ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Производителят на офлайн детство

Производителят на офлайн детство

© Красимир Юскеселиев



"Следвай ги" е нова поредица на "Дневник", в която ще ви запознаем с хора, за които си заслужава да научите. Повечето от тях са много млади и вече с успехи в своите области - изкуство, спорт, бизнес или в професиите, които са избрали. Други без значение от възрастта с дебют в мечтата си да създават нещо и с първи големи постижения. Приятни срещи.


За повечето хора може би е напълно загубена кауза да се опитваш да откъснеш днешните деца и тийнейджъри от света на електронните игри и други виртуални забавления. Има обаче един човек, който се опитва да намери баланса между двата свята и да открадне офлайн време за децата.


Казва се Христо Алексиев. С неговия приятел от дълги години и съдружник Илиан Милинов са създали няколко детски площадки, изпълнени с клатушки, които...произвеждат ток.




Христо описва двамата


като тандем от луди


по свой начин, които взаимно се допълват. Илиан е индустриален дизайнер. Печелил е някои от най-престижните награди за дизайн като RedDot. "Илиан е признат гений", казва за колегата си Христо.


Лудостта на двамата в момента е обвързана в проекта Playground Energy, който печели финансиране от 50 хил. евро от фонда за дялови инвестиции Eleven.


"Аз нямам висше образование", казва Христо почти в началото на нашия разговор. Учи две години в Лесотехническия университет, но постъпва за седмица стаж при баща си, който по това време прави мебели. "Като се върнах в университета, установих колко неща съм научил за малко време в практиката, които са наистина основни и които моите колеги не знаеха". С други думи – "установих, че КПД-то на образованието ни е много малко".


Той е сред основателите на успешната българска компания за производство на стени за катерене "Уолтопия", където доскоро има дялове, минал е през създаването на интернет портал за гражданското общество отново с Илиан. "Като сайт успя, но не и като бизнес. Доста читатели имахме предимно от чужбина. Надявам се сме си научили урока", обобщава кратко този опит.


"Скачам от едно на друго", описва бизнес опита си Христо. Не знае защо се получава така, подозира, че е заради непрекъснатата му нужда от нови предизвикателства. Те включват работа осем години за ИКЕА, в звеното, което купува продукти. "Научих много. Лесно е да продадеш скъпо нещо, което си купил евтино, но да купиш евтино е друга работа." Търгувал е със сегуей, детски играчки, мебели.


Така се стига до лятото на 2012 г., когато с дългогодишния му приятел и партньор в различните бизнес начинания Илиан седят в кафене, където има люлеещи се столове. Телефонът на Илиан е с изтощена батерия и той си казва, че би било хубаво,


ако можеше да го зареди от енергията, произведена от клатенето на стола


"Има хляб в тази работа", казват си тогава. Но решават, че реализацията трябва да е върху открито пространство и така постепенно достигат до детските площадки. "Искахме да мотивираме децата да играят повече", обяснява Христо. "Защото в крайна сметка ние не сме в енергийния бизнес, няма да правим конкуренция на АЕЦ "Козлодуй". Искахме да предложим иновативно, но и нормално преживяване на децата..." И така се ражда проектът Playground energy.


В силната конкуренция на електронните забавления децата все по-малко играят нормални игри. В същото време затлъстяването е факт не само в САЩ и Англия, обяснява Христо. Не че електронните забавления са нещо лошо, просто офлайнът е много малко, а ние искаме да възстановим баланса, допълва той. "Не се борим с онлайн света. Всичко трябва да е балансирано, няма отровни вещества, има отровни количества."


Клатушките светват, когато децата са върху тях, но целта не е с произведения ток да се захранват околните блокове. "Хващаме част от кинетичната енергия и я превръщаме в забавление за тях", казва Христо, но допълва, че при "надграждането" е напълно възможно токът да се използва и за нещо отвъд забавлението – като например да захранва безжична интернет мрежа. Авторите на проекта обмислят да обвържат


играенето на площадката и с преминаването от едно на друго ниво в електронна игра


Това може да стане като устройството, на което се играе играта, се свърже с клатушката. Така се интегрират онлайн и офлайн играта.


Успехът на двете площадки – в Кърджали и Пазарджик, които са платили частни компании, е такъв, че засега помощта на онлайна явно не се налага. Децата се редят на опашка и нямат търпение да се изчакват, за да се качат пак. Като видяхме това, щяхме да се разплачем с Илиан, спомня си Христо.

Производителят на офлайн детство

© Playground energy


В момента такава площадка се подготвя за британския град Милтън кийс, след като е одобрена да бъде част от Умния град (Smart city), финансиран от британското правителство. Това забавление ще бъде достъпно и в бъдещия детски музей в София - "Музейко".


Никой не вярваше, че за толкова късо време – няколко месеца - ще успеем да реализираме проекта си, като се има предвид, че само някои от процедурите траят месеци – като например тестването на клатушките, за да получат сертификат за безопасност, казва Христо. За бързия напредък е помогнало и това, че с много малко изключения всеки елемент, използван в съоръженията, е произведен тук. Някои казват, че няма индустрия у нас, но това не е така. Ако я нямаше, щяхме да похарчим парите за проекта само, за да купим машини за производството. "Просто трябва да си не просто активен, а направо агресивен в търсенето."


Докато се търсят нови клиенти за детски площадки, Христо и Илиан разработват продукти и за други възрасти -


интерактивен батут, люлка, пейка


"Не е лесно да се намерят постоянни клиенти, което би дало тласък на бизнеса, защото не може да се разчита дълго на първоначалното финансиране от 50 хил. евро", обяснява Христо.


Според него констатацията на много българи, че няма пари за бизнес проекти, е "вече досадна". Посочва няколкото работещи в България акселератори (подобно на Eleven), които разглеждат много проекти, но малко се одобряват, защото повечето от тях не са достатъчно добри. Сочи за пример проекти от съседни държави, които са получили финансиране тук. "Защо ли? Защото немалко хора у нас нямат все още предприемаческо мислене, а просто фантазьорско. Или искат да отворят кафене. Има и други, които имат иновативна идея, но пък не успяват да се справят с бизнес частта. Но не е да няма пари в България."


Така че има индустрия, пари и пазар, ако някой се оплаква, е повече мрънкач. "Не казвам, че е лесно", обяснява Христо. И се застрахова, че парите много помагат за един бизнес проект, но не са всичко. Дава пример с много срещи, на които е представял проекта при изискване това да е много кратко. Докато обясняваш и идеите да го развиеш изкристализират, споделя личния си опит той. Благодарение на подобно представяне проектът е харесан от втори акселератор – в Кембридж, получава и наградата на "Гардиън" за стартъпи (стартиращи компании).


Немалкият напредък и популярност само в рамките на няколко месеца не правят самодоволни Христо и Илиан. Първият е научил от създателя на ИКЕА Ингвар Кампрад, че една фирма, за да е жива, трябва да се чувства като на два дни от фалита. "А не като а-ха да успеем. Това трябва да ни държи."


Според Христо в днешно време сериозен проблем имат хората, които правят бизнес, основан изцяло на европейско финансиране или на връзки в държавни учреждения, защото почива на конюнктурни условия. Твърдо убеден е и, че има нужда от реиндустриализация. Но от аргументите му се вижда, че не става дума за онази, която се пропагандира от управляващите напоследък. "Не съм убеден, че трябва да се възражда "Кремиковци", но в селското стопанство, в туризма има много потенциал, за да се извлече максимална принадена стойност. Не в тежките индустрии."


Той посочва, че и в момента, макар и не афиширащи се, има нишови производства, които са стабилни и изнасят продукцията си – като се почне от такива в машиностроенето, мине се през интернет сайтове, велосипеди, дори производството на автомобили.


В нишовите производства имаме примери убийци


казва Христо.


Трябва да спрем да се мачкаме физически, психически и политически и да се борим с несъществуващи проблеми, а да решаваме истинските, е неговият поглед към актуалната ситуацията в България


В семейството си е известен с това, че гледа средно по три документални филма на ден от различни области, макар че физиката му е страст. В свободното време се занимава и с ремонта на стар мотор и с това да се наслаждава на дизайнерски неща – не да ги притежава, а просто да ги гледа.


През уикенда е време и за разходки из природата. На Витоша често заседава "бордът на директорите" на Playground energy - с Илиан се качват на колата и докато обсъждат някой растителен вид пред очите им, дискутират и проекти за един куп пари.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK