"Новобранци" ООД - риалити за избор на професия

"Новобранци" ООД - риалити за избор на професия

© Надежда Чипева, Капитал



Девет момчета и момичета, които са ученици в 10, 11 и 12 клас от различни краища на България, трябва да измислят нестандартен начин, за да направят рекламата на млечна напитка още по-популярна. Това е задачата им в първото риалити шоу за професионално ориентиране на ученици - "Новобранци" ООД. Прави го маркетинговата компания ilyan.com.


Учениците имат таланти в различни сфери - музика, литература, информационни технологии, приложни изкуства и др., но всеки от тях в една или друга степен е изкушен от възможностите за кариера в маркетинга и рекламата, пише karieri.bg.


Избраните участници в това реалити искат и да разберат повече за професиите, към които могат да се насочат. Или просто да преценят дали тяхното място не е някъде другаде.




Те са разделени на три отбора като всеки от тях има на разположение ментор, който е специалист в сферата на маркетинга и рекламата. Ден по-късно жури избира най-добрата реклама.


"Искахме да направим темата за кариерното ориентиране възможно най-достъпна за всички младежи. Търсехме начин, по който тя да попадне в полезрението им дори и без целенасочено да я търсят и при това да бъде на език, който разбират", разказва Теодора Зарева, която е една от съоснователките на фондация WishBOX и в момента е неин управител. И така се стигат до идеята за риалити формат.


Каузата на фондация WishBOX, която се развива с доброволчески усилия на близо 20 души, e да подпомага кариерното ориентиране на младежите. Към момента доброволците вече са създали сайт с вдъхновяващи ментроски видеа на успели професионалисти в различни сфери - wishbox.org, и ръководство за кариерно ориентиране, което се използва от над 200 учители в цялата страна.


Кандидатите за участие в реалитито са минали през сериозно пресяване - изпратили са мотивационно писмо, видео визитка, минали са през кастинг на живо, трябвало е да подготвят история с посочени три ключови думи и да създадат телевизионен анонс за нов продукт.


"Очаквах, че може да си изгубим времето и бях доста скептичен, когато отидох на кастинга. Кандидатите обаче ми доказаха, че нагласата ми не е правилна и че поне за тях негативните стереотипи за младежите не важат’", казва Илия Лазаров, директор международни проекти в ilyan.com.


Избраните за участие в първото риалити имат възможност да спят в офиса за една нощ, което учениците са приели за много забавно, а заради няколко технически проблема се приема, че имат и първата работна закалка.


"Беше много интересно. Сега вече знам етапите на развитие на една маркетингова идея – от създаването до представянето й", казва един от участниците - Атанас. Тази година той завършва математическата гимназия в Русе. Участва в риалити формата, понеже иска да научи повече за маркетинга. Той самият разработва два проекта - приложение за увеличена реалност за компании от мебелната индустрия и таблет за незрящи.


Смята, че участието му в риалити формата ще му бъде от полза за развитието на тези проекти.


Катрин, която учи в музикално училище, разказва, че учителите им говорят за кариерно ориентиране, но е съвсем различно да видиш и да пипнеш нещата.


"Доста неща ми се изясниха относно метода на работа и как се подготвя един проект. Научих и какви са отделните професии и функции в сферата на маркетинга. А в личен план се запознах с много готини и отзивчиви хора, които направиха участието ми яко и незабравимо", казва Лия, която е в 12-и клас в Немската езикова гимназия в София. Тя вече е решила да учи комуникации и публицистика, а след това да работи в сферата на рекламата или връзките с обществеността.


"Ние мислим за младежите в стереотипи. Смятаме, че са супербезотговорни хашлаци, а това определено не е така. Очаквах двата дни да бъдат тегави, а накрая бях приятно изненадан от това колко будни и креативни са младежите – от десетината идеи, които предложиха, 8 бяха напълно подходящи", казва менторът на новобранците Деян Шиваров.


Надявам се, че учениците успяха да научат нещо от нас, ние от тях  със сигурност, казва Младен Борисов, директор "Нови медии" в ilyan.com, който е и ментор на един от отборите. И най-ценният урок е, че те не са глупави и без интереси, за каквито повечето хора ги мислят.


Целият филм от маркетинг уикенда на учениците може да се гледа на novobranci.bg.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK