1432 Неутрално

    Даже се учудвам, че все още не е въведено. В повечето европейски страни е така от години.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  21. 21 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Освен с желание стоката трябва да се закупува и отговорно





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK