Започва първият от 40 години насам основен ремонт на централната гара в София (видео)

Започва първият от 40 години насам основен ремонт на централната гара в София (видео)

© Цветелина Белутова, Капитал



След няколко неуспешни опита през годините днес започна ремонтът на централната жп гара в София.


Според правилата на конкурса, който беше обявен за ремонт на гарата, спечелилият го ще трябва за 26 месеца да модернизира сградата, пешеходния подлез, да постави нови перонни покрития и настилки, да изгради външен и вътрешен подземен паркинг, да повиши енергийната ефективност на сградата. Конкурсът беше спечелен от обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" с оферта за 56 млн. лв. без ДДС.


При официалното започване на ремонта днес беше обявено, че се очаква ремонтът да завърши в края на 2015 г.




Първо ще се ремонтира източната част на жп гарата, за да може западната част да се ползва от пътниците. Влаковото движение няма да бъде спирано по време на целия ремонт на жп гарата, обяви Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура".


"Гарата е построена преди повече от 40 години и оттогава до днес не е направен нито един съществен ремонт на приемното й здание", каза заместник-министърът на транспорта Петър Киров.


След рехабилитацията Централна гара София ще бъде напълно архитектурно обновена, отговаряща на изискванията за енергийна ефективност. Предвижда се подмяна на дограмата – прозорци и врати, пожарно обезопасяване, инсталационно осигурена, с възможности за получаване на услуги от първа необходимост, както и такива за приятен престой територията на приемното здание с топли и удобни чакални. До всички нива на гаровия комплекс ще се осигури достъп на лица с намалена подвижност, съобщават от транспортното министерство.

Ключови думи към статията:

Коментари (57)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1256 Неутрално
  2. 2 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 451 Неутрално

    С тези пари да бяха купили малко нови вагони или локомотиви. Модела ГЕРБ за източване и кражби на държавни пари през използването на инфраструктурни проекти, като гледам добре е усвоено и от новото/старо правителство.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  3. 3 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1761 Неутрално

    Какъв ремонт бе? Бутайте го това нефункционално грозилище!

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  4. 4 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    Е защо толкова малко пари за ремонт???

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  5. 5 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#3] от "Тони!":

    Не знам колко би струвало да се построи ново, иначе и според мен трябва да се бутне, сградата е ужасна.

  6. 6 Профил на damage_case
    damage_case
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Може би най-депресивното място на света. Но всъщност не съм ходил в Кабул.

  7. 7 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Не познавам много историята на София... ЖП гарата винаги ли е била толкова грозна като сграда? Нашата в Пловдив прилича на кукличка в сравнение с това чудесо... Инак хубаво, дано я ремонтират наистина, да не се превърне в хранилка и доилка.

    Доброто е заразно
  8. 8 Профил на purple_rain
    purple_rain
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Не е като да няма нужда Централна гара от този ремонт.Не знам какъв е проекта,но спокойно може да се направи гарата да изглежда и да бъде едно приятно и модерно място.

  9. 9 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    До коментар [#7] от "dogwoman":
    То самият Пловдив си е като кукличка, в сравнение с кочината наречена столица. А, като се има в предвид, че в София се харчат парите на цяла България и Европа, направо положението става плачевно.

  10. 10 Профил на Philip
    Philip
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    До коментар [#7] от "dogwoman": И в София навремето си имахме гара за чудо и приказ, ала Пловдивската, Бургаската и Варненската, ама другарите от БКП решиха, че е ретроградна и не отива на развития социализъм!

    PHILIP
  11. 11 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1761 Неутрално

    До коментар [#9] от "442":

    Немаше как да не се появи и някой неадекватник, дето София му е виновна...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  12. 12 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1416 Весело

    [quote#7:"dogwoman"]Нашата в Пловдив прилича на кукличка в сравнение с това чудесо..[/quote]
    То и нашата стара беше подобна на Вашата но я бутнаха и всичкия обратен насип го стовариха в старото корито на река Искър а след това построиха този студен хамбар.
    Е сега съм спокоен,че Главбулгарстрой и Водстрой нема с легат гладни до края на 2015 - то лето.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  13. 13 Профил на swinging_pigs
    swinging_pigs
    Рейтинг: 413 Весело

    Отива си едно УНИКАЛНО съоръжение...
    Плод на велики архиткети и армутуристи.
    Колко бетон отиде на кино....

  14. 14 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Най-красивата гара в България е тази във Варна...

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  15. 15 Профил на Рамзан Кады́ров
    Рамзан Кады́ров
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#9] от "442":

    Дрън дрън. Пловдив е от най-западналите градове в България. Чувството е, че се намираш някъде в Съветския съюз.

  16. 16 Профил на Легионер
    Легионер
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Ето една добра новина! Сегашният вид на гарата е достоен за декор на евтин филм на ужасите. Железопътният транспорт е най-масовият и екологичен и навсякъде в ЕС се развива с темпове, в пъти по-големи от всеки друг транспорт. Освен това пътуването с влак е удобно и евтино, за разлика от всички останали транспортни средства, които пряко са свързани със спекулативната цена на фосилните горива.

    Отговарям и общувам във форума само с хора, които спазват добрия тон, уважават чуждото мнение и са коректни в изказванията си.
  17. 17 Профил на swinging_pigs
    swinging_pigs
    Рейтинг: 413 Весело

    Извинявам се за грешките---но новините днес са наистина само хубави и пръстите ми треперят от вълнение!!!

    ЦСКА-а е спасен(на зелено) и София ще има нова гара....

  18. 18 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    Пак казвам, ремонта е безмислен, ако не се ремонтират заедно самата ЖП гара и предгаровия площад - т.н. Ротонда. Софиянски наля един куп безмислени пари за ремонта на Ротондата и пак положението е трагично. Но това е така, защото гарата е на ЖП-то, а Ротондата на общината...
    Между другото гарата си имаше огромен подземен паркинг, влизаше се от там, където сега е Автогарата, не централната, а тази на Ивкони. Не знам какво се случи с него...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  19. 19 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1071 Неутрално
  20. 20 Профил на misho73
    misho73
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    До коментар [#16] от "Анализатор":


    [quote#16:"Анализатор"]Сегашният вид на гарата е достоен за декор на евтин филм на ужасите.[/quote]

    К'ъв декор бе, то НРБ си беше филм на ужасите, та гарата си ѝ прилягаше Разбира се, остава загадка на колко ракии е бил архитекта и дали е бил "наше момче" от РабФак или обикновен лунатик. От друга страна и днес се строят доста грозотии, не е като да не пазим традицията

    Какво могат Балканите заедно: https://youtu.be/8yuxnj1AWFk
  21. 21 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 473 Неутрално

    http://stara-sofia.com/garata.html

    Ето как е изглеждала гарата до 70-те години. Можеше просто да пристроят нови крила или да построят втора гара с повече функционалности, ама такъв е акълът на комунягите... Сегашната е едно огромно отвратително недоразумение, пример за грандомания. И досега не са махнали онези "тапети"...

  22. 22 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3210 Неутрално

    До коментар [#5] от "sadparrot":


    [quote#5:"sadparrot"]Не знам колко би струвало да се построи ново, иначе и според мен трябва да се бутне, сградата е ужасна. [/quote]И аз така смятам.Не знам как е правена,но е невероятна-зимата вътре е по-студено от колкото навън,а лятно време е по-топло от колкото навън.То се иска дарба за това>сматам,че е по-добре да се дадат тези пари за нова сграда,но не знам къде ще бъдат пренасочени влаковете...

  23. 23 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1360 Гневно

    До коментар [#16] от "Анализатор":

    [quote#16:"Анализатор"]Освен това пътуването с влак е удобно и евтино, за разлика от всички останали транспортни средства[/quote]

    Най-малкото е удобно. Миналата година, лятото ни се наложи да ползваме ЖП-то до Бургас с децата. Тръгване от София в 23:30, пристигане в Бургас в 8:30....Девет часа мъка. Жега, смрад, мръсотия, за тоалетните да не говорим. Ужас, мизерия и безумие. Имах чувството, че съм попаднал в някаква сюрреалистична паралелна реалност...


    До коментар [#20] от "misho73":

    Тия дни в Дневник бяха пуснали галерия за Ротердамската гара, след ремонта. И тя строена преди 50-тина години, на външен вид много се доближава до нашата, но какво чудо са сторили с нея, след ремонта, нямам думи...
    Дано и нашата я направят що годе добре...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  24. 24 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2314 Неутрално

    Спомням си старата сграда! Беше много приятна - по-малка от тези във Варна и в Бургас, но беше много живописна.
    Настоящата сграда също не е никак лоша, но е доста занемарена.
    Дано ремонтът бъде успешен и вкара нещата във формат 21 век.

    I Want To Believe
  25. 25 Профил на Nach
    Nach
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Дано ремонтът направи гарата по-приветлива и функционална. Там в момента направо е страшно.

  26. 26 Профил на Легионер
    Легионер
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#21] от "shilliew":

    Гледайки снимкит еми прави впечатление, че до "царско време" всичко е вървяло добре - чисто, китно и със замисъл. След това портрета на ГеМето и да разрушим старото в името на новото, та така и до ден днешен.

    Отговарям и общувам във форума само с хора, които спазват добрия тон, уважават чуждото мнение и са коректни в изказванията си.
  27. 27 Профил на toshkata
    toshkata
    Рейтинг: 517 Любопитно

    Дано да махнат "ковчезите" от тавана... наистина са просто ужасни!

    Ако не знаеш накъде си тръгнал, ще стигнеш някъде другаде..
  28. 28 Профил на pipon
    pipon
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Ще пада папу голямо при ремонта
    Помня у соца : гарата , подлеза и пероните смърдяха на пикоч Беше тъмно и грозно , не че сега не е грозна Колко красива е сградата на старата гара , ама дебилите разрушили хубавата сграда и построили чудовището Между другото дизайна му е , като на петоху*ника пред НДК
    И все пак има нещо останало и красиво -сградата на гарата в Подуене

  29. 29 Профил на rio_tinto
    rio_tinto
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#7] от "dogwoman":

    архитектурата гарата не е соц реализъм а типична за 60-те бруталистична такава (не измислена в Бг).. проблемът не е в това, а в измислените баничарници, магазинчета, гнусните нелегални таксиджии и пр. би могла да се осъвремени но с малко пари едва ли, ще повтори летището (на което му падат таваните и има ЦРТ монитори, последните би трябвало да са от антиквариат някакъв)...

  30. 30 Профил на inadilov
    inadilov
    Рейтинг: 458 Весело

    Край. Съсипаха единствената безплатна тоалетна на града. Нямат срам ...
    П.П. няма да е зле този път наистина да направят нещо, което да е функционално и по-малко грозно

    "Странни същества са хората. Откраднеш пет долара и ще си мръсен крадец. Откраднеш ли обаче хиляди долари, ще си герой или правителство."
  31. 31 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 965 Неутрално

    [quote#15:"Eurasian Union"]Пловдив е от най-западналите градове в България.[/quote] В Столипиново ли живееш?

    Доброто е заразно
  32. 32 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 965 Неутрално

    До коментар [#21] от "shilliew": Доста симпатична!

    Доброто е заразно
  33. 33 Профил на HXP
    HXP
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Старата гара е била разрушена, поради факта, че е била прекалено малка, за да поеме развиващия се по онова време ЖП-трафик и затова се е наложило построяването на по-голямо съоръжение, за зла участ от комунистите, чиито архитектурен стил е отвратителен, макар че има и изключения, като небостъргачите в Москва и дома на културата във Варшава.

  34. 34 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    Дано изкоренят този смрад от там.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  35. 35 Профил на HXP
    HXP
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#29] от "rio_tinto":

    Да, Външно примерно е построено по образеца на кметството в Бостън, направо си е едно към едно с него.

  36. 36 Профил на pruch
    pruch
    Рейтинг: 458 Весело

    Тая сграда трябва като мавзолея да се третира.С динанит и ако не става -увеличаваш дозата.
    Като стана дума,къде е оня юначен българин Евгени или както там му беше прякора ,от СДС -то ,да дойде с тротила?

    А , и като са почнали да продължават в посока Витошка ,че и там една архитектура не ти е работа.

    Не се бори с прасе. Накрая и двамата ще се окаляте, но на него това ще му хареса!
  37. 37 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1702 Любопитно

    До коментар [#23] от "Кирето":

    Верваш ли, Кире?

    Предразсъдъците са за ограничените.
  38. 38 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    До коментар [#37] от "Нефертити":

    Искрено се надявам да се получи нещо наистина добро и функционално, ма надали...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  39. 39 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1452 Любопитно

    Един тъп въпрос:

    Шатрата която демонтираха струваше едни пари и имаше 10 годишна гаранция... Някой тия пари ще ги връща ли?
    Или ако не може да ги върне ще го осъдят ли?

    Жената е покана за щастие
  40. 40 Профил на xax
    xax
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#29] от "rio_tinto":

    Аз пък си мисля, че като изключим гафа с окачените тавани (който не се повтарял и беше преди отварянето) и мониторите с кинескоп, всичко на летището си му е почти 6.

  41. 41 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    До коментар [#3] от "Тони!":

    А бъдете по-позитивни,бе.Как ще си съборите гарата.
    На откриването си е била добра и оттогава 40 г.не е ремонтирана?!
    Тогава беше открита и международната гранична гара Русе-изток,модерно-технологична и перспективна,но отмъстителните другари,губейки позиции, я закриха след 20-годишна експлоатация.
    Това ефективно ли е?!

  42. 42 Профил на един
    един
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Напълно подкрепям коментарите за уродството на тази сграда. Старата гара наистина изглеждаше много по-добре. Както и да е, не може да се върне времето назад, но може да се направи много в посока сегашната гара да изглежда по-добре и то за много по-малко пари. Не ви ли се струва, че сумата от 56 милиона е огромна за това, което ще се прави? Ремонт на подобна постройка е "piece of cake" за дежурните печеливши от ГБС - проста конструкция, изградена инфраструктура, наскоро ремонтирано (макар и некачествено) пространство пред гарата, лесни за изпълнение строително-монтажни работи, евтини материали. По-голямата част от ремонта ще включва почистване, прости настилки, подновяване на големи, но еднотипни и равни пространства. Ще пада много яко лапане... Прав е един от предишните коментиращи, че за тези пари можеха да бъдат закупени вагони и локомотиви. Бих добавил: включително И да се направи ремонт

  43. 43 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 756 Любопитно

    [quote#30:"inadilov"] няма да е зле този път наистина да направят нещо, което да е функционално и по-малко грозно [/quote]
    Вярваш ли или се надяваш?

  44. 44 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1633 Неутрално

    [quote#35:"HXP"]Външно примерно е построено по образеца на кметството в Бостън, направо си е едно към едно с него.[/quote]
    Сега потърсих в Гугъл Имиджис "Boston City Hall" - направо тръпки ме побиха. Едва ли не мила родна картинка. Мислех, че тези кошмари ги има само в Източна Европа. А в Уикипедия пише, че има подписка за събарянето му и че нееднократно е влизала в класациите на най-грозни сгради.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  45. 45 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1633 Неутрално

    [quote#29:"rio_tinto"]проблемът не е в това, а в измислените баничарници, магазинчета, гнусните нелегални таксиджии и пр. би могла да се осъвремени но с малко пари едва ли, ще повтори летището (на което му падат таваните и има ЦРТ монитори[/quote]
    Баничарниците и магазинчетата действително са гнусни, но се съмнявам се, че с тази сграда може да се направи нещо смислено. Отоплението и през зимата е кошмар и това само със смяна на дограмата няма как да стане. Освен това стилът е просто грозен и неприветлив - това няма как да се промени. 56 милиона ще бъдат просто хвърлени на вятъра.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  46. 46 Профил на Пиян финландец
    Пиян финландец
    Рейтинг: 226 Неутрално

    "Конкурсът беше спечелен от обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг"

    Ах, каква изненада.

  47. 47 Профил на mathilda
    mathilda
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Гарата изглежда потресаващо. Да не говорим за онова недоразумение с формата на свинско виме отгоре. Дано я пооправят. Макар че...

  48. 48 Профил на C est la vie
    C est la vie
    Рейтинг: 652 Неутрално

    ГЕРБаджиите които управляват София се нуждаят от големи и ефектни проекти преди изборите, за да бъдат забелязани. И се започна с Цариградско шосе, няколко кръстовища на две нива(някои малоумно замислени), козметични ремонти по някои паркове и Централна гара. Няма организация на движението, има хаос, който като че ли умишлено се цели(за да се види работата на гербаджиите). Нямам спомен за добра организация на движението. Маркировката е неадекватна. За обходни маршути започваш да мислиш след като влезеш в тапата. Ако сте гости на града, кой ще ви ориентира? Покрай големите проекти има лапачка за подходящите фирми, защото идват избори и ще трябват доста пари за партията. Е, има и нещо хубаво. Прави се нещо, работи се.

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл
  49. 49 Профил на extrasho
    extrasho
    Рейтинг: 406 Неутрално

    Аферим. 56 млн. Колко евтино. Това се вика отговорни към държавния бюджет олигарси. Като "Арена Армеец", която ни струваше само 90 млн. лева пълно с въздух покрито пространство.
    Майтапа настрана, но е истина, че поръчките в строителството са толкова нагло крадене на бюджетни средства, че трябва да се казва не "да ми падне Солунската митница" а "да ми падне ремонта на Софийската гара" или "рехабилитацията на Цариградско шосе". А когато средствата са не само български, а и смесени с европейски, лапането добива главоломни размери. Христоматиен пример е Пловдив-Свиленград, където 10 години не могат да се наситят. Сега подновяват трасето по отсечката Септември-Пловдив, дето са едни 50 км чисто прави линии в полето. Бюджета е 600 млн лева. С толкова пари може да се ремонтира качествено 50% от железопътната мрежа в страната.

  50. 50 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Мен ме притеснява факта, че Фандъковица започва едновременно няколко здрави ремонта. Посоц време така се започваха строежи, които оставаха недовършени... На10 ноември се каза, че има наляти няколко милиарда долара в недовършено строителство... Тук е много вероятно, да се строи, да се похарчат много пари и накрая, да се окаже, че няма достатъчно за довършителните работи...

  51. 51 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    До коментар [#15] от "Eurasian Union":

    Глупости. Пловдив е един много готин град, стига да знаеш къде да му се радваш.

    Ecrasez l’infâme
  52. 52 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1633 Неутрално

    Едно не разбирам - това най-належащия проблем в София ли е, че се дават близо 60 милиона за него? Реши ли се проблема с местата в яслите и детските градини? Щот с тези пари може да се направят поне 10-тина детски градини.

    И още, какъв ще е ефектът от тези 60 милиона? Сграда като тази е, напрактика, неспасяема от гледна точка на естетика. Както викат по нашия край идеята в случая е "to polish a turd". А едно лайно колкото и да му слагаш лак отгоре пак си остава лайно.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  53. 53 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 902 Весело

    Вечните мъркалници!!! Сега защо правят ремонт на гарата, ами да не ви падне на чутурите бе хейтърчета!!! 40 години е много време без съществен ремонт....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  54. 54 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1761 Неутрално

    До коментар [#41] от "dedo pepo":

    Ми тя е грозна още от откриването си. Аз не казвам развалена и неподдържана, казвам грозна и нефункционална. Особено в 21ви век.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  55. 55 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Тая гара трябва да се разкара от там и да се построи съвременен жп възел в район който е по-централен на София. Примерно Подуяне

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  56. 56 Профил на Ritter 1
    Ritter 1
    Рейтинг: 458 Любопитно

    Ха! След хвърлените на вятъра пари преди време за малоумните тенти и сбъркани архитектурни приумици, далеч от всяка логика за функционалност, е дошло време за ново харчене на кинти!?

    Дано този път е смислено и има ефект!

  57. 57 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 571 Весело

    Подуене е суууупер. Затваряйте Централна гара.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK